-12- op emancipatiebeleid te doen. Een aantal van zijn collega's zal hij nog over de brug moeten helpen. De VVD-fraktie blijft het emancipatiebeleid op de voet volgen en blijft het college aansporen zich daadkrachtiger op te stellen. Ondanks de tegenwerking van velen is gelukkig emancipatie in onze samenleving niet meer weg te denken en is o.a. de rol van de vrouw in deze gegroeid. A propos, college, waar blijft het "enge plekken plan"? Ouderenhuisvesting..waar blijft het beleid? De VVD-fraktie pleit al jarenlang voor een consequent en adequaat ouderenbe leid. Een facet daarvan is het huisvestingsbeleid voor ouderen. De vergrijzing van de bevolking -in deze stad meer dan elders- heeft ook beleidsmatig consequenties op huisvestingsgebied. Ook ouderen hebben diverse woonwensen. Er dient rekening gehouden te worden met fysieke en financiële mogelijkheden van ouderen. De VVD-fraktie vindt dat er een gevarieerd aanbod moet komen op het gebied van de huisvesting. n6n ™nVaLde ou?eren woont ^raag zelfstandig en toch enigszins beschermd. e D ïraktie wil van het college weten hoe de prognose er uitziet voor de bouw van aanleunwoningen. Hoe sterk laat het college in de plannen meewegen dat ook veel ouderen graag m de binnenstad blijven wonen of willen komen wonen? Het aanbieden van ge schikte woningen -al of niet in lagen met liften- in de binnenstad hoort volgens ons tot een vast aandachtspunt in het huisvestingsbeleid. Kortom, de VVD-fraktie wil nu eindelijk gestructureerde gemeentelijke aandacht voor ouderenhuisvesting. Dat betekent: verlangens inventariseren wegenuitzetten, en niet -zoals tot nu toe gebruikelijk- een passief afwachten of niet een woningbouwvereniging of een andere instelling toeval lig met plannen binnen komt wandelen. In de beleidseditie wordt over het tekort aan verpleeghuisbedden gezegd dat nood- en tussenoplossingen worden gevonden. Wat doet het college echter aan structurele oplossingen? Onderwijs. Nu er voldoende gegevens voorhanden zijn over het te verwachten aantal leerlingen voor het gebied de Bergse Plaat, stelt de VVD-fraktie college en raad voor de eerste school die er op de Plaat gebouwd zal gaan worden een openbare signatuur te geven. Zo nodig, zal onze fraktie de raad om een uitspraak vragen. Markiezenhof gericht op het museum. ?ntnïnSeUm hee".^n 1987 een zeer 9root aantal bezoekers getrokken, meer dan l'rvn mensen* mede tG dank6n aan voortreffelijke tentoonstellingen, waarvoor een redelijk budget van 150.000,- beschikbaar was gesteld. Wie schetst onze verbazing om in de begroting te lezen dat er voor 1988 teruggegrepen wordt op het volstrekt ontoereikende bedrag van 25.210,- dat „°P loting had gestaan. Heeft het college dan van 1987 niets L. weet toch ook dat P.R., promotie, public relations, geld kost? U wilt het museum toch ook blijven promoten? ü?!LbreTn KVa? t®ntoonstellingen die de aandacht van het publiek zowel innen als buiten Bergen op Zoom zullen trekken omdat zij van een zekere kwaliteit getuigen, zal geld kosten. Voor het blijvend promoten van het museum betekent dit voor 1988: het budget voor de tentoonstelling op te rekken naar minimaal 50.000,-. Dit bedrag stelt het museum in staat om op nog steeds bescheiden schaal 4 overgenomen tentoonstellingen en in ieder geval 1 goede eigen produktie te organiseren, waarvoor een goed en verantwoord onderzoek en catalogus een vereiste zijn. -13- Voorts stelt de VVD-fraktie voor het museum publieksvriendelijker te maken en drempelverlagend te werken door b.v. een dag per week de openstelling gratis te maken. De VVD-fraktie heeft herhaaldelijk aangedrongen op een tweetal zaken het Markiezenhof betreffende: 1. Een goede bewegwijzering naar het Markiezenhof en goede aanduidingen voor parkeergelegenheden. 