-4- parkeerterreinen en busstopplaatsen te creëren. Na 17.00 uur zou bij een autovrije binnenstad het vdrkeer de stad in mogen, laden en lossen, boodschappen ophalen en parkeren in principe voor hen die een belanghebben- denkaart hebben. Niet alleen D'66 dacht daar zo over maar kennelijk ook het college van B en W in haar uitgangspunten voor beleid. Op 20 mei 1986 schreef het college ons en alle anderen hier in de raad, eveneens zullen wij ons beraden over de mogelijkheid tot realisering van een autovrije binnen stad voor delen van de dag en week in samenhang met goed bereikbare en aantrekkelijke parkeermogelijkheden aan de ring. Wij hebben dat ook ondersteund. Autovrije binnenstad voorop. Er zijn een paar kleine wijzigingen aangebracht voor de dag- en weekdelen. Er zijn geografische delen opgenomen, dat zijn WouwsestraatZuivelstraat en St. Josephstraat geworden. Aantrekkelijke parkeergelegenheden aan de ring, daar is aan toegevoegd in de ring. Kleine details. Ik kom nu op uw voorstel. Punt 1. Daar zijn we niet erg gelukkig mee maar het kan niet anders kennelijk. Het gaat hier over de busstop. Punt 3. Daarmee gaan wij akkoord. Punt. 4. Punt 4. Aanpassingen in de stop-shop-winkelstraten Fortuinstraat-Bosstraat- Potterstraat, m.n. Bosstraat-Potterstraat hebben wij grote vraagtekens over de realisering maar we gaan ermee akkoord. Punt 5. Invoeren van 30 km/u-zóne. Wij vragen ons af wie dat gaat controleren. U zult ongetwijfeld in mijn verhaal punt 2 gemist hebben maar daar draait het voor ons om en dat komt nu. Eerst de D'66 visie over de Grote Markt zelf. Wij zien deze graag autovrij, prettig bestraat, terrassen, weekmarkten, weekend-aktiviteiten, kortom een levendig centrum. Daarbij zien wij ook graag dat de wandeldriehoek van het Vierkantje een echte vierkant- wandelhoek wordt door verkleining van het verkeersaanbod in het totaal. Uw visie staat daar naast. Invulling van de door u meegestuurde plattegrond gaat er als volgt uitzien. De Grote Markt komt gezellig vol auto's en deze mogen staan op de nieuw aan te leggen bestrating. Kingstones met voegmortel is goed voor alle banden en daar waar mensen nog kunnen lopen is het een prettige bijkomstigheid. Maar gelukkig heeft u wel oog voor het monumentale karakter van deze Grote Markt en ziet u graag antieke dubbele lantaarns op gietijzeren paal wel te verstaan. Dat staat bijzonder fraai tussen al deze auto's. Dit geheel wordt nog harmonieuzer gemaakt door de anti-parkeerpaal- tjes die in een zeer strak ritme rond het plein mogen staan. Deze anti-parkeerpaaltjes zijn speciaal bedoeld voor de voor iedereen bekende vaste club foutparkeerders. Zowel de wethouder als de heer Imminga hebben gemeld dat het hier om een vaste club foutparkeerders gaat. Hoe los je dat op, paaltjes. Om die vaste club nou toch tegemoet te treden -want je kunt die mensen niet zomaar ergens anders neerzetten- organiseren we dus laden en lossen langs de randen van de rijbanen. Laden en lossen is een ruim begrip. Ik dacht dat eenieder dat ook wel wist. De verkeersproduktie gaat omhoog, dat stelt u in uw verhaal. Dus de nieuwe toevoerweg strakjes van de Markt af, want de verkeerstoevoer gaat naar de Markt en dat zal dan ook moeten verdwijnen, de Hoogstraat daarvoor alleen is natuurlijk niet toereikend maar er is een mooie nieuwe weg gevonden. De toevoerweg gaat strakjes dwars door De Griek slalommend naar de Potterstraat waar je nog eens aan de stroom toevoegt de in/uitgang van de parkeergarage plus de grote vrachtwagens die daar straks in- en uitmoeten voor onze nieuw te bouwen schouwburg. Het wordt daar een gezellige boel denk ik, zeker als de Gemeentereiniging op gezette tijden ook nog haar werk moet doen. In ieder geval kunnen we dan verzekerd zijn van claxonconcerten en frisse uitlaatgassen. Voor het trouwen en rouwen -ook daar is aan gedacht- in stadhuis en Gertrudis krijgen we uitneembare palen. Naast de gewone palen ook de uitneembare palen. Dat gaat dan als volgt. Om 10.00 uur erin, om 11.00 uur -5- eruit, om 12.00 uur erin en om 13.00 uur er weer uit