-36- in de beheersvorm, zien wij beslist niet als een knelpunt evenmin het gaan praten over verderstrekkende autonomie op dit punt voor SKW. Uitspraken doen over de mogelijke consequenties van eventuele volgende rijksbezuinigingen in het SKW voor 1990 en latere jaren achten wij niet verantwoord. Wel is het uiteraard zo dat recente extra financiële belastingen van gesubsidieerde instellingen als overwegingen dienen te gelden bij de bezinning op de consequenties van een volgende bezuinigingsronde. In de aanvang van mijn betoog sprak ik over het raadsvoorstel in zijn oorspronkelijke opzet immers ondertussen is de nodige correspondentie over en weer tussen gemeente en SKW gepasseerd. De uiteindelijke effecten van het wederzijds aftasten van de uiterste mogelijkheden en het bestuurlijk onder handelen zijn zodanig dat onze fraktie geen aanleiding ziet onze visie op het raadsvoorstel te herzien zodat wij ons volmondig daarachter kunnen scharen. De heer VAN WIJK: Al jaren staat een goede wijkvoorziening voor Oost op het verlanglijstje van velen ook van het gemeentebestuur. De fraktie van GB/S koos al jaren geleden voor Oost maar de meerderheid van deze raad gaf toen prioriteit aan de Botte Hommel. Heden staan we weer voor een volgende keuze nu de mogelijkheid er is de Besselaarshof aan te kopen. Volgens deskundigen een degelijk gebouw dat met een grondige verbouwing geschikt gemaakt kan worden voor allerlei wijkaktiviteiten. Ook de bejaarden in dit drukbevolkte stadsdeel zouden in hun nopjes zijn. Een ander voorstelpunt is de bovenverdieping in te richten voor de kantoren van de stichting de Peperbus en het SKW dat wekt waarschijnlijk een bespoediging van het samensmelten van de genoemde organisaties. Er ook rekening mee houdende dat het houten gebouw de Kastanje zijn beste tijd heeft gehad, ligt m.i. aankoop en verbouwing van de Besselaarshof voor de hand. Met de punten 1 t/m 4 van het voorstel dus akkoord. Over punt 5 verhuur en beheer is met SKW lang gesproken en veel geschreven. SKW deed het voorstel om uit eigen vermogen 50.000,- te putten voor aanschaf van de inventaris. Niet zo'n groot probleem gezien het vermogen. Akkoord met afstoten van de Beuk, trachten de gezamenlijke huisvesting en het beschikbaar stellen van agogische uren. Over dit laatste zijn en blijven wij van mening dat de combinatie agogische bedrijvigheid en beheer best tot stand is te brengen gezien nu ook de brief van het SKW van heden. Bij de brief van 20 mei stelt SKW nadere voorwaarden om geen verdere bezuinigingen in de jaren t/m 1991 opgelegd te krijgen. Daarop reageerde uw college dat die voorwaarden niet geaccepteerd konden worden. Terecht, want wie weet met wat voor kortingen de rijksoverheid nog komt. De laatste brief van SKW, van 26 mei dus, blaast wat stoom van die voorwaarden af. Het aanbod tot aankoop komt wellicht op een wat moeilijk moment. De voorjaarsnota is in aantocht en na verluid is de dienst bezig met de voorbereiding van een accommodatienota t.b.v. het welzijnswerk. Tot slot voorzitter. Zou er na het einde van de onderhandelingsrit met SKW geen akkoord komen, zijn er mogelijkheden: a. het beheer in eigen hand te nemen en b. een oplossing te vinden voor de beheerskosten. Het moge duidelijk zijn da GB/S instemt met de verwerving van de Besselaarshof en dat is tevens de mening van Alg.B.. Mevrouw AMBAGTS: Een wijkvoorziening in Oost dat is een lang geuite wens van een heleboel mensen en ook van mijn fraktie. Mijn fraktie heeft al vele jaren hierop aangedrongen. Nu is het dan eindelijk zo ver. Dat zou reden tot enthousiasme moeten zijn maar dat enthousiasme is niet zo erg uitbundig. Onduidelijkheid heeft de hele procedure gekenmerkt. De direkt-betrokkenen werden staande een vergadering van de commissie geconfronteerd met een andere berekeningswijze. Tot op de dag van vandaag vliegt de correspondentie over tafel, allemaal geen