-72- van deze begroting, met elkaar in goed overleg zijn gekomen. Dat moment, lag lang voordat allerlei dingen feitelijk gebeurd waren, daarbij kansen waarderend en het realiteitsgehalte van deze begroting bevorderend. Ik vind overigens dat je met de regelgeving uit de wet toch ook met een zekere vrijheid mag omgaan als je die vrijheid gegeven is. Waar termijnen van orde gesteld zijn, moet het niet je doel zijn om die per se te willen overschrijden maar als er een gegronde reden is om het eventueel te doen, mag dat wel en vind ik dat het niet moet leiden tot krampachtigheid om te zeggen:"nee maar het staat er", daar waar de wetgever het ook als een termijn van orde bedoeld heeft. Dat waren de enige opmerkingen die ik, meen ik, van u vernomen heb. Het woord is aan wethouder van der Velden. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: De heer Westerhof maakte nog enige opmerkingen over het huidige info-bulletin wat deze week gereed is gekomen. Hij zei dat er weer net iets staat waar we niet over hebben gesproken. Als het zo gelezen zou worden door de heer Westerhof alsof het college een kant en klare oplossing zou hebben voor het huisvestingsvraagstuk, dan is dat niet. Wij hebben afgesproken in de commissie personeelszaken in januari, hoe we per 1 april de organisatie gaan huisvesten, en als we dat doen, wat is de visie van het college, welke trajecten welke varianten zijn er om tot definitieve oplossingen te komen, hoe zijn die contouren en hoe kijkt daar de raad tegenaan? In die context mag je dat zien. Maar ik denk dat het goed is als wij ons personeel adequaat blijven informeren. Het verheugt me in ieder geval dat info-bulletin 11 gereed is en dat het college ook ingestemd heeft met het 4 keer per jaar uitgeven van een wat uitgebreider personeels blad. Dat is een, en wij moeten zorgen dat wij ook adequaat blijven met de informatievoorziening, dat is noodzakelijk. Meneer Franken spreekt over projecten voor stadsvernieuwing die voor verbetering vatbaar zijn, pleit nog eens nadrukkelijk voor het object en zijn woonomgeving wat opgepakt wordt. Dat is waar, daar zitten vaak ver schillen in. Wij proberen dat toch integraal op te pakken. Op dit moment hebben we Lieve- vrouwestraat/SteenbergsestraatHet college heeft vorige week dinsdag besloten om de bestrating van beide straten al te gaan veranderen. Het voorstel zal u de komende weken bereiken voor besluitvorming. Tegelijkertijd ziet u herstelprojecten. Anderzijds zijn er objecten bekend, ik weet zeker dat dat de raad niet onbekend zal zijn, waar wij woningbouw willen plegen maar die vanwege planologische procedures, bezwarenprocedures, later opgestart kunnen worden dan aanvankelijk gedacht en gewenst. Dat blijft zo. Als u zegt voorbeelden zijn Amsterdam of Maastricht en Deventer, dan zeg ik dat ik het helemaal met u eens bent, daar leren we ook veel van. Die zijn ook eerder aktief begonnen met het stadsvernieuwingsbeleid. Ik denk dat we daar als raad al heel wat meer mee gedaan hebben, los daarvan ook met ieders interesse die dat weer inbrengen in commissie en raad. Het is overigens wel goed om op te merken dat vanuit vele andere gemeenten toch belangstelling is voor de stadsvernieuwing in Bergen op Zoom en dat we b.v. gevraagd worden om ook bij andere gemeenten wat te vertellen en te laten zien. We zijn in Amsterdam geweest. Binnenkort worden we uitgenodigd op het stadsvernieuwingscongres en de beurs in Maastricht.Dat is belangrijk. We zijn er nog lang niet. Maar ik denk juist door de integrale aanpak van niet alleen planologische maar ook economische aard, dat we toch bezig zijn die inspanningen gestalte te geven. Niettemin neem ik u opmerkingen zeker ter harte. Het zal alleen maar een stimulans voor ons zijn om vol gend jaar te kunnen zeggen, mogelijk meer