Onze fractie wil dat ten aanzien van de locatie, concentratie, alle al ternatieven gepresenteerd worden aan de hand van een aantal aspecten. Deze aspecten moeten dan betrekking hebben zoals in de notitie staat op financiën, stedebouwkunde enz. Echter voor het zover is en dat wijst deze notitie ook uit, moet er nog een berg onderzoek verricht worden. Vandaar dat wij de wethouder ook niet vastpinnen op een aantal maanden met betrekking tot het afsluiten van dit onderzoek. De suggestie van de VVD om derhalve een stappenplan op te zetten was dan ook een goede sug gestie en we hebben kunnen constateren dat het college deze suggestie thans heeft overgenomen. Wel ben ik geschrokken van de termijn die het college denkt nodig te heb ben om het huisvestingsprobleem als zodanig op te lossen. Het kan dan mis schien wel zo zijn dat 3 a 5 jaar een normale periode is, laat de gemeente Bergen op Zoom dan eens trachten, zonder uiteraard de zorgvuldigheid te veronachtzamen, een abnormale prestatie te leveren. Wij vinden dat een goede huisvesting van de gemeentelijke ambtenaren in feite geen vijf jaar meer kan wachten. De heer BOLSIUS: Wat hier voor ons ligt is een merkwaardig voorstel. Het is meer bedoeld ter overbrugging van een periode van besluitelooshied van het college dan dat het nu concreet aangeeft hoe de huisvesting van het ambte lijk apparaat geregeld zou kunnen zijn. Als de oplossing van het vraagstuk van de herhuisvesting parallel was gelopen met het reorganisatieproces dan was er niets aan de hand geweest. Immers alsdan zou per 1 april ook de defi nitieve huisvesting van het ambtelijk apparaat hebben kunnen plaatsvinden. Wat blijkt nu het proces van herhuisvesting te hebben vertraagd. Het ant woord is even onwaarschijnlijk als amusant. De gemeente verkreeg onverwacht rijkdom en dat beïnvloed kennelijk het denkproces. De eerste tekenen van deze rijkdom kwamen in december. 1,3 miljoen nodig voor een tijdelijke oplossing even later werd het 1 miljoen. De tijdelijkheid kwam om de hoek kijken. Niet omdat een efficiente oplossing op dat moment onmogelijk was, maar omdat de rijkdom nog verwerkt moest worden in alternatieven. 1 miljoen betekent dat het de meeste raadsleden toen te gortig was. De onderbouwing van het bedrag ontbrak en er was geen beslissing omtrent een definitieve oplossing op ter mijn. Sinds december is er iets veranderd. Het bedrag is f. 500,000,- ge worden en het voorstel is nu onderbouwd. Maar er is nog steeds geen uitzicht op een definitieve oplossing, hetgeen ik volgens de portefeuillehouder van financiën ook na een nadenkproces van enkele maanden niet mag eisen. Het zoveelste bewijs overigens dat het probleem pas ontstond toen er geld kwam. Mijn fractie is het beu. De publieksfunctie van burgerzaken mag ons inziens niet uit het Vierkantje vertrekken, voor de bestuursdienst is plaats genoeg in de nieuwbouw van het stadhuis en over kapitaalvernietiging bij het mogelijk verlaten van het gebouw zullen wij het nu nog maar niet heb ben. Op mijn vraag of de Lucernaflat dan niet zou kunnen dienen voor huisves ting van de rest van het ambtelijk apparaat werd geantwoord dat het niet onder zocht was, onwaarschijnlijk leek en of de heer Bolsius het misschien wist. Om het college terwille te zijn thans na goedkeuring van dit voorstel wat we mogen verwachten heeft de makelaar waar het college thans zaken mee doet nog 1 etage in de aanbieding en een andere makelaar, die niet eens gepolst is, volgens zijn eigen zeggen, op de eerste etage nog 1200 mJDat is meer dan de locatie aan Westersingel en Stulemeyerlaan nu bevatten, dus geacht college de oplossing ligt voor de hand. Iedere cent die geïnvesteerd wordt in een andere locatie is weggegooid geld. Tenslotte zou ik diegenen die menen, overigens nadat de gemeente ineens geld kreeg, dat het gehele ambtelijke apparaat in één gebouw moet vanwege de be stuurbaarheid, eens willen vragen te kijken naar de wijze waarop ondernemingen met meerdere vestigingen bestuurd worden. Was