De opvatting zou veld kunnen winnen dat je overal mag parkeren, tenzij het niet kan c.q. waar geen palen staan. Onze fraktie vraagt het college dan ook zich te beraden op maatregelen om verkeersovertredingen elders op de Grote Markt te voorkomen zonder toepassing van palen. Onze fraktie zou graag van het college vernemen of daar wellicht enige studie naar kan worden verricht en in de vorm van een kleine notitie -1 A4 2 A4tjes- tegemoet kan worden gezien. Wij denken daar m.n. aan het fiscaliseren van verkeersovertredingen het instellen van een wegsleepregeling -wielklemmen is een oplossing- wellicht kunt u nog enkele andere mogelijkheden bedenken. Het zou goed zijn om al deze mogelijkheden eens op een rij te hebben. Wij hebben dat bij deze stukken m feite wel gemist. In deze vraag schuilt geen kritiek aan het adres van de politie die o.i. naar beste kunnen zich van haar taak heeft gekweten. Te constateren valt echter dat ondanks alle grote inspanningen van de politie het effect beperkt is gebleven. Nieuwe instrumenten in handen van de politie kan de effectiviteit van hun optreden wellicht vergroten Tot slot nog enkele inhoudelijke kanten. De Fortuinstraat. We hebben tijdens de commissievergadering het verzoek van de winkeliers ontvangen om daar geen parkeerplaatsen toe te voegen c.q. in te richten. Wij kunnen dat verzoek ondersteunen. Het tweede punt. Het verzoek van het CDA om voorlopig niet over te gaan tot het openstellen van een zgn. Roxy-lus, kunnen wij ook ondersteunen. Ten derde voorzitter, heb ik in de commissie gevraagd om t.a.v. het Vierkantje eenzelfde afsluitregime te hanteren als thans bij V D wordt gedaan, d.w.z. dat je vooral 's avonds in het weekend geen doorgaand verkeer kunt verwachten in het Vierkantje. Ten vierde heb ik gevraagd aan de wethouder of hij wellicht om een aantal praktische redenen -en een van die redenen is b.v. als je al of niet aan niveau moet herstraten- met het uitwerkingsplan nog een keer ter bespreking in de commissie ROSOV terugkomt. Dan kunnen ook die andere aspecten noa een keer bekeken worden. Een suggestie van onze kant is om -wellicht wat inhakend op het idee van D66- het organiseren van aktiviteiten op en rond de Grote Markt wellicht een wat meer permanent karakter te geven. Het zou zinvol zijn om eens te bekijken of je niet een aantal vaste dagen de Markt en een aantal straten autovrij kunt houden. Je zou dan aan alle perioden van het jaar kunnen denken waarin de meeste aktiviteiten plaatsvinden. Ik denk b.v. aan a.s. zaterdag, dan is het ook weer zover. Het komt in deze maand en in de volgende maanden nogal eens een keer voor. Wellicht een wat strakker regime zal de duidelijkheid naar mijn mening vergroten. Nog even het sarcasme van D'66 t.a.v. het parkeren in de stad, dat is me niet ontgaan. Ik heb nog eens de moeite genomen om de notulen van vorig jaar april na te lezen. Ik heb geconstateerd -en daar laat ik het bij- dat D'66 toen t.a.v. deze problemen geen enkele opmerking heeft gemaakt. Toen gina het over het beleid van de binnenstad. Mevrouw NOORMAN: Het voorliggende plan is een nadere uitwerking van enkele onderdelen van het Ontwikkelingsplan Binnenstad, dat in 1987 door de raad is vastgesteld. De VVD-fraktie heeft destijds met de grote lijnen van dit plan ingestemd maar heeft tevens gesteld dat zeker op onderdelen, nadere bestudering noodzakelijk was voordat de fraktie met de uitwerking in zou kunnen stemmen. Een belangrijk onderdeel van het circulatieplan is de veranderde busroute- nng en het hierbij noodzakelijke VETAG-systeem. De VVD-fraktie heeft in het verleden meerdere malen verzocht de bestaande busroute te veranderen en daarbij gesteld dat ook in de St. Josephstraat geen verder busverkeer moest worden toegestaan. Ook hebben wij toen gepleit voor een bushalte zo dicht mogelijk bij de Grote Markt en daarbij de suggestie gedaan het busverkeer angs Kerkstraat via Hoogstraat te geleiden. Het is dan ook niet verwonder lijk dat de VVD-fraktie met deze onderdelen van het voorliggende plan kan -7- instemmen. Gekoppeld aan het onderdeel busroutering wil onze fraktie nogmaals aandacht