- 14 -
ter, kan ik voor deze nota niet opbrengen. 35 Pagina's herhalingen en net
zoals met herhalingen op de televisie, weinig inspirerend. Vaagheid troef,
konkrete zaken ontbreken vrijwel volledig en op de punten "beleidsvoor
nemens'" waarop men nog wel misschien iets konkreets zou kunnen zeggen,
daarop stelt het College voor die voorlopig voor kennisgeving aan te nemen.
Reeds in de commissievergadering Sociale Zaken viel de opmerking 'is dit
geen nota die in de onderste la van het buro terecht zal komen?' Voor de
goede orde, meneer de voorzitter, dit kwam van de partijgenoot van de be
trokken wethouderDe wethouder wist toen niets beters te vermelden dan
dat die onderste buroladen reeds vol waren. Toch ben ik, meneer de voor
zitter, bang, gezien juist die opmerking van de wethouder, dat er met deze
nota niets anders zal gebeuren dan deze braaf te archiveren.
Meneer de voorzitter, de^diskussie over de nota in de commissie Sociale
Zaken heeft mij echter één ding geleerd. Commissieleden, noch de politiek-
verantwoordelijken, wekken bij mij bij die diskussie de indruk de regel
geving met betrekking tot alle mogelijke subsidieregelingen voor werkge-
legenheidsprojekten te beheersen. Nu is dit op zich niet zo verwonderlijk.
Die regelgeving is met honderden regels en wetten dermate verworden, dat
deze voor een niet-deskundige nauwelijks meer te volgen is. Dit leidt er
toe dat bij de grotere ondernemingen en concerns in het land steeds meer
personen worden aangetrokken die expert zijn op het gebied van die regel
geving. Het komt mij voor, dat een dergelijke funktionaris ook voor de
gemeente Bergen op Zoom, of in regionaal verband middels het RWI, te
overwegen zou zijn. De BSD verzoekt dan ook het College deze suggestie
te overwegen.
De heer BAKX, wethouder: Ik denk allereerst, voorzitter, en daar hebben
toch sommigen duidelijk op gewezen in zijn algemeenheid, dat de Rijks
overheid al jarenlang tracht het werkLoosheidcijferwat toch om en nabij
die 700.000 bedraagt, aanmerkelijk met allerlei plannen terug te brengen.
Ook dit kabinet probeert dat met 50.000 per jaar. We zien nu al, op dit
moment, dat dat toch weer allemaal niet gehaald kan worden en die tradi
tie, om het zo maar te zeggen, is eigenlijk al jarenlang bezig. Wat gaat
er dan ontstaan? Een circuit, dat juist andersom gaat werken, dat betekent
dat lagere overheden inderdaad proberen daar ook positief over mee te
gaan denken. Dan krijg je ook, en dat is in dit geval de laatste twee
jaar in de gemeente Bergen op Zoom ook mondjesmaat begonnen, dat, en ik
heb dat ook inderdaad genoemd het nieuwe fenomeen, de gemeente zelf een
arbeidsmarktbeleid gaat ontwikkelen. Wij hebben geprobeerd een aantal pro-
jekten op te zetten en dan merk je al, ook als je het lokaal opzet, dat
je tegen nogal wat problemen aanloopt. Dan probeer je, als je dan toch de
moeilijkheden bemerkt, daar struktureel aandacht aan te gaan geven. Dan
kom ik tot een aantal konklusies vandaar ook, dat ik die heel voorzichtig
in de notitie heb genoemd als een eerste aanzet, want meer kunnen we het
ook inderdaad niet beschouwen en ik kan ook, wat dat betreft, de 2700
werklozen die wij nu eenmaal in Bergen op Zoom hebben, niet terugbrengen,
dus om het in dat geval te versimpelen, geef nou eens konkreet aan in
welke stappen je dat allemaal kunt realiseren, dan ben ik heel realistisch,
dat los ik ook niet op en dat zal niemand na mij ook kunnen oplossen.
Aan de andere kant, en daar zijn we inderdaad duidelijk tegenaan gelopen
en daar hebben er ook al een behoorlijk aantal op gewezen, is daar de hele
regelgeving. Wij hebben de subsidies eens opgevraagd welke er allemaal mee
van doen kunnen zijn. Dat zijn er zo al, op dit kleine terreintje, een stuk
of 40-50 en daar hebben we er een paar van bekeken en u vindt er ook een
- 15 -
stuk of 3-4 terug van in de nota, waarbij je mogelijkerwijs als gemeente
een aanzet zou kunnen geven om iets te beginnen in dat arbeidsmarktbeleid.
