- 8 - redenering van daar zijn een aantal etages leeg dus onmiddellijk de dienst stadsontwikkeling daarheen brengen - klaar. Ik denk dat we dan goed moeten weten wat we doen en zeker als wij - en dat heeft u niet weersproken - een structurele oplossing moeten vinden. Als u kiest voor een structurele oplossing met geweldige hoge kosten hetzij in de huursfeer hetzij in de koopsfeer dan zijn wij verplicht om de diverse varianten goed onderzocht te hebben en te kunnen motiveren waarom wij kiezen voor oplossing x of oplossing y. Met name in de gemeente Tilburg vindt op dit moment een ver- gelijkbaar proces plaats en als ik goed geïnformeerd ben kijken die ook naar drie tot vier oplossingsmogelijkheden. Ik vind ook dat het circuit waarlangs wij de oplossingen gaan ontwikkelen voor iedereen inzichtelijk zal moeten zijn en mogelijk zou dan uw suggestie als de beste oplossing er uit kunnen komen, maar het kan ook zijn dat op basis van andere overwegingen andere oplossingen de voorkeur verdienen. Vandaar dat wij gezegd hebben die tijdelijke oplossing mag niet dermate blokkerend werken dat wij daar door de definitieve oplossingssituatie zouden cancelen. Ik kan u garanderen dat wij toch met zorg het vervolg oppakken en dat wij dat ook in de tijd verantwoord zullen doen. Als dan de heer Van der Kallai opmerkt dat hij het met de grote lijnen ener zijds wel eens is en anderzijds niet. Dat is zo. In de commissie personeels zaken heeft u om u moverende redenen voor het voorstel gestemd, in de com missie financiën zegt u ik onthoud mij van stemmen en nu komt u tot een defi nitief oordeel. Dat is uw goed recht, daar bestaat geen misverstand over. Ik zeg u alleen dat het niet meer verantwoord is om het invoeren van de nieuwe organisatie per 1 april uit te doen stellen. Waarom niet Alle stappen die in de procedures genomen moeten worden zijn doorlopen, de nieuwe diensten en afdelingen zijn bekend en het is gewoon noodzakelijk dat men in die nieuwe structuur gaat werken. Verder uitstel blokkeert andere ontwikkelingen in de sfeer van managementtraining, introduceren van andere ontwikkelingen in het kader van het personeelsbeleid. Ik denk dat het voor de werkers in de organi satie niet goed is om iedere keer te merken dat de organisatie als gevolg van huisvestingsperikelen uitgesteld wordt en met name omdat het kiezen en het vastleggen van een definitieve oplossing zeker enige tijd zal duren. De heer Van Es heeft instemming betuigd met het voorstel en dat nog eens uiteengezet. Ik denk dat dat helder was. Ik hoop dat ik op deze wijze iedereen voldoende beantwoord heb. De heer WESTERHOF: Eigenlijk maar een paar korte opmerkingen. Als de wet houder stelt dat door het Sinterklaascadeautje van General Electric de situatie veranderd is dan zet ik daar toch een beetje mijn vraagtekens bij Ik denk dat voordat wij die meevaller hadden het belang was dat deze ge meente een goedwerkend bestuur had tegen zo laag mogelijke kosten. IK denk dat na deze meevaller precies hetzelfde geldt. In tegenstelling tot bij voorbeeld het bedrijfsleven is een stuk investering voor een gemeente nooit moeilijk waar het er alleen om gaat wat zijn de jaarlijkse lasten. Ik denk dat voor en na General Electric het probleem precies net zo speelt, onge acht welke investering je maakt. