-en dat wordt ook terecht gezegd- versterkt het de regionale funktie van Bergen op Zoom. Ik denk dat daar een geweldige aantrekking vanuit gaat. Daarnaast bestrijd ik de opmerking van de heer Westerhof. Ik heb het plan bestudeerd en ik vind dat er bouwkundig een goed ontwerp ligt, weliswaar tegen inlevering van een aantal m2 restaurantruimte. In zijn totaliteit een goed ontwerp, wat naar onze mening alle toetsen der kritiek kan doorstaan. Wij denken ook dat in dit geval de overheid best mag meewerken aan de huis vesting van een particuliere instelling. Wij vinden dat je hier voor een wat pragmatische benadering moet kiezen. Het gaat hier niet om een puur commerciële instelling. Daarnaast zijn er duidelijk aanwijsbare voordelen voor Bergen op Zoom. Toch wat kanttekeningen. Op de eerste plaats de financiële kant. De eerste periode van 5 jaar is duidelijk. Het C.B.R. huurt het gewoon en wij krijgen daar huurpenningen voor. Weliswaar dekkend nadat de huurperiode is opgerekt tot 35 jaar. Mis schien dat de wethouder daar iets meer over kan zeggen want ik heb in de stukken gelezen dat er eerst over 25, daarna 30 en tenslotte over 35 jaar wordt gesproken. Dat drukt uiteraard de huurlasten. De tweede periode van 5 jaar is wat meer onzeker om niet te zeggen onduidelijk. Het college moet daar nog overeenstemming over bereiken met de toekomstige huurders. Onze fraktie vindt dat als u gaat praten over de waarborgsom, dat u dan een bedrag in gedachten dient te hebben wat ongeveer gelijk is aan de huurpen ningen die u gedurende de eerste 5 jaar zult vangen van het C.B.R.Het kan volgens ons niet voor minder omdat het risico voor de gemeente Bergen op Zoom dan te groot is. Dan is er nog een discrepantie voorzitter. Op blz. 263 van het voorstel staat dat de raad verzocht wordt in te stemmen met maximaal 600.000,- In het besluit staat maximaal 600.000,- of zoveel als nodig is ter finan ciering van het geheel. De intentie is duidelijk. Het besluit moet dat naar onze mening ook zijn. Daarom stellen wij voor om ook het besluit zodanig te wijzigen dat heel duidelijk is dat het hier gaat om een bedrag van 600.000,- maximaal inclusief btw. Wij willen dat in het besluit helder vast gelegd hebben. Ten aanzien van de gebruikers. Er zijn al wat kritische opmerkingen over gemaakt. Ook mij hebben de berichten bereikt dat het restaurantgedeelte vrij intensief gebruikt wordt. Er is mij verteld dat het 2 middagen en 1 avond lekker vol is. Door een van de mensen is de vrees uitgesproken dat ten gevolge van het verlies van een deel van het restaurant hun aktiviteiten in de verdrukking kunnen geraken. Onze fraktie vindt dat met deze gebruikers ook zo goed en zo veel mogelijk rekening moet worden gehouden. Het gaat hier om de rekreatie van een vrij grote groep merendeel oudere mensen uit heel Bergen op Zoom. Ik wil daarom aan de wethouder vragen of er kontakt is geweest met deze gebruikers, of er afspraken zijn gemaakt en of er eventueel aan hun wensen tegemoet kan worden gekomen? Tot slot een opmerking over de prijsvorming. Onze fraktie heeft er begrip voor dat men in dit geval slechts met 1 aannemer en met een open begroting van start wil gaan. Dat heeft te maken met de tijdsdruk. Wij wensen echter dat het bij deze uitzondering blijft en dat dit geen regel gaat worden voor toekomstige projecten. De heer V.D. WATER: Voor ons zijn er in dit plan buiten de zaak dat wij vinden dat die voor de gemeente weggelegd is ook nog een aantal andere zaken waar geen duidelijkheid over is. Dat is de bestemmingsplanprocedure, er staat bedrijfsgebouw, ik dacht dat het gebouw geen bijzondere doeleinden had. De financiële consequenties voor de gemeente, de consequenties voor de uitbaterMaar buiten al deze bezwaren vinden wij dat hier geen gemeente lijke taak voorbestemd is. Wij vragen dan ook als fraktie samen met meneer Nijpels aantekening met dit voorstel niet akkoord te gaan. -13- De heer VAN KEMENADE: Ten aanzien van het voorliggend voorstel wil de VVD een drietal aspekten aan de orde stellen. In de eerste plaats een onlangs ontvangen brief van een