46 - Ik moet natuurlijk daar ook oppassen. Als er reële zaken komen dan kan ik die honoreren, zo niet dan blijft er een bepaald bedrag over. De VOORZITTER: Dan dames en heren, stel ik u voor om te besluiten zoals is voorgesteld. U wenst geen stemming, geen aantekening Dan is aldus besloten. 18. Aanbieding "Nota huisvesting van Turken en Marokkanen in de gemeente Bergen op Zoom- (Verzameling 1987, nr. RO/187) De heer MULLER: Het advies van de commissie volkshuisvesting en milieu zoals dat thans bij de stukken is gevoegd naar aanleiding van dit agendapunt luidt: de commissie kan zich met dit voorstel verenigen. Voorzitter, niets is minder waar. Wij hebben binnen de CDA-fractie namelijk afgesproken de nota met bijbehorend prae-advies voor kennisgeving aan te nemen. Wij kunnen dunkt mij ook niet anders daar wij volstrekt niet kunnen bevroeden wat de strekking van de nota is en wat ermee wordt beoogd. Met andere woorden: wat wil het college met onderhavige nota, welke beleidslijn wil het college hieraan ontlenen. De nota zoals die in de huidige vorm tot ons is gekomen is verre van compleet. Wij missen ten volle de probleemstelling, een gedegen onderzoek en de conclu sies. Kortom wij vragen ons af wat is de bedoeling. Indien het in de bedoeling ligt het vraagstuk van de etnische minderheden en de mate van integratie en acceptatie in de Nederlandse samenleving aan de orde te stellen heeft naar onze mening deze notitie zijn doel volstrekt gemist. Immers deze problematiek is zo danig ingewikkeld en verweven met de belevingswaarde van alle betrokkenen dat wil je deze problematiek tackelen, indien hij al te tackelen is, dat aan veel meer voorwaarden zal moeten worden voldaan waarbij tevens vele andere beleids terreinen niet buiten beschouwing kunnen worden gelaten. Een van de vele facetten van het minderhedenbeleid, met name de huisvesting van deze categorie, wordt summier behandeld. Echter conclusies worden hieraan niet verbonden. Bovendien is door de portefeuillehouder een uitgebreide nota volks huisvesting toegezegd en naar verwachting zal deze de volgende maand aan de raad worden aangeboden. Huisvesting van de etnische minderheden alsmede van de asiel zoekers zal naar onze mening integraal in deze nota aan de orde moeten komen. Conclusie van ons voorzitter. Om de door mij genoemde reden zal de CDA-fractie de nota huisvesting Turken en Marokkanen voor kennisgeving aannemen om als onder deel te doen behandelen in de toegezegde nota volkshuisvesting. De heer BOLSIUS: Het voorstel van de heer Muller namens het CDA wordt door mijn fractie volledig gesteund. Waarom. De heer Muller heeft al aangegeven dat het eigenlijk toch maar heel weinig bevat. Ik denk dat ik met een paar voorbeelden aan kan geven dat hier een paar plaatselijke waarnemingen in een provinciaal verhaaltje zijn gegoten en dat zelfs verzuimd is om te kijken of dat er wel in paste. Als er staat dat een aantal Turkse en Marokkaanse bewoners van Bergen op Zoom zodanig hoog is dat het hoger is dan op grond van het aantal gesloten huur overeenkomsten mag worden verwacht zouden huursubsidies gaan genieten. Ik probeer dat even samen te vatten. Oftewel er zijn veel meer Turken en Marokkanen die huursubsidie ontvangen dan je statistisch zou mogen verwachten en dan vraag je je af wat de provinciale conclusie voor zin heeft dat ze beter voorgelicht moe ten worden over huursubsidie. Zo zijn er een aantal zaken waarbij ik zeg een paar plaatselijke waarnemingen in een provinciaal jasje gegoten. Wat mij het meeste ergert is de zin centrale toewijzing als onderdeel van volkshuisvestings beleid zal nader dienen te worden bediscussieert. Ik weet niet hoeveel jaren ik die zin al lees en ik vraag me af wanneer er nu eens een keer aan deze discus sie een eind komt en wanneer er nu eens een keer heel duidelijk door de gemeente naar de corporaties toe gesteld wordt wat men dan wel wenst op dat gebied. Zolang we dit soort zinnen in rapporten lezen zeg ik het enige concrete had hier nadere uitwerking van kunnen zijn, het staat er niet in. Voor kennisgeving aangenomen. - 