-24-
deel van onze bevolking tot problemen leiden als in het verloop van enkele
maanden twee OGB-aanslagen de bus binnen rollen. Hiervoor uw aandacht.
Op een structurele aanpak van milieuproblemen zit de BSD nog steeds te
wachten. In 1987 heeft de BSD tevergeefs aangedrongen op een nieuwe aktie
tankslag. Ondanks een nog steeds toenemende stroom van zorgelijke
publikaties over dit onderwerp was er slechts een "nee" als antwoord. Het
college wekt bij mij de indruk de zorg voor het milieu niet echt serieus te
nemen. Voor 1987 trok men er 817.671,- voor uit. Uit de nu te bespreken
begroting blijkt dat men in 1987 er slechts ca. 610.000,- voor uitgegeven
heeft. Natuurlijk, er zullen best redenen voor zijn, zoals werk voor derden
Maar als dat structureel wordt, dient dat door het inhuren van extra
mankracht opgevangen te worden, zoals b.v. de preventieve hinderwetcontroles
en vergunningsvernieuwingen volledig uitgevoerd kunnen worden. In 1986 is
Toot controles slechts 17% uitgevoerd. Gezien de bestede 610.000,- in
1987 heb ik zo mijn bedenkingen ten aanzien van de controles in het
afgelopen jaar. Bedenkingen heb ik ook t.a.v. de houding van de betrokken
wethouder m deze. Hij lijkt, in tegenspraak tot de feiten, te blijven
geloven dat voorgenomen controles ook inderdaad uitgevoerd worden of hij
blijft de raad misleiden of van onjuiste informatie voorzien. Voorbeelden
daarvan waren de afgelopen maanden zijn uitspraken tijdens de G.E. discus
sies, waarbij hij stelde dat de milieudienst haar taak moet aankunnen"
In de vorige raadsvergadering stelde hij dat garagebedrijven éénmaal 'per
jaar op hun hinderwetverplichting gecontroleerd worden. Ik weet niet waar de
milieu wethouder die wijsheid vandaan heeft maar naar mijn mening klopt er
geen barst van. v
De BSD wenst reeds voor 1988 een zodanige uitbreiding van de milieudienst,
zo at deze inderdaad in staat is de hinderwetcontroleprogramma's volledig
uit te voeren en de hinderwetvergunningen bij te werken, zodat over drie
jaar minimaal 95% van de hinderwetplichtige bedrijven over een geldige
hinderwetvergunning beschikken. Nu is dat naar mijn schatting nog geen 50%.
In de schriftelijke algemene beschouwingen van mijn partij zijn we
uitgebreid ingegaan op de minimaproblematiek. Wij hebben die problematiek
met een uitgewerkt voorbeeld geïllustreerd en hebben daarbij een voorstel
2 n ^n" l P dat het colle9e OP dat voorbeeld en voorstel in wil gaan
ïlï ™ini®adlscussie die reeds in andere partijen naar voren is
gebracht, ondersteun ik van harte de voorstellen van de heer Ronnes
Specrale aandacht vraag ik ook voor de problematiek van de woonwagenbewo-
I*21***1, d3t het colle9e ze in de beleidseditie zelfs rustig
j de buitenlanders rekent, doet mij het ergste vrezen. Dat de problematiek
deels soortgelijk is, doet niets af aan het gegeven dat zij Nederlanders
zijn en blijven. Hier wil ik de aandacht van het college vragen voor de
woningnood van deze bevolkingsgroep en voor het feit dat voor een aantal
hunner de werkgelegenheid door het provinciale autowrakkenplan in hoge mate
bedreigd is. Ik vraag niet om een langzamere doorvoering van dat plan, maar
ik vraag wel of het college de mogelijkheden voor collectivering van de
werkzaamheden en ondersteuning voor een collectieve milieusluis eens wil be-
Ook zou een stimulering om andere werkzaamheden op te zetten een goede zaak
unnen zijn. Te denken valt dan aan b.v. het slopen van z.g. witgoed als
wasmachines vaatwassers en koelkasten. Bij dat laatste zou zelfs gewerkt
beïatLn^ vï iïoorkomind van Porting op de Kragge van CFK's
"e"de koelkasten. In grote lijnen kan de BSD de voornemens van het
college neergelegd m de begroting van 1988 ondersteunen. Volstrekt te mager
vinden wij echter de aandacht voor de minima en het milieu.
