-54-
Vervolgens informatie geven via de kabelkrant, lijkt ons, dat u zeer snel
zou kunnen invoeren. Als u meer van dat soort punten zou hebben, is het
misschien goed die, vooruitlopend op de integrale nota, maar alvast mee te
nemen. Dan deel ik mede dat er na mij namens onze fraktie nog 3 mensen op
een aantal van punten van meerdere collegeleden iets willen zeggen. Dat zijn
mevrouw Veraart, mevrouw Ambagts en de heer Aertssen.
Mevrouw VERAART: Hoewel wij dachten een nul op nul te hebben op het gebied
van sport en recreatie, lijken er toch een paar misverstanden gerezen te
zijn over een aantal zaken en ik wou wat verduidelijking aanbrengen.
Wij pleiten voor een vrijetijdsbeleid met het scheppen van vrijetijdsvoor-
zieningen met een lage drempel. Wat hebben wij gezegd? Inventiviteit is het
sleutelwoord. Wij staan geen ontzettend ingewikkelde dure constructies voor
of veel personeel erbij. Het zijn vaak kleine dingen die het doen om het
beleid net in die richting te buigen die wij voorstaan. Zo is het niet onze
bedoeling om verenigingen, die via sport overdag aktiviteiten ontwikkelen,
in de wielen te rijden. Wel serieus te overwegen is om b.v. een abonnement
systeem te ontwikkelen voor de nieuw aan te leggen kunststofbaan tegen een
bepaalde vergoeding en een bepaalde tijd. De voordelen zijn dat het
laagdrempelig is, dat individueel sporten mogelijk is. Er zijn altijd mensen
die niet in clubverband willen sporten en toch van een bepaalde accommodatie
gebruik willen maken. Bovendien krijg je een intensiever gebruik van toch
wel dure voorzieningen.
Wat de sportraad betreft. Het is vrijwilligerswerk, het kost veel tijd. Dat
respecteren wij zeker, maar wij willen toch vragen aan de wethouder om de
banden wat aan te halen en toch zeker om adviezen van de sportraad over
bepaalde zaken terug te koppelen naar de commissie sport en recreatie. Zodat
in besluitvormingen die wij daar en hier in de raad doen, daar rekening mee
gehouden kunnen worden.
Voor wat betreft de ontwikkelingen in het Markiezaat hebben we gezegd, dat
we het stichten van een gezamenlijk onderkomen voor zeeverkenners, surfers,
duikers en andere watersporters, dat initiatief ondersteunden. Verder gaan
wij niet. Het wil niet zeggen dat wij met alles wat zij tot nu toe
hebben voorgesteld, zonder meer accoord gaan. Dat geldt m.n. voor het
contunu beschikbaar stellen van een gedeelte van de Binnenschelde aan
genoemde sportverenigingen. U houdt zich op de vlakte, wij gaan verder en -
om een scheepvaartterm te gebruiken- wij plaatsen een schot voor de boeg,
want wij zijn daar op voorhand geen voorstander van. Wij bepleiten maximale
toegankelijkheid voor dat gebied. Tot zover sport en recreatie.
Dan iets over onderwijs. De VVD heeft daar in eerste termijn over gesproken.
In de algemene beschouwingen van '86 en in de commissies enkele maanden
geleden over onderwijs, hebben wij gezegd dat, wanneer blijkt dat er
levensvatbaarheid is voor een basisschool waar natuurlijk onderbouwde
gegevens voor nodig zijn, wij er dan voor pleiten om die school een
openbare signatuur te geven omdat de raad een verantwoordelijkheid heeft om
te voorzien in voldoende openbaar onderwijs. Die verantwoordelijkheid willen
wij dan ook noemen.
Het is natuurlijk zo, dat bij het vaststellen van een scholenplan dat er aan
zit te komen -waarschijnlijk in juni '88- dat wij dan als raad uiteindelijk
die beslissing kunnen nemen en dat die dan ook rechtskracht heeft.
