-111- waarbinnen die vertegenwoordigers van de Gewestraad mogen komen tot verantwoorde besluitvorming. M.a.w. marges die in de tijd van de Republiek die ik net aanhaalde, niet aanwezig waren, zijn uiteraard anno 1988 juist op basis van een van de modernste wetten op het terrein van het Staatsrecht, duidelijk wel aanwezig. Daarop was de suggestie bedoeld, ter volledige uitbuiting van die nieuwe mogelijkheden. Mevrouw NOORMAN: Ik dacht dat in die tijd waarover u spreekt ook eenstemmig heid van stemmen vereist was. De VOORZITTER: Dames en heren, ik word van alle kanten daarover maar weer geïnformeerd mevrouw Noorman. Wij hebben natuurlijk niet bedoeld bij de organisatie van het verlengd lokaal bestuur in ons land om de besluitstruk- tuur van de provincie Friesland van de periode uit de Republiek terug te brengen. Friesland bestond toen uit 11 steden, vandaar de tocht, en 30 grietenijen. Dat betekende -daar was namelijk ook eenparigheid van stemmen om besluitvorming nodig- dat de besluitvorming daar op zijn elfendertigst ging. Dat is ook de herkomst van die langzame besluitprocedure. Dat is iets wat we natuurlijk niet willen en dat heb ik heel goed begrepen. Het is denk ik aangenaam om te horen dat we daar een heel belangrijk middel in onze democratie aan het zoeken zijn, dat is namelijk het afleggen van verantwoording. Dat valt in een democratische samenleving voor een belangrijk deel samen met het uitoefenen van controlerecht door degenen die daarvoor zijn aangesteld. Ik denk dat dat niet zozeer een achillespees met een ruggegraat der democratie is. Dus op zichzelve moeten degenen die deze gemeenten aldaar vertegenwoordigen daar gaarne aan mee willen doen. Wij moeten dan daar inderdaad een flexibele ruggegraat van maken die niet leidt tot een star systeem, waar vervolgens wij ook nog de nodige snelheid van besluitvorming moeten organiseren. Ik blijf nog wel volhouden dat dat een hele moeilijke opgave is. Ik denk dat ook niet nodig is, vanavond daar nu nog meer bespiegelend met elkaar over te spreken maar dat de heer Ronnes en ik eens proberen om onze gedachten aan 'n een A4-velletje -dus dan moeten wij kort en bondig zijn en weinig bespiegelen- toevertrouwen. Ik maak nog een laatste opmerking. Ik heb de colleges in 17 gemeenten bezocht vanwege het feit dat u mij hebt willen mandateren naar het Streekge- west, dat is tenminste de principiële oorzaak van dat bezoek. Ik denk dat het toch goed is om reeds hier op te merken dat er op zichzelf bij die 17 bezoeken, mij niet gebleken is dat er nu zo'n wijd en algemeen verbreid onbehagen omtrent het funktioneren van het Streekgewest bestaat. Dat er wel vragen bestaan en dat wij wellicht wat te weinig mogelijkheden te baat hebben genomen om ons van het onbekende dus ook onbeminde, het bekende en beminde te worden. Ik stel u voor om deze notitie conform vast te stellen en de schrifture van de heer Ronnes en mij af te wachten. U kunt zich daarin vinden, dan is aldus besloten. 10. Voorstel tot het opnemen van een verbod in de Algemene Plaatselijke Straf verordening inzakehet peilen van uien (7e wijziging A.P.V.). (Verzameling 1988, nr. BJZ/16). De VOORZITTER: Wenst u daar het woord over te voeren, wenst u stemming of aantekening? Zo niet is aldus besloten. 