-18- als een motie van wantrouwen. Overigens moet mij nog van het hart dat in de financiële plannings- en beheersfunktie al heel wat afgestudeerd is zonder dat dit tot veel concrete verbeteringen heeft geleid. Algemeen bestuur. De snelheid van de reorganisatie is te vergelijken met een stoomlocomotief. Veel damp en weinig vaart. D'66 is zeer ongelukkig met de wijze waarop de bijbehorende huisvestingsproblematiek is gepresenteerd. De samenhang tussen reorganisatie en automatisering is nog ver te zoeken. Ook dient te worden vastgesteld dat het college tekenen van koudwatervrees vertoont ten aanzien van het gebruik van automatisering als middel voor het uitvoeren van haar taken. Dat miljoenen aan automatisering worden besteed zonder dat het college kans heeft gezien haar informatiebehoefte te formuleren is de omgekeerde wereld. Ik roep u op om het Stenen Tijdperk te verlaten en de achterkant van de sigarendoos te vervangen door een beeldscherm. De opmerkingen inzake voorlichting en het ter inzage leggen van de stukken die reeds eerder door PvdA en VVD worden onderschreven, worden door mij ondersteund. Openbare orde en veiligheid. Met instemming hebben wij kennisgenomen van de voorrang voor vorming, opleiding e.d. bij de politie. D'66 is altijd tegenstander geweest van het opheffen van het instituut van "wijkagent". Wij hebben sterk de indruk dat verdergaande opleidingen alleen volledig benut kunnen worden als er ook verdergaande specialisatie en schaalvergroting naar b.v. twee wijkteams worden toegepast, met daarbij een voorzichtige terugkeer naar het instituut van "wijkagent". Om gezichtsverlies te voorkomen, voortaan te noemen: wijk coördinator. Het is een specialisatie die niet alleen i.v.m. opleiding maar ook i.v.m. karakterologische geschiktheid van waarde kan blijken te zijn. Mevrouw V.D. PUTTE: Voorzitter we doen nu enkele praktische voorstellen gericht op het nog meer burger- en raadsvriendelijker funktioneren van het college. De huishoudens van Bergen op Zoom gaan dit jaar 2 maal belast worden met een OGB-aanslag. Burgers worden slachtoffers van een slechte planning. De ombouw van het systeem hadden we kunnen zien aankomen, sterker nog we hadden het kunnen voorkomen. D'66 voorstel 1: Stuur met de aanslag OGB een gemeentelijke bijsluiter met daarin vermeld de reden waarom er dit jaar 2 maal een aanslag wordt opgelegd en een naam met telefoonnummer voor diegenen die vragen om een betalingsregeling. Of D'66 voorstel 2: Een algemene bijsluiter waarin gewezen wordt op de mogelijkheid van kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en belastingen, en de mogelijkheid van een betalingsregeling. Dit is onlangs gebeurd in Etten-Leur. Vorig jaar was het het jaar van de nota's en dit jaar wordt het 't jaar van de evaluatie van die nota's. Ondanks beloftes van beterschap bleven wethouders stug volhouden dat toezending van de stukken een paar dagen voor de intensieve en inhoudelijke discussie in de commissie ruimschoots voldoen de is. U hebt wel begrepen dat dit een raadsbreed probleem aan het worden is. D 66 voorstel: Behandel de nota's 2 maal in de commissie, de ene maand om de nota aan te bieden, de tweede maand om de nota te behandelen. Hier kan dan verder niemand meer onderuit komen. Dit jaar wordt het 't jaar van de evaluaties. D'66 heeft ook een voorstel -19- voor alle komende evaluaties: Sluit bij de te evalueren nota de van commissie- en raadsvergaderingen bij. Dit om na te gaan of college van B en W uitvoering is gegeven aan datgene wat door de ingebracht Tenslotte het verkeersveiligheidsplan. Het opmerken van onveilige situaties in de stad is eerst en vooral een zaak van de bewoners. Wanneer gaat u over tot het instellen van een verkeerscom- raissie met vaste vertegenwoordigers uit de wijken? De VOORZITTER: Dank u wel mevrouw, dan is nu het woord aan de heer Nijpels. De heer NIJPELS: Ik dacht eerst de heer van der Kallen. De VOORZITTER: U bent althans langer lid van de raad, maar als u ervan afzietdan hebben we met belangstelling van de bijdrage van de heer Nijpels kennisgenomen. Meneer Nijpels ik ben belast met de orde in deze vergadering. U heeft het woord en u maakt er in deze eerste termijn gebruik van of u doet het niet. De heer NIJPELS: Dan maak ik er gebruik van voorzitter. Allereerst wil ik mij richten tot de frakties die vandaag het ouderenbeleid hebben aangepakt. In deze is het alleen de VVD en de GB/S die een passage hebben gewijd in hun algemene beschouwingen aan dit beleid. Daar ben ik hen zeer erkentelijk voor omdat het jaren heeft geduurd voordat de raad tot het besef kwam dat er ouderen in de toekomst zijn en dat er een groter aantal ouderen in de toekomst zal zijn. Ik ben er blij om dat deze 2 partijen dat naar voren hebben willen brengen. Als ik scheidsrechter was van een voetbalclub dan zou ik hier aan het CDA en aan de PvdA en D'66, -Van der Kallen weet ik dan nog niet, dat had ik af willen wachten- de gele kaart willen geven omdat ze het niet over het ouderenbeleid gehad hebben. Ik zal mijn algemene beschouwingen op een andere leest schoeien dan we gewend zijn te doen. Geen ingewikkelde verhalen, doorspekt met dure woorden waarin de kiezers niet zijn geïnteresseerd of waar ze de terminilogie niet van begrijpen. Algemeen Belang zet zich vooral in voor de ouderen in onze Bergse samenleving. Er is duidelijk een verschil tussen ouderen uit de jaren '70 en die van nu. In de jaren '70 werden de ouderen niet als volwassenen beschouwd maar als een probleem. Dit heb ik zelf indertijd als raadslid meegemaakt en ervaren. De ouderen van nu zijn mondiger en uitstekend in staat hun eigen boontjes te doppen. Wij wensen dan ook niet en mijns inziens terecht, dat anderen over hun toekomst beslissen. Wij willen hier zelf inspraak in hebben. Mijns inziens besteden de grote partijen te weinig aandacht aan de belangen van ouderen. Alleen in verkiezingstijd en bij de algemene beschouwingen schenken zij enige aandacht aan dit onderwerp. Uitgezonderd dan de VVD en GB/S. Bij CDA en PvdA is de stelregel toegepast van 65 jaar, dan is het tijd om te vertrekken. Ik zou de grote partijen willen oproepen niet alleen jeugdigen in hun fraktie te nemen maar daarnaast ook ruimte te laten voor de ouderen in hun partij die met jarenlange ervaring zowel op politiek als op sociaal gebied een grote steun voor hen zouden kunnen zijn. Voorzitter, men zal er misschien om lachen maar ik ken stokoude veertigers en piepjonge zeventigers. Het funktioneren van de mens is niet alleen afhankelijk van de leeftijd. Iedereen, ongeacht de leeftijd dient verkiesbaar te zijn. Ouder worden is aan de toekomst werken dit geldt voor alle partijen, dus voor jong en oud. Ter informatie aan mijn collegaraadsleden, er zit nog een mondige generatie oudere raadsleden aan te komen. verslagen door het raad werd

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 16