-10-
algemene zin om een constant aanbod van mogelijkheden voor woningbouw in de
vrije sector om een goede balans in de woningdifferentiatie in deze gemeente
te krijgen.
Tot op heden heeft onze fraktie bespeurd dat het college een mogelijkheid
tracht te creëren voor vrije sector op een lapje grond aan de Melanendreef-
Randweg Noord. Hierover worden, zo nemen wij aan, nog steeds public-partner
ship onderhandelingen gevoerd met enige bedrijven.
Mogen wij, gelet op de kort uiteengezette belangen, nog tijdens de eerste
helft van dit begrotingsjaar resultaat verwachten?
Tot slot een punt van milieubeleid.
Fraktiegenoot, de heer Franken, heeft al enig commentaar geleverd op het
aanstaande afvalstoffenbeleid van de provincie. Het opnieuw aansnijden van
dit probleem vanuit een invalshoek van sectoraal beleid onderstreept onze
zorg voor het milieu. Eén aspect van dat afvalstoffenbeleid wil de fraktie
nog apart noemen vanwege de aandacht dat het in dit begrotingsjaar moet
krijgen: het beleid ten aanzien van het klein chemisch afval.
Na de conclusie dat het streekgewestelijke en gemeentelijke beleid de
afgelopen jaren voor wat betreft de respons van het afleveren van klein che
misch afval bij het gemeentelijke depot, geen blijvend succes mag worden
genoemd, worden we voor de vraag geplaatst, hoe dit -op lokaal niveau te
weinig besproken maar beslist niet te onderschatten- milieuprobleem het
hoofd moet worden geboden.
Batterij-akties op scholen, inschakeling van winkeliers met "gevoelige"
stoffen in hun assortiment, inzet van chemocars op weekmarkten, nieuwe voor
lichtingscampagnes e.d. worden bestudeerd en overwogen. Onze fraktie gaat de
conclusie niet uit de weg dat dit soort vanuit een "we moeten toch waf-
streven ontplooide initiatieven, die evengoed nog veel financiële en
personele inzet vergen, helaas slechts kortstondige en magere succesjes
opleveren, maar geen duurzame oplossing betekenen.
De meest effectieve manier blijkt ook hier per se het op het gemak van de
mens inspelende inzamelen van de probleemstoffen aan huis te moeten zijn.
Onze fraktie nodigt het college uit zich in te zetten voor een effectieve
aanpak van deze primair streekgewestelijke taak door binnen het samenwer
kingsverband te bezien of -met gevoel voor realiteit- bovengenoemde goedbe-
doelde initiatiefjes het toch moeten afleggen tegen een duurder maar meer
effectief ophaalsysteem.
De winst van samenwerking zit in een zo goedkoop mogelijk uitvoeren van dit
systeem en het gezamenlijk optrekken bij de aanpak van het milieuprobleem in
zijn uiteenlopende verschijningsvormen. Een goed milieubeleid mag best iets
kosten, bovendien: het beste opvoedkundige instrument om mensen aan het
noodzakelijke milieubesef te helpen blijkt toch de portemonnee.
Mevrouw NOORMAN: De nieuwe wijze van begroten, en met name de toewijzing van
middelen, opzet en doel, veranderde grondig de gang van zaken tijdens de
begrotingsbehandeling. De behandeling van voorstellen in de afzonderlijke
raadsvergaderingen biedt volop gelegenheid tot politieke profilering, de
behandeling in de commissies doet dat evenzeer. Voor de politieke en
inhoudelijke afweging lijkt een begrotingsbehandeling zoals in het verleden
gebruikelijk was, ietwat overbodig te worden. Alles overheersend daarbij is
dat een meerjarenplanning is ingevoerd, daarbij nog een budgetprognose en
zelfs een z.g. voorjaarsnota. De mogelijkheid relevante financiële
beschouwingen te maken is verschoven.
Vandaar voorzitter, dat de VVD-fraktie besloten heeft enkele deelonderwerpen
W3v .ü\tVOfri?er aan de orde te stellen. In tegenstelling tot wat
gebruikelijk is bij de VVD-fraktie zal ik, om tijd te winnen in de eerste
termijn alleen het woord voeren.
