-18-
als een motie van wantrouwen.
Overigens moet mij nog van het hart dat in de financiële plannings- en
beheersfunktie al heel wat afgestudeerd is zonder dat dit tot veel concrete
verbeteringen heeft geleid.
Algemeen bestuur.
De snelheid van de reorganisatie is te vergelijken met een stoomlocomotief.
Veel damp en weinig vaart. D'66 is zeer ongelukkig met de wijze waarop de
bijbehorende huisvestingsproblematiek is gepresenteerd. De samenhang tussen
reorganisatie en automatisering is nog ver te zoeken. Ook dient te worden
vastgesteld dat het college tekenen van koudwatervrees vertoont ten aanzien
van het gebruik van automatisering als middel voor het uitvoeren van haar
taken. Dat miljoenen aan automatisering worden besteed zonder dat het
college kans heeft gezien haar informatiebehoefte te formuleren is de
omgekeerde wereld. Ik roep u op om het Stenen Tijdperk te verlaten en de
achterkant van de sigarendoos te vervangen door een beeldscherm.
De opmerkingen inzake voorlichting en het ter inzage leggen van de stukken
die reeds eerder door PvdA en VVD worden onderschreven, worden door mij
ondersteund.
Openbare orde en veiligheid.
Met instemming hebben wij kennisgenomen van de voorrang voor vorming,
opleiding e.d. bij de politie. D'66 is altijd tegenstander geweest van het
opheffen van het instituut van "wijkagent". Wij hebben sterk de indruk dat
verdergaande opleidingen alleen volledig benut kunnen worden als er ook
verdergaande specialisatie en schaalvergroting naar b.v. twee wijkteams
worden toegepast, met daarbij een voorzichtige terugkeer naar het instituut
van "wijkagent". Om gezichtsverlies te voorkomen, voortaan te noemen: wijk
coördinator. Het is een specialisatie die niet alleen i.v.m. opleiding maar
ook i.v.m. karakterologische geschiktheid van waarde kan blijken te zijn.
Mevrouw V.D. PUTTE: Voorzitter we doen nu enkele praktische voorstellen
gericht op het nog meer burger- en raadsvriendelijker funktioneren van het
college.
De huishoudens van Bergen op Zoom gaan dit jaar 2 maal belast worden met een
OGB-aanslag. Burgers worden slachtoffers van een slechte planning. De ombouw
van het systeem hadden we kunnen zien aankomen, sterker nog we hadden het
kunnen voorkomen.
D'66 voorstel 1:
Stuur met de aanslag OGB een gemeentelijke bijsluiter met daarin vermeld de
reden waarom er dit jaar 2 maal een aanslag wordt opgelegd en een naam met
telefoonnummer voor diegenen die vragen om een betalingsregeling.
Of D'66 voorstel 2:
Een algemene bijsluiter waarin gewezen wordt op de mogelijkheid van
kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en belastingen, en de
mogelijkheid van een betalingsregeling. Dit is onlangs gebeurd in
Etten-Leur.
Vorig jaar was het het jaar van de nota's en dit jaar wordt het 't jaar van
de evaluatie van die nota's. Ondanks beloftes van beterschap bleven
wethouders stug volhouden dat toezending van de stukken een paar dagen voor
de intensieve en inhoudelijke discussie in de commissie ruimschoots voldoen
de is. U hebt wel begrepen dat dit een raadsbreed probleem aan het worden
is.
D 66 voorstel: Behandel de nota's 2 maal in de commissie, de ene maand om de
nota aan te bieden, de tweede maand om de nota te behandelen. Hier kan dan
verder niemand meer onderuit komen.
Dit jaar wordt het 't jaar van de evaluaties. D'66 heeft ook een voorstel
-19-
voor alle komende evaluaties: Sluit bij de te evalueren nota de
van commissie- en raadsvergaderingen bij. Dit om na te gaan of
college van B en W uitvoering is gegeven aan datgene wat door de
ingebracht
Tenslotte het verkeersveiligheidsplan.
