- 6 - maar verder ontbreekt het eigenlijk aan tijdsplanning en de vraag van onze fraktie is of het College van zins is om daar alsnog een tijdsplanning aan toe te voegen of misschien voor delen een tijdsplanning toe te voegen, opdat we dat ook kunnen toetsen in de loop van de komende jaren. De heer VAN ES: Voorzitter, ook van deze kant waardering voor deze goed leesbare nota die een adekwate opstelling geeft van alle ins- en outs, van de problemen en de mogelijkheden om te komen tot een gefundeerd, ge meentelijk, economisch beleid. Wij zijn het eens met de in de nota gefor muleerde beleidsvoornemens en wachten de ongetwijfeld met deze notitie samenhangende voorstellen, met belangstelling af. De heer VAN DER KALLEN: Meneer de voorzitter, in grote lijnen kan de BSD staan achter de nota "Kiezen of delen, economisch beleid in ontwikkeling". Ook vrijwel alle beleidsvoornemens, genoemd in hoofdstuk V, hebben onze0 waardering. Alleen voor de laatste, het niet bevoordelen van binnen de gemeente gevestigde ondernemingen, kan niet ons enthousiasme opwekken. De BSD ziet geen enkel bezwaar tegen het bevoordelen van lokaal of regionaal gevestigde ondernemingen, mits zij een gelijkwaardig produkt tegen een gelijkwaardige vergoeding kunnen aanbieden. Voor ons is dan ook de lokale c.q. regionale werkgelegenheid een belangrijke reden om juist die onder nemingen de job te gunnen. De heer P. FRANKEN: Voorzitter, ook de CDA-fraktie wil graag deze nota onderschrijven. Wij zijn in de commissie daar uitgebreider op ingegaan Het is een duidelijke nota, alle mogelijke beleidsuitgangspunten zijn in de nota zelf goed onderbouwd en wij kunnen ons met deze beleidsvoornemens akkoord verklaren en we hopen dat we met deze nota in de hand, goed in kunnen spelen op de nieuwe ontwikkelingen. Mevrouw V.D. PUTTE-VREEDENBURGHVoorzitter ik begrijp dat hier iedere partij wat gaat zeggen. Ik wou alleen maar zeggen dat wij het ook met alles eens zijn en met wat alle vorige sprekers gezegd hebben. De VOORZITTER: Een interessant profiel! De heer STUART, wethouder: Voorzitter, ik ben met de kwalificatie die de heer van Es gebruikt met betrekking tot deze nota, dat wil ik ook in dit -orum wex gezegd hebben, namelijk een goed leesbare nota, erg blij. Ik ben er blij om, omdat de heer van Es een kategorie vertegenwoordigt die iets te maken heeft met het bedrijfsleven en van die kant krijgen we no°al eens opmerkingen over onleesbare, ambtelijke taal enz dus ik ben heel te vreden met de door de heer van Es gebruikte kwalifikatie Aanbevelingen vertalen in konkreet beleid, is een aansporing van de heer de Jongh, voorzitter, en hij wil daar uiteraard ook gaarne voortgangsrap portage over ontvangen. Ik kom daarmee ook, denk ik, even aan het punt waar de heer van Kemenade een vraag over gesteld heeft, tijdsplanning. In e commissie heb ik daar ook al even iets over mogen zeggen. Het gaat hier natuurlijk om een gomg-concern er zijn zaken daar staat niet van aller hande nieuws in. Daar staat bijvoorbeeld, het voortzetten van het afleggen van werkbezoeken aan ondernemingen. Nou, daar hoef ik, dunkt mij, geen" tijdsplanning voor aan te geven, dat is iets wat thans gebeurt en wat voortgezet moet worden. Andere zaken zullen moeten worden getoetst in prioriteitsstellingen in de verschillende beleidsterreinen. Ik noem uit- - 7 - breiding, vervolmaking van de randwegenstruktuurdat zal in ieder geval een aanvullend extra investeringsprogramma vragen, extra ten opzichte van Randweg-West en Randweg-Noord, daar