vragen voor een betere en uitgebreidere bewegwijzering voor voetgangers. Verwijzingen naar parkeerplaatsen, winkelstraten en historische monumenten moeten naar ons idee snel en veel beter worden aangepakt. Een samenwerking in deze met het City Marketing Team c.q. VVV lijkt voor de hand te liggen. Eerder dan verwacht stelt het college voor dat de Zuivelstraat en de Wouwsestraat samen met de St. Josephstraat gedurende een belangrijk deel van de dag zullen worden afgesloten voor het verkeer zodat er een rustig winkelerf ontstaat. De VVD-fraktie is met dit voorstel bijzonder ingenomen, maar spreekt nadrukkelijk de wens uit dat zo snel mogelijk moet worden overgegaan tot een betere inrichting en bestrating van het promenadegebied. Al eerdere malen heb ik te kennen gegeven dat het m.n. voor mensen die wat moeilijker ter been zijn een verschrikking is in de Wouwsestraat en Zuivel straat. Omtrent de verdere planvorming rond het winkelgebied en de toekom stige realisatie van de parkeergarage, wil onze fraktie u nogmaals in overweging geven de centrale bushalte te verleggen naar de zuidzijde van V&D. Op de plaats van de huidige bushaltes kan de inrichting dan zo worden aangepast dat er een aantrekkelijke entree ontstaat voor het winkelgebied. Tijdens de laatste ROSOV vergadering heeft onze fraktie het idee gelanceerd om bij alle belangrijke invalswegen van het oude centrum een groot bord te plaatsen met daarop vermeld alle belangrijke parkeerplaatsen van de binnen stad. Een geïntegreerde volmelder bij iedere parkeerplaatsaanduiding zal dan de automobilist overzichtelijk naar vrije parkeerplaatsen kunnen leiden. De VVD-fraktie verwacht dat B en W deze suggestie serieus willen overwegen. Het onderdeel van dit circulatieplan betreffende de inrichting en het gebruik van de Grote Markt en de daarbij behorende verkeersafwikkeling heeft de afgelopen jaren de meeste aandacht gehad. In de visie van de VVD verdient de Markt en zijn omgeving deze bijzondere aandacht. De door velen binnen en buiten onze raad geroemde historische kracht van onze stad -die ook voor het winkelgebeuren van bijzondere betekenis is- vindt hier een van zijn hoogtepunten. Een mogelijke toekomstige horecafunktie in het GGD-gebouw zal deze funktie nog meer versterken. B en W stellen de raad voor om de Bosstraat vanaf de Markt in de toekomst weer een verkeersfunktie te geven. De VVD-fraktie is van mening dat deze maatregel de verkeerssituatie weer terugbrengt naar de jaren '70. Nu is daar ook nog dat overdekte permanente uitbouwterras van De Griek. De Bosstraat leent zich hier met zijn flessenhals-struktuur niet meer voor autoverkeersstromen. Zeker nu een 2e ingang voor de Lindebaangarage in de Potterstraat -ook voor onze fraktie- ter discussie staat, is de noodzaak voor een openstelling nu niet aanwezig. De Hoogstraat heeft naar onze mening voldoende capaciteit om de auto's die de Markt willen verlaten te verwerken. Doordat de Zuivelstraat en Wouwsestraat voor een deel van de dag worden afgesloten is de verkeersintensiteit immers niet meer zo hoog. Nu de winkeliers van de Fortuinstraat te kennen gegeven hebben dat zij de geplande parkeerplaatsen in hun straat niet wensen, sluit de VVD-fraktie zich bij hen aan. Er is naar onze mening bij een steeds groter wordende groep neringdoenden in de binnenstad een tendens merkbaar dat men meer belang hecht aan de kwaliteit van de winkel en de totale winkelomgeving dan aan het hebben van de heilige koe voor de deur. In het collegevoorstel staat een uitbreiding van het aantal betaalde parkeerplaatsen in de Potterstraat aangegeven. De VVD-fraktie vraagt zich af of de resterende belanghebbende parkeerplaatsen niet overbodig zijn of op zijn minst ongewenst. Nauwkeurig onderzoek zal -naar wij vermoeden- kunnen aantonen dat de belanghebbendenregeling -zoals hij op dit moment is- hier niet nodig is. De VVD-fraktie vraagt de raad in te stemmen met het voorstel de totale Potterstraat te gebruiken voor het betaald parkeren. Overigens lijkt ons een herziening van de belanghebbendenregeling noodzakelijk.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 140