-4-
parkeerterreinen en busstopplaatsen te creëren. Na 17.00 uur zou bij een
autovrije binnenstad het vdrkeer de stad in mogen, laden en lossen,
boodschappen ophalen en parkeren in principe voor hen die een belanghebben-
denkaart hebben. Niet alleen D'66 dacht daar zo over maar kennelijk ook het
college van B en W in haar uitgangspunten voor beleid. Op 20 mei 1986
schreef het college ons en alle anderen hier in de raad, eveneens zullen wij
ons beraden over de mogelijkheid tot realisering van een autovrije binnen
stad voor delen van de dag en week in samenhang met goed bereikbare en
aantrekkelijke parkeermogelijkheden aan de ring. Wij hebben dat ook
ondersteund.
Autovrije binnenstad voorop. Er zijn een paar kleine wijzigingen aangebracht
voor de dag- en weekdelen. Er zijn geografische delen opgenomen, dat zijn
WouwsestraatZuivelstraat en St. Josephstraat geworden. Aantrekkelijke
parkeergelegenheden aan de ring, daar is aan toegevoegd in de ring. Kleine
details. Ik kom nu op uw voorstel.
Punt 1. Daar zijn we niet erg gelukkig mee maar het kan niet anders
kennelijk. Het gaat hier over de busstop.
Punt 3. Daarmee gaan wij akkoord. Punt. 4.
Punt 4. Aanpassingen in de stop-shop-winkelstraten Fortuinstraat-Bosstraat-
Potterstraat, m.n. Bosstraat-Potterstraat hebben wij grote vraagtekens over
de realisering maar we gaan ermee akkoord.
Punt 5. Invoeren van 30 km/u-zóne. Wij vragen ons af wie dat gaat
controleren. U zult ongetwijfeld in mijn verhaal punt 2 gemist hebben maar
daar draait het voor ons om en dat komt nu. Eerst de D'66 visie over de
Grote Markt zelf. Wij zien deze graag autovrij, prettig bestraat, terrassen,
weekmarkten, weekend-aktiviteiten, kortom een levendig centrum. Daarbij zien
wij ook graag dat de wandeldriehoek van het Vierkantje een echte vierkant-
wandelhoek wordt door verkleining van het verkeersaanbod in het totaal.
Uw visie staat daar naast. Invulling van de door u meegestuurde plattegrond
gaat er als volgt uitzien. De Grote Markt komt gezellig vol auto's en deze
mogen staan op de nieuw aan te leggen bestrating. Kingstones met voegmortel
is goed voor alle banden en daar waar mensen nog kunnen lopen is het een
prettige bijkomstigheid. Maar gelukkig heeft u wel oog voor het monumentale
karakter van deze Grote Markt en ziet u graag antieke dubbele lantaarns op
gietijzeren paal wel te verstaan. Dat staat bijzonder fraai tussen al deze
auto's. Dit geheel wordt nog harmonieuzer gemaakt door de anti-parkeerpaal-
tjes die in een zeer strak ritme rond het plein mogen staan. Deze
anti-parkeerpaaltjes zijn speciaal bedoeld voor de voor iedereen bekende
vaste club foutparkeerders. Zowel de wethouder als de heer Imminga hebben
gemeld dat het hier om een vaste club foutparkeerders gaat. Hoe los je dat
op, paaltjes.
Om die vaste club nou toch tegemoet te treden -want je kunt die mensen niet
zomaar ergens anders neerzetten- organiseren we dus laden en lossen langs de
randen van de rijbanen. Laden en lossen is een ruim begrip. Ik dacht dat
eenieder dat ook wel wist. De verkeersproduktie gaat omhoog, dat stelt u in
uw verhaal. Dus de nieuwe toevoerweg strakjes van de Markt af, want de
verkeerstoevoer gaat naar de Markt en dat zal dan ook moeten verdwijnen, de
Hoogstraat daarvoor alleen is natuurlijk niet toereikend maar er is een
mooie nieuwe weg gevonden. De toevoerweg gaat strakjes dwars door De Griek
slalommend naar de Potterstraat waar je nog eens aan de stroom toevoegt de
in/uitgang van de parkeergarage plus de grote vrachtwagens die daar straks
in- en uitmoeten voor onze nieuw te bouwen schouwburg. Het wordt daar een
gezellige boel denk ik, zeker als de Gemeentereiniging op gezette tijden ook
nog haar werk moet doen. In ieder geval kunnen we dan verzekerd zijn van
claxonconcerten en frisse uitlaatgassen.
