De opvatting zou veld kunnen winnen dat je overal mag parkeren, tenzij het
niet kan c.q. waar geen palen staan. Onze fraktie vraagt het college dan ook
zich te beraden op maatregelen om verkeersovertredingen elders op de Grote
Markt te voorkomen zonder toepassing van palen. Onze fraktie zou graag van
het college vernemen of daar wellicht enige studie naar kan worden verricht
en in de vorm van een kleine notitie -1 A4 2 A4tjes- tegemoet kan worden
gezien. Wij denken daar m.n. aan het fiscaliseren van verkeersovertredingen
het instellen van een wegsleepregeling -wielklemmen is een oplossing-
wellicht kunt u nog enkele andere mogelijkheden bedenken. Het zou goed zijn
om al deze mogelijkheden eens op een rij te hebben. Wij hebben dat bij deze
stukken m feite wel gemist. In deze vraag schuilt geen kritiek aan het
adres van de politie die o.i. naar beste kunnen zich van haar taak heeft
gekweten. Te constateren valt echter dat ondanks alle grote inspanningen van
de politie het effect beperkt is gebleven. Nieuwe instrumenten in handen van
de politie kan de effectiviteit van hun optreden wellicht vergroten
Tot slot nog enkele inhoudelijke kanten. De Fortuinstraat. We hebben tijdens
de commissievergadering het verzoek van de winkeliers ontvangen om daar geen
parkeerplaatsen toe te voegen c.q. in te richten. Wij kunnen dat verzoek
ondersteunen. Het tweede punt. Het verzoek van het CDA om voorlopig niet
over te gaan tot het openstellen van een zgn. Roxy-lus, kunnen wij ook
ondersteunen. Ten derde voorzitter, heb ik in de commissie gevraagd om
t.a.v. het Vierkantje eenzelfde afsluitregime te hanteren als thans bij V
D wordt gedaan, d.w.z. dat je vooral 's avonds in het weekend geen doorgaand
verkeer kunt verwachten in het Vierkantje.
Ten vierde heb ik gevraagd aan de wethouder of hij wellicht om een aantal
praktische redenen -en een van die redenen is b.v. als je al of niet aan
niveau moet herstraten- met het uitwerkingsplan nog een keer ter bespreking
in de commissie ROSOV terugkomt. Dan kunnen ook die andere aspecten noa een
keer bekeken worden.
Een suggestie van onze kant is om -wellicht wat inhakend op het idee van
D66- het organiseren van aktiviteiten op en rond de Grote Markt wellicht
een wat meer permanent karakter te geven. Het zou zinvol zijn om eens te
bekijken of je niet een aantal vaste dagen de Markt en een aantal straten
autovrij kunt houden. Je zou dan aan alle perioden van het jaar kunnen
denken waarin de meeste aktiviteiten plaatsvinden. Ik denk b.v. aan a.s.
zaterdag, dan is het ook weer zover. Het komt in deze maand en in de
volgende maanden nogal eens een keer voor. Wellicht een wat strakker regime
zal de duidelijkheid naar mijn mening vergroten.
Nog even het sarcasme van D'66 t.a.v. het parkeren in de stad, dat is me
niet ontgaan. Ik heb nog eens de moeite genomen om de notulen van vorig jaar
april na te lezen. Ik heb geconstateerd -en daar laat ik het bij- dat D'66
toen t.a.v. deze problemen geen enkele opmerking heeft gemaakt. Toen gina
het over het beleid van de binnenstad.
Mevrouw NOORMAN: Het voorliggende plan is een nadere uitwerking van enkele
onderdelen van het Ontwikkelingsplan Binnenstad, dat in 1987 door de raad is
vastgesteld. De VVD-fraktie heeft destijds met de grote lijnen van dit plan
ingestemd maar heeft tevens gesteld dat zeker op onderdelen, nadere
bestudering noodzakelijk was voordat de fraktie met de uitwerking in zou
kunnen stemmen.
Een belangrijk onderdeel van het circulatieplan is de veranderde busroute-
nng en het hierbij noodzakelijke VETAG-systeem. De VVD-fraktie heeft in het
verleden meerdere malen verzocht de bestaande busroute te veranderen en
daarbij gesteld dat ook in de St. Josephstraat geen verder busverkeer moest
worden toegestaan. Ook hebben wij toen gepleit voor een bushalte zo dicht
mogelijk bij de Grote Markt en daarbij de suggestie gedaan het busverkeer
angs Kerkstraat via Hoogstraat te geleiden. Het is dan ook niet verwonder
lijk dat de VVD-fraktie met deze onderdelen van het voorliggende plan kan
-7-
instemmen.
