-6-
In het bijzonder geldt dit aspect voor provinciaal bestuur daar zij eerstens
verantwoordelijk is voor het afgeven en formuleren van de milieu-eisen en de
controle hierop. Wij mogen verwachten en zelfs eisen dat de provinciale
milieudienst voldoende geëquipeerd is om deze zaak adequaat aan te kunnen.
Onze gemeentelijke milieudienst zal een belangrijke adviserende rol spelen.
De CDA-fraktie ziet dan ook met belangstelling voorstellen tegemoet hoe een
en ander georganiseerd en ingepast gaat worden.
Voor wat betreft het financiële aspect kan de CDA-fraktie zich vinden in het
feit dat de uitkomsten en de effecten van deze transactie in de
voorjaarsnota in een meerjarenperspectief tot uiting worden gebracht.
Nog een facet dat bestuurlijke aandacht vraagt. Een bedrijf als G.E. met
zulke gigantische investeringen zal niet onterecht zijn eisen stellen t.a.v.
de huisvesting van haar medewerkers. In het volkshuisvestingsbeleid zal
nadrukkelijk hiermede rekening gehouden moeten worden, waarbij ik ten
overvloede opmerk dat nadrukkelijk aandacht dient te worden besteed aan het
beschikbaar stellen van ruimte voor m.n. de hogere inkomens zodat zij zich
ook binnen deze gemeente kunnen vestigen.
Tot slot, u heeft in mijn betoog een aantal keren kunnen horen dat bij de
diverse aspecten een bestuurlijke inspanning geleverd moet worden.
Wij als CDA-fraktie zijn van mening dat de genoemde inspanning door de
onderscheidende disciplines alleszins de moeite waard zal zijn.
Wij hebben te maken met een sterk economisch expansief bedrijf, welk een
relevante bijdrage levert aan onze nationale economie. De vruchten hiervan
zijn in het bijzonder van belang voor de lokale economie m.n.
werkgelegenheid en de indirekte werkgelegenheid alsmede de lokale
bestedingen.
Resumerend voorzitter, wij onderschrijven uw nota en zeggen ja tegen het
prae-advies en het voorstel zoals u dat thans aan ons heeft gepresenteerd.
De heer VAN DER KALLEN: Allereerst een reactie op de vroegtijdige algemene
beschouwingen van de heer Ronnes. Ik ben blij dat de PvdA de minima in een
goed daglicht gaat stellen. Enige maanden geleden toen een brief van de
Bergse Werklozenbond werd behandeld waarbij -die hun erom vroegen- ze niet
thuis gaven inclusief de wethouder die recent sprak over een lagere rente;
toen vond hij de rente nog volstrekt normaal. Gelukkig is hij tot inkeer
gekomen. Nu het agendapunt van vanavond.
Het is reeds een aantal malen gezegd: Deze verkoop is van groot economisch
belang. Maar ook een verkoop, met gezien het vermoedelijk toekomstig gebruik
van dit terrein, veel milieutechnische haken en ogen.
Het komt de BSD voor, dat de sterke groei van zware chemische industriële
activiteiten, zo dicht bij de bevolkingscentra van Bergen op Zoom en
Halsteren, extra inspanning vergt op het gebied van rampenplannen, waarbij
niet per bedrijf gedacht moet worden, maar waarbij het gehele
industrieterrein en het aanliggende water betrokken moeten worden.
Op milieugebied heeft de BSD enige aanmerkingen op de notitie inzake verkoop
bedrijventerreinen Noordland. Zo vindt de BSD dat het college te gemakkelijk
afstand neemt van het raadsbesluit van februari 1980. Natuurlijk, de
milieuwetgeving is aanzienlijk verbeterd. Zeker, het bedrijf leeft de
milieuwetgeving strikt na. Daarover heeft de BSD geen twijfel. Maar het gaat
de BSD te ver om nu te concluderen dat de voorgenomen uitbreiding van dit
chemisch bedrijf niet zal leiden tot een verdere aantasting van het woon- en
leefklimaat, alsmede het milieu.
Hoe goed bedoeld ook, er kleven nog heel veel bezwaren aan de huidige
milieuwetgeving, alsmede de uitvoering daarvan. Zo mag dit bedrijf nog
steeds grote hoeveelheden met fenol-verontreinigd water lozen op de reeds
sterk vervuilde Westerschelde. Het is dus niet alles goud wat er blinkt.
