4 - ROVOW hierover de procedure-afspraken te willen maken. De heer BOLSIUS: Omdat dit plan in de commissievergadering zeer uit gebreid de aandacht heeft gekregen kan ik mij beperken tot enkele hoofdpunten die bij mijn fractie nog onderwerp van aandacht dan wel onderwerp van kritiek zijn. In je eerste plaats de algemene opmerking dat het plan ons zeer aan spreekt voor wat betreft de invulling, aanpak en de mogelijkheden die het biedt om in deze regio Bergen op Zoom nog meer die aandacht te geven die deze stad verdient. De ligging van de weg in dat deel van het bestemmingsplan tot aan de overweg baart ons grote zorgen omdat wij van mening zijn dat de weg niet eindigt bij de overweg maar ook straks zijn vervolg krijgt, weliswaar buiten dit bestemmingsplan, maar zeker daar de problemen te verwachten zijn. Wij hebben in de commissievergadering en ook tijdens de hoorzitting uitgebreide argumenten gehoord waarom wij het niet eens kunnen zijn met dit gekozen trace. Zou deze weg uitsluitend een wijkontsluitings- weg zijn, dan was er naar onze mening weinig aan de hand. Het is juist die vermeerdering van de functie, toevoerweg naar het industriegebied, wat ons grote zorgen baart. Verder verwachten wij dat er ook forse problemen zullen ontstaan bij de ingang in Rozenoord. waar thans twee voetbalverenigingen hun zetel hebben. De portfeuillehouder heeft er reeds op gewezen dat hij daar nog niet uit is. Ik wil daar, omdat hij daar nog niet uit is, vast een extra probleem bij aansnijden, de ligging van het waterwingebied en de beschermingszone die wij wettelijk verplicht zijn om aan te houden om te voorkomen dat er benzine en olie gemorst wordt. Ik denk dat daarmee tevens de belangrijkste bezwaren van de fractie van D'66 tegen dit tracé vermeld zijn. Ik maak er tevens bezwaar tegen dat mogelijke alternatieven slechts vluchtig de aandacht hebben gehad en niet dat onderzoek hebben gekregen die ze waard zijn. Voor wat de verdere invulling van dit plangebied betreft zou ik graag een suggestie willen uiten. Een uniek gebied vereist een unieke aan pak. Ik denk dat we in dat verband een voorbeeld kunnen nemen aan de gemeente Amersfoort die gemeend heeft door een aantal bouwprojectont wikkelaars, architecten e.d. aan te schrijven een soort etalage-functie te creëren waaruit bewoners straks een verantwoorde keuze kunnen maken. Men heeft het omgedraaid. Men is niet begonnen om de kavels te creëren men heeft eerst gezegd laten wij architectonisch een inventarisatie maken en daaruit de toekomstige bewoners laten kiezen. Het is teveel om hier op te noemen. Ik heb de preambule van de gemeente Amersfoort bij me en ik denk dat ik door in ieder geval na de vergadering deze wijze van aanpak te presenteren aan de portefeuillehouder een bijdrage lever aan een misschien ook unieke aanpak van de invulling van dat gebied. Mevrouw NOORMAN: In tegenstelling tot de vorige sprekers vindt de VVD- fractie dit bestemmingsplan volledig de moeite waard om wat dieper op in te gaan. In het verleden zijn vele plannen ontworpen, gewijzigd, bijgesteld mede door de veranderde visies van rijk en provincie. In september 1976 sprak de VVD-wethouder Miel Hertel reeds over de plannen om te komen tot een lagune stad. Omvang en ambitie zijn in de afgelopen 11 jaar duidelijk verminderd. Het voorliggende plan biedt perspectief voor de jaren tot 2000. De VVD—fractie wil hierbij nadrukke lijk stellen dat wij verder moeten kijken dan het jaar 2000 en ook dan is deze landtong nog hard: nodig.Ik wil nu op het plan zelf ingaan op de onderdelen verkeer, recreatie Plaat niet stedelijk gedeelte en de Plaat stedelijk gedeelte. Wat het verkeer