-72-
van deze begroting, met elkaar in goed overleg zijn gekomen. Dat moment,
lag lang voordat allerlei dingen feitelijk gebeurd waren, daarbij kansen
waarderend en het realiteitsgehalte van deze begroting bevorderend.
Ik vind overigens dat je met de regelgeving uit de wet toch ook met een
zekere vrijheid mag omgaan als je die vrijheid gegeven is.
Waar termijnen van orde gesteld zijn, moet het niet je doel zijn om die
per se te willen overschrijden maar als er een gegronde reden is om het
eventueel te doen, mag dat wel en vind ik dat het niet moet leiden tot
krampachtigheid om te zeggen:"nee maar het staat er", daar waar de wetgever
het ook als een termijn van orde bedoeld heeft.
Dat waren de enige opmerkingen die ik, meen ik, van u vernomen heb.
Het woord is aan wethouder van der Velden.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: De heer Westerhof maakte nog enige
opmerkingen over het huidige info-bulletin wat deze week gereed is gekomen.
Hij zei dat er weer net iets staat waar we niet over hebben gesproken. Als
het zo gelezen zou worden door de heer Westerhof alsof het college een kant
en klare oplossing zou hebben voor het huisvestingsvraagstuk, dan is dat
niet. Wij hebben afgesproken in de commissie personeelszaken in januari, hoe
we per 1 april de organisatie gaan huisvesten, en als we dat doen, wat is de
visie van het college, welke trajecten welke varianten zijn er om tot
definitieve oplossingen te komen, hoe zijn die contouren en hoe kijkt daar
de raad tegenaan? In die context mag je dat zien. Maar ik denk dat het goed
is als wij ons personeel adequaat blijven informeren. Het verheugt me in
ieder geval dat info-bulletin 11 gereed is en dat het college ook ingestemd
heeft met het 4 keer per jaar uitgeven van een wat uitgebreider personeels
blad. Dat is een, en wij moeten zorgen dat wij ook adequaat blijven met de
informatievoorziening, dat is noodzakelijk.
Meneer Franken spreekt over projecten voor stadsvernieuwing die voor
verbetering vatbaar zijn, pleit nog eens nadrukkelijk voor het object en
zijn woonomgeving wat opgepakt wordt. Dat is waar, daar zitten vaak ver
schillen in.
Wij proberen dat toch integraal op te pakken. Op dit moment hebben we Lieve-
vrouwestraat/SteenbergsestraatHet college heeft vorige week dinsdag
besloten om de bestrating van beide straten al te gaan veranderen. Het
voorstel zal u de komende weken bereiken voor besluitvorming. Tegelijkertijd
ziet u herstelprojecten. Anderzijds zijn er objecten bekend, ik weet zeker
dat dat de raad niet onbekend zal zijn, waar wij woningbouw willen plegen
maar die vanwege planologische procedures, bezwarenprocedures, later
opgestart kunnen worden dan aanvankelijk gedacht en gewenst. Dat blijft zo.
Als u zegt voorbeelden zijn Amsterdam of Maastricht en Deventer, dan zeg ik
dat ik het helemaal met u eens bent, daar leren we ook veel van. Die zijn
ook eerder aktief begonnen met het stadsvernieuwingsbeleid. Ik denk dat we
daar als raad al heel wat meer mee gedaan hebben, los daarvan ook met ieders
interesse die dat weer inbrengen in commissie en raad.
Het is overigens wel goed om op te merken dat vanuit vele andere gemeenten
toch belangstelling is voor de stadsvernieuwing in Bergen op Zoom en dat we
b.v. gevraagd worden om ook bij andere gemeenten wat te vertellen en te
laten zien. We zijn in Amsterdam geweest. Binnenkort worden we uitgenodigd
op het stadsvernieuwingscongres en de beurs in Maastricht.Dat is belangrijk.
We zijn er nog lang niet. Maar ik denk juist door de integrale aanpak van
niet alleen planologische maar ook economische aard, dat we toch bezig zijn
die inspanningen gestalte te geven. Niettemin neem ik u opmerkingen zeker
ter harte. Het zal alleen maar een stimulans voor ons zijn om vol
gend jaar te kunnen zeggen, mogelijk meer resultaat en meer systematiek.
-73-
Wat levert de reorganisatie aan besparing op?
