-113- deze route is. Het is daarom dat mijn fraktie wil voorstellen dat, mocht variant 3 verkeerstechnisch niet dan wel zeer moeilijk uitvoerbaar zijn, gelijk in de uitvoering variant 4 te willen betrekken, die namelijk ook dé Grote Markt niet aandoet maar vlakbij het winkelcentrum en Vierkantje een halte heeft, dat is de variant die gaat over de Steenbergsestraat/Lievevrou- westraat. We hebben daarmee ook geen belasting van een winkelstraat als de Fortuinstraat met deze nog steeds te grote bussen. We bereiken daarmee dat er in ieder geval geen nieuw verkeersprobleem ontstaat, waar we toch al proberen beleidsmatig een aantal verkeersproblemen op te lossen. Ik zou het zeer op prijs stellen als het college op een praktische wijze, zodra ze ontdekt dat -na ik nu mag aannemen dat variant 3 als hij onderzocht gaat worden- het... De heer WESTERHOF: Die is al onderzocht meneer Bolsius. De heer BOLSIUS: Nee, ik heb hier in het raadsbesluit uitdrukkelijk staan: dat de nodige civiel-technische aanpassingen verder uit te werken en we zullen daarbij merken dat er een zodanig probleem ontstaat bij de Bosstraat dat het wellicht niet uit te voeren is. Als dat zo is, zou ik een pragmatische aanpak willen vragen en variant 4 in de beschouwing willen betrekken. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Het doet me deugd dat de hele raad minus de vertegenwoordiger van de BSD instemt. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb niet gezegd dat ik niet in zou stemmen. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Nee, ik kom daar nog op terug, u heeft die twijfel en vindt het jammer dat het alternatief nog niet onderzocht is. Ik kan u zeggen, dat wij in januari over het alternatief gesproken hebben met elkaar en dat daarna inderdaad wel terdege nog het alternatief door uw vertegenwoordiger de heer Linssen aangedragen, getoetst is. Het is niet mogelijk, blijkt uit recent technisch overleg -na toetsing-, om die variant te ontwikkelen omdat het probleem is, de beschikbare ruimte op de Grote Markt; het nog verder toenemen van de rijtijd en de hoge kosten voor het aanbrengen van een signalerings- en passeersysteem in de Kerkstraat en HuybergsestraatHet blijkt nu al dat het tot dermate grote problemen leidt, dat realisering van die variant niet haalbaar is, hoe sympatiek de variant zeker was en is. Dit zijn in hoofdlijnen de argumenten en daar zal de commissie nog over bericht worden. Dat in ieder geval. Maar aangezien het overleg recentelijk is afgerond, betrokken daarbij zijn BBA, Gemeentepoli tie, Dienst Gemeentewerken, was het niet mogelijk om dat eerder te berichten. Dat vooraf. De heer v.d. Water spreekt zijn voorkeur uit voor een bepaalde variant. Ik kan u zeggen dat die variant ook zeker de sympatie had van menigeen, die be trokken was bij de uitvoerige studie. Maar dat hij om verschillende redenen gewoon niet haalbaar is. De scores geven nog wel eens het een en ander aan. Er zijn talloze overwegingen. We mogen zeker niet vergeten het exploitatie- vraagstuk en aan de andere kant -vanuit de filosofie om de Grote Markt toch bereikbaar te doen voor eenieder- het belang om daar de bus te doen komen. Niettemin denk ik dat uw variant -niet gehinderd door andere bezwaren- inderdaad heel goed zou zijn. Maar nogmaals we hebben er niet voor gekozen. U zegt, de Hoogstraat is niet helemaal ideaal vanwege o.a. dokterspraktij ken, dat is juist. Het is natuurlijk wel goed om te zien hoe wij straks bij realisering van andere plannen met de verkeersafwikkeling komen rondom Grote Markt, Hoogstraat en al of niet rondom Bosstraat. Dat is een zaak die zeker nog in samenhang besproken moet gaan worden. Enigen onder u hebben daar al over gesproken. -114- De heer Aertssen spreekt over de kop Hoogstraat/Bosstraat en meneer Bolsius gaat daar nog op in. Hij zegt, als het niet haalbaar is, kies dan toch voor variant 4. Er is al uitgebreid gesproken over de problemen daarvan, maar ik kan u wel zeggen dat wij