11. Nota inzake routering openbaar vervoer in de binnenstad. (Verzameling 1988, nr. RO/9) De heer V.D. WATER: De ideale route is niet te vinden. De route: Steenberg- -112- sestraat-Fortuinstraat-Grote Markt-Kerkstraat had onze voorkeur. Deze route is uit beeld genomen toen we de Markt autovrij wilden maken maar nu de Markt in de toekomst weer voor doorgaand verkeer geschikt gemaakt wordt, vervalt deze motivatie. De Hoogstraat met zijn vele dokterspraktijken is niet de ideale weg voor de bus. Verwarrend is de uitdrukking in het stuk "de kop van de Hoogstraat" waar een halte geplaatst is. Verder kunnen wij met het voorgestelde het in grote lijnen eens zijn. De heer VAN DER KALLEN: Ik vind het jammer dat de opmerking van mijn partijgenoot inzake een alternatieve route, ook wel alternatief 10 genoemd Kerkstraat-Markt-Kerkstraatgedaan in de commissie RO niet zoals is toegezegd, nader is onderzocht. Ik heb daar althans niets van bij de stukken gevonden. Naar mijn mening zou daarmee een hoop bezwaren die kleven aan de nu voorgestelde route weggenomen worden. Ik hoop dat in ieder geval de halteverplaatsing naar de Kerkstraat wel onderzocht en gerealiseerd zal worden. De heer AERTSSEN: Het is zo, dat onze fraktie van harte het alternatieve 3 kan ondersteunen. Het is niet zo dat onze vertegenwoordigers in de commissie ROVOW hebben gevraagd om het alternatief van de BSD nader te onderzoeken, daar was het lid van de BSD wel een voorstander van. De heer van der Kallen maakt die opmerking ook terecht. Ik weet alleen niet op welke termijn dat alternatief inderdaad nog tevoorschijn komt. Dat kan de wethouder beter zeggen denk ik. De voordelen zijn duidelijk. De winkelstraten zullen ontlast worden. Er zal een betere route plaats vinden door de Kerkstraat denken wij. Ook het zuid-westelijk deel van de binnenstad -en dat vinden wij ook heel belangrijk- inclusief het westelijk stadsdeel zal in de toekomst weer bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer. Er is een nadeel en dat is het knelpunt Bosstraat. Wij hebben daar zorgen over en we hebben dat in de commissie ook gezegd. We zullen het op de voet volgen. Wij zullen in de toekomst kijken in hoeverre de relatie met het verkeersveiligheidsplan en zijn beleidsplan binnenstad tot zijn recht kan komen. De voorstellen die nog komen, over aanpassing van de Grote Markt inclusief het verkeer wat de Bosstraat op moet gaan, inclusief een aantal zaken die op de Bosstraat moeten plaatsvinden, zullen door ons in samenhang worden bekenen. Wij hopen dat die voorstellen er snel zullen komen omdat naar onze mening op dit moment de situatie hoek Bosstraat/Hoogstraat erg kritiek gaat worden. Samengevat voorzitter, een goed voorstel, een stap in de goede richting. Wij wachten verdere voorstellen af. Mevrouw NOORMAN: Jaren geleden heeft het VVD-raadslid mevrouw Vlug, deze voorstellen reeds in de raad gebracht. De VVD-fraktie heeft vorig jaar te kennen gegeven dat we er een voorstander van zijn de busroute zodanig aan te passen dat: a. de bus voortaan niet meer de Wouwsestraat/Zuivelstraat aandoet; b. ook het busverkeer uit de St. Josephstraat geweerd zal worden; c. zo mogelijk wel een bushalte zo dicht mogelijk bij de Grote Markt gepland wordt; d. naar onze mening derhalve een route Kerkstraat/Hoogstraat onderzocht dient te worden. In het voorliggende voorstel wordt aan al deze zaken voldaan. De VVD-fraktie gaat er dan ook mee accoord. Zorgvuldig dient naar onze mening onderzocht te worden waar een centrale bushalte geplaatst zal worden, tevens hoe de verdere afwikkeling van het VCP gestalte krijgt, m.n. richting Bosstraat. Samenvattend, de VVD-fraktie stemt in met variant 3. De heer BOLSIUS: Mijn fraktie is van mening dat variant 3 zoals hij nu door het college is voorgesteld de minst ongelukkige van de ongelukkige varianten is. Het is namelijk zo dat het knelpunt zoals het reeds door de heer Aertssen is aangegeven Hoogstraat/Bosstraateen onoverkomelijk knelpunt in

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 64