-46- ook niet in de overwegingen is betrokken. Puur de argumenten die ik genoemd heb in eerste termijn hebben gegolden bij de keuze van de lokatie voor die paar mensen die er nog werken. Het zijn er nog maar 4 in plaats van 7 twee jaar geleden. De VOORZITTER: Wij hebben daar dunkt mij niet een direkte taak maar het hangt er nu maar vanaf waar de heer van de Water de grens precies legt. De heer V.D. WATER: Bij een stukje preventieve werking van de mensen die daar zitten, dat zou een goede zaak zijn. Als onderbouwing van het voorstel dacht ik dat dat een goede zaak geweest was. Maar ja, op dat moment ga je je misschien verplichtingen opleggen. De VOORZITTER: Dat is het, maar het is zeker een aspect waar we eens naar zouden moeten kijken bij een evaluatie daarvan. Dames en heren voor het overige wenst u over dit punt niet meer het woord te voeren? U wenst geen stemming, geen aantekening, is aldus besloten. 9. Voorstel Ontwikkeling Markiezaatsgebied. (Nr. SOB/9F. De heer WESTERHOF: Na de goede voorlichting in de commissies ROSOV en EZ vorige week en de discussie die hierop volgde, kunnen we kort zijn. Het is een fantastisch plan dat voor Bergen op Zoom grote mogelijkheden biedt. Onze fraktie is content met de toezegging van het college dat de betrokken com missies regelmatig op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen en nadere uitwerking van dit plan. Het kan in een bepaalde fase voorkomen dat de belangen van investeerders niet overeenkomen met de inzichten van deze raad. Er moet dan een mogelijkheid zijn het algemeen belang van Bergen op Zoom te laten prevaleren. Onze fraktie hoopt verder dat de woningbouw in de vrije sector en dan met name voor de wat grotere kavels snel van de grond komt. Jarenlang was dit in onze stad een stiefkindje en hebben we de gegadigden naar omliggende gemeenten moeten sturen. U kan dan wel smalend spreken over een zogenaamde goudkust doch het is van wezenlijk belang voor een stad dat ook staf- en direktieleden van ons bedrijfsleven en leiding gevende gemeenteambtenaren een kans krijgen binnen de gemeentegrenzen een huis van hun gading te vinden. Dit kan alleen maar de maatschappelijke betrokkenheid van deze groep bij het stedelijk gebeuren bevorderen. Onze fraktie is verder blij met de toezeggingen van het college dat er deze zomer een goed toezicht zal zijn op het hele recreatiegebeuren zodat voor komen wordt dat een en ander uit de hand zal lopen. We denken hier dan met name aan ordelijk parkeren, geen loslopende honden en geen gemotoriseerde watersport. Tot zover voorzitter. De heer SMITS: In dit voorliggende voorstel vraagt u de raad in te stemmen met 3 punten. Graag wil ik over punt I. de inhoud van de Nota Hoofdlijnen Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan Binnenschelde en omgeving, enige opmerkingen maken. Over beide andere punten wil collega van der Stoel graag het woord voeren. De VVD-fraktie is enthousiast. Het ziet er allemaal degelijk uit en de fraktie kijkt ongeduldig uit naar de concrete invulling van een aantal van de genoemde zaken. De officiële start op 1 juli zal dan het einde zijn van alleen maar plannen en praten. Dan zullen we ervaren hoe de gemeenschap op deze nieuwe mogelijkheden reageert. De eerste tekenen zijn hoopvol. Ook naar onze mening heeft dit gebied enorme mogelijkheden. Tijdens het mooie Pinksterweekend is een grote stroom zon- en zeezoekers langs onze deur 1 voorbij gereden. Het moet mogelijk zijn een deel van die stroom af te buigen en op te vangen in dit gebied. Dit kan een belangrijke sociaal-economische -47- bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de stad. We zijn ons bewust dat nog veel zaken moeten groeien. Nog veel inzicht en strategie zullen nodig zijn om een optimaal resultaat te verkrijgen. De kansen liggen er, de geesten zijn