-11-
De informatieverstrekking.
De VVD-fraktie heeft in diverse commissies de afgelopen maanden geklaagd
over de gebrekkige informatievoorziening aan de raadsleden. In plaats van
dat naar aanleiding van een regen van klachten, verbetering is opgetreden,
wordt de informatieverstrekking alleen maar beroerder.
Bijvoorbeeld:
1. Een vijftal maanden geleden heeft de voorzitter van de commissie EZ op
vragen van de VVD toegezegd, dat uw college tijdens en na afloop van het
700-jaar zou evalueren om te kunnen vaststellen welke aktiviteiten voor
de toekomst behouden dienen te blijven. Voorkomen moet worden dat het
enthousiasme wegebt. De raad heeft daar tot op dit moment formeel nauwe
lijks iets over vernomen, terwijl de kranten bol staan van de goede
voornemens van het college.
2. Recentelijk dienden in de commissie financiën soms niet onbelangrijke
besluiten te worden genomen op basis van voorstellen en begrotingswijzi
gingen waarbij geen "stukken" ter inzage waren gelegd.
Voorzitter, ik kan nog wel even doorgaan met het aandragen van voorbeelden.
De VVD-fraktie vindt het nu langzamerhand hoog tijd worden dat het college
respect toont voor de raad en deze voor een goed funktioneren, van snelle en
adequate informatie voorziet en een dergelijke informatievoorziening dan ook
bewaakt
Hoe denkt het college op korte termijn een goede informatievoorziening te
regelen?
FinanciënHet kan verkeren.
Om noodzakelijke bezuinigingen te bereiken, sprak het vorige college
dreigend over de artikel 12 situatie. De bezuinigingen zijn er grotendeels
door, en door de verkoop van de bedrijven aan ENWA-West Brabant en van grond
aan General Electric Plastics veranderde het financiële beeld van onze
gemeente drastisch. Het voorbereiden en uitvoeren van beide grootscheepse
affaires nam het college uitstekend ter hand en de afronding belooft veel
goeds. De VVD-fraktie vindt dan ook dat het college wat deze kwesties
aangaat, verstandig en nuchter heeft gereageerd.
MaarWat ons echter hooglijk verbaast, is dat, nadat de raad voor het
afgelopen begrotingsjaar de hoogte van de Onroerend Goed Belasting heeft
vastgesteld, uw college vervolgens vergeet in 1987 die belasting te innen,
hetgeen een belangrijk renteverlies oplevert. De VVD-fraktie heeft nog niet
de indruk dat we thans als gemeente zó rijk zijn dat we ons dit soort nala
tigheden kunnen permitteren.
Emancipatie.
De coördinerend wethouder van emancipatiezaken liet zich onlangs in een
commissievergadering ontvallen, te rekenen op vragen omtrent de coördinatie
van het emancipatie-facetbeleid. In dit geval willen wij de wethouder best
op zijn wenken bedienen!
Wat blijft er over van de door dit college ingevoerde funktie: coördinerend
wethouder, en tevens van de toevoeging emancipatie aan de commissie wel
zijnszaken?
De wethouder vindt dat hij af en toe moet luisteren naar wat zijn collega
wethouders wensen mede te delen en daarmee basta. Zijn collega's aanspreken
op dit facetbeleid wil hij per se niet. Zijn collega's namens de commissie
uitnodigen doet hij niet... dan na grote druk van de commissie.
De relatie tussen emancipatie en ruimtelijke ordening ontgaat hem compleet,
nog erger, als hij daar op gewezen wordt, windt hij zich zeer op.
Collega wethouder van personeelszaken werd uiteindelijk toch uitgenodigd.
Hij stond de commissie plezierig te woord en gaf ruiterlijk toe dat op het
gebied van het emancipatie-facetbeleid niet alles botertje bij de boom is.
In ieder geval bleek hij de literatuur bij te houden en beloofde zijn best