In dit verband willen wij dan ook het college niet vastpinnen op een tijdsduur van bijvoorbeeld enkele maanden. Tenslotte nog een suggestie. Zou het zinnig zijn ook de nieuwbouwplannen voor een politiebureau mee te betrekken in de besluitvorming Tot zover, mijnheer de voorzitter. De heer SMITS: Toen enige tijd geleden in de commissie personeelszaken het voorstel werd besproken over de tijdelijke huisvesting, met een streep onder tijdelijk, met een prijskaartje van T miljoen gulden kwam telkens in de dis cussie naar voren wat verstaan wij onder tijdelijk. De beoordeling van de gevraagde 1 miljoen gulden liep steeds vast op deze vraag. Niet alleen bij de VVD-fractie, praktisch de hele commissie was van oordeel dat er meer dui delijkheid moest komen ten aanzien van de oplossing van dit huisvestingspro bleem. Dat de huisvesting van het gemeentelijk apparaat aan heroverweging toe is, is inmiddels een vast gegeven. Dat de raad daar überhaupt over kan praten is te danken aan enkele positieve transacties. De huisvesting is op veel plaatsen abominabel. Ambtenaren die op een kluitje bij elkaar zitten in allerlei aangebouwde puisten of op zolder weggestopt, slechte onderlinge communicatiemogelijkheden, duur in onderhoud en vaak onnodige dubbelvoor- zieningen. In uw voorstel somt u zelf naar de mening van de VVD-fractie een aantal relevante argumenten op die de noodzaak van een snelle oplossing aan geven. Een van de belangrijkste staat bovenaan blz. 162 waar u schrijft, ik citeer: "Ervaringen in gemeenten die gekozen hebben voor een centrale huis vesting leren dat dit een aanmerkelijke - structurele- besparing in de kos ten van het ambtelijk apparaat tot gevolg heeft." De VVD-fractie vindt dan ook dat voor een goed functioneren van het ambte lijk apparaat met toch een groot aantal medewerkers gestreefd moet worden naar een goede huisvesting op zo kort mogelijke termijn. Niet alleen voor nu maar voor de vele belangrijke jaren die komen waarbij een goed werkend apparaat van essentieel belang is voor de ontwikkeling van Bergen op Zoom. Nu besloten is om per 1 april de nieuwe structuur te starten vindt de VVD ook dat er gestreefd moet worden om diensten die bij elkaar horen bij el kaar te plaatsen om de start zo optimaal mogelijk te doen zijn. De fractie heeft dan ook niet zoveel moeite met de f. 500.000,- die u daar voor denkt nodig te hebben. Dat dit bedrag nu plotseling maar de helft is van het eerdere voorstel roept vragen op ten aanzien van de zorgvuldigheid waarmee het eerste voorstel is voorbereid. We krijgen daar echt de kriebels van. Het college maakt zich op deze manier wel erg ongeloofwaardig. Gevolg daarvan is dat u de raad steeds argwanender maakt, maar daar hebt u het ook zelf naar gemaakt. Zoals eerder opgemerkt werd het eerste voorstel terugverwezen omdat onvol doende aangegeven werd op welke wijze naar een oplossing gewerkt zou worden. In de commissies heeft de VVD-fractie verwoord dat de opmerking "drie tot vijf jaar" onvoldoende is. In de commissie personeelszaken was daar een overgrote meerderheid het mee eens. Er is toen gesproken over het opstellen van een stappenplan. Wij zijn dan ook tevreden met het wijzigingsvoorstel wat wij zojuist op de tafel hebben aangetroffen. Onze ervaringen met het stappenplan reorganisatie gemeente is positief. Wij constateren echter dat wij met deze reorganisatie nog niet klaar zijn en het daarom noodzakelijk is concreet richting te geven aan het oplossen van dit huisvestingsprobleem. Als dan de wethouder schatbewaarder bezwaren heeft tegen het begrip stap penplan en daarvoor liever het woord procedure wil gebruiken, accoord, de VVD-fractie beseft dondersgoed dat er nog vele hobbels genomen moeten worden en juist daarom wil zij een gerichte beleidsmatige aanpak. De VVD-fractie wilde een amendement indienen maar dat is nu niet meer nodig. Nog