Het opmerken van onveilige situaties in de stad is eerst en vooral een zaak
van de bewoners. Wanneer gaat u over tot het instellen van een verkeerscom-
raissie met vaste vertegenwoordigers uit de wijken?
De VOORZITTER: Dank u wel mevrouw, dan is nu het woord aan de heer Nijpels.
De heer NIJPELS: Ik dacht eerst de heer van der Kallen.
De VOORZITTER: U bent althans langer lid van de raad, maar als u ervan
afzietdan hebben we met belangstelling van de bijdrage van de heer
Nijpels kennisgenomen. Meneer Nijpels ik ben belast met de orde in deze
vergadering. U heeft het woord en u maakt er in deze eerste termijn gebruik
van of u doet het niet.
De heer NIJPELS: Dan maak ik er gebruik van voorzitter. Allereerst wil ik
mij richten tot de frakties die vandaag het ouderenbeleid hebben aangepakt.
In deze is het alleen de VVD en de GB/S die een passage hebben gewijd in hun
algemene beschouwingen aan dit beleid. Daar ben ik hen zeer erkentelijk
voor omdat het jaren heeft geduurd voordat de raad tot het besef kwam dat
er ouderen in de toekomst zijn en dat er een groter aantal ouderen in de
toekomst zal zijn. Ik ben er blij om dat deze 2 partijen dat naar voren
hebben willen brengen. Als ik scheidsrechter was van een voetbalclub dan zou
ik hier aan het CDA en aan de PvdA en D'66, -Van der Kallen weet ik dan nog
niet, dat had ik af willen wachten- de gele kaart willen geven omdat ze het
niet over het ouderenbeleid gehad hebben.
Ik zal mijn algemene beschouwingen op een andere leest schoeien dan we
gewend zijn te doen. Geen ingewikkelde verhalen, doorspekt met dure woorden
waarin de kiezers niet zijn geïnteresseerd of waar ze de terminilogie niet
van begrijpen.
Algemeen Belang zet zich vooral in voor de ouderen in onze Bergse
samenleving. Er is duidelijk een verschil tussen ouderen uit de jaren '70 en
die van nu. In de jaren '70 werden de ouderen niet als volwassenen beschouwd
maar als een probleem. Dit heb ik zelf indertijd als raadslid meegemaakt en
ervaren.
De ouderen van nu zijn mondiger en uitstekend in staat hun eigen boontjes te
doppen. Wij wensen dan ook niet en mijns inziens terecht, dat anderen over
hun toekomst beslissen. Wij willen hier zelf inspraak in hebben.
Mijns inziens besteden de grote partijen te weinig aandacht aan de belangen
van ouderen. Alleen in verkiezingstijd en bij de algemene beschouwingen
schenken zij enige aandacht aan dit onderwerp. Uitgezonderd dan de VVD en
GB/S. Bij CDA en PvdA is de stelregel toegepast van 65 jaar, dan is het tijd
om te vertrekken. Ik zou de grote partijen willen oproepen niet alleen
jeugdigen in hun fraktie te nemen maar daarnaast ook ruimte te laten voor de
ouderen in hun partij die met jarenlange ervaring zowel op politiek als op
sociaal gebied een grote steun voor hen zouden kunnen zijn.
Voorzitter, men zal er misschien om lachen maar ik ken stokoude veertigers
en piepjonge zeventigers. Het funktioneren van de mens is niet alleen
afhankelijk van de leeftijd. Iedereen, ongeacht de leeftijd dient
verkiesbaar te zijn.
Ouder worden is aan de toekomst werken dit geldt voor alle partijen, dus
voor jong en oud.
Ter informatie aan mijn collegaraadsleden, er zit nog een mondige generatie
oudere raadsleden aan te komen.
verslagen
door het
raad werd