-46-
ook niet in de overwegingen is betrokken. Puur de argumenten die ik genoemd
heb in eerste termijn hebben gegolden bij de keuze van de lokatie voor die
paar mensen die er nog werken. Het zijn er nog maar 4 in plaats van 7 twee
jaar geleden.
De VOORZITTER: Wij hebben daar dunkt mij niet een direkte taak maar het
hangt er nu maar vanaf waar de heer van de Water de grens precies legt.
De heer V.D. WATER: Bij een stukje preventieve werking van de mensen die
daar zitten, dat zou een goede zaak zijn. Als onderbouwing van het voorstel
dacht ik dat dat een goede zaak geweest was. Maar ja, op dat moment ga je je
misschien verplichtingen opleggen.
De VOORZITTER: Dat is het, maar het is zeker een aspect waar we eens naar
zouden moeten kijken bij een evaluatie daarvan.
Dames en heren voor het overige wenst u over dit punt niet meer het woord te
voeren? U wenst geen stemming, geen aantekening, is aldus besloten.
9. Voorstel Ontwikkeling Markiezaatsgebied.
(Nr. SOB/9F.
De heer WESTERHOF: Na de goede voorlichting in de commissies ROSOV en EZ
vorige week en de discussie die hierop volgde, kunnen we kort zijn. Het is
een fantastisch plan dat voor Bergen op Zoom grote mogelijkheden biedt. Onze
fraktie is content met de toezegging van het college dat de betrokken com
missies regelmatig op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen en
nadere uitwerking van dit plan. Het kan in een bepaalde fase voorkomen dat
de belangen van investeerders niet overeenkomen met de inzichten van deze
raad. Er moet dan een mogelijkheid zijn het algemeen belang van Bergen op
Zoom te laten prevaleren. Onze fraktie hoopt verder dat de woningbouw in de
vrije sector en dan met name voor de wat grotere kavels snel van de grond
komt. Jarenlang was dit in onze stad een stiefkindje en hebben we de
gegadigden naar omliggende gemeenten moeten sturen. U kan dan wel smalend
spreken over een zogenaamde goudkust doch het is van wezenlijk belang voor
een stad dat ook staf- en direktieleden van ons bedrijfsleven en leiding
gevende gemeenteambtenaren een kans krijgen binnen de gemeentegrenzen een
huis van hun gading te vinden. Dit kan alleen maar de maatschappelijke
betrokkenheid van deze groep bij het stedelijk gebeuren bevorderen.
Onze fraktie is verder blij met de toezeggingen van het college dat er deze
zomer een goed toezicht zal zijn op het hele recreatiegebeuren zodat voor
komen wordt dat een en ander uit de hand zal lopen. We denken hier dan met
name aan ordelijk parkeren, geen loslopende honden en geen gemotoriseerde
watersport. Tot zover voorzitter.
De heer SMITS: In dit voorliggende voorstel vraagt u de raad in te stemmen
met 3 punten. Graag wil ik over punt I. de inhoud van de Nota Hoofdlijnen
Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan Binnenschelde en omgeving, enige
opmerkingen maken. Over beide andere punten wil collega van der Stoel graag
het woord voeren.
De VVD-fraktie is enthousiast. Het ziet er allemaal degelijk uit en de
fraktie kijkt ongeduldig uit naar de concrete invulling van een aantal van
de genoemde zaken. De officiële start op 1 juli zal dan het einde zijn van
alleen maar plannen en praten. Dan zullen we ervaren hoe de gemeenschap op
deze nieuwe mogelijkheden reageert. De eerste tekenen zijn hoopvol. Ook naar
onze mening heeft dit gebied enorme mogelijkheden. Tijdens het mooie
Pinksterweekend is een grote stroom zon- en zeezoekers langs onze deur 1
voorbij gereden. Het moet mogelijk zijn een deel van die stroom af te buigen
en op te vangen in dit gebied. Dit kan een belangrijke sociaal-economische
-47-
bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de stad. We zijn ons bewust dat nog
veel zaken moeten groeien. Nog veel inzicht en strategie zullen nodig zijn
om een optimaal resultaat te verkrijgen. De kansen liggen er, de geesten
zijn rijp, laten we ze grijpen.