resultaat en meer systematiek. -73- Wat levert de reorganisatie aan besparing op? Ik kan dat niet een, twee, drie helemaal vertalen als het gaat om, wat zijn de uitgangspunten geweest? De uitgangspunten die geformuleerd zijn voor de reorganisatie zijn: kostenbesparing, daar is het aanvankelijk mee begonnen. Allengs zijn er nieuwe doelstellingen bij geformuleerd, te noemen: verbetering van efficiency, maar ook een betere service naar de klant toe, ook het ontwikkelen van die organisatiecultuur waar we van overtuigd zijn dat het van groot belang is. Recentelijk heb ik nog artikelen gelezen van een meneer Wladimiroff, verbon den als senioradviseur bij het GITP die de reorganisatie bij diverse grote gemeentes variërend van Hengelo, Maastricht, Nijmegen en Tilburg begeleid heeft, die zegt, het gaat om structuur, efficiency maar ook die cultuur. Daar zijn wij mee doende. Concreet heeft de integratiegedachte in ieder geval wel geleid tot de besparing van ik meen 4,8 arbeidsplaatsen. Dat betekent een besparing van een 2,5-3 ton op dit moment als het gaat om personeelskosten. Het totaal aan besparingen dat kan ik u nog niet oplepelen. We moeten ook reëel zijn, er komen ook andere kosten bij die nodig zijn om tot een nieuwe organisatie te komen. Het totaalpakket van maatregelen ook met personele maatregelen van het afgelopen jaar dat moge u bekend zijn, dat werkt ook door. Meneer van der Stoel spreekt over het onderbouwen van de cijfers. Ik kan u zeggen dat expliciet tot 85/86 1150 bejaardenwoningen gerealiseerd zijn, bestemd voor de doelgroep 65+. Eind '90 hebben we inderdaad een 1230 bejaar denwoningen. We komen nu al uit op 1287. Een deel van die woningen zijn m.n. 2-3kamerwoningen. Ze zijn geschikt voor de leeftijdscategorie van 55 jaar en ouder. Een verdere specificatie van die cijfers op dit moment kan ik u niet geven. Ik weet wel dat de nota m.b.t. de integratie en de gevolgen van de vergrijzing in de stad Bergen op Zoom, op dit moment heel duidelijk in de maak is. Het cijfermatige onderzoek en de relatie naar de volkshuisvesting is op dit moment daar onderwerp van studie. Dit zijn de meest recente gegevens. Ik denk dat het goed is daar in commissieverband zeker nog eens verder over te spreken. Vooral omdat er ook gelden zijn om voorzieningen te creëren in bejaardenwoningen. Kortom qua woonruimte denk ik dat we voldoende capaciteit hebben, het gaat er nu om, om te kijken wat is de kwaliteit en wanneer ben je bejaard? Die grens is onlangs ook van 65 teruggebracht naar 55 jaar. Dit zijn de meest aktuele cijfers die ik u op dit moment kan oplepelen. Ik kom daar zeker nog op terug. Nee meneer Smits wat mij betreft geldt het nog niet voor 40jarigen. Dan meneer Smits over de vrije sector bouw. Ik denk dat het niet goed is als ik iedere keer dat verhaal ga herhalen. Misschien is het ook goed dat de wethouder van grondzaken nog eens vanuit zijn invalshoek zegt hoe die grond uitgegeven wordt in relatie met het marktmechanisme en de volkshuisvesting. Ik heb een en andermaal betoogd dat het er natuurlijk om gaat dat het college voor alle inkomensgroepen wil bouwen, dat het college zich sterk heeft gemaakt het bouwen van vrije sector woningen in de regio, die dat makkelijker, sneller en goedkoper kan, tot een eind te brengen. We verkeren natuurlijk buitengewoon in spanning van wat gaat er gebeuren op die Plaat, ook in de sfeer van de vrije sector, wat kan daar juist ook voor die inkomensgroepen. Dat is zo en ik denk dat we daar zeer mee gebaat zullen zijn. De heer SMITS: Voorzitter, de wethouder praat nu weer over de Plaat. Het is nog steeds Plaat, Plaat. We praten hier al 4 jaar over en tot op dit moment is er nog geen concreet voorbeeld dat u werkelijk het roer eens een keertje

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 44