Ik kan dat niet een, twee, drie helemaal vertalen als het gaat om, wat zijn
de uitgangspunten geweest?
De uitgangspunten die geformuleerd zijn voor de reorganisatie zijn:
kostenbesparing, daar is het aanvankelijk mee begonnen.
Allengs zijn er nieuwe doelstellingen bij geformuleerd, te noemen:
verbetering van efficiency, maar ook een betere service naar de klant toe,
ook het ontwikkelen van die organisatiecultuur waar we van overtuigd zijn
dat het van groot belang is.
Recentelijk heb ik nog artikelen gelezen van een meneer Wladimiroff, verbon
den als senioradviseur bij het GITP die de reorganisatie bij diverse grote
gemeentes variërend van Hengelo, Maastricht, Nijmegen en Tilburg begeleid
heeft, die zegt, het gaat om structuur, efficiency maar ook die cultuur.
Daar zijn wij mee doende. Concreet heeft de integratiegedachte in ieder
geval wel geleid tot de besparing van ik meen 4,8 arbeidsplaatsen. Dat
betekent een besparing van een 2,5-3 ton op dit moment als het gaat om
personeelskosten.
Het totaal aan besparingen dat kan ik u nog niet oplepelen. We moeten ook
reëel zijn, er komen ook andere kosten bij die nodig zijn om tot een nieuwe
organisatie te komen. Het totaalpakket van maatregelen ook met personele
maatregelen van het afgelopen jaar dat moge u bekend zijn, dat werkt ook
door.
Meneer van der Stoel spreekt over het onderbouwen van de cijfers. Ik kan u
zeggen dat expliciet tot 85/86 1150 bejaardenwoningen gerealiseerd zijn,
bestemd voor de doelgroep 65+. Eind '90 hebben we inderdaad een 1230 bejaar
denwoningen. We komen nu al uit op 1287. Een deel van die woningen zijn m.n.
2-3kamerwoningen. Ze zijn geschikt voor de leeftijdscategorie van 55 jaar en
ouder. Een verdere specificatie van die cijfers op dit moment kan ik u niet
geven. Ik weet wel dat de nota m.b.t. de integratie en de gevolgen van de
vergrijzing in de stad Bergen op Zoom, op dit moment heel duidelijk in de
maak is. Het cijfermatige onderzoek en de relatie naar de volkshuisvesting
is op dit moment daar onderwerp van studie. Dit zijn de meest recente
gegevens. Ik denk dat het goed is daar in commissieverband zeker nog eens
verder over te spreken. Vooral omdat er ook gelden zijn om voorzieningen te
creëren in bejaardenwoningen.
Kortom qua woonruimte denk ik dat we voldoende capaciteit hebben, het gaat
er nu om, om te kijken wat is de kwaliteit en wanneer ben je bejaard? Die
grens is onlangs ook van 65 teruggebracht naar 55 jaar.
Dit zijn de meest aktuele cijfers die ik u op dit moment kan oplepelen. Ik
kom daar zeker nog op terug. Nee meneer Smits wat mij betreft geldt het nog
niet voor 40jarigen.
Dan meneer Smits over de vrije sector bouw. Ik denk dat het niet goed is als
ik iedere keer dat verhaal ga herhalen. Misschien is het ook goed dat de
wethouder van grondzaken nog eens vanuit zijn invalshoek zegt hoe die grond
uitgegeven wordt in relatie met het marktmechanisme en de volkshuisvesting.
Ik heb een en andermaal betoogd dat het er natuurlijk om gaat dat het
college voor alle inkomensgroepen wil bouwen, dat het college zich sterk
heeft gemaakt het bouwen van vrije sector woningen in de regio, die dat
makkelijker, sneller en goedkoper kan, tot een eind te brengen.
We verkeren natuurlijk buitengewoon in spanning van wat gaat er gebeuren op
die Plaat, ook in de sfeer van de vrije sector, wat kan daar juist ook
voor die inkomensgroepen. Dat is zo en ik denk dat we daar zeer mee gebaat
zullen zijn.
De heer SMITS: Voorzitter, de wethouder praat nu weer over de Plaat. Het is
nog steeds Plaat, Plaat. We praten hier al 4 jaar over en tot op dit moment
is er nog geen concreet voorbeeld dat u werkelijk het roer eens een keertje