2. Het 's avonds aanstralen van dit unieke gebouwencomplex. Volkshuisvesting. Als we praten over volkshuisvesting dan kunnen we niet heen om de intrekking van het volkshuisvestingsplan begin januari. Op zich stemt het ons tevreden, dat het college -zij het wel heel erg laat- uiteindelijk is teruggekomen op de invoering van hoofdstuk I van de woonruimtewet 1947. De intrekking van het VOP wordt nu opgehangen aan de veranderde inzichten en de bereidheid van de corporaties om tot gesprekken te komen over de toewijzing. Onzin voorzit ter, pure onzin. Al jaren wordt over dit onderwerp gesproken. De reakties van de beide woningcorporaties en de alom tegenwoordige FNV waren uitermate voorspelbaar. De consequentie van de handelwijze van het college is echter wèl weer een aanzienlijke vertraging. We kunnen dan ook beter spreken van het volkshuisvestingsplan 88-91 of misschien beter nog 89-92. Intussen kost dat weer een hoeveelheid extra inspanningen. Het college heeft de raad bericht dat ze voornemens is om nu eindelijk eens met de corporaties degelijk overleg te gaan plegen. Natuurlijk had dat al veel eerder moeten gebeuren. Uit het VOP èn de nota huisvesting Turken en Marokkanen is ons duidelijk geworden dat het grootste probleem voor de wethouder is, het grote aantal probleemgevallen dat uiteindelijk door het Gemeentelijk Woningbedrijf opgelost moet worden. Uitgaande van het principe dat de woningen met de laagste huren beschikbaar moeten zijn voor de mensen met de laagste inkomens, is het logisch dat in deze het Gem. Woningbedrijf de grootste taak heeft. Dit woningbedrijf heeft nu eenmaal het grootste bezit in de laagste huurklasse. De koppeling van beide nota's èn de visie die daarin te berde gebracht wordt, tonen weer eens aan dat de 2-pettenstructuur van de gemeen telijke organisatie, t.w. beleidsbepaling naast exploitatie, steeds weer in conflict met elkaar komen. Waarom laten we de exploitatie niet bij de corporaties? Doen zij het niet goed voorzitter? Laat het college dat dan duidelijk zeggen. Waarom houden we krampachtig vast aan deze tweestachtige organisatiestruc tuur? Er zijn inmiddels weer vele voorbeelden van gemeenten die voor een andere opzet gekozen hebben. Dat kan lopen van exploitatie van het gemeentelijk bezit door de corporaties tot het stichten van een nieuwe corporatie met alle mogelijkheden daartussen. Als beide corporaties de exploitatie zouden overnemen, ontstaat er, wat huurprijzen betreft, een gemengd aanbod en is ook voor de toegelaten instellingen toewijzing in de lagere huurklasse mogelijk. De gemeente, de raad dus, kan zich dan werpen op het volkshuisves tingsbeleid, met een streep onder beleid Met de nota "Toezicht Instellingen Volkshuisvesting" in de hand kan dan het toezicht aangescherpt worden. Vraag: Is het college bereid om in het komende overleg met de corporaties de mogelijkheid van exploitatie door de toegelaten instellingen van het gemeentelijk bezit bespreekbaar te maken? De VVD-fraktie constateert dat vorig jaar contingenten in de sociale woningbouw verloren zijn gegaan. De koopkrachtverhoudingen in Bergen op Zoom zijn de laatste jaren duidelijk scheefgetrokken, hetgeen voor een belangrijk deel te wijten is aan een eenzijdige bouw van woningen in de goedkopere con tingentensfeer. De VVD-fraktie is dan ook van mening dat de verloren contingenten van 1987 het best kunnen worden gecompenseerd in de bouw van

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 13