- 32 - schamele f. 1500,- aan de werkgroep Bergen op Zoom tegen apartheid voor het houden van manifestaties gedurende de actieweek een zodanige wissel getrokken op de discussie van de notitie die toen nog moest beginnen,^ dat het ons niet heeft verbaasd maar wel teleurgesteld dat de discussie binnen de diverse commissies inderdaad niets heeft opgeleverd. Buiten de B.S.D. is de P.v.d.A. de enige fractie inde raad die het nee tegen apartheid inhoud wil geven. De kenschetsingen van de notitie lopen uiteen en ik zeg het maar met eigen woorden, van goed bedoelde naïviteit tot een ver van mijn bedshow. Het zal u niet verbazen dat wij het als mede ondertekenaars van de notitie hier niet mee eens zijn. Goedbedoelde naïviteit. Bescheidenheid siert de mens en zou ook de gemeente kunnen sieren. Natuurlijk is het zo dat als Bergen op Zoom besluit om een anti-apartheidsbeleid gestalte te geven zoals in de notitie staat aangegeven bijv. het meer een symbolische betekenis heeft als een reële politieke en economische. Dat mag geen reden zijn, vinden wij, om onze verantwoordelijkheid te ontlopen. Bovendien, Bergen op Zoom zou de zoveelste zijn in een rij van steden die ons voorgegaan zijn. Bij bundeling van krachten zou ook die ge hele politieke en economische betekenis er kunnen zijn. Een Ver van mijn bed show. In km. uitgedrukt ligt Zuid-Afrika op een grote afstand. In guldens en Krugerranden uitgedrukt niet. Ook staat de blanke, cultuur dichter bij Nederland dan bijv. de cultuur van een dichterbij gele gen Noord-Afrika. Delfstoffen, strategische ligging en historische banden zijn hier mede oorzaak van. Ik ben er niet trots op dat het systeem internationaal met het Nederlandse woord apartheid wordt aangeduid. Een ver van mijn bed show De notitie heet "Bergen op Zoom tegen apartheid" en niet Bergen op Zoom tegen Zuid-Afrika. Bewustmaking van apartheid in welke naam dan ook, discriminatie, racisme, vooringenomenheid t.a.v. bevolkings groepen, kan door de gemeente ondersteund worden. Het is niet vol te houden dat dergelijke zaken niet actueel zijn in Bergen op Zoom. Vraag het bijv. aan mensen met een andere huidskleur die gaan solliciteren. In dat licht bezien zou die f. 1500,- van vorige maand ook zeer wel besteed zijn geweest. Ik sluit af. Nee tegen apartheid en nee tegen een gemeentelijk anti-apartheids- beleid blijft voor ons een ongerijmdheid. Wij hebben gemeend een en ander niet in een motie te moeten vervatten om motie-inflatie te voorkomen, de verhou dingen zijn immers volstrekt duidelijk. Het zij zo. De heer Van der KALLEN: Waar een diepe kloof bestaat tussen rijk en arm, blank en zwart, tussen machthebbers en machtelozen bestaan nog situaties die met semi-slavernij zouden kunnen worden betiteld, aldus de Grote Winkler Prins. Een kenmerk van slavernij is gedwongen arbeid. Het voornaamste kenmerk van een slaaf is zijn rechteloosheid. Zijn heer beslist wat voor werk hij doet, waar hij woont en hoe hij leeft. In de ogen van de B.S.D. is de maatschappij in Zuid-Afrika een maatschappij van slavenhouders, zij het in kleding van de twintigste eeuw. Toch heeft ook deze moderne slavernij dezelfde kenmerken als de slavernij van de negentiende eeuw. Het is een economische slavernij met racistische kenmerken, net zoals de slavernij van de negentiende eeuw. De slavernij van de negentiende eeuw ging ook ten onder op economische gronden. Die slavernij was niet meer nodig omdat de marktpositie van hetgeen de slaven produceerden veranderde. De plantagehouders konden geen geld meer verdienen aan hetgeen de slaven pro duceerden. Zo brachten bijv. de suikerplantages niets meer op omdat in Europa door de verbouw van suikerbieten de suikerproductie aanzienlijk was toege nomen. Het niet meer lonend zijn van het houden van slaven was de belangrijkste beweegreden om in Latijns-Amerika de slavernij af te schaffen. De les van de geschiedenis kan nuttig zijn. Om een einde te maken aan de economische slavernij in de twintigste eeuw, zoals