-54- Vervolgens informatie geven via de kabelkrant, lijkt ons, dat u zeer snel zou kunnen invoeren. Als u meer van dat soort punten zou hebben, is het misschien goed die, vooruitlopend op de integrale nota, maar alvast mee te nemen. Dan deel ik mede dat er na mij namens onze fraktie nog 3 mensen op een aantal van punten van meerdere collegeleden iets willen zeggen. Dat zijn mevrouw Veraart, mevrouw Ambagts en de heer Aertssen. Mevrouw VERAART: Hoewel wij dachten een nul op nul te hebben op het gebied van sport en recreatie, lijken er toch een paar misverstanden gerezen te zijn over een aantal zaken en ik wou wat verduidelijking aanbrengen. Wij pleiten voor een vrijetijdsbeleid met het scheppen van vrijetijdsvoor- zieningen met een lage drempel. Wat hebben wij gezegd? Inventiviteit is het sleutelwoord. Wij staan geen ontzettend ingewikkelde dure constructies voor of veel personeel erbij. Het zijn vaak kleine dingen die het doen om het beleid net in die richting te buigen die wij voorstaan. Zo is het niet onze bedoeling om verenigingen, die via sport overdag aktiviteiten ontwikkelen, in de wielen te rijden. Wel serieus te overwegen is om b.v. een abonnement systeem te ontwikkelen voor de nieuw aan te leggen kunststofbaan tegen een bepaalde vergoeding en een bepaalde tijd. De voordelen zijn dat het laagdrempelig is, dat individueel sporten mogelijk is. Er zijn altijd mensen die niet in clubverband willen sporten en toch van een bepaalde accommodatie gebruik willen maken. Bovendien krijg je een intensiever gebruik van toch wel dure voorzieningen. Wat de sportraad betreft. Het is vrijwilligerswerk, het kost veel tijd. Dat respecteren wij zeker, maar wij willen toch vragen aan de wethouder om de banden wat aan te halen en toch zeker om adviezen van de sportraad over bepaalde zaken terug te koppelen naar de commissie sport en recreatie. Zodat in besluitvormingen die wij daar en hier in de raad doen, daar rekening mee gehouden kunnen worden. Voor wat betreft de ontwikkelingen in het Markiezaat hebben we gezegd, dat we het stichten van een gezamenlijk onderkomen voor zeeverkenners, surfers, duikers en andere watersporters, dat initiatief ondersteunden. Verder gaan wij niet. Het wil niet zeggen dat wij met alles wat zij tot nu toe hebben voorgesteld, zonder meer accoord gaan. Dat geldt m.n. voor het contunu beschikbaar stellen van een gedeelte van de Binnenschelde aan genoemde sportverenigingen. U houdt zich op de vlakte, wij gaan verder en - om een scheepvaartterm te gebruiken- wij plaatsen een schot voor de boeg, want wij zijn daar op voorhand geen voorstander van. Wij bepleiten maximale toegankelijkheid voor dat gebied. Tot zover sport en recreatie. Dan iets over onderwijs. De VVD heeft daar in eerste termijn over gesproken. In de algemene beschouwingen van '86 en in de commissies enkele maanden geleden over onderwijs, hebben wij gezegd dat, wanneer blijkt dat er levensvatbaarheid is voor een basisschool waar natuurlijk onderbouwde gegevens voor nodig zijn, wij er dan voor pleiten om die school een openbare signatuur te geven omdat de raad een verantwoordelijkheid heeft om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs. Die verantwoordelijkheid willen wij dan ook noemen. Het is natuurlijk zo, dat bij het vaststellen van een scholenplan dat er aan zit te komen -waarschijnlijk in juni '88- dat wij dan als raad uiteindelijk die beslissing kunnen nemen en dat die dan ook rechtskracht heeft. Nogmaals, de intentie van onze fraktie is duidelijk dat, mits de gegevens op tafel komen voor deze vatbaarheid van een school, wij