De heer BAKX, wethouder: Ik denk dat het geen enkel probleem is meneer van de Water om even na te gaan welke kredieten wij in het verleden hebben verleend en welke wij nog nodig achten voor de toekomst. Ik kan u dan toezeggen. De VOORZITTER: Wenst een van de andere leden van uw raad het woord, wenst u stemming aantekening? Zo niet, is aldus besloten. Voorstel aanpak hooabouwproblematiek Wilmaflats te Bergen op Zoom. (Nr.VB/2): De heer SMITS: Hoogbouwproblematiek van de Wilmaflats. De Volkshuisvesting is sterk in beweging. Je kunt geen krant openslaan of er staan weer hele artikelen in over allerlei zaken die constant maar veranderen. Om nu slag vaardig op te treden denk ik dat -en dat is uit de mond van de VVD geen nieuws- we op de verkeerde weg zitten. De besluitsvorming bij het gemeentelijk apparaat is zodanig dat het allemaal veel te lang duurt. Als wij eens nagaan hoe lang dat we nu hier al mee bezig zijn, hoeveel rapporten dat er geschreven zijn, hoe lang dat we van het ene rapport naar het andere rapport hebben moeten wachten, dan komen we tot de conclusie dat er ontzettend veel vergaderd is met veel inzet en veel bakken koffie. Het gaat naar de VVD-visie om het maken van het beleid. Daarom zijn we bij een vorige aangelegenheid al enthousiast geweest met het feit dat we aan een woningmarktonderzoek toe zijn. Ik zeg dus dat het allemaal erg lang heeft geduurd. Er zijn nu lieden die vinden dat we maar binnen de kortste keren allerlei kapitalen in deze flats moeten gaan stoppen om zo snel mogelijk het verhaal opgelost te krijgen. Maar ik denk ondanks het feit dat wij vinden dat het alsmaar te lang geduurd heeft in die voorbereidingstijd, dat we nu toch even de rem erop moeten zetten. Wij hebben gekozen voor een woning marktonderzoek, een woningmarktonderzoek dat de basis is van het beleid wat naar onze visie de gemeente zou moeten voeren. Het is toch al te kierewiet als we nu niet op de uitslag van dat woningmarktonderzoek waar we zoveel geld voor uitgetrokken hebben, zouden wachten. Bovendien komt er binnenkort een nota Volkshuisvesting die staatssecretaris Heerema ons beloofd heeft. De nota Volkshuisvesting in de jaren '90, dat duurt ook niet zo lang meer als we moeten geloven. Bovendien komt er een nota uit dezelfde hoek over de positie van de diverse Gemeentelijke Woningbedrijven. Ondanks het feit dat het vanaf het begin van de hoogbouwproblematiek, lang geduurd heeft, vinden wij dat we toch hier even de pas in moeten houden om die kennis te vergaren. Het voorliggende verhaal volgend, dan kom ik op datzelfde punt dat we lang hebben moeten wachten eer dat na de eerste rapporten berichten kwamen. We hebben van armoede toen op 4 februari een brief gestuurd waarin we de visie van de VVD verwoord hebben. Het was een gedeelde visie eigenlijk want voor alles hadden we uiteraard geen oplossing. Wij hebben wel toen al voorgesteld om te overwegen een deling te maken van de problemen die er zijn, de deling in de diverse flats. Nu ligt het voorstel voor en blijkt dat het college daar in belangrijke mate in mee is gegaan. De Pleadenlaan is te afgezonderd. Daar wordt op dit moment met de Warande over gesproken. We zijn uiteraard zeer benieuwd naar de uitkomsten daarvan. We hopen dat daar een positieve richting aan gegeven kan worden. Het enige wat we hier dan op dit moment over kunnen zeggen -en wat we ook in de brief gevraagd hebben- kunt u het toewijzingsbeleid voor beide flats al sturen in de richting zoals we het voorgesteld hebben, in de richting van de 50+ers, om in ieder geval als dat in die richting zich zou ontwikkelen we niet op dit moment in een tegengestelde richting aan het werken zijn. In hetzelfde voorstel wordt de Wierlaan afgezonderd en daar worden de contingenten voor de renovatie die we toegemeten hebben gekregen, gebruikt. Daar is de VVD akkoord mee. -57- Resteert het verhaal over de Heiningenflats. Daar zijn de problemen naar onze visie het grootst. De oplossing zal niet eenvoudig zijn. Uit alles blijkt dat de kwaliteit van de flats eigenlijk niet de grote