Ik heb daar mijn grote twijfels over en wel omdat:
1deze commissie vergadert op een datum waarop de commissievergaderingen
in het gewest reeds zijn geweest of op die datum bezig zijn
2. in deze commissie dan zaken aan de orde komen die zonder meer thuis
horen in een andere commissie. Een milieuzaak in de commissie AJZ en
niet in de commissie Milieu Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.
3. de gewestraadsleden hebben mandaat en vertrouwen gekregen van de raad.
Verantwoording dient dan ook naar mijn oordeel afgelegd te worden aan
de raad.
Voorzitter, ik ben erg teleurgesteld over dit stuk. Ik zou graag zien dat
wij nu eens kwamen tot een vaste afspraak tot voorbereiding en beraad over
de gewestelijke stukken door diegenen die de raad daarvoor gekozen heeft.
Laat daarvan korte notulen verschijnen welke wij bij de raadstukken kunnen
leggen zodat de raad kan zien waar en hoe wij bezig zijn. Wij kunnen ons
dan altijd aan de raad verantwoorden. Ik denk dat we dan zinvol en zuiver
bezig zijn.
Voorzitter, wat mij persoonlijk betreft mag dit stuk van tafel en gaan we
met ingang van juni a.s. het gewoon met zijn allen beter doen.
Wil de raad dit voorstel toch handhaven, dan zal ik niet tegen, hoort u goed,
niet tegenstemmen omdat ik niet de schijn op mij wil laden dat ik tegen een
verantwoordingsplicht ben.
Met deze nota ben ik echter bepaald niet gelukkig.
De heer VAN DER STOEL: Mijn fractie is nogal verbaasd over de woorden die de
heer Franken aan deze nota wijdt. Op de eerste plaats excuseert hij zichzelf
door te zeggen ik kom er nu pas mee. Dat excuus is op zich wel te aanvaarden
maar op de tweede plaats dunkt mij dat het toch een heel nieuw geluid is wat
opeens van het CDA tot ons komt waar ik toch graag namens mijn fractie wat
kanttekeningen bij plaats. Op de eerste plaats kiest deze raad vertegenwoor
digers in de Gewestraad en dat kiezen heeft te maken met vertrouwen. Elk raads
lid kan kennisnemen van alle stukken die van het gewest uitgaan en kan dan in
zijn eigen fractie, een term die de heer Franken in zijn betoog niet genoemd
heeft, daar ook aandacht voor vragen en desnoods een collega ter verantwoording
roepen of op zijn minst om informatie vragen. Dat vertrouwen zou er toch toe
kunnen leiden dat mensen dat toch ook echt hebben en niet de zware middelen
moeten worden toegepast die de heer Franken ons nu suggereert. Er is nog een
bezwaar en dat is namelijk dat als de gemeente taken overdraagt naar het Streek-
gewest het toch wat eigenaardig is bij overgedragen taken om dan dat soort
zaken nog eens dubbelop èn in de gemeenteraad èn in de Gewestraad te behan
delen. Overigens is daarnaast natuurlijk een voorbereidingscommissie van de
genen die naar het gewest gaan en zien wij ook het bezwaar niet dat er al
commissies van het streekgewest zijn geweest alvorens wij ons gezamenlijk
kunnen beraden over onze inbreng. Datzelfde gebeurt bij elke gemeenteraads
vergadering. Na alle commissievergaderingen heb je je fractievergadering en
dan bepaal je uiteindelijk je standpunt. Dat probleem zien wij dus ook niet
zitten.
Mijn fractie is in tegenstelling tot de heer Franken dus tevreden met wat
in het voorstel staat en wij sluiten ons dus niet aan bij wat de heer Franken
niet gezegd heeft.
De heer RONNES: Ik heb eigenlijk alleen maar een punt van orde, want ik was
niet van plan het woord hierover te voeren en niemand van mijn fractie
omdat wij niet hebben nagelaten bij meer dan een gelegenheid hierover te
spreken. Eigenlijk moet ik de heer Franken erop wijzen dat met name mijn
schriftelijke reactie naar aanleiding weliswaar en misschien bent u daar
wat jaloers op een persoonlijke uitnodiging door de voorzitter van deze
raad misschien door u niet goed is gelezen of goed is begrepen, maar die
gaat precies over datgene wat u vermeldt. Dus ik betreur en dat is mijn
opmerking van orde, dat u daar op deze wijze nu op terugkomt. Wij hebben
daar in de commissie AJZ de vorige maand, in maart, even over gesproken
en vorige week uitvoerig. Ik heb nog een aantal bedenkingen waarom het mis-
- 5 -
schien toch nog anders zou hunnen efwtj gaanTfTp^
bij het standpunt dat in deze n meemaken hoe het in de commissie
varingen die wij tussen nu en korte tij^^ken^oe^
AJZ gaat verlopen. Ongetwij e in het kader van verantwoording
zou gaan, zeker als het met goed zou gaan in het
naar de gemeenteraad toe. Ik ben^dat^ ulMrukke„
bdateu Saa/nf namens de'fractie zo op terugkomt.
