-6- In het bijzonder geldt dit aspect voor provinciaal bestuur daar zij eerstens verantwoordelijk is voor het afgeven en formuleren van de milieu-eisen en de controle hierop. Wij mogen verwachten en zelfs eisen dat de provinciale milieudienst voldoende geëquipeerd is om deze zaak adequaat aan te kunnen. Onze gemeentelijke milieudienst zal een belangrijke adviserende rol spelen. De CDA-fraktie ziet dan ook met belangstelling voorstellen tegemoet hoe een en ander georganiseerd en ingepast gaat worden. Voor wat betreft het financiële aspect kan de CDA-fraktie zich vinden in het feit dat de uitkomsten en de effecten van deze transactie in de voorjaarsnota in een meerjarenperspectief tot uiting worden gebracht. Nog een facet dat bestuurlijke aandacht vraagt. Een bedrijf als G.E. met zulke gigantische investeringen zal niet onterecht zijn eisen stellen t.a.v. de huisvesting van haar medewerkers. In het volkshuisvestingsbeleid zal nadrukkelijk hiermede rekening gehouden moeten worden, waarbij ik ten overvloede opmerk dat nadrukkelijk aandacht dient te worden besteed aan het beschikbaar stellen van ruimte voor m.n. de hogere inkomens zodat zij zich ook binnen deze gemeente kunnen vestigen. Tot slot, u heeft in mijn betoog een aantal keren kunnen horen dat bij de diverse aspecten een bestuurlijke inspanning geleverd moet worden. Wij als CDA-fraktie zijn van mening dat de genoemde inspanning door de onderscheidende disciplines alleszins de moeite waard zal zijn. Wij hebben te maken met een sterk economisch expansief bedrijf, welk een relevante bijdrage levert aan onze nationale economie. De vruchten hiervan zijn in het bijzonder van belang voor de lokale economie m.n. werkgelegenheid en de indirekte werkgelegenheid alsmede de lokale bestedingen. Resumerend voorzitter, wij onderschrijven uw nota en zeggen ja tegen het prae-advies en het voorstel zoals u dat thans aan ons heeft gepresenteerd. De heer VAN DER KALLEN: Allereerst een reactie op de vroegtijdige algemene beschouwingen van de heer Ronnes. Ik ben blij dat de PvdA de minima in een goed daglicht gaat stellen. Enige maanden geleden toen een brief van de Bergse Werklozenbond werd behandeld waarbij -die hun erom vroegen- ze niet thuis gaven inclusief de wethouder die recent sprak over een lagere rente; toen vond hij de rente nog volstrekt normaal. Gelukkig is hij tot inkeer gekomen. Nu het agendapunt van vanavond. Het is reeds een aantal malen gezegd: Deze verkoop is van groot economisch belang. Maar ook een verkoop, met gezien het vermoedelijk toekomstig gebruik van dit terrein, veel milieutechnische haken en ogen. Het komt de BSD voor, dat de sterke groei van zware chemische industriële activiteiten, zo dicht bij de bevolkingscentra van Bergen op Zoom en Halsteren, extra inspanning vergt op het gebied van rampenplannen, waarbij niet per bedrijf gedacht moet worden, maar waarbij het gehele industrieterrein en het aanliggende water betrokken moeten worden. Op milieugebied heeft de BSD enige aanmerkingen op de notitie inzake verkoop bedrijventerreinen Noordland. Zo vindt de BSD dat het college te gemakkelijk afstand neemt van het raadsbesluit van februari 1980. Natuurlijk, de milieuwetgeving is aanzienlijk verbeterd. Zeker, het bedrijf leeft de milieuwetgeving strikt na. Daarover heeft de BSD geen twijfel. Maar het gaat de BSD te ver om nu te concluderen dat de voorgenomen uitbreiding van dit chemisch bedrijf niet zal leiden tot een verdere aantasting van het woon- en leefklimaat, alsmede het milieu. Hoe goed bedoeld ook, er kleven nog heel veel bezwaren aan de huidige milieuwetgeving, alsmede de uitvoering daarvan. Zo mag dit bedrijf nog steeds grote hoeveelheden met fenol-verontreinigd water lozen op de reeds sterk vervuilde Westerschelde. Het is dus niet alles