inzet is. Het gaat meer om de wijze van bewoning, dat steeds bovenkomt als het grootste probleem. Er zijn inderdaad wat zaken die aangepast moeten worden, die komen in dit voorstel ook terug. We denken ook dat al die voorstellen die hier op het eind staan niet allemaal te maken hebben met de hoogbouwproblematiek. Er zijn zaken bij van onderhoudstechnische aard, die vallen hier in wezen buiten. Het gaat dus meer om de bewoning en dan wordt het probleem erg groot want dan moeten er opvoedkundige maatregelen genomen worden. Dan wordt er hard geroepen om huismeesters. Voorzitter ik denk namens mijn fraktie dat dat een positieve ontwikkeling zou kunnen zijn. We willen daar graag mee akkoord gaan maar we hebben daar toch wel enige kanttekeningen bij want zo'n huismeester moet natuurlijk wel een duizendpoot zijn. Als we de conclusie hebben dat de wijze van bewonen een van de grootste problemen is die hier speelt, dan zal dat een pedagoog eerste klas moeten zijn, een opvoeder. Bovendien worden hem nog andere taken toegemeten dus het zal ook nog een knutselaar van hoog niveau moeten zijn. Ik denk dat het erg problematisch is om iemand te vinden van die kwaliteit die daaraan kan voldoen. We zullen in ieder geval hem dan ook de middelen moeten verschaffen om dat werk te kunnen doen. Het heeft uiteraard geen zin om iemand te benoemen en binnen de kortste keren hem thuis in overspannen toestand terug te vinden. Een ander onderwerp wat hier aan vastzit maar wat een beetje hoog zit bij de VVD-fraktie. Ik moet u dan even mee terug nemen naar de discussies die we gevoerd hebben in deze raad over de Maycrete woningen. Daar zijn hoorzittingen van gehouden. Wij kregen als commissie destijds een uitnodiging, we zijn daar dus ook trouw naartoe gegaan. Ik ben er zelf namens mijn fraktie geweest. Wat schetst mijn verbazing als de voorzitter daar in die hoorzitting een houding aanneemt van, mensen zeg het nou maar want ik wil wel maar ik moet dat college overtuigen, hoe moet ik dat nou doen. Hij neemt dus een houding aan dat hij een ander standpunt heeft dan het college. Hij kon dat niet verdedigen. Nu blijkt in de hoorzittingen van de Heiningenflats en de andere flats weer precies hetzelfde gepasseerd te zijn. Daar is ook over sloop gesproken. Plotseling neemt hij daar ook weer het standpunt in van, ja wat moet ik daarmee, zeggen jullie het eens want ik moet dat college overtuigen, ik wil wel maar dat college wil niet. Voorzitter, ik ben toch benieuwd, moet nou in zo'n hoorzitting die wethouder het standpunt van het college verwoorden of is dat een partijpolitieke bijeenkomst? Het woord sloop denk ik dat wij ingebracht hebben want dat heeft gestaan in de brief van 4 februari maar in een andere context. Wij hebben verwezen naar een boekje van de Nationale Woningraad dat getiteld is "Sloop is een reëel alternatief". Niets houdt in dat dat ook moet gebeuren, je moet er ook verschrikkelijk voorzichtig mee zijn want binnen de kortste keren ben je natuurlijk de sloper en dat willen wij per se niet zijn. Maar als we de problematiek in het geheel van de Volkshuisvesting in Bergen op Zoom bekijken dan zal dat een onderdeel kunnen zijn van een keuze. We zullen dus de uitkomsten daarvan moeten weten. Wat zijn de consequenties daarvan? Kijken we in de notitie die de ambtenaren opgesteld hebben dan beginnen die met te zeggen, sloop is niet aan de orde. Verder geen getallen, geen bewijs voering, sloop is niet aan de orde. Dat is een beetje moeilijk voorzitter want het gaat er niet om denk ik om een oplossing alleen voor deze clubs te leveren. Het gaat er om om in Bergen op Zoom een goed Volkshuisvestings beleid te voeren. Als wij het probleem straks oplossen voor de Heiningenflats en vervolgens komt het probleem enkele flats verder weer bovendrijven, toevallig bij een andere eigenaar, dan denk ik dat we verkeerd bezig zijn. Dat is geen Volkshuisvestingsbeleid, dat is verschuiven. Dan komen we weer op het verhaal van die exploitatie waar de VVD het al

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 165