-111-
waarbinnen die vertegenwoordigers van de Gewestraad mogen komen tot
verantwoorde besluitvorming. M.a.w. marges die in de tijd van de Republiek
die ik net aanhaalde, niet aanwezig waren, zijn uiteraard anno 1988 juist op
basis van een van de modernste wetten op het terrein van het Staatsrecht,
duidelijk wel aanwezig. Daarop was de suggestie bedoeld, ter volledige
uitbuiting van die nieuwe mogelijkheden.
Mevrouw NOORMAN: Ik dacht dat in die tijd waarover u spreekt ook eenstemmig
heid van stemmen vereist was.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik word van alle kanten daarover maar weer
geïnformeerd mevrouw Noorman. Wij hebben natuurlijk niet bedoeld bij de
organisatie van het verlengd lokaal bestuur in ons land om de besluitstruk-
tuur van de provincie Friesland van de periode uit de Republiek terug te
brengen. Friesland bestond toen uit 11 steden, vandaar de tocht, en 30
grietenijen. Dat betekende -daar was namelijk ook eenparigheid van stemmen
om besluitvorming nodig- dat de besluitvorming daar op zijn elfendertigst
ging. Dat is ook de herkomst van die langzame besluitprocedure. Dat is iets
wat we natuurlijk niet willen en dat heb ik heel goed begrepen.
Het is denk ik aangenaam om te horen dat we daar een heel belangrijk middel
in onze democratie aan het zoeken zijn, dat is namelijk het afleggen van
verantwoording. Dat valt in een democratische samenleving voor een
belangrijk deel samen met het uitoefenen van controlerecht door degenen die
daarvoor zijn aangesteld. Ik denk dat dat niet zozeer een achillespees met
een ruggegraat der democratie is. Dus op zichzelve moeten degenen die deze
gemeenten aldaar vertegenwoordigen daar gaarne aan mee willen doen.
Wij moeten dan daar inderdaad een flexibele ruggegraat van maken die niet
leidt tot een star systeem, waar vervolgens wij ook nog de nodige snelheid
van besluitvorming moeten organiseren.
Ik blijf nog wel volhouden dat dat een hele moeilijke opgave is. Ik denk dat
ook niet nodig is, vanavond daar nu nog meer bespiegelend met elkaar over te
spreken maar dat de heer Ronnes en ik eens proberen om onze gedachten aan 'n
een A4-velletje -dus dan moeten wij kort en bondig zijn en weinig
bespiegelen- toevertrouwen.
Ik maak nog een laatste opmerking. Ik heb de colleges in 17 gemeenten
bezocht vanwege het feit dat u mij hebt willen mandateren naar het Streekge-
west, dat is tenminste de principiële oorzaak van dat bezoek. Ik denk dat
het toch goed is om reeds hier op te merken dat er op zichzelf bij die 17
bezoeken, mij niet gebleken is dat er nu zo'n wijd en algemeen verbreid
onbehagen omtrent het funktioneren van het Streekgewest bestaat. Dat er wel
vragen bestaan en dat wij wellicht wat te weinig mogelijkheden te baat
hebben genomen om ons van het onbekende dus ook onbeminde, het bekende en
beminde te worden.
Ik stel u voor om deze notitie conform vast te stellen en de schrifture van
de heer Ronnes en mij af te wachten. U kunt zich daarin vinden, dan is aldus
besloten.
10. Voorstel tot het opnemen van een verbod in de Algemene Plaatselijke Straf
verordening inzakehet peilen van uien (7e wijziging A.P.V.).
(Verzameling 1988, nr. BJZ/16).
De VOORZITTER: Wenst u daar het woord over te voeren, wenst u stemming of
aantekening? Zo niet is aldus besloten.
11. Nota inzake routering openbaar vervoer in de binnenstad.
(Verzameling 1988, nr. RO/9)
De heer V.D. WATER: De ideale route is niet te vinden. De route: Steenberg-
-112-
sestraat-Fortuinstraat-Grote Markt-Kerkstraat had onze voorkeur. Deze route
is uit beeld genomen toen we de Markt autovrij wilden maken maar nu de Markt
in de toekomst weer voor doorgaand verkeer geschikt gemaakt wordt, vervalt
deze motivatie. De Hoogstraat met zijn vele dokterspraktijken is niet de
ideale weg voor de bus. Verwarrend is de uitdrukking in het stuk "de kop van
de Hoogstraat" waar een halte geplaatst is. Verder kunnen wij met het
voorgestelde het in grote lijnen eens zijn.
