- 8 -
redenering van daar zijn een aantal etages leeg dus onmiddellijk de dienst
stadsontwikkeling daarheen brengen - klaar. Ik denk dat we dan goed moeten
weten wat we doen en zeker als wij - en dat heeft u niet weersproken -
een structurele oplossing moeten vinden. Als u kiest voor een structurele
oplossing met geweldige hoge kosten hetzij in de huursfeer hetzij in de
koopsfeer dan zijn wij verplicht om de diverse varianten goed onderzocht
te hebben en te kunnen motiveren waarom wij kiezen voor oplossing x of
oplossing y. Met name in de gemeente Tilburg vindt op dit moment een ver-
gelijkbaar proces plaats en als ik goed geïnformeerd ben kijken die ook
naar drie tot vier oplossingsmogelijkheden. Ik vind ook dat het circuit
waarlangs wij de oplossingen gaan ontwikkelen voor iedereen inzichtelijk
zal moeten zijn en mogelijk zou dan uw suggestie als de beste oplossing er
uit kunnen komen, maar het kan ook zijn dat op basis van andere overwegingen
andere oplossingen de voorkeur verdienen. Vandaar dat wij gezegd hebben
die tijdelijke oplossing mag niet dermate blokkerend werken dat wij daar
door de definitieve oplossingssituatie zouden cancelen.
Ik kan u garanderen dat wij toch met zorg het vervolg oppakken en dat wij
dat ook in de tijd verantwoord zullen doen.
Als dan de heer Van der Kallai opmerkt dat hij het met de grote lijnen ener
zijds wel eens is en anderzijds niet. Dat is zo. In de commissie personeels
zaken heeft u om u moverende redenen voor het voorstel gestemd, in de com
missie financiën zegt u ik onthoud mij van stemmen en nu komt u tot een defi
nitief oordeel. Dat is uw goed recht, daar bestaat geen misverstand over.
Ik zeg u alleen dat het niet meer verantwoord is om het invoeren van de nieuwe
organisatie per 1 april uit te doen stellen. Waarom niet Alle stappen die
in de procedures genomen moeten worden zijn doorlopen, de nieuwe diensten
en afdelingen zijn bekend en het is gewoon noodzakelijk dat men in die nieuwe
structuur gaat werken. Verder uitstel blokkeert andere ontwikkelingen in de
sfeer van managementtraining, introduceren van andere ontwikkelingen in het
kader van het personeelsbeleid. Ik denk dat het voor de werkers in de organi
satie niet goed is om iedere keer te merken dat de organisatie als gevolg
van huisvestingsperikelen uitgesteld wordt en met name omdat het kiezen en
het vastleggen van een definitieve oplossing zeker enige tijd zal duren.
De heer Van Es heeft instemming betuigd met het voorstel en dat nog eens
uiteengezet. Ik denk dat dat helder was.
Ik hoop dat ik op deze wijze iedereen voldoende beantwoord heb.
De heer WESTERHOF: Eigenlijk maar een paar korte opmerkingen. Als de wet
houder stelt dat door het Sinterklaascadeautje van General Electric de
situatie veranderd is dan zet ik daar toch een beetje mijn vraagtekens bij
Ik denk dat voordat wij die meevaller hadden het belang was dat deze ge
meente een goedwerkend bestuur had tegen zo laag mogelijke kosten. IK denk
dat na deze meevaller precies hetzelfde geldt. In tegenstelling tot bij
voorbeeld het bedrijfsleven is een stuk investering voor een gemeente nooit
moeilijk waar het er alleen om gaat wat zijn de jaarlijkse lasten. Ik denk
dat voor en na General Electric het probleem precies net zo speelt, onge
acht welke investering je maakt.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Als ik me zo uitgedrukt heb is dat niet
juist geweest.
De heer WESTERHOF: Ik heb ook in de commissie financiën een dergelijke uit
drukking gehoord en ik stoor mij daaraan. Ik wil heel duidelijk stellen
dat wij nu niet ineens moeten doen van nu kan er meer af. Dat is natuur
lijk niet waar. Ook voordat wij deze meevaller hadden was het belangrijk
dat wij een goed gehuisvest ambtenarenapparaat hadden om zo efficient
mogelijk dus zo voordelig mogelijk te werken. Wij hoeven nu niet ineens
dingen te doen die het apparaat duurder maken. Ik denk dat de mogelijk-
- 9 -
heden die er zijn om efficient te kunnen werken er van tevoren ook waren.