deze zich in Zuid-Afrika - 33 - uit is het mijns inziens ook noodzakelijk dat het westen in casu onze demo cratische samenleving een eind maakt aan de economische bestaansgrond van deze twintigste eeuwse slavernij. Een boycot van Zuidafrikaanse produkten is naar de mening van de B.S.D. dan ook voor de hand liggend. De nota "Bergen op Zoom tegen apartheid" geeft naar onze mening mogelijkheden en onmogelijkheden van apartheidsbeleid van de gemeente Bergen op Zoom duidelijk aan. Het in de nota gestelde kan de B.S.D. volledig onderschrijven. Wij zijn ons ervan bewust dat de nota slechts een heel klein stapje is op^ een lange weg die leidt naar een andere samenleving in Zuid-Afrika. Wij zijn van mening dat wij als burgers van deze wereld de plicht hebben om iedere stap, hoe klein ook misschien, te zetten die leidt naar een betere wereld. Ten aan zien van sprekers die in commissievergaderingen betuigden dat Zuid-Afrika, beleid met betrekking tot Zuid-Afrika, geen zaak is voor de gemeenteraad wil ik de volgende woorden van Jean-Paul Sartre meegeven! De mens heeft niet de vrijheid om te kiezen hij moet zich inzetten,ook afzijdigheid is een keuze. Voor degenen die denken dat een uitspraak van de Bergse raad toch nergens toe leidt wil ik de navolgende woorden van Willem van Oranje, de Vader des Vader lands, onder de aandacht brengen: Men hoeft niet te hopen om iets te ondernemen noch te slagen om te volharden. De heer VAN DER STOEL: Toen ik een keer vanavond eerder het woord voerde zei collega Boogaart dat je in de raad niet hoeft te herhalen wat je in commissies hebt gezegd. Daar wil ik graag in tweeërlei wijze op reageren. In de eerste plaats door te zeggen dat je soms als raadslid van mening kunt zijn dat je iets om politieke en/of om bestuurlijke redenen in de raad wilt hebben vast gelegd, immers daar zijn notulen. De andere uitleg die ik daaraan geef is de volgende. Ik vind dat er vanavond eigenlijk geen nieuwe elementen in de discussie op tafel zijn gekomen die er mij toe nopen om een lang betoog te houden over deze kwestie. Wij vinden dat hetgeen in de nota wordt aangeroerd niet tot de gemeentelijke huishouding behoort. Overigens ben ik bereid om te zeggen of voor te lezen als men daarom vraagt wat ons partijprogramma over apartheid zegt. Conclusie: wij nemen kennis van de nota daar wou ik het bij laten. Mevrouw VAN DE PUTTE: De wijze waarop de werkgroep de problematiek van de apartheid behandeld heeft in haar nota verdient alle lof. Er is zeer zeker sprake van een integere aanpak. Desalniettemin kan D'66 zich niet verenigen met de inhoud van de nota. Bestrijding van de apartheid moet volgens D|66 gebeuren door concrete ondersteuning van die krachten in Zuid-Afrika die leiden tot een ander besef in het land zelf. De heer VAN WIJK: Ook ik kan gezien de besprekingen in de diverse commissies kort zijn. Apartheid is vaak te vertalen in onrecht, maar dat is dan ook een herhaling van het commissiestandpunt, onrechtvaardigheid en vaak een aanslag op de mensenrechten en dat helaas niet alleen in Zuid-Afrika. Ieder weldenkend mens is tegen elke politiek die apartheid aanhangt. Als burger van deze stad vind ik dat het veroordelen en dan toch zeker het pogen tot verbetering van de leefsituatie aldaar een zaak is van internatio nale politiek. Het Nederlandse aandeel ligt dan uiteraard in handen van de rijksoverheid. Apartheid is zeker niet onbekend, de media berichten er vaak over. Als vertegenwoordiger van de plaatselijke groepering Gemeentebelangen/ Stadspartij kan ik zeggen dat wij de belangen van onze gemeente zien als een afgebakend werkterrein. De VOORZITTER: Over de positie die een gemeente in kan nemen wanneer zij stel ling wil nemen tegen andere systemen in deze wereld is een onderwerp geweest waar wij een vorige keer in deze raadsvergadering uitgebreid over gesproken hebben. Hoe het college daar over denkt en mee dacht te kunnen omgaan is de

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 88