-14- begrotingsbehandeling bespreektDat moet u toch goed in de gaten hebben. De heer NIJPELS: Als ik even mag. Dan moet je ze gebraden eendvogels voor de mond duwen met wat je nu naar voren brengt. De heer RONNES: We hebben niet zoveel vogels meneer Nijpels, maar dat geeft ook niet. Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht zeg ik altijd. Laten wij daar maar iets mee realiseren en dat willen wij doen. Wij hebben ook gezegd binnenkort eventueel met een voorstel daarover te komen. Dan kunnen we er over spreken wat Bergen op Zoom concreet voor minima kan doen. Maar dat is nu niet de optie. Dat doet het college ook niet in haar notitie. Het college zegt ook niet we willen concreet infrastructureel dat nu gaan doen. Ze geven een lijn aan en dat hebben wij ook willen doen als het gaat over de groei van welzijn die gelijke tred moet houden met een economische groei of voornemens daartoe. Die lijn willen wij vasthouden, die staat niet in de notitie en dat is de kern van mijn opmerking. Nog iets voorzitter over dat tracé. Ik heb ook niet gezegd dat wij kiezen voor een ander of dat dat moet. Wij hebben de geluiden dat mensen een zekere tegenspraak hebben laten horen, zeer goed gehoord. Op grond daarvan hebben wij gezegd welk tracé ook wordt vastgesteld. Ook een PvdA wethouder heeft terecht nu denk ik gezegd: Er ligt iets vast. Door informatie en misschien hoorzitting of wat u op 7 december ook gaat doen, kan het zijn dat er iets anders komt. Maar misschien ook niet. Het ging er ons om, hoe je het ook vaststelt het betekent infrastructureel een belangrijke impuls. Dat hebben wij willen zeggen, niet welk tracé er komt. Tenslotte over het milieu. Ik ben daar maar een leek in, in onze fraktie meerderen gelukkig, maar er zijn ook anderen die daar heel veel over te zeggen hebben. Dat is ook gebeurd, afgelopen maandagavond. Ik heb met veel aandacht geluisterd. Deze dagen las ik iets van een professor v.d. Bergh van de Erasmusuniversiteittoen dacht ik dat is heel mooi. Want p p p, we hebben daar de mond van vol -althans heel veel bestuurders- public, private, partnership. Die professor had het over public public partnership. Toen dacht ik dat is nu net iets voor Bergen op Zoom. Die wil gaan stoeien met de provincie om meer middelen, groter -zegt de burgemeester- instrumentarium te krijgen om je milieutaak te kunnen vervullen. Zou u college, dan eens niet met de provincie kunnen spreken om op basis van een soort public public partnership te komen tot een betere, beter geoutilleerde milieudienst hier in het Streekgewest dan wel in Bergen op Zoom. Die keus laat ik graag aan u over. De VOORZITTER: Dank u wel, het woord is aan de heer Muller. De heer MULLER: Ik zie ervan af voorzitter. De heer VAN DER KALLEN: De wethouder milieu misleidt in mijn ogen de raad, net zo goed als het jaarverslag van de dienst Gemeentewerken ook misleidend was. Hij stelt: De milieudienst kan haar taak aan. Voorzitter de milieudienst kan haar taak niet aan. Klein citaatje uit dat jaarverslag van de dienst Gemeentewerken afd. milieu m.b.t. het Hinderwet-uitvoeringspro gramma. Daarin staat letterlijk: "De doelstellingen zijn net niet gehaald." Net niet, zou ik denken, als je er 100 zou moeten doen dan heb je er toch wel 80 gedaan, dan mag je dat zeggen. Nee voorzitter, als je er 182 zou moeten doen volgens een raadsbesluit uit 1983 om de hinderwetvergunningen te controleren, en je doet er 30 -dat is nog geen 20%- dan zou je je taken aankunnen? Hier klopt niets van. In 1986 kon de milieudienst haar taak niet aan ondanks de inzet van de mensen. In 1987 zullen ze het ook wel niet -15- hebben kunnen doenIk betwijfel nu ik de heer Stuart heb horen zeggen "geen uitbreiding voor de milieudienst voor 1988" of ze het in 1988 wel zouden kunnen doen. Ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom haar verantwoordelijk heid voor het milieu niet meet. Alle frakties -behalve een fraktie die haar mond niet heeft opengedaan- hebben het gehad over het milieu en allemaal -op enkele anderen na- die zeggen dan en kijken naar de provincie. Bergen op Zoom is verantwoordelijk voor haar milieuokém.b.t. General Electric sec gezien misschien de provincie. Maar de spin-offs ook al genoemd en de andere milieucontroles op hinderwetvergunningen daar zijn we zelf verantwoordelijk voorAls we in die verantwoordelijkheid in 1983 zeggen in 1986 zouden we 182 controles moeten uitvoeren, ala, categorie 1 bedrijven en van de categorie 2 bedrijven dan moeten we dat ook doen. Als we dat niet kunnen dan moeten we dat ook eerlijk zeggen in het jaarverslag. Dan moeten we daarna de conclusies durven trekken als raad dat het ons meer geld kost omdat het milieu gediend moet worden Als we na een jaar in 1986 het bij lange na niet de hinderwetcontroles hebben gehaald, voor 1988 nog geen uitbreiding uit eigen middelen voor onze milieudienst naar voren schuiven -want die hinderwetcontroles zijn voor rekening van de gemeente- dan moeten we hier niet praten over onze bezorgdheid voor het milieu. Want dan zijn de fractiesalthans het college denkt dat die frakties dan niet bereid zijn voor dat milieu de portemonnee open te trekken. Daar gaat het om. Wij moeten niet de hele tijd naar de provincie wijzen en zeggen:"hun doen het niet goed. Nee, er zijn mensen in Bergen op Zoom die doen het niet goed op milieugebied. Er zijn mensen in Bergen op Zoom die geen geld uitrekken terwijl er geld uitgetrokken moet worden. Als ik dan een keer lees in een lokaal dagblad dat een snuffelgroep niet nodig is en 3 dagen later in een ander dagblad dat 't een welkome aanvulling is, dan is dat een duidelijk bewijs hoe het milieubeleid wordt gemaakt in de gemeente Bergen op Zoom. Men zwalktmen weet niet wat men wil en men is ook niet bereid de consequenties voor een terdege milieubeleid te nemen. De heer BOLSIUSMet verbazing heb ik de mededeling van de heer Stuart aangehoord dat er geen uitbreiding van de milieudienst in 1988 te wachten staat. Verbazing omdat ook ik een commissievergadering heb bijgewoond waarin duidelijk -zoals 't zojuist door de heer van der Kallen verwoord is- een forse achterstand op het gebied van controles te doen door de milieudienst is gesignaleerd. Tot op dit moment is die door de heer van der Kallen gesig naleerde achterstand niet weersprokenHet is dus voor mij een bevestiging van het feit dat de milieudienst het niet aankan. Dan verbaast mij nog veel meer de houding van de verantwoordelijke portefeuillehouder die evenzo vrolijk zegt dat ze het wel aankan, terwijl ik juist vanuit zijn verantwoordelijkheid had verwacht dat hij had gezegd:"wij komen nog terug op dit onderwerp wellicht bij de algemene beschouwingen Een ding is zekerik verbaas mij over zo'n houding, dat waar hij verantwoordelijk is voor het milieu hij zegt:"de milieudienst kan het aan." Ik wil graag de cijfers van de heer van der Kallen hier vanavond weerlegd hebben. Anders is het iets waarbij ik zeg dat de betrokken portefeuillehou der zijn verantwoordelijkheid niet kent want van de portefeuillehouder van Financiën mag ik verwachten dat hij probeert het zo zuinig mogelijk te doen. Mevrouw NOORMANOm daar gelijk maar op door te gaan. Ook wij hebben in eerste termijn gezegd dat de voornoemde adviesfunctie die de milieudienst zal dienen te vervullen voor G.E.-uitbreiding -dat was punt a- betekent dat we ons afvragen of er al voldoende middelen en menskracht zijn. Maar bovendien punt b: dat de vergunningverlening en controle m.n. die 2 zaken die door de gemeente zelf uitgevoerd zullen moeten worden, dat wij ons zeer

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 306