voorbeeld van erg doordacht handelen. -37- De kosten van de voorziening komen voor een groot gedeelte voor de instellingen. Mede in het kader van de huidige en nog komende bezuinigingen is het gevaar niet denkbeeldig dat we op den duur wel gebouwen hebben maar geen mensen meer om die gebouwen te runnen. Verder neemt het voorstel een voorschot op de voorjaarsnota. Een voorjaarsnota die wij volgende maand tegemoet kunnen zien en waarbij we dan pas een volledig beeld over de financiële positie van de gemeente kunnen hebben. Ik wil niet alleen negatief zijn er zitten aan het voorstel ook bijzonder goede kanten. Er is al jarenlang behoefte aan een wijkcentrum, juist in Oost waar de problemen divers zijn. Wij hebben toegezegd aan de realisering in deze periode te willen bijdragen. Gezamenlijke huisvesting van de stichting SKW en de Peperbus lijkt ons bijzonder goed in verband met verdergaande samenwerking tussen die instellingen. Dan hebben we nog het puntje van het beheer. Nog geen jaar geleden was er sprake van dat het beheer van gebouwen voor sociaal-culturele accommodaties bij de gemeente zou komen. In dit voorstel wordt het beheer eigenlijk bijna vanzelfsprekend aan SKW toegeschoven. Wij denken dat een gebouw waar een hele wijk en verschillende groeperingen van gebruik moeten kunnen maken, niet door een van de gebruikers beheerd moet worden. Veel beter is het om dat beheer bij de gemeente te laten. Met het voteren van het krediet kunnen wij akkoord gaan vooral omdat de voornaamste voorwaarde die wij daaraan gesteld hadden, namelijk het bereiken van overeenstemming met de gebruikers, middels de brief van SKW van vandaag is bereikt De heer BOLSIUS: De D'66 fraktie vindt het goed dat er een wijkvoorziening in Oost komt. Wij plaatsen dan ook alleen maar kritische kanttekeningen bij de wijze waarop het zgn. akkoord verwoord in de brief van 26 mei 1988 tot stand is gekomen. Wij denken dat het te vergelijken is, de wijze waarop de portefeuillehouder de onderhandelingen met het bestuur van SKW gevoerd heeft, met de vraag aan de veroordeelde, hoe wens je dat het geschiedt, met de guillotine, met de strop dan wel met de kogel. En uit de brief van 26 mei 1988 blijkt dat men gekozen heeft voor de wurgpaal want we kunnen niet ontkennen dat in die brief een wissel wordt getrokken op de politieke bereidheid de komende jaren om het SKW te voorzien van die middelen die nodig zijn om de taak die wij haar als gemeenteraad hebben toebedacht, uit te voeren. Ik denk dan ook dat er geen sprake kan zijn van het gebruik van woorden als werkweigering e.d. als je een instelling niet in staat stelt om primair aan het werk wat ze geacht worden te doen, om daar ook primair aan te kunnen voldoen. Ik denk dan dat mijn fraktie evenals de heer van der Stoel reeds opmerkte bij de vaststelling van de begroting voor de komende jaren uitdrukkelijk en wellicht ook wat meer inhoudelijk financieel zal kijken naar de mogelijkheden van SKW bij de vaststelling van de subsidie voor die instelling. Tenslotte, de stichting stelt voor om agogische uren om te zetten in beheersuren. Mij lijkt gezien het niveau van onderhandelen tussen college en de stichting SKW het niet onverstandig om extern agogische uren aan te vragen om de onderhandelingen weer enigszins op niveau te krijgen. De heer NIJPELS: Mag ik ook nog even voorzitter? Ik stond ook op het lijstje dus ik zal zelf maar even het woord nemen. De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Nijpels hoewel zijn fraktie zich akkoord verklaard heeft. De heer NIJPELS: Ja, maar ik zit nog steeds als raadslid hier. Ik heb dat stuk bekeken. Wat mijn fraktiegenoot de heer van Wijk heeft verwoord, daar sta ik volkomen achter. Ik had eigenlijk een paar vragen aan de wethouder. Welke voorzieningen en welke zekerheid hebben de ouderen aanstonds als SKW

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 155