Voor het trouwen en rouwen -ook daar is aan gedacht- in stadhuis en
Gertrudis krijgen we uitneembare palen. Naast de gewone palen ook de
uitneembare palen. Dat gaat dan als volgt. Om 10.00 uur erin, om 11.00 uur
-5-
eruit, om 12.00 uur erin en om 13.00 uur er weer uit en zo waarschijnlijk
door tot 17.00 uur want dan is de gemiddelde werkdag afgelopen. Dit moet
door een zeer verlichte geest bedacht zijn. Voorzitter, dit hele punt 2
staat haaks op onze visie en we gaan met dit punt 2 niet akkoord.
De heer AERTSSEN: Eerst wat algemene kanten. Bij dit voorstel gaat het om
een pakket van maatregelen dat naar onze vaste overtuiging een gunstig
effect zal hebben op het gehele funktioneren van de Bergse binnenstad. Ik
denk dat we moeten oppassen dat we niet in een valkuil stappen en onze
kritiek op een klein onderdeel van het plan, namelijk de Grote Markt, de
essentie en de betekenis van het gehele voorstel laten overschaduwen.
Het autovrij maken, de aanpassing van de busroute, het invoeren van 30 km
enz. zal het woon- en verblijfsklimaat in de gehele binnenstad verbeteren.
Dat is onze vaste overtuiging. De binnenstad als winkelgebied zal er echter
het meeste profijt van hebben. Historische binnensteden hebben daarnaast nog
het voordeel dat zij extra aantrekkelijk zijn. Ik denk dat Bergen op Zoom
deze pretenties ten volle kan uitbuiten. Ik denk dat we met deze maatregelen
de concurrentie met andere winkelcentra weer ten volle aankunnen. Autovrije
straten zullen de consument aantrekken. Ik denk dat Bergen op Zoom
binnenkort weer het toonaangevend winkelcentrum van de regio zal zijn.
Onze opvatting met betrekking tot de aanpak van de Grote Markt -ik ontkom er
niet aan- zal ik aan de hand van 2 hoofdaspecten belichten. Het eerste is
het punt van het aantal parkeerplaatsen. Het tweede is, hoe reguleer je dat.
Hoe pak je het probleem van het foutparkeren aan.
Onze opvatting is, hoe je het ook wendt of keert, er slechts een keuze rest
van 0 of 50 parkeerplaatsen. Alle andere oplossingen die je de revue laat
passeren, lijken of niet haalbaar of onpraktisch of niet werkbaar te zijn.
Wij zijn er om een aantal redenen van overtuigd dat deze parkeerlokatie op
deze plaats thans niet gemist kan worden. Er zijn ontwikkelingen gaande,
m.n. het Vierkantje, die gestremd dienen te worden naar onze opvatting en
die recht hebben op een goede parkeergelegenheid. Wij willen deze
ontwikkelingen in het Vierkantje en op andere plaatsen beslist niet
frustreren. Het streven van onze fraktie blijft er echter op gericht de
Grote Markt op termijn autovrij of parkeervrij te krijgen. De toezegging van
de wethouder in de commissie dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen
in de direkte omgeving tot een totaal van 50 zal leiden tot autovrij maken
van de Grote Markt op termijn, geeft ons hierbij voldoende houvast en
vertrouwen om op termijn tot die situatie te geraken. Daarnaast heb ik
bemerkt dat het politiek vrij breed het idee van een autovrije Markt op
termijn wordt gedragen.
De regulering van het een en ander. Ik heb het sarcasme van D'66 net
aanhoord en ik wou er toch mijn visie op geven. Het palenplan -en dat is ook
niet ontdaan van enig sarcasme, maar het leent zich daar ook voor- wat
normaal altijd dient om een gebouw van een gedegen fundering te verzekeren,
moet hier het fundament worden van een gedegen verkeersregulering. Ik denk
dat dit wel snor zit. Mits goed in de grond verankerd, zullen de palen een
onoverkomelijk obstakel voor onze heilige koeien vormen.
Een andere constatering. Ik heb nog niemand ontmoet die dit een fraaie
oplossing vindt. Zo is het, deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs.
Dat slechts door een kleine groep overtreders deze oplossing in de hand
wordt gewerkt is een kwalijke zaak. Want al is het misschien een zwakte-bod,
uit nood geboren of met de rug tegen de muur, hoe je het ook noemen wilt, er
moet iets gebeuren om de huidige slechte situatie te keren. Daar gaat het
vanavond om. De keuze is of auto's op de stoep en de politie die geen effect
opleverende akties moet verrichten, of palen zetten. Onze fraktie kiest dan
helaas voor het laatste. Het plaatsen van palen is in feite een manier om de
norm te verhogen. De maatregelen kunnen echter ook normverlagend werken.