Ik heb daar mijn grote twijfels over en wel omdat: 1deze commissie vergadert op een datum waarop de commissievergaderingen in het gewest reeds zijn geweest of op die datum bezig zijn 2. in deze commissie dan zaken aan de orde komen die zonder meer thuis horen in een andere commissie. Een milieuzaak in de commissie AJZ en niet in de commissie Milieu Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. 3. de gewestraadsleden hebben mandaat en vertrouwen gekregen van de raad. Verantwoording dient dan ook naar mijn oordeel afgelegd te worden aan de raad. Voorzitter, ik ben erg teleurgesteld over dit stuk. Ik zou graag zien dat wij nu eens kwamen tot een vaste afspraak tot voorbereiding en beraad over de gewestelijke stukken door diegenen die de raad daarvoor gekozen heeft. Laat daarvan korte notulen verschijnen welke wij bij de raadstukken kunnen leggen zodat de raad kan zien waar en hoe wij bezig zijn. Wij kunnen ons dan altijd aan de raad verantwoorden. Ik denk dat we dan zinvol en zuiver bezig zijn. Voorzitter, wat mij persoonlijk betreft mag dit stuk van tafel en gaan we met ingang van juni a.s. het gewoon met zijn allen beter doen. Wil de raad dit voorstel toch handhaven, dan zal ik niet tegen, hoort u goed, niet tegenstemmen omdat ik niet de schijn op mij wil laden dat ik tegen een verantwoordingsplicht ben. Met deze nota ben ik echter bepaald niet gelukkig. De heer VAN DER STOEL: Mijn fractie is nogal verbaasd over de woorden die de heer Franken aan deze nota wijdt. Op de eerste plaats excuseert hij zichzelf door te zeggen ik kom er nu pas mee. Dat excuus is op zich wel te aanvaarden maar op de tweede plaats dunkt mij dat het toch een heel nieuw geluid is wat opeens van het CDA tot ons komt waar ik toch graag namens mijn fractie wat kanttekeningen bij plaats. Op de eerste plaats kiest deze raad vertegenwoor digers in de Gewestraad en dat kiezen heeft te maken met vertrouwen. Elk raads lid kan kennisnemen van alle stukken die van het gewest uitgaan en kan dan in zijn eigen fractie, een term die de heer Franken in zijn betoog niet genoemd heeft, daar ook aandacht voor vragen en desnoods een collega ter verantwoording roepen of op zijn minst om informatie vragen. Dat vertrouwen zou er toch toe kunnen leiden dat mensen dat toch ook echt hebben en niet de zware middelen moeten worden toegepast die de heer Franken ons nu suggereert. Er is nog een bezwaar en dat is namelijk dat als de gemeente taken overdraagt naar het Streek- gewest het toch wat eigenaardig is bij overgedragen taken om dan dat soort zaken nog eens dubbelop èn in de gemeenteraad èn in de Gewestraad te behan delen. Overigens is daarnaast natuurlijk een voorbereidingscommissie van de genen die naar het gewest gaan en zien wij ook het bezwaar niet dat er al commissies van het streekgewest zijn geweest alvorens wij ons gezamenlijk kunnen beraden over onze inbreng. Datzelfde gebeurt bij elke gemeenteraads vergadering. Na alle commissievergaderingen heb je je fractievergadering en dan bepaal je uiteindelijk je standpunt. Dat probleem zien wij dus ook niet zitten. Mijn fractie is in tegenstelling tot de heer Franken dus tevreden met wat in het voorstel staat en wij sluiten ons dus niet aan bij wat de heer Franken niet gezegd heeft. De heer RONNES: Ik heb eigenlijk alleen maar een punt van orde, want ik was niet van plan het woord hierover te voeren en niemand van mijn fractie omdat wij niet hebben nagelaten bij meer dan een gelegenheid hierover te spreken. Eigenlijk moet ik de heer Franken erop wijzen dat met name mijn schriftelijke reactie naar aanleiding weliswaar en misschien bent u daar wat jaloers op een persoonlijke uitnodiging door de voorzitter van deze raad misschien door u niet goed is gelezen of goed is begrepen, maar die gaat precies over datgene wat u vermeldt. Dus ik betreur en dat is mijn