-12-
op emancipatiebeleid te doen. Een aantal van zijn collega's zal hij nog over
de brug moeten helpen.
De VVD-fraktie blijft het emancipatiebeleid op de voet volgen en blijft het
college aansporen zich daadkrachtiger op te stellen.
Ondanks de tegenwerking van velen is gelukkig emancipatie in onze
samenleving niet meer weg te denken en is o.a. de rol van de vrouw in deze
gegroeid.
A propos, college, waar blijft het "enge plekken plan"?
Ouderenhuisvesting..waar blijft het beleid?
De VVD-fraktie pleit al jarenlang voor een consequent en adequaat ouderenbe
leid. Een facet daarvan is het huisvestingsbeleid voor ouderen. De
vergrijzing van de bevolking -in deze stad meer dan elders- heeft ook
beleidsmatig consequenties op huisvestingsgebied. Ook ouderen hebben diverse
woonwensen. Er dient rekening gehouden te worden met fysieke en financiële
mogelijkheden van ouderen. De VVD-fraktie vindt dat er een gevarieerd aanbod
moet komen op het gebied van de huisvesting.
n6n ™nVaLde ou?eren woont ^raag zelfstandig en toch enigszins beschermd.
e D ïraktie wil van het college weten hoe de prognose er uitziet voor de
bouw van aanleunwoningen.
Hoe sterk laat het college in de plannen meewegen dat ook veel ouderen graag
m de binnenstad blijven wonen of willen komen wonen? Het aanbieden van ge
schikte woningen -al of niet in lagen met liften- in de binnenstad hoort
volgens ons tot een vast aandachtspunt in het huisvestingsbeleid.
Kortom, de VVD-fraktie wil nu eindelijk gestructureerde gemeentelijke
aandacht voor ouderenhuisvesting. Dat betekent: verlangens inventariseren
wegenuitzetten, en niet -zoals tot nu toe gebruikelijk- een passief
afwachten of niet een woningbouwvereniging of een andere instelling toeval
lig met plannen binnen komt wandelen.
In de beleidseditie wordt over het tekort aan verpleeghuisbedden gezegd dat
nood- en tussenoplossingen worden gevonden. Wat doet het college echter aan
structurele oplossingen?
Onderwijs.
Nu er voldoende gegevens voorhanden zijn over het te verwachten aantal
leerlingen voor het gebied de Bergse Plaat, stelt de VVD-fraktie college en
raad voor de eerste school die er op de Plaat gebouwd zal gaan worden een
openbare signatuur te geven. Zo nodig, zal onze fraktie de raad om een
uitspraak vragen.
Markiezenhof gericht op het museum.
?ntnïnSeUm hee".^n 1987 een zeer 9root aantal bezoekers getrokken, meer dan
l'rvn mensen* mede tG dank6n aan voortreffelijke tentoonstellingen,
waarvoor een redelijk budget van 150.000,- beschikbaar was gesteld.
Wie schetst onze verbazing om in de begroting te lezen dat er voor 1988
teruggegrepen wordt op het volstrekt ontoereikende bedrag van 25.210,- dat
„°P loting had gestaan. Heeft het college dan van 1987 niets
L. weet toch ook dat P.R., promotie, public relations, geld kost? U
wilt het museum toch ook blijven promoten?
ü?!LbreTn KVa? t®ntoonstellingen die de aandacht van het publiek zowel
innen als buiten Bergen op Zoom zullen trekken omdat zij van een zekere
kwaliteit getuigen, zal geld kosten. Voor het blijvend promoten van het
museum betekent dit voor 1988: het budget voor de tentoonstelling op te
rekken naar minimaal 50.000,-. Dit bedrag stelt het museum in staat om op
nog steeds bescheiden schaal 4 overgenomen tentoonstellingen en in ieder
geval 1 goede eigen produktie te organiseren, waarvoor een goed en
verantwoord onderzoek en catalogus een vereiste zijn.
-13-
Voorts stelt de VVD-fraktie voor het museum publieksvriendelijker te maken
en drempelverlagend te werken door b.v. een dag per week de openstelling
gratis te maken.
