46 -
Ik moet natuurlijk daar ook oppassen. Als er reële zaken komen dan kan ik die
honoreren, zo niet dan blijft er een bepaald bedrag over.
De VOORZITTER: Dan dames en heren, stel ik u voor om te besluiten zoals is
voorgesteld.
U wenst geen stemming, geen aantekening
Dan is aldus besloten.
18. Aanbieding "Nota huisvesting van Turken en Marokkanen in de gemeente Bergen
op Zoom-
(Verzameling 1987, nr. RO/187)
De heer MULLER: Het advies van de commissie volkshuisvesting en milieu zoals
dat thans bij de stukken is gevoegd naar aanleiding van dit agendapunt luidt:
de commissie kan zich met dit voorstel verenigen.
Voorzitter, niets is minder waar. Wij hebben binnen de CDA-fractie namelijk
afgesproken de nota met bijbehorend prae-advies voor kennisgeving aan te nemen.
Wij kunnen dunkt mij ook niet anders daar wij volstrekt niet kunnen bevroeden
wat de strekking van de nota is en wat ermee wordt beoogd. Met andere woorden:
wat wil het college met onderhavige nota, welke beleidslijn wil het college
hieraan ontlenen.
De nota zoals die in de huidige vorm tot ons is gekomen is verre van compleet.
Wij missen ten volle de probleemstelling, een gedegen onderzoek en de conclu
sies. Kortom wij vragen ons af wat is de bedoeling. Indien het in de bedoeling
ligt het vraagstuk van de etnische minderheden en de mate van integratie en
acceptatie in de Nederlandse samenleving aan de orde te stellen heeft naar onze
mening deze notitie zijn doel volstrekt gemist. Immers deze problematiek is zo
danig ingewikkeld en verweven met de belevingswaarde van alle betrokkenen dat
wil je deze problematiek tackelen, indien hij al te tackelen is, dat aan veel
meer voorwaarden zal moeten worden voldaan waarbij tevens vele andere beleids
terreinen niet buiten beschouwing kunnen worden gelaten.
Een van de vele facetten van het minderhedenbeleid, met name de huisvesting van
deze categorie, wordt summier behandeld. Echter conclusies worden hieraan niet
verbonden. Bovendien is door de portefeuillehouder een uitgebreide nota volks
huisvesting toegezegd en naar verwachting zal deze de volgende maand aan de raad
worden aangeboden. Huisvesting van de etnische minderheden alsmede van de asiel
zoekers zal naar onze mening integraal in deze nota aan de orde moeten komen.
Conclusie van ons voorzitter. Om de door mij genoemde reden zal de CDA-fractie
de nota huisvesting Turken en Marokkanen voor kennisgeving aannemen om als onder
deel te doen behandelen in de toegezegde nota volkshuisvesting.
De heer BOLSIUS: Het voorstel van de heer Muller namens het CDA wordt door mijn
fractie volledig gesteund. Waarom. De heer Muller heeft al aangegeven dat het
eigenlijk toch maar heel weinig bevat. Ik denk dat ik met een paar voorbeelden
aan kan geven dat hier een paar plaatselijke waarnemingen in een provinciaal
verhaaltje zijn gegoten en dat zelfs verzuimd is om te kijken of dat er wel in
paste. Als er staat dat een aantal Turkse en Marokkaanse bewoners van Bergen op
Zoom zodanig hoog is dat het hoger is dan op grond van het aantal gesloten huur
overeenkomsten mag worden verwacht zouden huursubsidies gaan genieten. Ik probeer
dat even samen te vatten. Oftewel er zijn veel meer Turken en Marokkanen die
huursubsidie ontvangen dan je statistisch zou mogen verwachten en dan vraag je
je af wat de provinciale conclusie voor zin heeft dat ze beter voorgelicht moe
ten worden over huursubsidie. Zo zijn er een aantal zaken waarbij ik zeg een
paar plaatselijke waarnemingen in een provinciaal jasje gegoten. Wat mij het
meeste ergert is de zin centrale toewijzing als onderdeel van volkshuisvestings
beleid zal nader dienen te worden bediscussieert. Ik weet niet hoeveel jaren ik
die zin al lees en ik vraag me af wanneer er nu eens een keer aan deze discus
sie een eind komt en wanneer er nu eens een keer heel duidelijk door de gemeente
naar de corporaties toe gesteld wordt wat men dan wel wenst op dat gebied.
Zolang we dit soort zinnen in rapporten lezen zeg ik het enige concrete had
hier nadere uitwerking van kunnen zijn, het staat er niet in. Voor kennisgeving
aangenomen.