Nogmaals, de intentie van onze fraktie is duidelijk dat, mits de gegevens op
tafel komen voor deze vatbaarheid van een school, wij er voor zijn dat de
eerste openbare school die signatuur krijgt. Ik denk dat het des te meer
belangrijk is om dat nu wel te zeggen, er ligt een initiatiefswetsvoorstel
van Ginjaar-Maas. Het gaat om scholen met 75% voor vermogen dus het is zeer
de vraag of er eventueel -waar in het bestemmingsplan van uitgegaan wordt-
plaats is voor 2 basisscholen.
-55-
Dan nog een kleine opmerking over personeel en organisatie. Ook wij
betreuren het dat de huisvesting op dit moment struikelblok is om de nieuwe
organisatie te laten ingaan. We hopen dat dat 1 april daadwerkelijk kan.
Kwaliteit moet voorop staan. Tot nu toe vinden we dat het tempo van de
reorganisatie gelijke tred heeft gehouden met de stamkracht van de
ambtelijke organisatie. Ik denk dat dat ook heel erg belangrijk en goed is.
Mevrouw AMBAGTS: Een paar opmerkingen. Wethouder Dekkers heeft gesproken
over het wijkcentrum in Oost n.a.v. onze vragen daarover. Hij maakte daarbij
de opmerking dat het hele gebeuren zo budgettair neutraal mogelijk zal
moeten geschieden. Ik zou de wethouder willen vragen wat hij precies bedoelt
met de term "zo budgettair neutraal mogelijk". Wordt daarmee bedoeld dat met
de kosten van de Beuk en de Kastanje -zoals die nu worden gedaan- eventueel
een nieuw wijkcentrum geopend of in stand gehouden zou moeten worden.
Het emancipatiebeleid. Ik heb hier een motie daarover. Ik wil die indienen
maar ik zou het van het antwoord van de wethouder willen laten afhangen of
die gehandhaafd wordt.
Ik constateer dat ondanks herhaaldelijk aandringen van o.a. onze zijde in de
commissie, de wethouder nog steeds geen uitvoering geeft aan de nota
emancipatiezaken zoals die door de raad is vastgesteld. Immers, in die nota
wordt de wethouder welzijnszaken aangewezen als coördinator van emancipatie
zaken. Als de wethouder dan praat over het internationale vrouwencentrum,
het JOBsproject en kinderopvang, zijn dat natuurlijk zaken die met
emancipatie te maken hebben, maar om daar je hele beleid mee te vullen lijkt
me toch wat mager.
De heer DEKKERS, wethouder: Dat heb ik ook niet gesuggereerd.
Mevrouw AMBAGTS: U hebt die 3 zaken genoemd dus..
De heer DEKKERS, wethouder: Ik heb gezegd als voorbeeld, dat er kennelijk
het idee bestaat dat er niks aan emancipatie gebeurt, deze 3 onderdelen
genoemd, zoals anderen onderdelen van personeelszaken hebben genoemd. Ik heb
toegegeven dat mijn collega van der Velden in de commissie welzijnszaken en
emancipatiezaken heeft gezegd, dat in de nota personeelszaken het emancipa
torisch onderdeel daarvan nog nader zal worden uitgewerkt.
Mevrouw AMBAGTS: Maar er zijn nog meer zaken die aan de orde komen. Met name
de coördinatie vindt volgens ons nog steeds onvoldoende plaats. Verder heeft
de wethouder welzijnszaken wat opmerkingen gemaakt over het minimabeleid. We
hebben het volste vertrouwen dat...
De VOORZITTER: Voor de goede orde. Dient u een motie in of niet?
Mevrouw AMBAGTS: Ja voorzitter.
De VOORZITTER: Wilt u hem overhandigen? Dan zullen we wellicht dit
emancipatie-onderdeel afmaken en kunnen anderen daar ook op reageren.
Mij is overhandigd een motie die de volgende inhoud heeft:
De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op donderdag 28
januari 1988, behandelende de gemeentebegroting van het jaar 1988,
overwegende,dat
de wethouder van welzijn aangewezen is als coördinator emancipatiezaken;
- coördinatie inhoudt het sturen en stimuleren van ontwikkelingen op dit ge
bied;
- de wethouder derhalve aanspreekbaar dient te zijn op alle facetten van het
emancipatiebeleid.