-113-
deze route is. Het is daarom dat mijn fraktie wil voorstellen dat, mocht
variant 3 verkeerstechnisch niet dan wel zeer moeilijk uitvoerbaar zijn,
gelijk in de uitvoering variant 4 te willen betrekken, die namelijk ook dé
Grote Markt niet aandoet maar vlakbij het winkelcentrum en Vierkantje een
halte heeft, dat is de variant die gaat over de Steenbergsestraat/Lievevrou-
westraat. We hebben daarmee ook geen belasting van een winkelstraat als de
Fortuinstraat met deze nog steeds te grote bussen. We bereiken daarmee dat
er in ieder geval geen nieuw verkeersprobleem ontstaat, waar we toch al
proberen beleidsmatig een aantal verkeersproblemen op te lossen.
Ik zou het zeer op prijs stellen als het college op een praktische wijze,
zodra ze ontdekt dat -na ik nu mag aannemen dat variant 3 als hij
onderzocht gaat worden- het...
De heer WESTERHOF: Die is al onderzocht meneer Bolsius.
De heer BOLSIUS: Nee, ik heb hier in het raadsbesluit uitdrukkelijk staan:
dat de nodige civiel-technische aanpassingen verder uit te werken en we
zullen daarbij merken dat er een zodanig probleem ontstaat bij de Bosstraat
dat het wellicht niet uit te voeren is. Als dat zo is, zou ik een
pragmatische aanpak willen vragen en variant 4 in de beschouwing willen
betrekken.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Het doet me deugd dat de hele raad minus
de vertegenwoordiger van de BSD instemt.
De heer VAN DER KALLEN: Ik heb niet gezegd dat ik niet in zou stemmen.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Nee, ik kom daar nog op terug, u heeft
die twijfel en vindt het jammer dat het alternatief nog niet onderzocht is.
Ik kan u zeggen, dat wij in januari over het alternatief gesproken hebben
met elkaar en dat daarna inderdaad wel terdege nog het alternatief door uw
vertegenwoordiger de heer Linssen aangedragen, getoetst is. Het is niet
mogelijk, blijkt uit recent technisch overleg -na toetsing-, om die variant
te ontwikkelen omdat het probleem is, de beschikbare ruimte op de Grote
Markt; het nog verder toenemen van de rijtijd en de hoge kosten voor het
aanbrengen van een signalerings- en passeersysteem in de Kerkstraat en
HuybergsestraatHet blijkt nu al dat het tot dermate grote problemen leidt,
dat realisering van die variant niet haalbaar is, hoe sympatiek de variant
zeker was en is. Dit zijn in hoofdlijnen de argumenten en daar zal de
commissie nog over bericht worden. Dat in ieder geval. Maar aangezien het
overleg recentelijk is afgerond, betrokken daarbij zijn BBA, Gemeentepoli
tie, Dienst Gemeentewerken, was het niet mogelijk om dat eerder te
berichten. Dat vooraf.
De heer v.d. Water spreekt zijn voorkeur uit voor een bepaalde variant. Ik
kan u zeggen dat die variant ook zeker de sympatie had van menigeen, die be
trokken was bij de uitvoerige studie. Maar dat hij om verschillende redenen
gewoon niet haalbaar is. De scores geven nog wel eens het een en ander aan.
Er zijn talloze overwegingen. We mogen zeker niet vergeten het exploitatie-
vraagstuk en aan de andere kant -vanuit de filosofie om de Grote Markt toch
bereikbaar te doen voor eenieder- het belang om daar de bus te doen komen.
Niettemin denk ik dat uw variant -niet gehinderd door andere bezwaren-
inderdaad heel goed zou zijn. Maar nogmaals we hebben er niet voor gekozen.
U zegt, de Hoogstraat is niet helemaal ideaal vanwege o.a. dokterspraktij
ken, dat is juist. Het is natuurlijk wel goed om te zien hoe wij straks bij
realisering van andere plannen met de verkeersafwikkeling komen rondom Grote
Markt, Hoogstraat en al of niet rondom Bosstraat. Dat is een zaak die zeker
nog in samenhang besproken moet gaan worden. Enigen onder u hebben daar al
over gesproken.