natuurlijk bij het aandragen van de varianten ook proefgereden hebben met de stadsbus. Het heeft m.n. opgeleverd objectief onderzoek. Want laat daar geen misverstand over bestaan, het kiezen van een nieuwe route heeft geleid tot de nodige discussies met o.a. het Vervoersbe drijf. Dat is pittig geweest, daar geen enkel misverstand over. We hebben proefgereden en het heeft ertoe geleid dat het kruispunt op dat moment geen onoverkomelijke problemen opleverde. Wel zegt men, enige bochtverruiming zou zeker wenselijk zijn, m.n. om het verkeer vanuit de Korte Bosstraat tijdig te kunnen laten stoppen voor de bus. Op dit moment geven de resultaten aan dat het mogelijk moet zijn. Uit metingen blijkt ook dat het aantal ongevallen op dit moment -en de problematiek daar- relatief beperkt zijn, dat is ook gemeten. Dat wordt mede veroorzaakt door de krappe dimensionering dat leidt vaak ook tot rustig verkeersgedrag. M.a.w., het is onderzocht, met aanpassingen is het mogelijk maar zelfs op dit moment is het mogelijk. Niettemin zal de nieuwe route van eenieder de nodige inspanningen vergen. Daar geen enkel misverstand over, ik ben het ook helemaal met de heer Bolsius eens, het gaat om de minst ongelukkige van alle varianten. Het verkeren in de historische binnenstad van Bergen op Zoom is niet optimaal want er zijn een aantal vaste gegevenheden. U heeft als raad zeer nadrukkelijk uitgesproken in april bij de vaststelling van een ontwikkelingsplan, die bus willen we niet meer in de Wouwsestraat en ZuivelstraatWij denken ook in het kader van de verdere bewinkeling, de promenade-inrichting enz. dat dat juist is. Dit is een variant die haalbaar is qua exploitatie, verkeerstechnisch, en dat doet het mogelijk blijven om te zorgen dat we stadsbusvervoer blijven hebben in de stad. Wanneer wij kiezen voor ingrijpender varianten, dan is de situatie heel nadrukkelijk zo, dat de stadsbusdienst zal afhaken. M.n. ook variant 4 geeft op het onderdeel exploitatie geweldige problemen en is dus niet haalbaar. Ik stel ook voor, dat het goed is dat we nu in het kader variant 3 gaan uit werken. Wij komen straks -en nog eens gehoord hebbend het verlangen van de CDA-fraktie gisteren, en ondersteund denk ik door de ganse raad- met het herstratingsplan in samenhang met verkeerskundige maatregelen die nodig zullen zijn om het een en ander ook fysiek ordelijk te doen verlopen en beheersbaar te doen zijn voor diegenen die belast zijn met het toezicht op het parkeren, met het plan en dan kunt u deze variant ook toetsen. Van belang voor het vaststellen van een variant vanavond is ook, dat het meegenomen gaat worden in het vervoersplan, wat ook nodig is als gevolg van het in werking treden van de nieuwe wet. Meneer Aertssen heb ik dacht ik in voldoende mate beantwoord, nogmaals we hebben oog voor de problematiek en we zullen daar goed naar moeten kijken. Mevrouw Noorman citeert inderdaad nog een zeer gerespecteerd raadslid, mevrouw Vlug. Zij heeft in het verleden zeer nadrukkelijk gesproken over de binnenstad, het belang om daar goed mee om te gaan, ook met het groengebeu- ren, kan ik mij nog herinneren. Het kan soms tijden duren tot men tot stappen kan komen. Ik herinner u nog aan de discussies die wij in een vorige periode hebben gehad over bepaalde herinrichtingsperikelen, routeringen etc. van het openbaar vervoer en andere verkeersgebruikers. U ziet zelf hoe wij ook als raad evalueren in dat proces, dat is denk ik goed. Ik kan u zeggen dat er in ieder geval een stapje verder gezet is. Nogmaals het is een variant die haalbaar is, vergt zeker ook inspanningen. We zullen zeker ook rekening houden met de belangen van de direkt omwonenden en betrokkenen. Daar zullen wij zeer goed naar kijken en mogelijk ook voor in overleg treden. De bushalte, gedacht bij de Markt. Wij zijn nog aan het bestuderen waar hij exact kan komen en zo goed mogelijk inpasbaar kan zijn. Daar zal de raad

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 65