- 34 - De VOORZITTER: U moet bedenken dat wij wel degelijk aanvullende bepalingen kunnen maken en nu gaat het erom, daarom heb ik de tekst van de wet nodig om te kijken of het hoofdstuk uit de Wet Chemische Afvalstoffen daar waar het betrekking heeft op minerale oliën en de tekst van de verordening daar waar ze aanvullend zijn is dat in de gemeentelijke regelgeving abso luut toegestaan, daar waar het betreft vloeistoffen waar de heer Van der Kallen het in de vorige vergadering met zoveel woorden over sprak is ex pliciet hogere regelgeving en daar dient u dus niet op te treden. Zover scheiden onze wegen zich. Waar ontmoeten we elkaar Daar waar we in de uitleg naar de burgers over het coördinatiepunt van het naleven van deze regelgeving de gemeente en het Streekgewest een rol in kunnen spelen daar komen wij bijeen. Het is een beetje een theoretischediscussie waar we in terechtkomen, maar waar ik bovendien volstrekt overtuigd ben van mijn gelijk. De heer BOLSIUS:Dat staat ook in de paragraaf die de W.C.A. bekeken heeft. De VOORZITTER: Dat wil niet zeggen dat ik op dit moment niet volstrekt overtuigd ben van mijn gelijk. Ik zal u de volgende keer zeggen of ik toch van een koude kermis ben thuisgekomen. Ik hoop dat wij toch in grote eensgezindheid het doel wat wij wensen te be reiken thans ook na deze discussie hebben willen halen. De heer RONNES: Eén opmerking naar D'66 toe. Zou het niet goed maar misschien zelfs constructiever zijn als D'66 ook instemt dan zijn we unaniem begrijp ik en dat zou enige druk op de ketel kunnen zetten om het Streekgewest meer voorlichtende activiteiten te laten doen. De heer BOLSIUS: U vindt het goed dat ik in de vergaderorde blijf en de heer Ronnes antwoord geef Mijn opmerking is dat juist door een afwijkend standpunt in deze raad ik een waarschuwend geluid wil laten horen plus een aantekening wat misschien een grotere waarschuwing richting Streekgewest is De VOORZITTER: Dan begrijp ik dat D'66 toch echt aantekening wil hebben dat zij tegen punt 16 zijn Dan zdj hen die aantekening verleend. Met grote eensgezindheid en meerderheid heeft de raad het overigens aangenomen. 18. Voorstel tot herziening van het Verdeelbesluit 1987 van het Fonds Stads vernieuwing. (Verzameling 1987, nr. RO/227) 19. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor een perceel aan de Balsedreef 5 (Verzameling 1987, nr. RO/220) 20. Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst met de N.V. Nederlandse Spoorwegen inzake de gemeentelijke stamlijn. (Verzameling 1987, nr. RO/219) Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 18 t/m 20 aangenomen. 21Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f. 416.500,- voor het verbeteren van 40 maycretewoningen in de wijk Fort Zeekant. (Verzameling 1987, nr. RO/231 De heer SMITS: De problematiek van de maycretewoningen heeft de raad en commissie meer dan een jaar beziggehouden. De vraag rijst of dat nu wel nodig is geweest. - 35 - Het was de wethouder van volkshuisvesting die een bom legde tussen de bewoners van deze woningen. Het zal je maar gezegd worden dat je op korte termijn op moet krassen. Er was een voorgeschiedenis want 10 jaar geleden heeft hetzelfde probleem gespeeld. De wethouder had dus kunnen bevroeden wat hij losmaakte. De VVD-fractie heeft vooraf, vanaf het begin, gepleit voor een soepele re geling voor de zittende bewoners. In het voorliggende voorstel wordt inder daad met de mensen rekening gehouden. Iets anders is de aanbieding van deze huizen bij vrijkomen aan de volgende bewoners. Wij vragen ons af of dat nu in het belang is van de volkshuisvesting. Het zijn huizen die al voor de tweede keer afgeschreven zijn. Qua inrichting en comfort is het eigenlijk te gek om ze nog aan te bieden. Jarenlang is er in volkshuisvestingsland gevochten om acceptabele maten en inrichting en comfort van woningwetwoningen. Daar staat tegenover dat de VVD-fractie niet de pretentie heeft om uit te maken in deze concrete situatie hoe mensen willen wonen. Als men die woningen nog wil aanbieden op een moment dat er nog, 4, 3, 2 of 1 jaar te gaan is dan gaat u uw gang maar, wij geloven er niet in. Een ander onderwerp is de exploitatie voor de volgende 10 jaar. Mijn fractie zet daar grote vraagtekens bij. In de aanname zitten nogal wat discutabele onderdelen. Op de eerste plaats hebben wij, zoals ik zojuist aanhaalde, twij fels over de verhuurbaarheid in de laatste jaren. Dat zal knagen aan de huur inkomsten. Op de tweede plaats geloven wij hét onderhoudverhaal niet. Verge lijken van de gevolgen van onderhoud met de eerste jaren na de vorige opknap beurt is naar onze mening niet juist. Intussen zijn de huizen weer 10 jaar ouder en deze 10 jaar hebben een veel grotere invloed op de restkwaliteit dan de vorige. De vraag of er straks niet opnieuw een beroep gedaan moet wor den op de noodzaak van onderhoud blijft. Al bij al heeft de VVD-fractie be denkingen ten aanzien van de verhuurbaarheid na enkele jaren en gelooft zij niet in een budgettair neutrale exploitatie. Snellere planvorming voor het bouwen van nieuwe woningen zouden wij toejuichen. De VVD-fractie constateert wel dat dit voorstel voldoende tegemoetkomt aan de wensen van de zittende bewoners en maakt daaraan de kritische opmerkingen ondergeschikt. Wel zullen wij de exploitatie kritisch blijven volgen. Rest nog de vraag hoeveel van de bewoners hebben nu het nieuwe huurcontract getekend waarin de 10 jaar genoemd zijn. De heer A.J. FRANKEN: Er is in onze fractie een behoorlijke discussie geweest over de vraag of we al of niet een krediet moeten voteren voor de maycrete woningen Fort Zeekant. Het is duidelijk, het ministerie is niet bereid de termijn te verlengen gedurende welke de noodwoningen bewoond mogen worden. Dit op grond van het K.B. van 28 juni 1947, een besluit wat de subsidie van noodwoningen regelt. Derhalve geen cent subsidie meer. Het is echter ook duidelijk dat de staatssecretaris ons tegemoetkomt door alsnog in te stemmen met een verlenging van maximaal 10 jaar voor 40 noodwoningen, maar verbeteren en exploiteren dat moet de gemeente zelf maar doen. Hij zegt het nogmaals: van het rijk in ieder geval geen cent subsidie meer. Voor ons waren er een aantal afweegpunten, maar twee daarvan deden ons beslui ten voor het voorstel te zijn. 1. Het standpunt en de mening van de bewoners waar wij grote waarde aan hechten. 2. De budgettair neutrale transactie. Wij zouden graag van het college willen vernemen hoeveel bewoners reeds heb ben getekend, de heer Smits vroeg dat zoëven ook. Met de bewoners zou er een schriftelijke afspraak gemaakt moeten worden, want het moet heel duidelijk zijn dat de woningen thans tot maximaal 1 juli 1997 in stand kunnen worden gehouden. Wij zullen dus voor het krediet stemmen maar mocht onverhoopt een dermate laag percentage de te maken overeenkomst tekenen dan ontstaat er een nieuwe situatie en alsdan zouden wij met u

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 344