-80- Daar staat alles in verwoord, zoals voorwaarden, positiebepaling en procedures. Dan is het prettig dat je daaruit zo'n start zou kunnen maken, zodat je gaandeweg als je dat aan het invullen bent, het met elkaar eens bent en er volledig met elkaar op kunt bouwen. In die richting wenst het college gaarne met de corporaties te gaan, zodat je een en ander voor lange termijn hebt vastgelegd. De heren Franken en van de Water gaan nog eens in op de Kraggeproblematiek. We hebben vorig jaar maart onze positie bepaald t.a.v. Kragge 1. We hebben toen duidelijk afgesproken dat wij zouden proberen op dat moment de exploitatie zo lang mogelijk overeind te houden. Dat was ook noodzakelijk, gezien er, als wij tot sluiting zouden moeten komen, nogal wat consequenties aan zaten. Uit rapporten bleek later dat wij de Kragge moesten sluiten. In feite opgelegd door de procincie in een bepaalde termijn. Je kunt er een aantal zaken in onderscheiden. Ik proefde uit uw woorden dat je zou kunnen zeggen, de gemeente is nu verantwoordelijk dus kun je dat naar de streekgewest-gemeentes toeschuiven. In feite is het kader geschapen in de afvalstoffenwet, die gewoon uitgevoerd moet gaan worden, waarbij de vergunninghouder -in dit geval provincie- de sluitingsdatum bepaalt. Die was op dat moment -toen PAP 1 verscheen- bekend, n.l. 1 mei 1987. We hebben toen in onderhandelingen met de provincie kunnen bewerkstelligen dat in ieder geval de datum 1 januari 1989 is genoemd, omdat wij met onze aansluiting naar Kragge 2 zitten. Uit de rapporten blijkt ook dat wij nogal wat investeringen moeten plegen. Dat rapport hebben wij ook in de raad besproken. De bedragen lopen uiteen van 12, 13, 14, en 15 miljoen. Dat zijn de onderscheiden modellen waaruit je zou kunnen kiezen. U hebt gehoord van de heer Stuart dat we eind van het jaar 5,5 miljoen hebben gereserveerd in die afdekking. Dan krijg je de onderhandelingen van of tarievenverhoging, of bijstelling van prioriteiten of verlenging van exploitatietermijn. Daar zijn wij mee bezig. We hopen in maart/april met een totaal overzicht te kunnen komen, hoe we denken in constructief overleg dit probleem aan u voor te leggen. Het zal duidelijk zijn dat het college u zo adequaat mogelijk van alle informatie wil voorzien. Ik heb duidelijk willen maken dat ook vanuit milieutechnische hoek we ontzettend goed moeten oppassen om op een bepaald moment niet te zeggen, we kiezen voor die of die methode, want we blijven op langere termijn verantwoordelijk ook na die eindafdekking. De heer v.d. Stoel heeft gesproken over -dat in relatie met de heer van Wijk- MCAD. Afgelopen week ontvingen wij deze brief, waarin tot onze verbazing werd aangekondigd dat methadonverstrekking voor MCAD via apotekers -dat allemaal onder bepaalde voorwaarden- zou komen. Wij hadden bij de laatste bespreking afgesproken met zowel Roosendaal als Bergen op Zoom, dat als er middelen zouden vrijkomen, wij in dat overleg betrokken zouden worden met als uitgangspunt de beide nota's van de gemeentes. Het MCAD heeft gemeend via de krant met ons te moeten corresponderen. Uit de notitie blijkt dat dit voorstellen zijn dus het is nog geen geaccepteerd beleid voor MCAD. Begin februari hebben wij afspraken, daar zal die notitie van het MCAD duidelijk besproken dienen te worden, omdat wij een andere koers zouden varen. Men zou ons in ieder geval op de hoogte moeten stellen van wat men van plan is met die verstrekking. De heer VAN DER STOEL: Dus dat betekent, dat wat in een van de artikelen stond dat het feest nu of over een week gaat beginnen, dat dat wat u betreft echt niet waar is? Betalen die ziekenfondsen dat allemaal, hoe