er voor zijn dat de eerste openbare school die signatuur krijgt. Ik denk dat het des te meer belangrijk is om dat nu wel te zeggen, er ligt een initiatiefswetsvoorstel van Ginjaar-Maas. Het gaat om scholen met 75% voor vermogen dus het is zeer de vraag of er eventueel -waar in het bestemmingsplan van uitgegaan wordt- plaats is voor 2 basisscholen. -55- Dan nog een kleine opmerking over personeel en organisatie. Ook wij betreuren het dat de huisvesting op dit moment struikelblok is om de nieuwe organisatie te laten ingaan. We hopen dat dat 1 april daadwerkelijk kan. Kwaliteit moet voorop staan. Tot nu toe vinden we dat het tempo van de reorganisatie gelijke tred heeft gehouden met de stamkracht van de ambtelijke organisatie. Ik denk dat dat ook heel erg belangrijk en goed is. Mevrouw AMBAGTS: Een paar opmerkingen. Wethouder Dekkers heeft gesproken over het wijkcentrum in Oost n.a.v. onze vragen daarover. Hij maakte daarbij de opmerking dat het hele gebeuren zo budgettair neutraal mogelijk zal moeten geschieden. Ik zou de wethouder willen vragen wat hij precies bedoelt met de term "zo budgettair neutraal mogelijk". Wordt daarmee bedoeld dat met de kosten van de Beuk en de Kastanje -zoals die nu worden gedaan- eventueel een nieuw wijkcentrum geopend of in stand gehouden zou moeten worden. Het emancipatiebeleid. Ik heb hier een motie daarover. Ik wil die indienen maar ik zou het van het antwoord van de wethouder willen laten afhangen of die gehandhaafd wordt. Ik constateer dat ondanks herhaaldelijk aandringen van o.a. onze zijde in de commissie, de wethouder nog steeds geen uitvoering geeft aan de nota emancipatiezaken zoals die door de raad is vastgesteld. Immers, in die nota wordt de wethouder welzijnszaken aangewezen als coördinator van emancipatie zaken. Als de wethouder dan praat over het internationale vrouwencentrum, het JOBsproject en kinderopvang, zijn dat natuurlijk zaken die met emancipatie te maken hebben, maar om daar je hele beleid mee te vullen lijkt me toch wat mager. De heer DEKKERS, wethouder: Dat heb ik ook niet gesuggereerd. Mevrouw AMBAGTS: U hebt die 3 zaken genoemd dus.. De heer DEKKERS, wethouder: Ik heb gezegd als voorbeeld, dat er kennelijk het idee bestaat dat er niks aan emancipatie gebeurt, deze 3 onderdelen genoemd, zoals anderen onderdelen van personeelszaken hebben genoemd. Ik heb toegegeven dat mijn collega van der Velden in de commissie welzijnszaken en emancipatiezaken heeft gezegd, dat in de nota personeelszaken het emancipa torisch onderdeel daarvan nog nader zal worden uitgewerkt. Mevrouw AMBAGTS: Maar er zijn nog meer zaken die aan de orde komen. Met name de coördinatie vindt volgens ons nog steeds onvoldoende plaats. Verder heeft de wethouder welzijnszaken wat opmerkingen gemaakt over het minimabeleid. We hebben het volste vertrouwen dat... De VOORZITTER: Voor de goede orde. Dient u een motie in of niet? Mevrouw AMBAGTS: Ja voorzitter. De VOORZITTER: Wilt u hem overhandigen? Dan zullen we wellicht dit emancipatie-onderdeel afmaken en kunnen anderen daar ook op reageren. Mij is overhandigd een motie die de volgende inhoud heeft: De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op donderdag 28 januari 1988, behandelende de gemeentebegroting van het jaar 1988, overwegende,dat de wethouder van welzijn aangewezen is als coördinator emancipatiezaken; - coördinatie inhoudt het sturen en stimuleren van ontwikkelingen op dit ge bied; - de wethouder derhalve aanspreekbaar dient te zijn op alle facetten van het emancipatiebeleid.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 34