betreft, het openbaar vervoer. Zo snel mogelijk dient 5 het openbaar vervoer geregeld te worden. De VVD-fractie geeft daarbij de voorkeur aan variant I als de beste voorlopige oplossing. De autobelasting van de boulevard. Het plan spreekt van eventuele pro blemen met betrekking tot het verkeersaanbod. Het is daarom zaak snel de Zuidelijke Randweg te realiseren en een aansluiting te maken naar de wijk Fort Zeekant. Overigens zal daar enige voorzichtigheid betracht moeten worden om het wijkverkeer in Fort Zeekant niet in de problemen te brengen. De wijk Kijk in de Pot/Coehoornstraat.Wederom vragen wij konstante aan dacht voor de verkeersafwikkeling,naarmate het plan vordert dient men dan ook regelmatig de situatie te beschouwen. De parkeercijfers recreatiegebied. Er is een discrepantie tussen de cij fers van het TROP en de omschrijving van de doelgroepen. Er wordt ge sproken van 3000 a 4000 wagens op een maatgevende dag en dat zou dan een regionale functie hebben. Doelgroepen zijn duidelijk bovenregionaal ge noemd. De VVD-fractie gaat vooralsnog uit van hogere getallen. Wil immers de Binnenschelde promotiewaarde hebben dan moet er zeker bovenregionaal gedacht worden. Wij willen dan ook rekening houden met meer recreanten en dus ook meer parkeerplaatsen. Vergeet bijvoorbeeld in dit geval niet de oeverrecreatie op het noord-westelijk deel van de plaat en de boulevard. Kortom college, durf de recreatie aan! Biedt dan ook voldoende mogelijk heden Overigens zijn wij vanzelfsprekend zeer benieuwd naar het plan van de HeidemijJammer dat wij dat nog niet hebben kunnen zien en beoordelen. De Zuidelijke Randweg. Het hele tracé is nu terecht opgenomen. Snel aan de slag Zoals zojuist gezegd van groot belang voor de ontwikkeling op de Plaat maar ook voor de vermindering van de verkeersdruk op Antwerpse straatweg en de Singels. Wel vinden wij dat de bewoners van Langeweg en Nieuw Borgvliet zorgvuldig voorgelicht dienen te worden, opdat ook zij mee kunnen denken over zo veilig mogelijke oversteekplaatsen, beperking van de eventuele geluidshinder en versterking van de verkeersveiligheid. Dan wil ik toch een opmerking maken richting D'66. Wij betreuren het in grote mate dat D'66 in plaats van positief mee te denken over de veilig- heidsaspekten van deze Zuidelijke Randweg, stemmen maakt in de betrokken wijken door de Randweg Zuid te vergelijken met de snelweg door Breda. De heer BOLSIUS: Mevrouw Noorman maakt een heel groot verschil tussèn stemming maken en die informatie op het moment dat het nodig is voor de mensen verschaffen dat zij hun mening kunnen vormen. Mevrouw NOORMAN: Ik houd het op stemmingmakerij. Ik kom nog even terug op de boulevard. Het zal u niet verbazen dat wederom de VVD-fractie hij haar stelling blijft dat de boulevard een bocht meer landinwaarts moet krijgen, opdat er een brede recreatie-en eventueel parkeerstrook óver kan blijven met daaraansluitend eventueel het wijkcentrum. Voordeel: meer recreatiemogelijkheid, zeker voor het plangebied zelf en naar onze overtuiging ook meer allure. Nog een suggestie en wellicht wat detaillistisch. In vele steden werkt men momenteel met verhoogde kruispunten in de woon- straten. Wij hebben vernomen dat dat vele voordelen biedt uit het oog punt van de verkeersveiligheid. De recreatie, al eerder genoemd omdat het een met het ander samenhangt. Nogmaals wij zijn zeer nieuwsgierig naar het plan van de Heidemijwant ook die resultaten zullen uitermate belangrijk zijn voor de promotie- waarde van onze stad. Bebouwing van 2500 m2 maximaal op het recreatieterrein en de oever verbindingen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 329