kan dat? De heer BAKX, wethouder: Nee, ik zeg net, uit de notitie blijkt dat men deze voorstellen lanceert, of die allemaal reëel en haalbaar zijn, daar moet duidelijk over gesproken worden. -81- De heer Smits gaat nog even in op de 2-petten struktuur. Vanuit woningbedrijf versus volkshuisvesting moet ik toch even opmerken, de positie van het woningbedrijf hebben wij duidelijk bepaald. U zegt daar enerzijds van, bepaal nou dat de laagste inkomenscategorieën daarin gehuisvest worden. Ik ga ervan uit dat huursubsidie mogelijkheden biedt voor deze inkomens groepen, dus andere woningen andere invullingen. Het hoeft niet alleen tot dit uitgangspunt te worden verheven. Anderzijds zegt u, dan moeten we maar proberen sociale contingenten om te zetten in vrije sector. Dan denk ik toch voor een volkspartij dat het mij iets te ver gaat. De heer SMITS: Ik begrijp er niks van. De heer BAKX, wethouder: Enerzijds zegt u probeer de sociale contingenten om te zetten naar vrije sector. Anderzijds zegt u, die inkomensgroepen dienen dan maar op positie van het gemeentelijk woningbedrijf gehuisvest te worden. Ik denk dat dat niet helemaal juist is. We hebben ook nog andere instrumenten. Ik heb u die instrumenten genoemd, de huursubsidiemogelijkhe den. Dat betekent dat ook deze mensen voor die andere sectoren in aanmerking kunnen komen en niet alleen zijn aangewezen op een gemeentelijk woningbedrijf De heer SMITS: U koppelt 2 verschillende onderwerpen die ik besproken heb. 2 Onderwerpen die niks met elkaar te maken hebben in deze. In het kader van de doorstroming heb ik gewezen naar de regel die in dat gele stuk staat, waar juichend wordt gemeld dat er van doorstroming sprake is omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor meer comfort dus een woning van een hogere kwaliteit. Daarvoor heb ik gezegd dat die doorstroming naar boven verder door kan voeren als we in de vrije sector premie C meer kunnen bouwen, dan levert dat een verlichting op voor huizen die daar qua huurprijs onder liggen. Het uiteindelijke resultaat is dat aan de onderkant ruimte vrijkomt. Toen heb ik als voorbeeld gezegd, als u 100 huizen bouwt en ze zijn klaar dan komt er een verhuisstroom op gang die het veelvoud van die 100 zijn. Het uiteindelijke resultaat als de verhuisstroom stilstaat, blijkt dat aan de onderkant een hoop huizen zijn vrijgekomen en dat is nu net waar ik op wees. Dan hebben we het op een volgend moment over de relatie corporaties en gemeentelijk woningbedrijf, dan koppelt u dat daaraan en dat gaat helemaal niet De heer BAKX, wethouder: Nee, maar omdat u de relatie legde van de laagste inkomensgroepen dienen dan ook maar in de woningen te zitten met de laagste huren, dat bestrijd ik. U zegt zelf al, natuurlijk die doorstroming moet ook bevorderd worden alsof u er van uitging dat die alleen maar in dat soort huizen gehuisvest moesten worden. Dat gaat mij te ver. De heer SMITS: Dat principe handhaven wij dus wel. Dat in principe iemand in een woning gehuisvest wordt die overeenkomt met het salaris. Dat daar geen rechte lijnen te trekken zijn is heel duidelijk en dat er geholpen moet worden hier en daar met huursubsidie is ook duidelijk, maar als u zo ver gaat dat u mensen met de laagste inkomens in de allerduurste huizen gaat zetten dan ben ik daar faliekant tegen. U moet dat in relatie zien met enige souplesse die opgebracht moet worden. Maar die uiterste gevallen dat kan natuurlijk niet. Ik heb dus ook gezegd in eerste termijn, dat we er in principe vanuit gaan dat de woningen met de laagste huren bij de laagste inkomens gerekend zouden moeten worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 48