- 4? -
De heer VAN DER KALLEN:Over de nota is in de commissie volkshuisvesting het
nodige gezegd. Heel nadrukkelijk kwam daarbij de vraag naar voren wat moeten
we er eigenlijk mee. Gezien de inhoud van de nota een logische vraag, want de
nota geeft niet aan wat het college voornemens is aan het wezenlijke probleem
van de concentratie te doen. De aanbevelingen 1 en 2, alsmede de PON-aanbevelingen
zijn duidelijk en goed, maar zijn geen oplossing voor de geschetsteproblematiek.
De PON-aanbeveling E: "de gemeenteraad dient een beleidsbepalende rol te spelen"
is een loze kreet als het de raad te enen male ontbreekt aan beleidsmogelijk-
heden om met betrekking tot concentratie of spreiding beslissingen te nemen, die
uitgevoerd kunnen worden.
Gezien de toewijzingscijfers wordt er nu voor ons beslist. Zelfs als de toewij
zingspercentages van het gemeentelijk woningbedrijf niet meer veranderen, zal
het percentage niet-Nederlanders in het gemeentelijk woningbezit blijven stijgen,
omdat naar mijn informatie de verhuisbewegingen van buitenlanders uit deze wonin
gen geringer is. Gezien de woonwensen van deze bevolkingsgroep en de wettelijke
mogelijkheden heeft de gemeente mijn inziens geen middelen om aan de concentra
tie iets te doen.
Dan resten ons slechts twee mogelijkheden:
1. Wij leggen ons als raad neer bij dit gegeven, maar gaan ons dan beraden hoe
we de negatieve gevolgen van concentratie kunnen beperken. Mooie woorden over
deze zaak, zoals op pagina 7 van deze nota veranderen niets aan de feiten. Dat
concentratie zonder begeleiding leidt tot problemen, problemen die met de sim
pele vaststelling dat ze op onwettige gronden ontstaan, dus er niet mogen zijn,
niet opgelost worden. Integratie gaat niet vanzelf noch kan die door mooie
anti-racistische wetten afgedwongen worden.
2. Een andere mogelijkheid is een aanpassing van het wettelijk kader. Het is de-
lijk; dat is geen zaak van de Gemeente Bergen op Zoom alleen. Maar de raad
zou wel uit kunnen spreken, dat het college zo mogelijk met andere gemeenten,
waar de problematiek soortgelijk is, in Den Haag aan de bel trekt.
Te denken valt dan bijvoorbeeld aan wetgeving over het aantal vierkante meters
woonruimte, dat minimaal per bewoner in een wooneenheid beschikbaar moet zijn.
Als deelmotivatie zou men kunnenwijzen op de statistieken, die uitwijzen dat
het sterktecijfer onder kinderen van culturele minderheden aanzienlijk hoger
is dan de sterftecijfers onder kinderen van Nederlanders in gelijkwaardige in
komenssituaties. Soms wordt in literatuurstudies over dit onderwerp verwezen
naar de slechtere woonomstandigheden van culturele minderheden. Ook argumenten
inzake brandbeveiliging en ontruimingsmogelijkheden bij brand zouden meegenomen
kunnen worden in de motivering.
Een andere mogelijkheid is de instelling van een huurbelasting, waarbij als
norm het gezinsinkomen wordt genomen. Bijkomende voordelen hierbij zijn de
betere doorstroming van alle goedkopere huurwoningen, zodat die nu eindelijk
beschikbaar komen voor die groepen die daar het meeste recht op hebben.
Dit zijn twee voorbeelden waarbij als effect een betere spreiding zal optreden
van culturele minderheden zonder dat deze voorbeelden specifiek voor deze
groepen diskriminerend werken.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, in deze nota wordt een aantal malen de term
thuisland gebruikt. De B.S.D. heeft daar geen waardering voor. Zoals bekend
mag worden geacht heeft deze term, door het gebruik in Zuid-Afrika, waar de
instelling van thuislanden heeft geleid tot deportatie van bevolkingsgroepen naar
deze zogenaamde thuislanden onder mensonwaardige omstandigheden, een bepaalde
naam gekregen. Ook heeft in ons taalgebruik het woord thuis een zekere betekenis.
Waar het thuis is van deze bevolkingsgroep is hun zaak, maar de B.S.D. vindt het
onjuist als een gemeentelijk stuk zelfs maar de indruk zou kunnen wekken, dat
wij van mening zouden zijn, dat dat niet hier mag zijn.
Mijnheer de voorzitter, land van herkomst achten wij in deze een betere term.