- 32 - toerekenen want ik kan me voorstellen dat de functie wordt een overdekte markt in de huidige vorm zoals die nu is. Dan heb je alleen de instand- houdingskosten en de restauratiekosten en die waren ongeveer 1,5 miljoen. Dan wat de reactie van de heren Dekkers en Stuart betreft. Ik kan samenvatten datgene waar ik twijfel heb aan de hogere opbrengst van derden en de hogere opbrengst uit kaartverkoop. De heer Dekkers heeft terecht een nadere specificatie gegeven van die opbrengst uit kaartverkoop en hij zegt als dat verschil maar ongeveer f. 175,000,- blijft. Welnu ik denk dat ik mijn bezwaar tegen die benaderingswijze het beste als volgt kan toelichten. We stellen de uitverkopen per jaar op 10 miljoen, we stellen op f. 825.000,- de inkomsten, dan zal niemand in deze raad nog zeggen dat dat een reële voor stelling van zaken is alhoewel het verschil f. 175.000,- blijft. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Dat heb ik ook niet aangegeven, mijnheer Bolsius. De heer BOLSIUS: Nee, maar ik geef u daarom dat voorbeeld omdat ik hoop het in een keer duidelijk te kunnen maken, er is namelijk ook nog zoiets als elasticiteit. Dat betekent dat opgebracht moet worden de uiteindelijke in komsten uit de kaartverkoop uit de zakken van een aantal mensen die dat the ater bezoeken. Je kunt niet ongebreideld met die rekensom doorgaan. