-22-
verminderen. Ze is bij niemand binnen geweest. Hoe weet ze dat dan? Ik vind
het een klungel-rapport, zonder meer.
Economische Zaken.
ParkeerzonesZet ook op de zgn. parkeerzones parkeermeters zodat wanneer
deze plaatsen niet bezet zijn, door anderen als de buurtbewoners tegen
betaling kan worden geparkeerd. Een tipje voor de wethouder. Dit zou veel
geld opleveren in uw gemeentekas. U zult zeggen voorzitter, waar moeten die
mensen dan heen met die parkeerkaart? Dat is heel gemakkelijk en gauw
gezegd. Die kunnen met hun parkeerkaart parkeren in heel de gemeente, als er
een auto op hun parkeerplaats staat tenminste. Willen ze dan zonodig 's
avonds of 's middags als er wel plaats is -want dan staan ze voor de ramen
te kijken of er al plaats is voor hun heilige koe- hun auto voor hun eigen
deur parkeren, kunnen ze hem alsnog ophalen.
Ik heb het uitgerekend, dat scheelt de gemeente denk ik, 100.000,- per
jaar. Voor mij is het een groot bedrag, voor de wethouder misschien niet.
Tenslotte, mijn leeftijd brengt mee dat ik veel lektuur en publikaties door
neem die de belangen van ouderen behartigen. Zo ben ik ook gestuit op
lektuur uit meerdere plaatsen in Brabant waar naast de Stichting Gecoördi
neerd Bejaardenwerk een senioren- of een ouderen adviesraad is gekozen. Ik
leg de nadruk op het woord adviesraad. In verschillende gemeentes heb ik dit
nagetrokken en van verschillende gemeentes heb ik stukken binnen gekregen.
Ik heb ze werkelijk bestudeerd. Ik zal trachten u een beknopte uiteenzetting
te geven van verschillende rapporten uit verschillende gemeentes in
Nederland, van Den Helder tot Maastricht. Ik heb ze persoonlijk gehaald. Ik
heb persoonlijke gesprekken met de wethouders gehad. Ik zal een beknopte
samenvatting geven van Tilburg en Breda, dat is het dichtst in de buurt.
De ouderenbonden in Bergen hebben in eerste instantie de belangen van hun
eigen leden op het oog. Dit weet ik uit ervaring daar ik jarenlang lid ben
van beide plaatselijke ouderenbonden waarvan ik ruim 10 jaar de funktie
van vice-voorzitter heb gehad. Het aantal leden van deze bonden is ongeveer
1500, terwijl het aantal ouderen dat in Bergen op Zoom woont ongeveer 6000
is. Daaruit mag geconcludeerd worden dat het allergrootste deel van de
Bergse ouderen voor de behartiging van hun belangen is aangewezen op de
Stichting Gecoördineerd Bejaardenwerk. Deze stichting besteedt inderdaad
aandacht aan belangen van ouderen, waarbij zij oplossingen aandraagt die
door het gemeentebestuur gebruikt kunnen worden. Dit geschiedt slechts in
beperkte mate. De Stichting Gecoördineerd Bejaardenwerk is bovendien een
instelling die zich doorgaans manifesteert in de gedaante van haar profes
sionele medewerkers. De ouderenbonden voldoen zeker aan de eis dat zij zelf
de belangen behartigen van hun leden. Daar bestaat geen twijfel over. Dat
wil ik hier nadrukkelijk naar voren brengen. Hun oordeel over bepaalde zaken
kan waardevol zijn maar speelt in feite een ondergeschikte rol.
Een in te stellen ouderen adviesraad kan onafhankelijk gevraagd of
ongevraagd advies geven aan uw college.
Als laatste wil ik nog een vraag stellen aan de wethouder van cultuur en
recreatie. Misschien heeft de wethouder hier al iets over gelezen want hij
is zeer aktief in wat betreft de ouderenzaken. Mijn vraag: U heeft in
september 1987 een brief gehad over het experiment van intensieve thuiszorg.
Kunt u mij mededelingen doen of die intensieve thuiszorg een beetje van de
grond komt in Bergen op Zoom? Aan de raad wil ik even een kleine uitleg
geven wat dit betekent: Het gaat om mensen die eigenlijk thuishoren in het
ABG maar die kans zien om door hulp van buitenaf toch thuis verpleegd kunnen
worden zodat ze niet naar een verpleeghuis hoeven. Het is een experiment
waar West-Brabant, Zeeland, Groningen, Breda en Den Bosch aan meedoen.
Criminaliteit.
Zoals bekend neemt de kleine criminaliteit hand over hand toe m.n. de jeugd-
-23-
criminaliteit en het vandalisme van de opgroeiende jeugd. Veel kinderen zijn
zich niet bewust van de narigheid en de kosten die zij met hun vandalisme,
vernielen van bloembakken en het ingooien van ruiten aan de gemeenschap toe
brengen. Ze zien een en ander meer als spel dan als misdrijf.
Mijns inziens lijkt hier een goede preventieve voorlichting van gemeentezij
de op scholen zeker op zijn plaats.
Wat valt er nog meer te melden, een aanbieding van een sluitende begroting
en daar kan ik uw college mee feliciteren.
Nog een vraag aan de heer van der Kallen.Van de heer van der Kallen zij
vermeld dat hij beslist geen jaknikker is, daar zullen we het allemaal over
eens zijn. Het zou hem echt sieren zijn betogingen zo kort mogelijk te
houden. Ik ben blij dat hier gemeentepolitiek bedreven wordt en geen
landelijke. Zet geen problemen waardoor de mensen onnodig ongerust gemaakt
worden meneer van der Kallen. Ik denk hierbij aan uw brief en publicaties in
de krant over het lood in de Kogelvangers, Kijk in de Pot.
Ik lees de krant altijd nogal precies. Een dezer weken las ik in de krant
dat er een nieuwe partij opgericht was in Bergen op Zoom -uiteraard ben ik
daar erg nieuwsgierig naar- die partij zou heten de CPN/PPR/PSP. In de
wandelgangen wordt er gevraagd aan mij of het waar is dat de heer van der
Kallen zich aansluit bij die partijen. Ik heb geantwoord: er komen toevallig
algemene beschouwingen dus zal ik het hem op de man af vragen. Tevens doen
er ook geruchten dat de heer van der Kallen zich aan zal sluiten bij D'66.
Ik wil hier graag een antwoord van de heer van der Kallen op hebben.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer van der Kallen.
De heer VAN DER KALLEN: Ik heb met genoegen alle betogen aangehoord en ik
heb ook de tijd geklokt hoelang alle betogen hebben geduurd. Het meest
aardige van dit tijdklokken was wel het verhaal van de heer Nijpels want dat
was wel het leukste, hij heeft de meeste tijd gebruikt, ruim 22K minuut,
terwijl hij degene was die voorstelde dat er tijdslimieten moesten worden
gesteld omdat het allemaal zo lang duurde. Dit wilde ik allereerst kwijt en
ik wil natuurlijk wel gelijk op een van de vragen van de heer Nijpels m.b.t.
het mogelijk aansluiten van mij bij andere partijen, antwoorden. Nee, meneer
Nijpels, dat ben ik niet van plan en het lijkt mij ook geen goede zaak.
Gezien de reeds gehouden verhalen en het gegeven dat mijn partij reeds
uitvoerig een aantal zaken aan het papier heeft toevertrouwd, waarvan ik
aanneem dat de raad en het college daar nota van heeft genomen, zal ik zeker
geen 15 minuten nodig hebben.
Allereerst iets over termijnen en het laat verschijnen van de begroting van
1988. Volgens artikel 238 van de Gemeentewet moet een gemeentelijke
begroting en ik citeer "tenminste vier maanden vóór den aanvang van het jaar
waarvoor zij moet dienen, door Burgemeester en Wethouders aan de Raad aange
boden worden". Tevens dient zij dan volgens dat artikel direkt ter inzage te
worden gelegd, bijvoorbeeld dit laatste gebeurde pas op 26 november en ook
de aanbieding was meer dan twee maanden te laat. Als een burger een bezwaar
termijn overschrijdt of te laat bij zijn parkeermeter terugkeert is er
niemand die daar clementie mee heeft. Maar het college vindt steeds gronden
om ongestraft maar naar de wet echter steeds te laat, de begroting aan te
bieden. Gezien de acceptatie van de raad is dit de afgelopen jaren steeds
gesanctioneerd.
Voorzitter, ik maak groot bezwaar tegen dit handelen in strijd met de
Gemeentewet. Ik wijs zowel de raad als het college op haar plichten in deze.
Er gebeuren wel meer zaken laat in deze gemeente. Zo is de OGB-aanslag van
1987 naar mijn informatie -reeds door anderen ook vermeld- nog steeds niet
binnen bij de burgers. Gezien het voornemen van het college om de OGB-belas-
ting van 1988 sneller te gaan innen, kan het bij het minder draagkrachtige