zullen we in prioriteitstelling met andere beleidsterreinen gezamenlijk besluiten over moeten nemen. Dus niet zo makkelijk om daarvan te zeggen dat moet je dan, en dan, en dan doen. Daar zal de Raad eerst besluiten over moeten nemen of daar gelden voor vrij gemaakt kunnen worden. Totaal nieuwe aangelegenheden, daarvan zullen we inderdaad met de com missie, denk ik, verder moeten praten over wanneer zou jeals je het al wiltbepaalde zaken willen effektueren. Eén zo'n kwestie is bijvoorbeeld het aanbod van gedifferentieerd bedrijfsterreindaar moet aandacht aan besteed worden omdat het zich laat aanzien dat het aanbod van terreinen voor kleinere bedrijven zo langzamerhand uitgeput isdus je moet je af vragen, waar kunnen we een nieuw aanbod kreëren. In de regel kijk je dan naar nieuwe bestemmingsplan-mogelijkheden, als die er niet zijn naar even tueel functieverandering binnen het bestaande aanbod. Dat heeft alle aan dacht en dat zal de komende maand, of de komende twee maanden wel blijken wanneer wij over nieuwe ontwikkelingen in Bergen op Zoom met elkaar te spreken komen. Dus ik denk, voorzitter, dat het goed is om in de commissie telkenmale over deze zaken te spreken. Ik heb in de commissie ook gezegd, ik wil dat graag hier herhalen, dat dit niet een notitie is, die je eens één keer in het jaar als het ware kunt aktualiseren, het Is een beschrijving van in strumentarium wat ter beschikking staat, of kan staan, als men dat wil en vervolgens een poging om aan te geven welke instrumenten het hele in strumentarium in Bergen op Zoom bij voorkeur gebruikt zouden kunnen en moeten worden. Dan kom je in een proces terecht wat geen dag mag stilstaan en ik denk dat wij inderdaad in de commissie EZ letterlijk aan voortgangs- kontrole moeten doen. Ik denk dat we dat in de commissie nog eens goed met elkaar moeten overleggen hoe dat we dat het beste kunnen doen. Het zal ongetwijfeld zo zijn, dat we bij het nemen van bepaalde besluiten bezig zijn met het verrichten van een stukje voortgangskontrole op deze nota. Als we een nieuw bestemmingsplan zouden vaststellen waarin de mogelijkheid voor bedrijfsterrein gekreëerd wordt, dan ben je eigenlijk bezig met voortgang uit deze nota, denk ik. Het zal een kwestie zijn van alert zijn en je realiseren wat er van de beleidsvoornemens in deze nota in de ver schillende beleidsonderdelen allemaal gerealiseerd wordt en dat is een kwestie van voortdurend met de materie bezig zijn. Ik denk overigens, dat een aantal van de aanbevelingen die in de nota over het regionaal econo misch profiel verwoord zijn, dat we die moeten vertalen naar het lokaal niveau, want daar geldt mutatis mutandis natuurlijk hetzelfde. Het is ook voor Bergen op Zoom van belang om op basis van wetenschappelijk verzameld en geanalyseerd materiaal tot een geformuleerd economisch beleid, puur voor Bergen op Zoom te komen. Dat moet dan wel weer sporen met het regio naal beleid natuurlijk, maar ik denk dat dat zaken zijn waar we in de commissie eerder eens met elkaar over moeten praten. Dan nog een antwoord, voorzitter, aan de heer van der Kallen. Ik denk eigenlijk dat wij precies hetzelfde bedoelen als wat de heer van der Kallen nu gezegd heeft, want de voorwaarden die de heer van der Kallen geformuleerd heeft voor een lokale onderneming, dat hebben wij eigenlijk hier willen zeggen, maar het is een beetje negatief geformuleerd, maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Gelijke kansen voor iedereen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 32