De heer VAN DER KALLEN: Ik vind het jammer dat de opmerking van mijn
partijgenoot inzake een alternatieve route, ook wel alternatief 10 genoemd
Kerkstraat-Markt-Kerkstraatgedaan in de commissie RO niet zoals is
toegezegd, nader is onderzocht. Ik heb daar althans niets van bij de stukken
gevonden. Naar mijn mening zou daarmee een hoop bezwaren die kleven aan de
nu voorgestelde route weggenomen worden. Ik hoop dat in ieder geval de
halteverplaatsing naar de Kerkstraat wel onderzocht en gerealiseerd zal
worden.
De heer AERTSSEN: Het is zo, dat onze fraktie van harte het alternatieve 3
kan ondersteunen. Het is niet zo dat onze vertegenwoordigers in de commissie
ROVOW hebben gevraagd om het alternatief van de BSD nader te onderzoeken,
daar was het lid van de BSD wel een voorstander van. De heer van der Kallen
maakt die opmerking ook terecht. Ik weet alleen niet op welke termijn dat
alternatief inderdaad nog tevoorschijn komt. Dat kan de wethouder beter
zeggen denk ik. De voordelen zijn duidelijk. De winkelstraten zullen ontlast
worden. Er zal een betere route plaats vinden door de Kerkstraat denken wij.
Ook het zuid-westelijk deel van de binnenstad -en dat vinden wij ook heel
belangrijk- inclusief het westelijk stadsdeel zal in de toekomst weer
bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer. Er is een nadeel en dat is het
knelpunt Bosstraat. Wij hebben daar zorgen over en we hebben dat in de
commissie ook gezegd. We zullen het op de voet volgen. Wij zullen in de
toekomst kijken in hoeverre de relatie met het verkeersveiligheidsplan en
zijn beleidsplan binnenstad tot zijn recht kan komen.
De voorstellen die nog komen, over aanpassing van de Grote Markt inclusief
het verkeer wat de Bosstraat op moet gaan, inclusief een aantal zaken die op
de Bosstraat moeten plaatsvinden, zullen door ons in samenhang worden
bekenen. Wij hopen dat die voorstellen er snel zullen komen omdat naar onze
mening op dit moment de situatie hoek Bosstraat/Hoogstraat erg kritiek gaat
worden. Samengevat voorzitter, een goed voorstel, een stap in de goede
richting. Wij wachten verdere voorstellen af.
Mevrouw NOORMAN: Jaren geleden heeft het VVD-raadslid mevrouw Vlug, deze
voorstellen reeds in de raad gebracht. De VVD-fraktie heeft vorig jaar te
kennen gegeven dat we er een voorstander van zijn de busroute zodanig aan te
passen dat: a. de bus voortaan niet meer de Wouwsestraat/Zuivelstraat
aandoet; b. ook het busverkeer uit de St. Josephstraat geweerd zal worden;
c. zo mogelijk wel een bushalte zo dicht mogelijk bij de Grote Markt gepland
wordt; d. naar onze mening derhalve een route Kerkstraat/Hoogstraat
onderzocht dient te worden.
In het voorliggende voorstel wordt aan al deze zaken voldaan. De VVD-fraktie
gaat er dan ook mee accoord. Zorgvuldig dient naar onze mening onderzocht te
worden waar een centrale bushalte geplaatst zal worden, tevens hoe de
verdere afwikkeling van het VCP gestalte krijgt, m.n. richting Bosstraat.
Samenvattend, de VVD-fraktie stemt in met variant 3.
De heer BOLSIUS: Mijn fraktie is van mening dat variant 3 zoals hij nu door
het college is voorgesteld de minst ongelukkige van de ongelukkige varianten
is. Het is namelijk zo dat het knelpunt zoals het reeds door de heer
Aertssen is aangegeven Hoogstraat/Bosstraateen onoverkomelijk knelpunt in