De VVD-fraktie heeft herhaaldelijk aangedrongen op een tweetal zaken het
Markiezenhof betreffende:
1. Een goede bewegwijzering naar het Markiezenhof en goede aanduidingen voor
parkeergelegenheden.
2. Het 's avonds aanstralen van dit unieke gebouwencomplex.
Volkshuisvesting.
Als we praten over volkshuisvesting dan kunnen we niet heen om de intrekking
van het volkshuisvestingsplan begin januari. Op zich stemt het ons tevreden,
dat het college -zij het wel heel erg laat- uiteindelijk is teruggekomen op
de invoering van hoofdstuk I van de woonruimtewet 1947. De intrekking van
het VOP wordt nu opgehangen aan de veranderde inzichten en de bereidheid van
de corporaties om tot gesprekken te komen over de toewijzing. Onzin voorzit
ter, pure onzin. Al jaren wordt over dit onderwerp gesproken. De reakties
van de beide woningcorporaties en de alom tegenwoordige FNV waren uitermate
voorspelbaar. De consequentie van de handelwijze van het college is echter
wèl weer een aanzienlijke vertraging. We kunnen dan ook beter spreken van
het volkshuisvestingsplan 88-91 of misschien beter nog 89-92.
Intussen kost dat weer een hoeveelheid extra inspanningen. Het college heeft
de raad bericht dat ze voornemens is om nu eindelijk eens met de corporaties
degelijk overleg te gaan plegen. Natuurlijk had dat al veel eerder moeten
gebeuren. Uit het VOP èn de nota huisvesting Turken en Marokkanen is ons
duidelijk geworden dat het grootste probleem voor de wethouder is, het grote
aantal probleemgevallen dat uiteindelijk door het Gemeentelijk Woningbedrijf
opgelost moet worden. Uitgaande van het principe dat de woningen met de
laagste huren beschikbaar moeten zijn voor de mensen met de laagste
inkomens, is het logisch dat in deze het Gem. Woningbedrijf de grootste taak
heeft. Dit woningbedrijf heeft nu eenmaal het grootste bezit in de laagste
huurklasse. De koppeling van beide nota's èn de visie die daarin te berde
gebracht wordt, tonen weer eens aan dat de 2-pettenstructuur van de gemeen
telijke organisatie, t.w. beleidsbepaling naast exploitatie, steeds weer in
conflict met elkaar komen.
Waarom laten we de exploitatie niet bij de corporaties? Doen zij het niet
goed voorzitter? Laat het college dat dan duidelijk zeggen.
Waarom houden we krampachtig vast aan deze tweestachtige organisatiestruc
tuur?
Er zijn inmiddels weer vele voorbeelden van gemeenten die voor een andere
opzet gekozen hebben. Dat kan lopen van exploitatie van het gemeentelijk
bezit door de corporaties tot het stichten van een nieuwe corporatie met
alle mogelijkheden daartussen. Als beide corporaties de exploitatie zouden
overnemen, ontstaat er, wat huurprijzen betreft, een gemengd aanbod en is
ook voor de toegelaten instellingen toewijzing in de lagere huurklasse
mogelijk. De gemeente, de raad dus, kan zich dan werpen op het volkshuisves
tingsbeleid, met een streep onder beleid
Met de nota "Toezicht Instellingen Volkshuisvesting" in de hand kan dan het
toezicht aangescherpt worden.
Vraag: Is het college bereid om in het komende overleg met de corporaties de
mogelijkheid van exploitatie door de toegelaten instellingen van het
gemeentelijk bezit bespreekbaar te maken?
De VVD-fraktie constateert dat vorig jaar contingenten in de sociale
woningbouw verloren zijn gegaan. De koopkrachtverhoudingen in Bergen op Zoom
zijn de laatste jaren duidelijk scheefgetrokken, hetgeen voor een belangrijk
deel te wijten is aan een eenzijdige bouw van woningen in de goedkopere con
tingentensfeer. De VVD-fraktie is dan ook van mening dat de verloren
contingenten van 1987 het best kunnen worden gecompenseerd in de bouw van