-44-
Het heeft geen zin meneer Mijpels om daar verder over te spreken.
De heer NIJPELS: Heeft de Hoge Raad het ergens naar toe verwezen?
De heer STUART, wethouder: Daarover moet u in de commissie komen praten, dat
hebben we allemaal uitgebreid besproken. Over individuele gevallen spreken
we niet, maar ik zit er niet ver naast als het gerechtshof in Den Bosch al
ongeveer 70 uitspraken gedaan heeft. Over de uitslag daarvan wil ik u gaarne
informeren.
De heer BOLSIUS: Het is naar Arnhem verwezen.
De heer STUART, wethouder: Een onderdeel, maar het is niet dat onderdeel
waar de heer Nijpels over spreekt.
De VOORZITTER: Dames en heren mogen wij deze discussie besluiten?
De heer VAN DER KALLEN: Ik wil het schrijven van de heer Lambrechts (cc)
toch onafhankelijk zien van de activiteiten van het K.V.E.O.G..
Het K.V.E.O.G. stelt zich nog altijd behoorlijk op, gebruikt nette taal. Al
zijn we het er niet altijd mee eens, vind ik dat toch een andere zaak.
De heer Lambrechts is continu beledigend bezig. Ik ben van mening dat de
beledigende taal zoals in de brief cc. dat daar een eind aan moet komen.
Men kan niet continu iemand voor oplichter uitmaken. Ik denk dat de raad
daar een zekere activiteit tegen dient te ondernemen. Hier is de gemeente
secretaris het slachtoffer. Ook raadsleden, andere ambtenaren en wethouders
worden regelmatig met dit soort taal geconfronteerd. Ik denk dat men wel
degelijk via juridische stappen daar een eind aan kan maken en dat het daar
nu tijd voor is.
De VOORZITTER: Andere leden die over die beledigende taal wensen te spreken?
De heer VAN WIJK: Nu niet direkt over die beledigende taal, hoewel ik dat
niet kan appreciëren. Ik hoor zojuist dat het boekje O.G.B. aan betrokkenen
is of zal worden uitgereikt. Voorzitter als u gaat toesturen kunnen de
raadsleden die geen deel uitmaken van de commissie financiën ook zo'n boekje
krijgen?
De VOORZITTER: Ten aanzien van het laatste, de brochure zal in de leeskamer
voor raadsleden ook nog neergelegd worden. Misschien kunt u het onderling
uitwisselen want het aantal exemplaren dat wij besteld hadden dan wel
gekregen hebben - ik geloof het laatste - is denk ik beperkt en inmiddels
op. Ik wil daar zeker nog eens naar informeren.
Eerder hebben wij in deze raad afgeproken dat wij ons door sommigen niet
meer beledigd voelen. Ik zou u toch in overweging willen geven dat standpunt
te blijven innemen.
Als u het ermee eens bent is aldus besloten,
x.
Mevrouw VERAART: Ons is opgevallen dat bij'de pest volksgezondheid een
bijdrage van WVC wordt ontvangen van ongeveer 232.000,-, ten behoeve van
de invoering van de wet Voorzieningen Gezondheidszorg. Daadwerkelijk werkt
het Streekgewest mee aan het vestigingsbeleid voor huisartsen en voor de
rest staat verdere invoering op losse schroeven. Dus er blijft geld over.
Nu wordt er voorgesteld in 1987 dit geld onder meer te besteden voor automa
tisering. Wij zouden de afgevaardigden naar het Streekgewest de suggesties
willen meegeven:
-45-
a. om te pleiten dat, wanneer in 1988 - wat zeer waarschijnlijk is - geld o-
ver is, te besteden binnen de sector Volksgezondheid en in de commissie
van gedachten te wisselen over een zinvolle besteding van dit bedrag;
b. in het algemeen te pleiten om niet te veel te schuiven met de middelen.
Mijn vraag aan de raad is om met deze suggesties in te stemmen zodat de
afgevaardigden van de raad dit in het Streekgewest aan de orde kunnen
stellen.
De heer STUART, wethouder: Voor de goede orde, van die subsidie die van WVC
wordt ontvangen voor invoering W.V.G. worden sinds enkele jaren loonkosten
betaald, van in ieder geval één volledige ambtenaar die in dat kader in
dienst is en een gedeelte van de loonsom van een medewerker op het
secretariaat. Het overschot is steeds terugbetaald aan de gemeenten, met
name zo ook genoemd in de voorgaande rekeningen. In de rekening 1986 gebeurt
dat nu inderdaad niet. Die discussie die u vraagt, heeft plaatsgevonden in
de gewestraad en in de commissie..
Er is - dat zal de voorzitter kunnen beamen - naar aanleiding van die vraag
nu juist studie en discussie gevraagd omtrent de vraag of bundeling en
integratie van taken moet leiden tot communicerende vaten in rekeningen.
De vraag is in de commissie volksgezondheid met name nadrukkelijk aan de
orde gesteld door de afgevaardigde van de gemeente Standdaarbuiten, die
gezegd heeft: "Een overschot op een bepaalde funktie in die rekening zou
toch niet automatisch in de algemene middelen en dus bij andere taken waar
tekorten georganiseerd worden, terecht moeten kunnen komen".
De Gewestraad heeft de wens uitgesproken om het zo te doen maar er is wel
afgesproken dat die discussie - zoals u die nu vraagt - gevoerd zal worden.
De VOORZITTER: Ik denk dat mevrouw Veraart aan die discussie kan meedoen als
ze in de lente van het volgend jaar lid van de Gewestraad wordt.
De heer VAN DE WATER: Niet helemaal correct. Ik dacht dat het lid van de
Bergse raad in het Gewest middels de heer Franken aan deze discussie al
zou meedoen.
De VOORZITTER: Wij zijn het derhalve hartgrondig eens.
24. Voorgesteld wordt het volgende stuk voor kennisgeving aan te nemen en ad
ressant hiervan bericht te zenden.
1. Schrijven van het Komitee Verontruste Eigenaren Onroerend Goed te Bergen
op Zoom d.d. 7 oktober 1987 inzake aangifte bij de heffing van O.G.B.
Dit agendapunt is in combinatie met agendapunt 23 besproken.
25Ter finevan advies in handen van burgemeester en wethouders
1. Brief van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant te Roosendaal d.d. 3
oktober 1987 inzake liquidatie.
2. Schrijven van de Stichting Bouwwinkel Zeeland te Middelburg d.d. 21 okto
ber 1987 inzake verbouwing belastingkantoor Zuivelstraat
26Voorgesteld wordt te berichten conform concept-brief op:
1. Schrijven van de Stichting ABC p/a Administratiekantoor T.F. Piso te Wijk
bij Duurstede d.d. 5 oktober 1987 inzake eenmalig subsidieverzoek stich
ting ABC.