- 14 - ter, kan ik voor deze nota niet opbrengen. 35 Pagina's herhalingen en net zoals met herhalingen op de televisie, weinig inspirerend. Vaagheid troef, konkrete zaken ontbreken vrijwel volledig en op de punten "beleidsvoor nemens'" waarop men nog wel misschien iets konkreets zou kunnen zeggen, daarop stelt het College voor die voorlopig voor kennisgeving aan te nemen. Reeds in de commissievergadering Sociale Zaken viel de opmerking 'is dit geen nota die in de onderste la van het buro terecht zal komen?' Voor de goede orde, meneer de voorzitter, dit kwam van de partijgenoot van de be trokken wethouderDe wethouder wist toen niets beters te vermelden dan dat die onderste buroladen reeds vol waren. Toch ben ik, meneer de voor zitter, bang, gezien juist die opmerking van de wethouder, dat er met deze nota niets anders zal gebeuren dan deze braaf te archiveren. Meneer de voorzitter, de^diskussie over de nota in de commissie Sociale Zaken heeft mij echter één ding geleerd. Commissieleden, noch de politiek- verantwoordelijken, wekken bij mij bij die diskussie de indruk de regel geving met betrekking tot alle mogelijke subsidieregelingen voor werkge- legenheidsprojekten te beheersen. Nu is dit op zich niet zo verwonderlijk. Die regelgeving is met honderden regels en wetten dermate verworden, dat deze voor een niet-deskundige nauwelijks meer te volgen is. Dit leidt er toe dat bij de grotere ondernemingen en concerns in het land steeds meer personen worden aangetrokken die expert zijn op het gebied van die regel geving. Het komt mij voor, dat een dergelijke funktionaris ook voor de gemeente Bergen op Zoom, of in regionaal verband middels het RWI, te overwegen zou zijn. De BSD verzoekt dan ook het College deze suggestie te overwegen. De heer BAKX, wethouder: Ik denk allereerst, voorzitter, en daar hebben toch sommigen duidelijk op gewezen in zijn algemeenheid, dat de Rijks overheid al jarenlang tracht het werkLoosheidcijferwat toch om en nabij die 700.000 bedraagt, aanmerkelijk met allerlei plannen terug te brengen. Ook dit kabinet probeert dat met 50.000 per jaar. We zien nu al, op dit moment, dat dat toch weer allemaal niet gehaald kan worden en die tradi tie, om het zo maar te zeggen, is eigenlijk al jarenlang bezig. Wat gaat er dan ontstaan? Een circuit, dat juist andersom gaat werken, dat betekent dat lagere overheden inderdaad proberen daar ook positief over mee te gaan denken. Dan krijg je ook, en dat is in dit geval de laatste twee jaar in de gemeente Bergen op Zoom ook mondjesmaat begonnen, dat, en ik heb dat ook inderdaad genoemd het nieuwe fenomeen, de gemeente zelf een arbeidsmarktbeleid gaat ontwikkelen. Wij hebben geprobeerd een aantal pro- jekten op te zetten en dan merk je al, ook als je het lokaal opzet, dat je tegen nogal wat problemen aanloopt. Dan probeer je, als je dan toch de moeilijkheden bemerkt, daar struktureel aandacht aan te gaan geven. Dan kom ik tot een aantal konklusies vandaar ook, dat ik die heel voorzichtig in de notitie heb genoemd als een eerste aanzet, want meer kunnen we het ook inderdaad niet beschouwen en ik kan ook, wat dat betreft, de 2700 werklozen die wij nu eenmaal in Bergen op Zoom hebben, niet terugbrengen, dus om het in dat geval te versimpelen, geef nou eens konkreet aan in welke stappen je dat allemaal kunt realiseren, dan ben ik heel realistisch, dat los ik ook niet op en dat zal niemand na mij ook kunnen oplossen. Aan de andere kant, en daar zijn we inderdaad duidelijk tegenaan gelopen en daar hebben er ook al een behoorlijk aantal op gewezen, is daar de hele regelgeving. Wij hebben de subsidies eens opgevraagd welke er allemaal mee van doen kunnen zijn. Dat zijn er zo al, op dit kleine terreintje, een stuk of 40-50 en daar hebben we er een paar van bekeken en u vindt er ook een - 15 - stuk of 3-4 terug van in