Ondertussen is er al, in overleg met het Arbeidsburo, een projekt gestart
om mensen, die gebruik maken van de WVM-maatregel, op die arbeidsmarkt
proberen aan een baan te helpen. Dat projekt is ondertussen ook al opge
start alleen, en dat bleek ook uit vorige notities waar wij hier over
gesproken hebben, is er binnen het gemeentelijk apparaat nooit eens aan
toegevoegd te bekijken hoe je dat nou als Gemeente zelf ook kunt oppakken
en koördineren. Overduidelijk is, dat wij in de nota's gesproken hebben
over allerlei projekten, alleen ik wil nu, dat het op een gegeven moment
gestroomlijnd binnen één bepaalde Dienst gaat. Dat je inderdaad weet bij
wie je terecht moet en of dat nu een funktionaris is of een bepaald buro
dat dat helemaal gaat koördineren, of die funktionaris mag dit of dat doen,
dat vind ik een tweede zaak, daar willen wij, en dat geven wij ook aan in
onze punten g. en h.nog een vervolgstudie naar doen. In het kader van
de reorganisatie geldt nog steeds, zoals u weet, de bijkans absolute
vakaturestop, maar daar zal door middel van herschikking of wat dan ook,
aandacht aan besteed moeten gaan worden. Ik heb ook in de commissie ge
vraagd aan de mensen, geef maar suggesties aan, want dit is een onderwerp
wat je nou inderdaad niet ééntweedrie kan oplossen en dat betekent
toch, naar degenen die er wat sceptisch over doen, dat moeilijk is aan te
geven in welk kader je het anders zou moeten gieten.
Als ik dan mag ingaan op de opmerkingen die gemaakt zijn, de heer Ronnes
verwijst naar hoofdstuk IX in verband met de aanvullingen die hij zijner
zijds wil maken ten aanzien van de punten g. en h. Nou ik denk, dat het
duidelijk is, ik kan de toezegging doen dat er een vervolgnotitie komt.
Dat geven wij ook in dat kader aan. Er zal nog onderzoek gepleegd moeten
worden naar die punten g. en h. en daar zal de Dienst en de afdeling,
duidelijk aan moeten gaan werken, ik denk dat dat al verwoord staat. Een
tweede opmerking daarbij is, die heb ik eigenlijk ook al verwoord, dat in
het kader van die reorganisatie, en u vindt dat bij verschillende onder
delen al terug, ook in december door het College duidelijk gemaakt is, dat
wij daar zeer zeker met elkaar over komen te spreken en dan zal dit punt
wat het College betreft, ook onderdeel uitmaken van die diskussie want de
buros zullen inderdaad opnieuw gegroepeerd moeten gaan worden.
De heer van der Stoel die zegt, u had net zo goed een of twee kopietjes
vanuit de vorige nota's kunnen nemen, en er zijn wat gegevens gehutseld
en de FNV heeft een aai over de bol gehadIk mag hem er toch opmerkzaam
op maken dat uit de vorige nota toch een aantal zaken zijn gekomen waar
wij onder andere tegen aan liepen. Wij wisten niet hoe ons bestand eigen
lijk exakt er uit zag. We wisten wel een aantal groeperingen aan te geven
die we inderdaad de prioriteit zouden moeten schenken, maar dan moet je
dat op z'n minst onderzoeken. In deze nota is, en dat heb ik u ook al eer
der gezegdduidelijk onderzocht waar wij prioriteiten aan dienen tegeven
en nu hebben we dat eens op een rijtje staan. Aan de andere kant zijn er
nu een aantal nieuwe zaken aan toegjvoegd die u niet eerder heeft terugge
vonden namelijk het werken met behulp van
U maakt ook een opmerking in de zin van de kwantificering en de behoefte
en het konkreet zijn. Dat is nu juist het moeilijke punt. Ik kan onmoge
lijk aangeven in welke richting wij met onze 2700 werklozen naar toe moeten.
Het spanningsveld van dat arbeidsmarktbeleid is nu eenmaal dat zowel dade
lijk regionaalbinnen het RWI, maar ook in Bergen op Zoom bij het Arbeids
buro, we eigenlijk ons allen binnen dat arbeidsmarktbeleid bewegen alleen