graag twee losse opmerkingen. Bij de opsomming van alle diensten die - 3 - eventueel bij de herhuisvesting betrokken zijn wordt ook het gemeentelijk woningbedrijf genoemd. Zoals u weet is bij de vaststelling van de organi satiestructuur het gemeentelijk woningbedrijf door de raad in de rij ge zet bij de politie, brandweer en archief met als belangrijkste argument dat het bedrijf wat exploitatie betreft gescheiden gehouden moet worden van de overige diensten. De VVD-fractie vindt dat dat zo moet blijven. Een tweede opmerking. Als over herhuisvesting gesproken wordt zou ook de acco modatie die de politiek ter beschikking staat in de overweging betrokken moeten worden. Als we onze voorziening vergelijken met die van Brabantse gemeenten zoals Oosterhout en Oss dan blijken de faciliteiten hier aller- belabberst te zijn. Mevrouw NOORMAN: Voorzitter, mag ik daar een aanvulling op geven Ik heb begrepen op het laatste punt van de heer Smits dat er sinds februari een 30-tal nieuwe ambtenaren in dienst zijn. Wij hebben namelijk een salaris afrekening gekregen dus ik weet niet in hoeverre dat van invloed kan zijn om dat mee te betrekken in de herhuisvestingsplannen. Zelfs overuren staan er op. De VOORZITTER: Ik hoop dat ze niet ingevuld zijn. Mevrouw NOORMAN: Toch wel. De VOORZITTER: Op geld gewaardeerd Buitengewoon. De heer AERTSSEN: In feite gaat het vanavond om vier besluiten waarvan de fractie van de Partij van de Arbeid met het besluit no. II, het krediet van f. 500.000,- zonder meer accoord kan gaan. Waarom Deze raad heeft eerder al besloten dat op 1 april 1988 met de nieuwe organisatie van start moet worden gegaan. Wij denken dat het goed functioneren van zen nieuwe organi satie onder andere afhankelijk is van een goede huisvesting. Omdat een de finitieve oplossing voor een goede huisvesting nog niet voorhanden is,is het krediet voor een aantal tijdelijke maatregelen alleszins verantwoord. Sterker nog, het is naar onze mening de goedkoopste oplossing en thans ook zonder enige franje. Wel vindt onze fractie dat het probleem van de huis vesting in feite te laat is opgepakt. Wij weten dat daar allerlei redenen voor zijn aan te geven, maar het had in feite wat meer in de pas moeten lo pen met de hele reorganisatie. Deze constatering ontslaat ons echter niet van de verantwoording zo gunstig mogelijke voorwaarden voor de organisatie per 1 april te scheppen. Een bijkomend voordeel daarbij is dat deze oplos sing alle ruimte openlaat voor de verdere keuze van eventuele locaties, con centraties enz. Daarmee kom ik op punt 2 of eigenlijk besluit I van dit agendapunt. Dit besluit vonden wij zoals het werd geformuleerd onvoldoende in de commissie personeelszaken. Inmiddels hebben wij daar een aanvulling op gevonden. Wat ik heb bep leit is te starten vanuit een open situatie waar bij alle mogelijkheden rond de definitieve huisvesting de revue zouden kun nen passeren. Ik constateer nu dat de tijdelijke maatregelen in feite hier bij aansluiten. Deze laten alle mogelijkheden naar de toekomst nog open. Aansluitend aan deze opvatting vindt onze fractie dat door thans voorkeuren uit te spreken over locatie, concentratie enz. te zeer op het besluitvormings proces wordt vooruitgelopen. Het gevaar ontstaat dat er stellingen worden ingenomen die later zeer slecht of wellicht helemaal niet meer zijn te ver laten. Ik heb daarbij een advies. Er is een notitie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten die handelt over het huisvesten van diensten. Ik denk dat deze notitie, die ook naar ik meen de wethouder in zijn bezit heeft, bij de commissieleden een goed beeld zou kunnen geven hoe zo'n proces zou moeten verlopen. Mijn vraag is dan ook aan de wethouder of hij ervoor kan zorgen dat deze notitie wellicht onder de commissieleden verspreid kan worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 78