De VOORZITTER: Dank u wel meneer v.d. Kallen. De vergadering is geschorst
Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 15.45 uur.
-25-
De voorzitter heropent de vergadering om 16.12 uur.
De VOORZITTER: Dames en heren de vergadering is heropend. Ik zou willen
beginnen met u op zichzelf een plezierige mededeling te doen, dat aan de
restauratie van het Markiezenhofcomplex door de Internationale Organisatie
van Verenigingen voor het Behoud van Cultuur en Natuurhistorisch Erfgoed in
Europa -welke internationale instelling een jaarlijks prijzenschema heeft
een prijs is toegekend. Mede naar aanleiding van dit op zichzelf verheugend
bericht waarvan de uitreiking later in dit voorjaar zal geschieden door de
voorzitter van Europa Nostra de heer H.J. de Koster - een Nederlander, lid
van de Raad van State als ik mij niet vergis- zullen wij daar nog wel meer
over willen horen. Ik vind het plezierig dat deze internationale waardering
voor het vakmanschap van de bij de restauratie betrokken architecten, ook
dat van de projectleider uiteraard, zeker ook voor de vele duizenden uren
ambachtelijke arbeid die in de restauratie is gaan zitten, internationale
bekroning heeft gekregen.
Dat betekent dames en heren, dat wij ons des te meer gemotiveerd voelen om
in te gaan op de suggestie van mevrouw Noorman om tot aanstraling van de
grote monumenten in deze stad te willen besluiten, als daarvan de financiële
consequenties enigszins acceptabel binnen de openbare verlichting te
verwerken zijn. Overigens, nadat we daar vorig jaar waardering voor hebben
gekregen van de burgerij, hadden wij al eerder besloten om aan ENWA-West te
vragen om tot een plan van aanpak voor aanstraling te komen.
Dit bij wijze van inleiding van een begrotingsbehandeling, die we, als wij
naar de letter van art. 238 van de Gemeentewet kijken, ongeveer vijf maanden
te laat laten plaatsvinden.
Gelukkig is dit een termijn die ons niet de hals doet breken.
Evenmin is gebleken dat de minutentermijnen die u uzelve had toegemeten, tot
dit soort aangelegenheden hebben geleid, want ook 15 minuten was voor
enkelen onder u een periode die niet helemaal zo precies te meten was.
Artikel 238 geeft een termijn van orde. Ik merk ten aanzien van de pro
cedure tot deze begrotingsbehandeling nog op, dat dit natuurlijk wel van
tevoren met u was besproken en dat de reden u ook bekend was in een
procedure die, naar zoals thans blijkt, door u juist op prijs gesteld wordt.
U wilt gaarne zo vroeg mogelijk worden geïnformeerd over zaken die zich
voordoen.
Wel mag u eens in herinnering brengen dat, voor wat de verkoop b.v. van het
industrieterrein, u reeds in april -als het al niet eerder geweest is- bent
geïnformeerd en dat we toen ook over deze consequenties gesproken hebben.
Velen van u hebben de aandacht gevraagd voor procedures. Dat heeft ons
uiteraard gemotiveerd om dat toch wat regelmatig bij u terugkerende
klachtenpatroon zoveel mogelijk te willen wegwerken. Want het motief van het
college is bepaald niet om door middel van slechte procedures -die
natuurlijk ook wel eens voorkomen- uiting te geven van een gevoel om als een
verlicht despoot hier voor u te zitten. Dat is zeker niet het geval. Wij
kennen onze plaats en zijn ons ervan bewust dat u het besluitvormend orgaan
in deze gemeente bent. Ik denk dat ook niet juist is om te veronderstellen
dat er onzerzijds geen eerbeid of respect voor u als gekozenen zou bestaan,
het tegendeel is waar. Er is uiteraard voor degenen die hier met ons de
vooruitgeschovenen van de burgerij vormen wel degelijk respect. U vormt het
bestuur in onze democratische samenleving, het bestuur van deze gemeente.
Daar waar gemeentebesturen zich altijd gaarne zo dicht mogelijk en direkt
voor de burgerij aangesproken voelen, moeten we er natuurlijk voor zorgen
dat procedures, stukken ter inzage leggen en allerlei andere zaken die op
zichzelf betrekkelijk simpel op te lossen zouden zijn, worden nageleefd.