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Als ik me zo uitgedrukt heb is dat niet juist geweest. De heer WESTERHOF: Ik heb ook in de commissie financiën een dergelijke uit drukking gehoord en ik stoor mij daaraan. Ik wil heel duidelijk stellen dat wij nu niet ineens moeten doen van nu kan er meer af. Dat is natuur lijk niet waar. Ook voordat wij deze meevaller hadden was het belangrijk dat wij een goed gehuisvest ambtenarenapparaat hadden om zo efficient mogelijk dus zo voordelig mogelijk te werken. Wij hoeven nu niet ineens dingen te doen die het apparaat duurder maken. Ik denk dat de mogelijk- - 9 - heden die er zijn om efficient te kunnen werken er van tevoren ook waren. Als je aan kunt tonen dat je x-miljoen moet besteden om de rente en de lasten meer dan te besparen op de organisatie dan had je dat voor General Electric ook moeten doen en dat moet je nu ook doen. Ik zie dat verschil niet. De heer SMITS: Als ik dan aan mag sluiten aan de opmerking van mijn voor ganger dan is dat in belangrijke mate uiteraard juist, maar hij kan toch niet ontkennen dat de situatie voor de gemeente Bergen op Zoom enigermate veranderd is na de zaken die gepasseerd zijn. Of daar in de mate gebruik van gemaakt moet worden .zoals hier gesuggereerd wordt, dat is een ander verhaal. Dat ben ik met u eens. De heer WESTERHOF: Dat had ik zeker niet van de VVD verwacht. Mevrouw NOORMAN: Dat andere verhaal niet De heer SMITS: Wij hebben ook alle zorgen natuurlijk dat het apparaat uiter mate goed functioneert. Als u hier en daar gaat kijken hoe een en ander loopt, dat heb ik in mijn eerste stuk ook verwoord, dan rijzen op sommige plaatsen uw haren te berge als u ziet onder welke omstandigheden er ge werkt moet worden. Dat moet gewoon veranderen. Dat is de basis van ons ver haal De heer WESTERHOF: Dat heeft niets te maken met ons geld. De heer SMITS: Daar heeft u gelijk in. Het omgekeerde is ook waar dat we niet uit moeten sluiten dat er ook andere mogelijkheden zijn die ook straks positief gewaardeerd zouden kunnen worden en dan is het geld toch inte ressant. Ik wilde nog even doorgaan op hetgeen gezegd is in eerste termijn toen we gesproken hebben over stappenplan waarvan de naam iets gewijzigd is en waarvoor nu procedurevoorstel wordt gehanteerd. De VVD wil wel graag weten of in dat procedurevoorstel toch een tijdsplanning is opgenomen en een globale opsomming van de mogelijkheden die er zijn, de mogelijke opties. Wij zijn dus nog niet zover als de heer Bolsius daarnet poneerde om al over diverse details te spreken, wij zouden liever eerst een opsomming van de mogelijkheden hebben en vandaaruit starten om tot een oplossing te komen. We moeten eerst eens inventariseren. Dan nog even een antwoord aan de wethouder. Toen ik een opmerking heb ge maakt over de beide voorstellen van 1 miljoen wat plotseling ging naar f. 500.000,- Daarvan heb ik gezegd dat wij daar de kriebels van krijgen. Dat houd ik wel vol. Hij zegt daarop de getallen die er afgetrokken zijn zijn allemaal verantwoord en dat is natuurlijk juist, maar als raadslid krijg je de kriebels van het feit dat je eerst een voorstel krijgt dat veel hoger is, vrij plots teruggetrokken wordt, waardoor je de indruk krijgt we sturen eerst maar een voorstel weg, misschien trappen ze er wel in dan is het binnen en als dan blijkt dat het niet lukt dat gaat er ineens f. 500.000,- af. Wij zouden graag een wat zorgvuldiger planning vooraf heb ben en dan gaat het niet over de getallen. De heer AERTSSEN:Op de eerste plaats wil ik mij aansluiten bij de woorden van de heer Westerhof. Ik denk dat hij heel duidelijk heeft aangegeven waar naar onze mening ook, als het om financiën gaat, de schoen wringt. Ik heb bedoeld met de abnormale prestatie die onze fractie verwacht van het college met in het achterhoofd dat de gemeente Bergen op Zoom in een bijzonder gunstige positie zit. Ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom doordat zij de beschikking heeft over nogal wat grond en over gebouwen in staat moet zijn het probleem sneller op telossen dan wellicht in andere gemeenten te doen gebruikelijk is. Daar baseer ik dat op. Ik geef gelijk toe dat het nog een heel moeilijke weg zal zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 81