rijp, laten we ze grijpen. Dan enkele onderdelen. De integratie van Kijk in de Pot in het plan ziet en goed uit. In de commissie hebben we aandacht gevraagd voor het optillen van de kwaliteit van de verbindingen naar de binnenstad, de Belvedèrestraat en omgeving. Zoals u weet kent de VVD-fraktie veel waarde toe aan de uitvoering van de centrale toegang van dit gebied, de Gertrudisboulevard. Dit kan een boulevard worden met allure. Ze zou dan beplant moeten worden met uiteindelijk zwaardere vollere bomen. We denken daarbij b.v. aan kastanjes op ruime afstand van elkaar in een lange reeks van solide bomen. We beseffen dat het groeitempo oorzaak is dat pas de volgende generatie de boulevard in volle glorie zal zien. Ze zullen naar onze overtuiging dankbaar zijn voor deze erfenis. Ook de mogelijkheid van kantoren en hotels langs de boulevard is een uitstekend idee. Opvallend is dat op verschillende plaatsen in het plan een relatie gelegd wordt met de Molenplaat. Het zal u niet verbazen dat we met de tekst van blz. 14 en 15, waar sprake is van "denkbare invullingen op recreatief- en sportgebied" best tevreden zijn. Er wordt regelmatig gewag gemaakt van een regionale funktie van het Markiezaatsgebied. De VVD-fraktie is ervan overtuigd dat een bovenregionale aantrekkingskracht best tot de mogelijkheden behoort en daar hebben we dan de Molenplaat misschien nog wel hard bij nodig. Uit opmerkingen van de wethouder destilleren we dat hij die mening deelt. Voorzitter, in de brief van de VVD-fraktie van 17 mei j.l. hebben we onze bezorgdheid uitgesproken over de negatieve ontwikkelingen die dreigen te ontstaan als niet spoedig ingegrepen wordt. Evenals andere frakties zijn we bevreesd voor vandalisme en ergerlijk gebruik van het gebied. Laat het nu niet bij de start uit de hand lopen want een negatieve ontwikkeling is moeilijk omkeerbaar. We denken daarbij aan betere afzetting, bebording, controle en geen motor- en speedboten op het meer. Conclusie. De VVD-fraktie waardeert dit plan positief en verzoekt om sturing en begeleiding vooral in de beginfase van de openstelling. We zullen de interim beheersnota die u voor de volgende vergadering hebt toegezegd met grote zorg bestuderen. De heer VAN DER STOEL: Ik wilde graag even stilstaan bij de democratische controle bij dit agendapunt. Ik wil daarbij het volgende opmerken. Mijn fraktie heeft zich in de laatst gehouden uitvoerig beraden over de uitings mogelijkheden van de raad na het nemen van het besluit van hedenavond vervat in het raadsvoorstel SOB/9. Daarbij gaat de VVD-fraktie ervan uit dat de p.p.p. een nieuw fenomeen inluidt. Tot nu toe was ook bij mandatering en/of delegatie aan het college de uitvoering compleet in gemeentelijke handen. De overeenkomst met derden-partners kan heel wat consequenties ook en m.n. voor wat de democratische controle betreft, met zich brengen. Eerder genoemd raadsvoorstel SOB/9 verwijst niet weinig subtiel naar artikel 17 van het gewijzigde Bestemmingsplan Markiezaatsgebied, 17-12-1987. In uw aanbiedingsbrief RO/218 van 4-11-1987 kondigt uw college de intentieverkla ring aan. Meer was ons formeel toen niet bekend. Nu weten we meer. Principieel is er toen nauwelijks van gedachten gewisseld over dit facet van een overeenkomst met derden. Wellicht dat dat nog eens moet plaatsvinden. Als we naar de doeleindenomschrijving in bovengenoemd bestemmingsplan kijken wat we vinden in artikel 3 dan citeren we letterlijk de volgende passage: "Beschrijving in hoofdlijnen van de wijze waarop in het plan de toegekende doeleinden worden nagestreefd luidt als volgt". Uit de Nota Hoofdlijnen Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan citeren we op blz. 15: "Het bestemmingsplan laat een breed scala aan mogelijkheden over".

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 160