overigens niet een van de doel stellingen van de reorganisatie dat de takken van dienst in de uitvoering van - 5 - hun taken binnen vooraf vastgestelde en dus te waken budgetten meer vrij heid en uitvoering zouden krijgen? Zien we niet elders bij samenbrenging in één gebouw dat het meer een tijdelijke oplossing is en binnen de kortste keren dependances ontstaan Voorzitter, mijn fractie is tegen dit voor stel omdat het in de lucht hangt en bovendien het college ruimte geeft om zich nog maanden dan wel jarenlang te wijden aan een discussie die allang had kunnen zijn afgerond. Ik meen ook dat in het vooroverleg de college partijen goede zaken hebben gedaan want beiden hebben vanavond letterlijk de term gebruikt "we willen u niet vastpinnen op een aantal maanden". Wat mij betreft is dat aantal maanden al verlopen en daarom zal mijn fractie tegen dit voorstel stemmen. De heer VAN ES:Mijn fractie zal voor dit voorstel stemmen omdat wij het een logisch voortvloeisel vinden uit de door de gemeenteraad aangenomen reorga nisatieplannen. Bovendien, als ik dan bekijk dat er nog een f. 175,000,- aan investering inzit waar waarschijnlijk zelfs na het voltooien van de diverse herhuisvestingen nog wel iets van over zal blijven hebben wij daar geen enkel probleem mee. Uw toevoeging aan de I op blz. 166 van het besluit geeft mij aanleiding mijn oorspronkelijke vragen waarom de huisvestingspro blematiek niet synchroon met de reorganisatieplannen is bekeken niet te stellen. Ik dank U. De heer VAN DER KALLEN: In grote lijnen onderschrijf ik het betoog van de heer Bolsius. Ook ik vind dat eerst besloten moet worden wat de uiteindelijke oplossing moet worden voor een adequate huisvesting van het gemeentelijk apparaat alvorens de eerste stap gezet kan worden om thans tijdelijk het ambtenarenapparaat te huisvesten. Ik wijs dit voorstel dan ook af. Ik heb in de commissiepersoneelszaken gezegd dat de raad mag kakelen maar het college moet de eieren leggen. Ik erken dat dat een stuk moeilijker is. Een kip moet je voor dat karwei de tijd geven. Ik vind echter dat het college al lang aan de raad een aantal eieren aan had moeten bieden en dan bepaalt de raad wel welke eieren windeieren zijn en welke de raad de moeite acht om zorgvuldig uitgebroed te worden. Nu heb ik terecht of onterecht de indruk dat het col lege intern probeert uit te maken of het ei bruin of wit moet zijn. Ik vind dat zij dat maar aan de raad moet overlaten en zo spoedig mogelijk beide en zo mogelijk ook andere aan de raad moet voorleggen. Gezien het feit dat de re organisatie al vaak is uitgesteld zonder dat dit heeft geleid tot disfunctione ren van de organisatie denk ik dat het een goede zaak zou zijn het ei nog maar even op te zouten en eerst een goed plan op te stellen voor een defini tieve huisvesting. Het moge duidelijk zijn, dit voorstel op dit moment heeft niet mijn instemming. De VOORZITTER: Misschien mag ik voorafgaand aan het antwoord van de heer Van der Velden nog een opmerking maken over de door de heer Westerhof ge dane suggestie om de nieuwbouwplannen voor het politiebureau daarmee zo mo gelijk synchroon te laten lopen. Ik hoop en verwacht dat wij in de maand maart van de minister van Binnen landse Zaken daarover nadere mededelingen krijgen en pas dan zal blijken of het verstandig is om tot enige synchronisatie te komen. Ik heb goede hoop en verwachting dat dit, gelet op de uitspraak van de minister, niet nodig zal blijken te zijn omdat wij dan snel aan de gang kunnen waarmee dan ook wat andere ingewikkelde problemen als financiering van de huisvesting van de po litie door Binnenlandse Zaken en financiering van de gemeentelijke huisvesting door de gemeente niet behoeven te worden opgelost. Mocht het nu zo zijn dat er lange tijd van uitstel van de zijde van Binnenlandse Zaken zou komen, hetgeen ik noch verwacht en volstrekt niet hoop, dan zou de suggestie van de heer Westerhof nader overwogen kunnen worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 79