-14-
begrotingsbehandeling bespreektDat moet u toch goed in de gaten hebben.
De heer NIJPELS: Als ik even mag. Dan moet je ze gebraden eendvogels voor de
mond duwen met wat je nu naar voren brengt.
De heer RONNES: We hebben niet zoveel vogels meneer Nijpels, maar dat geeft
ook niet. Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht zeg ik altijd.
Laten wij daar maar iets mee realiseren en dat willen wij doen. Wij hebben
ook gezegd binnenkort eventueel met een voorstel daarover te komen. Dan
kunnen we er over spreken wat Bergen op Zoom concreet voor minima kan doen.
Maar dat is nu niet de optie. Dat doet het college ook niet in haar notitie.
Het college zegt ook niet we willen concreet infrastructureel dat nu gaan
doen. Ze geven een lijn aan en dat hebben wij ook willen doen als het gaat
over de groei van welzijn die gelijke tred moet houden met een economische
groei of voornemens daartoe. Die lijn willen wij vasthouden, die staat niet
in de notitie en dat is de kern van mijn opmerking.
Nog iets voorzitter over dat tracé. Ik heb ook niet gezegd dat wij kiezen
voor een ander of dat dat moet. Wij hebben de geluiden dat mensen een zekere
tegenspraak hebben laten horen, zeer goed gehoord. Op grond daarvan hebben
wij gezegd welk tracé ook wordt vastgesteld. Ook een PvdA wethouder heeft
terecht nu denk ik gezegd: Er ligt iets vast. Door informatie en misschien
hoorzitting of wat u op 7 december ook gaat doen, kan het zijn dat er iets
anders komt. Maar misschien ook niet. Het ging er ons om, hoe je het ook
vaststelt het betekent infrastructureel een belangrijke impuls. Dat hebben
wij willen zeggen, niet welk tracé er komt.
Tenslotte over het milieu. Ik ben daar maar een leek in, in onze fraktie
meerderen gelukkig, maar er zijn ook anderen die daar heel veel over te
zeggen hebben. Dat is ook gebeurd, afgelopen maandagavond. Ik heb met veel
aandacht geluisterd.
Deze dagen las ik iets van een professor v.d. Bergh van de
Erasmusuniversiteittoen dacht ik dat is heel mooi. Want p p p, we hebben
daar de mond van vol -althans heel veel bestuurders- public, private,
partnership. Die professor had het over public public partnership. Toen
dacht ik dat is nu net iets voor Bergen op Zoom. Die wil gaan stoeien met de
provincie om meer middelen, groter -zegt de burgemeester- instrumentarium
te krijgen om je milieutaak te kunnen vervullen.
Zou u college, dan eens niet met de provincie kunnen spreken om op basis
van een soort public public partnership te komen tot een betere, beter
geoutilleerde milieudienst hier in het Streekgewest dan wel in Bergen op
Zoom. Die keus laat ik graag aan u over.
De VOORZITTER: Dank u wel, het woord is aan de heer Muller.
De heer MULLER: Ik zie ervan af voorzitter.
De heer VAN DER KALLEN: De wethouder milieu misleidt in mijn ogen de raad,
net zo goed als het jaarverslag van de dienst Gemeentewerken ook misleidend
was. Hij stelt: De milieudienst kan haar taak aan. Voorzitter de
milieudienst kan haar taak niet aan. Klein citaatje uit dat jaarverslag van
de dienst Gemeentewerken afd. milieu m.b.t. het Hinderwet-uitvoeringspro
gramma. Daarin staat letterlijk: "De doelstellingen zijn net niet gehaald."
Net niet, zou ik denken, als je er 100 zou moeten doen dan heb je er toch
wel 80 gedaan, dan mag je dat zeggen. Nee voorzitter, als je er 182 zou
moeten doen volgens een raadsbesluit uit 1983 om de hinderwetvergunningen te
controleren, en je doet er 30 -dat is nog geen 20%- dan zou je je taken
aankunnen? Hier klopt niets van. In 1986 kon de milieudienst haar taak niet
aan ondanks de inzet van de mensen. In 1987 zullen ze het ook wel niet
-15-
hebben kunnen doenIk betwijfel nu ik de heer Stuart heb horen zeggen "geen
uitbreiding voor de milieudienst voor 1988" of ze het in 1988 wel zouden
kunnen doen. Ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom haar verantwoordelijk
heid voor het milieu niet meet. Alle frakties -behalve een fraktie die haar
mond niet heeft opengedaan- hebben het gehad over het milieu en allemaal -op
enkele anderen na- die zeggen dan en kijken naar de provincie.