Als je aan kunt tonen dat je x-miljoen moet besteden om de rente en de
lasten meer dan te besparen op de organisatie dan had je dat voor General
Electric ook moeten doen en dat moet je nu ook doen. Ik zie dat verschil niet.
De heer SMITS: Als ik dan aan mag sluiten aan de opmerking van mijn voor
ganger dan is dat in belangrijke mate uiteraard juist, maar hij kan toch
niet ontkennen dat de situatie voor de gemeente Bergen op Zoom enigermate
veranderd is na de zaken die gepasseerd zijn. Of daar in de mate gebruik
van gemaakt moet worden .zoals hier gesuggereerd wordt, dat is een ander
verhaal. Dat ben ik met u eens.
De heer WESTERHOF: Dat had ik zeker niet van de VVD verwacht.
Mevrouw NOORMAN: Dat andere verhaal niet
De heer SMITS: Wij hebben ook alle zorgen natuurlijk dat het apparaat uiter
mate goed functioneert. Als u hier en daar gaat kijken hoe een en ander
loopt, dat heb ik in mijn eerste stuk ook verwoord, dan rijzen op sommige
plaatsen uw haren te berge als u ziet onder welke omstandigheden er ge
werkt moet worden. Dat moet gewoon veranderen. Dat is de basis van ons ver
haal
De heer WESTERHOF: Dat heeft niets te maken met ons geld.
De heer SMITS: Daar heeft u gelijk in. Het omgekeerde is ook waar dat we
niet uit moeten sluiten dat er ook andere mogelijkheden zijn die ook straks
positief gewaardeerd zouden kunnen worden en dan is het geld toch inte
ressant.
Ik wilde nog even doorgaan op hetgeen gezegd is in eerste termijn toen we
gesproken hebben over stappenplan waarvan de naam iets gewijzigd is en
waarvoor nu procedurevoorstel wordt gehanteerd. De VVD wil wel graag weten
of in dat procedurevoorstel toch een tijdsplanning is opgenomen en een
globale opsomming van de mogelijkheden die er zijn, de mogelijke opties.
Wij zijn dus nog niet zover als de heer Bolsius daarnet poneerde om al over
diverse details te spreken, wij zouden liever eerst een opsomming van de
mogelijkheden hebben en vandaaruit starten om tot een oplossing te komen.
We moeten eerst eens inventariseren.
Dan nog even een antwoord aan de wethouder. Toen ik een opmerking heb ge
maakt over de beide voorstellen van 1 miljoen wat plotseling ging naar
f. 500.000,- Daarvan heb ik gezegd dat wij daar de kriebels van krijgen.
Dat houd ik wel vol. Hij zegt daarop de getallen die er afgetrokken zijn
zijn allemaal verantwoord en dat is natuurlijk juist, maar als raadslid
krijg je de kriebels van het feit dat je eerst een voorstel krijgt dat
veel hoger is, vrij plots teruggetrokken wordt, waardoor je de indruk krijgt
we sturen eerst maar een voorstel weg, misschien trappen ze er wel in
dan is het binnen en als dan blijkt dat het niet lukt dat gaat er ineens
f. 500.000,- af. Wij zouden graag een wat zorgvuldiger planning vooraf heb
ben en dan gaat het niet over de getallen.
De heer AERTSSEN:Op de eerste plaats wil ik mij aansluiten bij de woorden
van de heer Westerhof. Ik denk dat hij heel duidelijk heeft aangegeven
waar naar onze mening ook, als het om financiën gaat, de schoen wringt.
Ik heb bedoeld met de abnormale prestatie die onze fractie verwacht van
het college met in het achterhoofd dat de gemeente Bergen op Zoom in een
bijzonder gunstige positie zit. Ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom
doordat zij de beschikking heeft over nogal wat grond en over gebouwen
in staat moet zijn het probleem sneller op telossen dan wellicht in andere
gemeenten te doen gebruikelijk is. Daar baseer ik dat op. Ik geef gelijk
toe dat het nog een heel moeilijke weg zal zijn.