opmerking van orde, dat u daar op deze wijze nu op terugkomt. Wij hebben daar in de commissie AJZ de vorige maand, in maart, even over gesproken en vorige week uitvoerig. Ik heb nog een aantal bedenkingen waarom het mis- - 5 - schien toch nog anders zou hunnen efwtj gaanTfTp^ bij het standpunt dat in deze n meemaken hoe het in de commissie varingen die wij tussen nu en korte tij^^ken^oe^ AJZ gaat verlopen. Ongetwij e in het kader van verantwoording zou gaan, zeker als het met goed zou gaan in het naar de gemeenteraad toe. Ik ben^dat^ ulMrukke„ bdateu Saa/nf namens de'fractie zo op terugkomt. Mevrouw V.D.PÜTTE: In de commissie 3tel en ook hoe nu gewer zaken oetreffer.de het Streekgewest» uw voorstel onder punt 2. Sta iedereen kan terugkoppelen tijdens hoopt u alles te kunnen bespreken e S jtrjcS j-er d.fer niet als dat agendapunt. Ik hoop dat met u. 1 fc d P.v.d.A. heeft ingebracht punt 3 in dit voorstel is opgenomen ^datgene ^wat^de^P dat relevante Streekgew J voorstel op dit moment gewoon een functionele commissie Ik ^dat^dit^ 3 eyen_ tueel°moeten bekijken of dat er volgend Jaar misschien bij zou moeten. „e heer VAN DE WATEP. In de algeme-beschouwingfaJTr sXef Wij aanmerkingen gemaakt over VQor de gewestraad bij elkaar. zegt komen de leóeï] va h Franken dat het zo buitengewoon slecht Wij delen met de mening van de he e n(j n t en dat in AJZ deUproef*gestartUwordt?nDaarna kijken ITL, hoe het loopt.WiJ zijn niet ontevreden over de gang van zaken. De VOORZITTER: Dames en heren, u ziet het is niet alleen zo dat we met de nieuwe wet op de gemeenschappelijke regeling nog in een zekere experimentele fase verkeren, met onze nieuwe zwarte microfoons is het al niet veel anders Mijnheer Franken, ik kan ook niet nalaten enige verbazing uit te spreken. De nota, dames en heren, is voor het eerst in concept verstuurd naar de heer Ronnes om tegemoet te komen aan een afspraak die ik met zijn voorganger ge maakt had om over de relatie tussen de gemeente en het Streekgewest eens met elkaar van gedachten te wisselen. Aanvankelijk zou zijnerzijds eennotitie daarover gemaakt worden. Toen die wat uitbleef heeft het college zich ertoe gezet om een dergelijke notitie te maken.Wij stuurden die nota 26 februari toe niet alleen aan de heer Ronnes maar daarna ook ter informatie en ter becommentariëring aan die leden die gezamenlijk de fractie vanuit Bergen op Zoom in de Gewestraad uitmaken. Dit met de bedoeling om daar een stuk te laten ontstaan waar wij ons allen in kunnen vinden. Tenminste rijkelijk laat met permissie mag ik natuurlijk nu wel opmerken dat de opmerkingen van de heer Franken komen. Hij excuseert zich daar wel voor, maar dat neemt niet weg dat de opmerkingen tenminste rijkelijk laat komen. Ik denk dat weerspro ken moet worden dat de stukken die in de Gewestraad spelen met ter kennis- gebracht worden van uw raad. Dat u er niet het woord over voert is een tweede. Telkenmale staan alle stukken die in de Gewestraad spelen op e agenda van deze raad. Het is aan u om te bepalen of u daar al of niet het woord over voert. Ik ben met u altijd een voorstander van nog betere voor bereiding maar u moet het natuurlijk wel mogelijk maken door dan bijvoor beeld ook'tijd overdag voor te willen vrijmaken. Zeker als u het ook nog gewerd wm hebben. Dat betekent dat het tijdstip wat «ij daar nu in het algemeen voor afspreken nl. het eind van de middag er wat minder voo in aanmerking komt. Op alle andere momenten van de dag mits van tevoren, tijdig van tevorenj afgesproken bestaat er bij het college niet het minste bezwaar om daafmei elkaaf over te spreken. Ik denk dat het toch goed ia om met elkaar nog eens over de feitelijke bedoeling alsdan in ieder 8® 3 van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen te spreken. Het is natuurlij

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 122