Bergen op Zoom is verantwoordelijk voor haar milieuokém.b.t. General
Electric sec gezien misschien de provincie. Maar de spin-offs ook al
genoemd en de andere milieucontroles op hinderwetvergunningen daar zijn we
zelf verantwoordelijk voorAls we in die verantwoordelijkheid in 1983
zeggen in 1986 zouden we 182 controles moeten uitvoeren, ala, categorie 1
bedrijven en van de categorie 2 bedrijven dan moeten we dat ook doen.
Als we dat niet kunnen dan moeten we dat ook eerlijk zeggen in het
jaarverslag. Dan moeten we daarna de conclusies durven trekken als raad dat
het ons meer geld kost omdat het milieu gediend moet worden
Als we na een jaar in 1986 het bij lange na niet de hinderwetcontroles
hebben gehaald, voor 1988 nog geen uitbreiding uit eigen middelen voor onze
milieudienst naar voren schuiven -want die hinderwetcontroles zijn voor
rekening van de gemeente- dan moeten we hier niet praten over onze
bezorgdheid voor het milieu. Want dan zijn de fractiesalthans het college
denkt dat die frakties dan niet bereid zijn voor dat milieu de portemonnee
open te trekken. Daar gaat het om. Wij moeten niet de hele tijd naar de
provincie wijzen en zeggen:"hun doen het niet goed.
Nee, er zijn mensen in Bergen op Zoom die doen het niet goed op
milieugebied. Er zijn mensen in Bergen op Zoom die geen geld uitrekken
terwijl er geld uitgetrokken moet worden.
Als ik dan een keer lees in een lokaal dagblad dat een snuffelgroep niet
nodig is en 3 dagen later in een ander dagblad dat 't een welkome aanvulling
is, dan is dat een duidelijk bewijs hoe het milieubeleid wordt gemaakt in de
gemeente Bergen op Zoom. Men zwalktmen weet niet wat men wil en men is ook
niet bereid de consequenties voor een terdege milieubeleid te nemen.
De heer BOLSIUSMet verbazing heb ik de mededeling van de heer Stuart
aangehoord dat er geen uitbreiding van de milieudienst in 1988 te wachten
staat. Verbazing omdat ook ik een commissievergadering heb bijgewoond waarin
duidelijk -zoals 't zojuist door de heer van der Kallen verwoord is- een
forse achterstand op het gebied van controles te doen door de milieudienst
is gesignaleerd. Tot op dit moment is die door de heer van der Kallen gesig
naleerde achterstand niet weersprokenHet is dus voor mij een bevestiging
van het feit dat de milieudienst het niet aankan.
Dan verbaast mij nog veel meer de houding van de verantwoordelijke
portefeuillehouder die evenzo vrolijk zegt dat ze het wel aankan, terwijl ik
juist vanuit zijn verantwoordelijkheid had verwacht dat hij had gezegd:"wij
komen nog terug op dit onderwerp wellicht bij de algemene beschouwingen
Een ding is zekerik verbaas mij over zo'n houding, dat waar hij
verantwoordelijk is voor het milieu hij zegt:"de milieudienst kan het aan."
Ik wil graag de cijfers van de heer van der Kallen hier vanavond weerlegd
hebben. Anders is het iets waarbij ik zeg dat de betrokken portefeuillehou
der zijn verantwoordelijkheid niet kent want van de portefeuillehouder van
Financiën mag ik verwachten dat hij probeert het zo zuinig mogelijk te doen.
Mevrouw NOORMANOm daar gelijk maar op door te gaan. Ook wij hebben in
eerste termijn gezegd dat de voornoemde adviesfunctie die de milieudienst
zal dienen te vervullen voor G.E.-uitbreiding -dat was punt a- betekent dat
we ons afvragen of er al voldoende middelen en menskracht zijn. Maar
bovendien punt b: dat de vergunningverlening en controle m.n. die 2 zaken
die door de gemeente zelf uitgevoerd zullen moeten worden, dat wij ons zeer