de nota, waarbij je mogelijkerwijs als gemeente een aanzet zou kunnen geven om iets te beginnen in dat arbeidsmarktbeleid. Ondertussen is er al, in overleg met het Arbeidsburo, een projekt gestart om mensen, die gebruik maken van de WVM-maatregel, op die arbeidsmarkt proberen aan een baan te helpen. Dat projekt is ondertussen ook al opge start alleen, en dat bleek ook uit vorige notities waar wij hier over gesproken hebben, is er binnen het gemeentelijk apparaat nooit eens aan toegevoegd te bekijken hoe je dat nou als Gemeente zelf ook kunt oppakken en koördineren. Overduidelijk is, dat wij in de nota's gesproken hebben over allerlei projekten, alleen ik wil nu, dat het op een gegeven moment gestroomlijnd binnen één bepaalde Dienst gaat. Dat je inderdaad weet bij wie je terecht moet en of dat nu een funktionaris is of een bepaald buro dat dat helemaal gaat koördineren, of die funktionaris mag dit of dat doen, dat vind ik een tweede zaak, daar willen wij, en dat geven wij ook aan in onze punten g. en h.nog een vervolgstudie naar doen. In het kader van de reorganisatie geldt nog steeds, zoals u weet, de bijkans absolute vakaturestop, maar daar zal door middel van herschikking of wat dan ook, aandacht aan besteed moeten gaan worden. Ik heb ook in de commissie ge vraagd aan de mensen, geef maar suggesties aan, want dit is een onderwerp wat je nou inderdaad niet ééntweedrie kan oplossen en dat betekent toch, naar degenen die er wat sceptisch over doen, dat moeilijk is aan te geven in welk kader je het anders zou moeten gieten. Als ik dan mag ingaan op de opmerkingen die gemaakt zijn, de heer Ronnes verwijst naar hoofdstuk IX in verband met de aanvullingen die hij zijner zijds wil maken ten aanzien van de punten g. en h. Nou ik denk, dat het duidelijk is, ik kan de toezegging doen dat er een vervolgnotitie komt. Dat geven wij ook in dat kader aan. Er zal nog onderzoek gepleegd moeten worden naar die punten g. en h. en daar zal de Dienst en de afdeling, duidelijk aan moeten gaan werken, ik denk dat dat al verwoord staat. Een tweede opmerking daarbij is, die heb ik eigenlijk ook al verwoord, dat in het kader van die reorganisatie, en u vindt dat bij verschillende onder delen al terug, ook in december door het College duidelijk gemaakt is, dat wij daar zeer zeker met elkaar over komen te spreken en dan zal dit punt wat het College betreft, ook onderdeel uitmaken van die diskussie want de buros zullen inderdaad opnieuw gegroepeerd moeten gaan worden. De heer van der Stoel die zegt, u had net zo goed een of twee kopietjes vanuit de vorige nota's kunnen nemen, en er zijn wat gegevens gehutseld en de FNV heeft een aai over de bol gehadIk mag hem er toch opmerkzaam op maken dat uit de vorige nota toch een aantal zaken zijn gekomen waar wij onder andere tegen aan liepen. Wij wisten niet hoe ons bestand eigen lijk exakt er uit zag. We wisten wel een aantal groeperingen aan te geven die we inderdaad de prioriteit zouden moeten schenken, maar dan moet je dat op z'n minst onderzoeken. In deze nota is, en dat heb ik u ook al eer der gezegdduidelijk onderzocht waar wij prioriteiten aan dienen tegeven en nu hebben we dat eens op een rijtje staan. Aan de andere kant zijn er nu een aantal nieuwe zaken aan toegjvoegd die u niet eerder heeft terugge vonden namelijk het werken met behulp van U maakt ook een opmerking in de zin van de kwantificering en de behoefte en het konkreet zijn. Dat is nu juist het moeilijke punt. Ik kan onmoge lijk aangeven in welke richting wij met onze 2700 werklozen naar toe moeten. Het spanningsveld van dat arbeidsmarktbeleid is nu eenmaal dat zowel dade lijk regionaalbinnen het RWI, maar ook in Bergen op Zoom bij het Arbeids buro, we eigenlijk ons allen binnen dat arbeidsmarktbeleid bewegen alleen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 36