goud wat er blinkt. In dit kader verzoekt de BSD het college dan ook een deel van de door de verkoop ontstane budgettaire ruimte te benutten voor een versterking van de milieudienst Resumerend is de BSD van mening dat de conomische en financiële voordelen voor Bergen op Zoom en omgeving van deze verkoop aanzienlijk zijn èn de BSD beseft terdege dat om het milieu te dienen eerst de benodigde gelden verdiend moeten worden. De BSD zal dan ook niet tegen stemmen. Wel zullen we de ontwikkelingen op onze industrieterreinen steeds op al hun aspecten, dus ook de milieutechnische, nauwlettend blijven volgen. De heer BOLSIUS: De fraktie van D'66 complimenteert u met de wijze waarop de onderhandelingen gevoerd zijn, die tot dit resultaat hebben mogen leiden. Hier past denk ik een kritische note. Een kritische note omdat het toch eigenlijk een klein beetje raar moet overkomen dat als een buitenlands bedrijf besluit -dan wel overweegt- tot een investering in Europa, uiteindelijk via een bepaald keuzeproces komt tot de keuze voor Nederland, dat dan vervolgens in Nederland de oorlog uitbarst want daar zijn we het onderling over vestigingsplaatsen kennelijk in dat soort stadia nog niet met elkaar eens. Het betekent tevens een nieuwe motor voor onze omgeving vanwege alle uitstralingseffecten. Het is inderdaad juist dat u geen aparte zin aan de minima besteed heeft maar ik denk dat iedereen die dit voorstel leest wellicht zou kunnen lezen dat een verbetering van de economische situatie in deze regio de allerbeste verbetering is voor o.a. minima in gemeenten zoals Bergen op Zoom. Ik denk dat het via een economische vooruitgang hulp bieden beter is dan met welk fonds of wel andere hulpmiddelen dan ook. De milieutechnische problemen zijn in de commissie uitgebreid aan de orde geweest. Ik hoop voorzitter dat u de onderhandelingen die daarover nog zullen gaan volgen, m.n. in de taakverdeling ten opzichte van de provincie met evenveel verve zult voeren als de onderhandelingen die gevoerd zijn om het bedrijf hier naar toe te krijgen. Met name omdat mijn fraktie van mening is dat de provinciale impotentie op milieugebied zal moeten leiden tot provinciale decentralisatie op dat terrein. Ik denk en ik hoop dat de wet Gemeenschappelijke Regelingen wellicht al richting gewest de nodige vrijheden en extra werk voor het gewest zal gaan betekenen, maar dat die decentralisatie niet alleen betekent: het opzadelen met taken maar ook een decentralisatie van de middelen. In de commissiebehandeling is eigenlijk meer dan volledig gesproken over uw zorg op dat terrein. Ik hoop voorzitter dat uw zorg de komende jaren -waar we gelukkig nog enige tijd hebben totdat de daadwerkelijke vestiging gaat plaatsvinden- zal leiden tot ook bestuurlijke effecten en daden op dat terrein. Tenslotte heb ik in die besloten commissievergadering een vraag gesteld die zich volgens mij best leent voor de openheid al was het alleen maar vanwege de mogelijke signaalwerking. Ik heb u gevraagd of het u bekend was of G.E. wellicht van plan was om naar analogie van de regeling zoals die geldt bij de Rijksoverheid, een fraktie van het investeringsbedrag te besteden aan kunst. U weet dat in de overheidssfeer 1% van het investeringsbedrag aan kunst besteed wordt. Welnu, gezien het grote bedrag mag het wat mij betreft ook 1 zijn. Wellicht dat het mogelijk is om enig enthousiasme bij het bedrijf aan te wakkeren, al was het maar een symbool vanwege het feit dat dit -deze vestiging- gebeurt in beider belang. Mevrouw NOORMAN: De VVD-fraktie wil inzake het voorstel tot verkoop van industrieterrein op Noordland aan General Electric B.V. het volgende zeggen. Op planologisch gebied en voor wat betreft de infrastructuur kan deze

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 302