en zo waarschijnlijk door tot 17.00 uur want dan is de gemiddelde werkdag afgelopen. Dit moet door een zeer verlichte geest bedacht zijn. Voorzitter, dit hele punt 2 staat haaks op onze visie en we gaan met dit punt 2 niet akkoord. De heer AERTSSEN: Eerst wat algemene kanten. Bij dit voorstel gaat het om een pakket van maatregelen dat naar onze vaste overtuiging een gunstig effect zal hebben op het gehele funktioneren van de Bergse binnenstad. Ik denk dat we moeten oppassen dat we niet in een valkuil stappen en onze kritiek op een klein onderdeel van het plan, namelijk de Grote Markt, de essentie en de betekenis van het gehele voorstel laten overschaduwen. Het autovrij maken, de aanpassing van de busroute, het invoeren van 30 km enz. zal het woon- en verblijfsklimaat in de gehele binnenstad verbeteren. Dat is onze vaste overtuiging. De binnenstad als winkelgebied zal er echter het meeste profijt van hebben. Historische binnensteden hebben daarnaast nog het voordeel dat zij extra aantrekkelijk zijn. Ik denk dat Bergen op Zoom deze pretenties ten volle kan uitbuiten. Ik denk dat we met deze maatregelen de concurrentie met andere winkelcentra weer ten volle aankunnen. Autovrije straten zullen de consument aantrekken. Ik denk dat Bergen op Zoom binnenkort weer het toonaangevend winkelcentrum van de regio zal zijn. Onze opvatting met betrekking tot de aanpak van de Grote Markt -ik ontkom er niet aan- zal ik aan de hand van 2 hoofdaspecten belichten. Het eerste is het punt van het aantal parkeerplaatsen. Het tweede is, hoe reguleer je dat. Hoe pak je het probleem van het foutparkeren aan. Onze opvatting is, hoe je het ook wendt of keert, er slechts een keuze rest van 0 of 50 parkeerplaatsen. Alle andere oplossingen die je de revue laat passeren, lijken of niet haalbaar of onpraktisch of niet werkbaar te zijn. Wij zijn er om een aantal redenen van overtuigd dat deze parkeerlokatie op deze plaats thans niet gemist kan worden. Er zijn ontwikkelingen gaande, m.n. het Vierkantje, die gestremd dienen te worden naar onze opvatting en die recht hebben op een goede parkeergelegenheid. Wij willen deze ontwikkelingen in het Vierkantje en op andere plaatsen beslist niet frustreren. Het streven van onze fraktie blijft er echter op gericht de Grote Markt op termijn autovrij of parkeervrij te krijgen. De toezegging van de wethouder in de commissie dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de direkte omgeving tot een totaal van 50 zal leiden tot autovrij maken van de Grote Markt op termijn, geeft ons hierbij voldoende houvast en vertrouwen om op termijn tot die situatie te geraken. Daarnaast heb ik bemerkt dat het politiek vrij breed het idee van een autovrije Markt op termijn wordt gedragen. De regulering van het een en ander. Ik heb het sarcasme van D'66 net aanhoord en ik wou er toch mijn visie op geven. Het palenplan -en dat is ook niet ontdaan van enig sarcasme, maar het leent zich daar ook voor- wat normaal altijd dient om een gebouw van een gedegen fundering te verzekeren, moet hier het fundament worden van een gedegen verkeersregulering. Ik denk dat dit wel snor zit. Mits goed in de grond verankerd, zullen de palen een onoverkomelijk obstakel voor onze heilige koeien vormen. Een andere constatering. Ik heb nog niemand ontmoet die dit een fraaie oplossing vindt. Zo is het, deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs. Dat slechts door een kleine groep overtreders deze oplossing in de hand wordt gewerkt is een kwalijke zaak. Want al is het misschien een zwakte-bod, uit nood geboren of met de rug tegen de muur, hoe je het ook noemen wilt, er moet iets gebeuren om de huidige slechte situatie te keren. Daar gaat het vanavond om. De keuze is of auto's op de stoep en de politie die geen effect opleverende akties moet verrichten, of palen zetten. Onze fraktie kiest dan helaas voor het laatste. Het plaatsen van palen is in feite een manier om de norm te verhogen. De maatregelen kunnen echter ook normverlagend werken.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 139