ondernemer vlakbij de sporthal. In de tweede plaats de principiële vraag: Moet de overheid investeren voor verhuur aan derden? In de derde plaats een financiering in relatie tot de huur. Ingaand op de brief welke de raadsleden hebben ontvangen, wil ik opmerken dat hoe graag de VVD deze ondernemer terwille zou zijn, dit naar onze mening niet welmogelijk is. Als een gemeentebestuur na de nodige onderhandelingen en voorbereidingen uiteindelijk voor een beslissing staat en je zou dan zo'n beslissing op verzoek van een ondernemer of een individuele burger moeten opschorten of afstellen, dan wordt er naar onze mening een precedent geschapen. Immers, iedere burger zou met recht en reden elke besluitvorming later kunnen ophouden als hij zich al of niet vermeend, benadeeld voelt. Ik denk dat wat dat betreft het moeilijk is om nu die ene ondernemer ter wille te zijn. Overigens, als deze ondernemer op het laatste moment zaken had willen doen met het C.B.R. dan had hij zich naar onze mening daarmee in verbinding moeten stellen en een zodanige aanbieding moeten doen dat het C.B.R. er geen behoefte meer aan had om zaken te doen met de gemeente. Voor wat de VVD betreft is er nog een tweede argument waarom we de ondernemer niet ter wille kunnen zijn. Naar wij menen is het onmogelijk dat op basis van vigerende wetgeving toestemming verleend kan worden voor het regelmatig gebruik van een gebouw waarin zich wisselende hoeveelheden mensen bevinden en dat ligt binnen een straal van 80 m met als middelpunt een autogaspomp met daarbij behorende tank. Ten aanzien van het principiële punt mag je als overheid investeren om aan derden te verhuren, het volgende. Gelukkig investeert de lokale overheid regelmatig. Dat is van groot belang voor de lokale economie. Tevens investeert de lokale overheid regelmatig voor verhuur aan derden. Daar zijn tal van voorbeelden van, culturele- en sportaccommodaties. We hebben onlangs nog een behoorlijke investering goedgekeurd voor een kunststofbaan van de sportaccommodatie; b.v. in woningen, in een bedrijvencentrum etc., je kunt er van alles bij verzinnen. Het is helemaal niks bijzonders, ik snap die discussie die nu opkomt eigenlijk niet goed want we doen dat regelmatig. De VVD meent dan ook, dat het in de commissie financiën door de BSD aange voerde argument dat je als overheid -ik heb het ook van GB/S nu gehoord- niet zou moeten investeren in iets dat aan derden wordt verhuurd, dat dat een gezocht argument is voor de gelegenheid, wat in deze niet ter zake doet. Ook de door de BSD soms te pas maar hier te onpas gebruikte term paracommer- cieel wijzen wij van de hand. Het particuliere uitbaten van het horecagebeuren in de sporthal is naar onze mening gebaat bij meer aktivitei ten in en om het complex. Het neemt niet weg dat de opmerkingen die gemaakt zijn, om nog eens bouwkundig te bekijken of je de ondernemer in het complex iets meer ruimte zou kunnen geven zodat hij de nieuwe aktiviteiten zou kunnen combineren met de bestaande, dat die onze fraktie zeer aanspreken. Ik zou ook nog willen opmerken dat deze investering, het niveau en de ge bruikswaarde van het hele complex verbetert; dat eerdere investeringen door de gemeente gedaan -dus met de centen van alle burgers- op deze wijze beter worden benut. Tenslotte nog een opmerking van financiële aard. Ik heb dat ook een beetje geproefd uit de opmerkingen van de PvdA. Als ik de gegevens uit de stukken op een rijtje zet, dus raming, bouwsom, afschrijvingstermijn, jaarlijks on derhoud en overige jaarlijkse lasten en dat vervolgens relateer aan de huur- som dan kom ik tot de conclusie dat er werkelijk geen cent ruimte is. Op zich heeft de VVD daar geen problemen mee. Maar eerdere ervaringen die we hebben opgedaan met dit college -denk b.v. aan gebouw T- hebben geleerd dat er op zijn zachtst gezegd niet altijd even goed gecalculeerd wordt. De VVD wil derhalve vooraf maar meegedeeld hebben niet akkoord te zullen gaan met aanvullende kredieten tenzij daar een huurverhoging tegenover staat.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1988 | | pagina 104