4? - De heer VAN DER KALLEN:Over de nota is in de commissie volkshuisvesting het nodige gezegd. Heel nadrukkelijk kwam daarbij de vraag naar voren wat moeten we er eigenlijk mee. Gezien de inhoud van de nota een logische vraag, want de nota geeft niet aan wat het college voornemens is aan het wezenlijke probleem van de concentratie te doen. De aanbevelingen 1 en 2, alsmede de PON-aanbevelingen zijn duidelijk en goed, maar zijn geen oplossing voor de geschetsteproblematiek. De PON-aanbeveling E: "de gemeenteraad dient een beleidsbepalende rol te spelen" is een loze kreet als het de raad te enen male ontbreekt aan beleidsmogelijk- heden om met betrekking tot concentratie of spreiding beslissingen te nemen, die uitgevoerd kunnen worden. Gezien de toewijzingscijfers wordt er nu voor ons beslist. Zelfs als de toewij zingspercentages van het gemeentelijk woningbedrijf niet meer veranderen, zal het percentage niet-Nederlanders in het gemeentelijk woningbezit blijven stijgen, omdat naar mijn informatie de verhuisbewegingen van buitenlanders uit deze wonin gen geringer is. Gezien de woonwensen van deze bevolkingsgroep en de wettelijke mogelijkheden heeft de gemeente mijn inziens geen middelen om aan de concentra tie iets te doen. Dan resten ons slechts twee mogelijkheden: 1. Wij leggen ons als raad neer bij dit gegeven, maar gaan ons dan beraden hoe we de negatieve gevolgen van concentratie kunnen beperken. Mooie woorden over deze zaak, zoals op pagina 7 van deze nota veranderen niets aan de feiten. Dat concentratie zonder begeleiding leidt tot problemen, problemen die met de sim pele vaststelling dat ze op onwettige gronden ontstaan, dus er niet mogen zijn, niet opgelost worden. Integratie gaat niet vanzelf noch kan die door mooie anti-racistische wetten afgedwongen worden. 2. Een andere mogelijkheid is een aanpassing van het wettelijk kader. Het is de- lijk; dat is geen zaak van de Gemeente Bergen op Zoom alleen. Maar de raad zou wel uit kunnen spreken, dat het college zo mogelijk met andere gemeenten, waar de problematiek soortgelijk is, in Den Haag aan de bel trekt. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan wetgeving over het aantal vierkante meters woonruimte, dat minimaal per bewoner in een wooneenheid beschikbaar moet zijn. Als deelmotivatie zou men kunnenwijzen op de statistieken, die uitwijzen dat het sterktecijfer onder kinderen van culturele minderheden aanzienlijk hoger is dan de sterftecijfers onder kinderen van Nederlanders in gelijkwaardige in komenssituaties. Soms wordt in literatuurstudies over dit onderwerp verwezen naar de slechtere woonomstandigheden van culturele minderheden. Ook argumenten inzake brandbeveiliging en ontruimingsmogelijkheden bij brand zouden meegenomen kunnen worden in de motivering. Een andere mogelijkheid is de instelling van een huurbelasting, waarbij als norm het gezinsinkomen wordt genomen. Bijkomende voordelen hierbij zijn de betere doorstroming van alle goedkopere huurwoningen, zodat die nu eindelijk beschikbaar komen voor die groepen die daar het meeste recht op hebben. Dit zijn twee voorbeelden waarbij als effect een betere spreiding zal optreden van culturele minderheden zonder dat deze voorbeelden specifiek voor deze groepen diskriminerend werken. Tot slot, mijnheer de voorzitter, in deze nota wordt een aantal malen de term thuisland gebruikt. De B.S.D. heeft daar geen waardering voor. Zoals bekend mag worden geacht heeft deze term, door het gebruik in Zuid-Afrika, waar de instelling van thuislanden heeft geleid tot deportatie van bevolkingsgroepen naar deze zogenaamde thuislanden onder mensonwaardige omstandigheden, een bepaalde naam gekregen. Ook heeft in ons taalgebruik het woord thuis een zekere betekenis. Waar het thuis is van deze bevolkingsgroep is hun zaak, maar de B.S.D. vindt het onjuist als een gemeentelijk stuk zelfs maar de indruk zou kunnen wekken, dat wij van mening zouden zijn, dat dat niet hier mag zijn. Mijnheer de voorzitter, land van herkomst achten wij in deze een betere term.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 289