Mevrouw V.D.PÜTTE: In de commissie
3tel en ook hoe nu gewer zaken oetreffer.de het Streekgewest»
uw voorstel onder punt 2. Sta iedereen kan terugkoppelen tijdens
hoopt u alles te kunnen bespreken e S jtrjcS j-er d.fer niet als
dat agendapunt. Ik hoop dat met u. 1 fc d P.v.d.A. heeft ingebracht
punt 3 in dit voorstel is opgenomen ^datgene ^wat^de^P
dat relevante Streekgew J voorstel op dit moment gewoon een
functionele commissie Ik ^dat^dit^ 3 eyen_
tueel°moeten bekijken of dat er volgend Jaar misschien bij zou moeten.
„e heer VAN DE WATEP. In de algeme-beschouwingfaJTr sXef
Wij aanmerkingen gemaakt over VQor de gewestraad bij elkaar.
zegt komen de leóeï] va h Franken dat het zo buitengewoon slecht
Wij delen met de mening van de he e n(j n t en dat in AJZ
deUproef*gestartUwordt?nDaarna kijken ITL, hoe het loopt.WiJ zijn niet
ontevreden over de gang van zaken.
De VOORZITTER: Dames en heren, u ziet het is niet alleen zo dat we met de
nieuwe wet op de gemeenschappelijke regeling nog in een zekere experimentele
fase verkeren, met onze nieuwe zwarte microfoons is het al niet veel anders
Mijnheer Franken, ik kan ook niet nalaten enige verbazing uit te spreken.
De nota, dames en heren, is voor het eerst in concept verstuurd naar de heer
Ronnes om tegemoet te komen aan een afspraak die ik met zijn voorganger ge
maakt had om over de relatie tussen de gemeente en het Streekgewest eens met
elkaar van gedachten te wisselen. Aanvankelijk zou zijnerzijds eennotitie
daarover gemaakt worden. Toen die wat uitbleef heeft het college zich ertoe
gezet om een dergelijke notitie te maken.Wij stuurden die nota 26 februari
toe niet alleen aan de heer Ronnes maar daarna ook ter informatie en ter
becommentariëring aan die leden die gezamenlijk de fractie vanuit Bergen op
Zoom in de Gewestraad uitmaken. Dit met de bedoeling om daar een stuk te
laten ontstaan waar wij ons allen in kunnen vinden. Tenminste rijkelijk
laat met permissie mag ik natuurlijk nu wel opmerken dat de opmerkingen van
de heer Franken komen. Hij excuseert zich daar wel voor, maar dat neemt niet
weg dat de opmerkingen tenminste rijkelijk laat komen. Ik denk dat weerspro
ken moet worden dat de stukken die in de Gewestraad spelen met ter kennis-
gebracht worden van uw raad. Dat u er niet het woord over voert is een tweede.
Telkenmale staan alle stukken die in de Gewestraad spelen op e
agenda van deze raad. Het is aan u om te bepalen of u daar al of niet het
woord over voert. Ik ben met u altijd een voorstander van nog betere voor
bereiding maar u moet het natuurlijk wel mogelijk maken door dan bijvoor
beeld ook'tijd overdag voor te willen vrijmaken. Zeker als u het ook nog
gewerd wm hebben. Dat betekent dat het tijdstip wat «ij daar nu in
het algemeen voor afspreken nl. het eind van de middag er wat minder voo
in aanmerking komt. Op alle andere momenten van de dag mits van tevoren,
tijdig van tevorenj afgesproken bestaat er bij het college niet het minste
bezwaar om daafmei elkaaf over te spreken. Ik denk dat het toch goed ia
om met elkaar nog eens over de feitelijke bedoeling alsdan in ieder 8® 3
van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen te spreken. Het is natuurlij