Gekoppeld aan het onderdeel busroutering wil onze fraktie nogmaals aandacht
vragen voor een betere en uitgebreidere bewegwijzering voor voetgangers.
Verwijzingen naar parkeerplaatsen, winkelstraten en historische monumenten
moeten naar ons idee snel en veel beter worden aangepakt. Een samenwerking
in deze met het City Marketing Team c.q. VVV lijkt voor de hand te liggen.
Eerder dan verwacht stelt het college voor dat de Zuivelstraat en de
Wouwsestraat samen met de St. Josephstraat gedurende een belangrijk deel van
de dag zullen worden afgesloten voor het verkeer zodat er een rustig
winkelerf ontstaat. De VVD-fraktie is met dit voorstel bijzonder ingenomen,
maar spreekt nadrukkelijk de wens uit dat zo snel mogelijk moet worden
overgegaan tot een betere inrichting en bestrating van het promenadegebied.
Al eerdere malen heb ik te kennen gegeven dat het m.n. voor mensen die wat
moeilijker ter been zijn een verschrikking is in de Wouwsestraat en Zuivel
straat. Omtrent de verdere planvorming rond het winkelgebied en de toekom
stige realisatie van de parkeergarage, wil onze fraktie u nogmaals in
overweging geven de centrale bushalte te verleggen naar de zuidzijde van
V&D. Op de plaats van de huidige bushaltes kan de inrichting dan zo worden
aangepast dat er een aantrekkelijke entree ontstaat voor het winkelgebied.
Tijdens de laatste ROSOV vergadering heeft onze fraktie het idee gelanceerd
om bij alle belangrijke invalswegen van het oude centrum een groot bord te
plaatsen met daarop vermeld alle belangrijke parkeerplaatsen van de binnen
stad. Een geïntegreerde volmelder bij iedere parkeerplaatsaanduiding zal dan
de automobilist overzichtelijk naar vrije parkeerplaatsen kunnen leiden. De
VVD-fraktie verwacht dat B en W deze suggestie serieus willen overwegen.
Het onderdeel van dit circulatieplan betreffende de inrichting en het
gebruik van de Grote Markt en de daarbij behorende verkeersafwikkeling heeft
de afgelopen jaren de meeste aandacht gehad. In de visie van de VVD verdient
de Markt en zijn omgeving deze bijzondere aandacht. De door velen binnen en
buiten onze raad geroemde historische kracht van onze stad -die ook voor het
winkelgebeuren van bijzondere betekenis is- vindt hier een van zijn
hoogtepunten. Een mogelijke toekomstige horecafunktie in het GGD-gebouw zal
deze funktie nog meer versterken.
B en W stellen de raad voor om de Bosstraat vanaf de Markt in de toekomst
weer een verkeersfunktie te geven. De VVD-fraktie is van mening dat deze
maatregel de verkeerssituatie weer terugbrengt naar de jaren '70. Nu is daar
ook nog dat overdekte permanente uitbouwterras van De Griek. De Bosstraat
leent zich hier met zijn flessenhals-struktuur niet meer voor
autoverkeersstromen. Zeker nu een 2e ingang voor de Lindebaangarage in de
Potterstraat -ook voor onze fraktie- ter discussie staat, is de noodzaak
voor een openstelling nu niet aanwezig. De Hoogstraat heeft naar onze mening
voldoende capaciteit om de auto's die de Markt willen verlaten te verwerken.
Doordat de Zuivelstraat en Wouwsestraat voor een deel van de dag worden
afgesloten is de verkeersintensiteit immers niet meer zo hoog.
Nu de winkeliers van de Fortuinstraat te kennen gegeven hebben dat zij de
geplande parkeerplaatsen in hun straat niet wensen, sluit de VVD-fraktie
zich bij hen aan. Er is naar onze mening bij een steeds groter wordende
groep neringdoenden in de binnenstad een tendens merkbaar dat men meer
belang hecht aan de kwaliteit van de winkel en de totale winkelomgeving dan
aan het hebben van de heilige koe voor de deur.
In het collegevoorstel staat een uitbreiding van het aantal betaalde
parkeerplaatsen in de Potterstraat aangegeven. De VVD-fraktie vraagt zich af
of de resterende belanghebbende parkeerplaatsen niet overbodig zijn of op
zijn minst ongewenst. Nauwkeurig onderzoek zal -naar wij vermoeden- kunnen
aantonen dat de belanghebbendenregeling -zoals hij op dit moment is- hier
niet nodig is. De VVD-fraktie vraagt de raad in te stemmen met het voorstel
de totale Potterstraat te gebruiken voor het betaald parkeren. Overigens
lijkt ons een herziening van de belanghebbendenregeling noodzakelijk.