In dit kader verzoekt de BSD het college dan ook een deel van de door de
verkoop ontstane budgettaire ruimte te benutten voor een versterking van de
milieudienst
Resumerend is de BSD van mening dat de conomische en financiële voordelen
voor Bergen op Zoom en omgeving van deze verkoop aanzienlijk zijn èn de BSD
beseft terdege dat om het milieu te dienen eerst de benodigde gelden
verdiend moeten worden. De BSD zal dan ook niet tegen stemmen. Wel zullen we
de ontwikkelingen op onze industrieterreinen steeds op al hun aspecten, dus
ook de milieutechnische, nauwlettend blijven volgen.
De heer BOLSIUS: De fraktie van D'66 complimenteert u met de wijze waarop de
onderhandelingen gevoerd zijn, die tot dit resultaat hebben mogen leiden.
Hier past denk ik een kritische note. Een kritische note omdat het toch
eigenlijk een klein beetje raar moet overkomen dat als een buitenlands
bedrijf besluit -dan wel overweegt- tot een investering in Europa,
uiteindelijk via een bepaald keuzeproces komt tot de keuze voor Nederland,
dat dan vervolgens in Nederland de oorlog uitbarst want daar zijn we het
onderling over vestigingsplaatsen kennelijk in dat soort stadia nog niet met
elkaar eens.
Het betekent tevens een nieuwe motor voor onze omgeving vanwege alle
uitstralingseffecten. Het is inderdaad juist dat u geen aparte zin aan de
minima besteed heeft maar ik denk dat iedereen die dit voorstel leest
wellicht zou kunnen lezen dat een verbetering van de economische situatie in
deze regio de allerbeste verbetering is voor o.a. minima in gemeenten zoals
Bergen op Zoom. Ik denk dat het via een economische vooruitgang hulp bieden
beter is dan met welk fonds of wel andere hulpmiddelen dan ook.
De milieutechnische problemen zijn in de commissie uitgebreid aan de orde
geweest. Ik hoop voorzitter dat u de onderhandelingen die daarover nog
zullen gaan volgen, m.n. in de taakverdeling ten opzichte van de provincie
met evenveel verve zult voeren als de onderhandelingen die gevoerd zijn om
het bedrijf hier naar toe te krijgen. Met name omdat mijn fraktie van mening
is dat de provinciale impotentie op milieugebied zal moeten leiden tot
provinciale decentralisatie op dat terrein. Ik denk en ik hoop dat de wet
Gemeenschappelijke Regelingen wellicht al richting gewest de nodige
vrijheden en extra werk voor het gewest zal gaan betekenen, maar dat die
decentralisatie niet alleen betekent: het opzadelen met taken maar ook een
decentralisatie van de middelen.
In de commissiebehandeling is eigenlijk meer dan volledig gesproken over uw
zorg op dat terrein. Ik hoop voorzitter dat uw zorg de komende jaren -waar
we gelukkig nog enige tijd hebben totdat de daadwerkelijke vestiging gaat
plaatsvinden- zal leiden tot ook bestuurlijke effecten en daden op dat
terrein.
Tenslotte heb ik in die besloten commissievergadering een vraag gesteld die
zich volgens mij best leent voor de openheid al was het alleen maar vanwege
de mogelijke signaalwerking. Ik heb u gevraagd of het u bekend was of G.E.
wellicht van plan was om naar analogie van de regeling zoals die geldt bij
de Rijksoverheid, een fraktie van het investeringsbedrag te besteden aan
kunst. U weet dat in de overheidssfeer 1% van het investeringsbedrag aan
kunst besteed wordt. Welnu, gezien het grote bedrag mag het wat mij betreft
ook 1 zijn. Wellicht dat het mogelijk is om enig enthousiasme bij het
bedrijf aan te wakkeren, al was het maar een symbool vanwege het feit dat
dit -deze vestiging- gebeurt in beider belang.
Mevrouw NOORMAN: De VVD-fraktie wil inzake het voorstel tot verkoop van
industrieterrein op Noordland aan General Electric B.V. het volgende zeggen.
Op planologisch gebied en voor wat betreft de infrastructuur kan deze