Dan enkele onderdelen. De integratie van Kijk in de Pot in het plan ziet en
goed uit. In de commissie hebben we aandacht gevraagd voor het optillen van
de kwaliteit van de verbindingen naar de binnenstad, de Belvedèrestraat en
omgeving. Zoals u weet kent de VVD-fraktie veel waarde toe aan de uitvoering
van de centrale toegang van dit gebied, de Gertrudisboulevard. Dit kan een
boulevard worden met allure. Ze zou dan beplant moeten worden met
uiteindelijk zwaardere vollere bomen. We denken daarbij b.v. aan kastanjes
op ruime afstand van elkaar in een lange reeks van solide bomen. We beseffen
dat het groeitempo oorzaak is dat pas de volgende generatie de boulevard in
volle glorie zal zien. Ze zullen naar onze overtuiging dankbaar zijn voor
deze erfenis.
Ook de mogelijkheid van kantoren en hotels langs de boulevard is een
uitstekend idee. Opvallend is dat op verschillende plaatsen in het plan een
relatie gelegd wordt met de Molenplaat. Het zal u niet verbazen dat we met
de tekst van blz. 14 en 15, waar sprake is van "denkbare invullingen op
recreatief- en sportgebied" best tevreden zijn. Er wordt regelmatig gewag
gemaakt van een regionale funktie van het Markiezaatsgebied. De VVD-fraktie
is ervan overtuigd dat een bovenregionale aantrekkingskracht best tot de
mogelijkheden behoort en daar hebben we dan de Molenplaat misschien nog wel
hard bij nodig.
Uit opmerkingen van de wethouder destilleren we dat hij die mening deelt.
Voorzitter, in de brief van de VVD-fraktie van 17 mei j.l. hebben we onze
bezorgdheid uitgesproken over de negatieve ontwikkelingen die dreigen te
ontstaan als niet spoedig ingegrepen wordt. Evenals andere frakties zijn we
bevreesd voor vandalisme en ergerlijk gebruik van het gebied. Laat het nu
niet bij de start uit de hand lopen want een negatieve ontwikkeling is
moeilijk omkeerbaar. We denken daarbij aan betere afzetting, bebording,
controle en geen motor- en speedboten op het meer.
Conclusie. De VVD-fraktie waardeert dit plan positief en verzoekt om sturing
en begeleiding vooral in de beginfase van de openstelling. We zullen de
interim beheersnota die u voor de volgende vergadering hebt toegezegd met
grote zorg bestuderen.
De heer VAN DER STOEL: Ik wilde graag even stilstaan bij de democratische
controle bij dit agendapunt. Ik wil daarbij het volgende opmerken. Mijn
fraktie heeft zich in de laatst gehouden uitvoerig beraden over de uitings
mogelijkheden van de raad na het nemen van het besluit van hedenavond vervat
in het raadsvoorstel SOB/9. Daarbij gaat de VVD-fraktie ervan uit dat de
p.p.p. een nieuw fenomeen inluidt. Tot nu toe was ook bij mandatering en/of
delegatie aan het college de uitvoering compleet in gemeentelijke handen.
De overeenkomst met derden-partners kan heel wat consequenties ook en m.n.
voor wat de democratische controle betreft, met zich brengen.
Eerder genoemd raadsvoorstel SOB/9 verwijst niet weinig subtiel naar artikel
17 van het gewijzigde Bestemmingsplan Markiezaatsgebied, 17-12-1987. In uw
aanbiedingsbrief RO/218 van 4-11-1987 kondigt uw college de intentieverkla
ring aan. Meer was ons formeel toen niet bekend. Nu weten we meer.
Principieel is er toen nauwelijks van gedachten gewisseld over dit facet van
een overeenkomst met derden. Wellicht dat dat nog eens moet plaatsvinden.
Als we naar de doeleindenomschrijving in bovengenoemd bestemmingsplan kijken
wat we vinden in artikel 3 dan citeren we letterlijk de volgende passage:
"Beschrijving in hoofdlijnen van de wijze waarop in het plan de toegekende
doeleinden worden nagestreefd luidt als volgt". Uit de Nota Hoofdlijnen
Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan citeren we op blz. 15: "Het
bestemmingsplan laat een breed scala aan mogelijkheden over".