-114-
De heer Aertssen spreekt over de kop Hoogstraat/Bosstraat en meneer Bolsius
gaat daar nog op in. Hij zegt, als het niet haalbaar is, kies dan toch voor
variant 4. Er is al uitgebreid gesproken over de problemen daarvan, maar ik
kan u wel zeggen dat wij natuurlijk bij het aandragen van de varianten ook
proefgereden hebben met de stadsbus. Het heeft m.n. opgeleverd objectief
onderzoek. Want laat daar geen misverstand over bestaan, het kiezen van een
nieuwe route heeft geleid tot de nodige discussies met o.a. het Vervoersbe
drijf. Dat is pittig geweest, daar geen enkel misverstand over. We hebben
proefgereden en het heeft ertoe geleid dat het kruispunt op dat moment geen
onoverkomelijke problemen opleverde. Wel zegt men, enige bochtverruiming zou
zeker wenselijk zijn, m.n. om het verkeer vanuit de Korte Bosstraat tijdig
te kunnen laten stoppen voor de bus. Op dit moment geven de resultaten aan
dat het mogelijk moet zijn. Uit metingen blijkt ook dat het aantal
ongevallen op dit moment -en de problematiek daar- relatief beperkt zijn,
dat is ook gemeten. Dat wordt mede veroorzaakt door de krappe dimensionering
dat leidt vaak ook tot rustig verkeersgedrag. M.a.w., het is onderzocht, met
aanpassingen is het mogelijk maar zelfs op dit moment is het mogelijk.
Niettemin zal de nieuwe route van eenieder de nodige inspanningen vergen.
Daar geen enkel misverstand over, ik ben het ook helemaal met de heer
Bolsius eens, het gaat om de minst ongelukkige van alle varianten.
Het verkeren in de historische binnenstad van Bergen op Zoom is niet
optimaal want er zijn een aantal vaste gegevenheden.
U heeft als raad zeer nadrukkelijk uitgesproken in april bij de vaststelling
van een ontwikkelingsplan, die bus willen we niet meer in de Wouwsestraat en
ZuivelstraatWij denken ook in het kader van de verdere bewinkeling, de
promenade-inrichting enz. dat dat juist is. Dit is een variant die haalbaar
is qua exploitatie, verkeerstechnisch, en dat doet het mogelijk blijven om
te zorgen dat we stadsbusvervoer blijven hebben in de stad.
Wanneer wij kiezen voor ingrijpender varianten, dan is de situatie heel
nadrukkelijk zo, dat de stadsbusdienst zal afhaken. M.n. ook variant 4 geeft
op het onderdeel exploitatie geweldige problemen en is dus niet haalbaar.
Ik stel ook voor, dat het goed is dat we nu in het kader variant 3 gaan uit
werken. Wij komen straks -en nog eens gehoord hebbend het verlangen van de
CDA-fraktie gisteren, en ondersteund denk ik door de ganse raad- met het
herstratingsplan in samenhang met verkeerskundige maatregelen die nodig
zullen zijn om het een en ander ook fysiek ordelijk te doen verlopen en
beheersbaar te doen zijn voor diegenen die belast zijn met het toezicht op
het parkeren, met het plan en dan kunt u deze variant ook toetsen.
Van belang voor het vaststellen van een variant vanavond is ook, dat het
meegenomen gaat worden in het vervoersplan, wat ook nodig is als gevolg van
het in werking treden van de nieuwe wet.
Meneer Aertssen heb ik dacht ik in voldoende mate beantwoord, nogmaals we
hebben oog voor de problematiek en we zullen daar goed naar moeten kijken.
Mevrouw Noorman citeert inderdaad nog een zeer gerespecteerd raadslid,
mevrouw Vlug. Zij heeft in het verleden zeer nadrukkelijk gesproken over de
binnenstad, het belang om daar goed mee om te gaan, ook met het groengebeu-
ren, kan ik mij nog herinneren. Het kan soms tijden duren tot men tot
stappen kan komen. Ik herinner u nog aan de discussies die wij in een vorige
periode hebben gehad over bepaalde herinrichtingsperikelen, routeringen etc.
van het openbaar vervoer en andere verkeersgebruikers. U ziet zelf hoe wij
ook als raad evalueren in dat proces, dat is denk ik goed.
Ik kan u zeggen dat er in ieder geval een stapje verder gezet is. Nogmaals
het is een variant die haalbaar is, vergt zeker ook inspanningen. We zullen
zeker ook rekening houden met de belangen van de direkt omwonenden en
betrokkenen. Daar zullen wij zeer goed naar kijken en mogelijk ook voor in
overleg treden.
De bushalte, gedacht bij de Markt. Wij zijn nog aan het bestuderen waar hij
exact kan komen en zo goed mogelijk inpasbaar kan zijn. Daar zal de raad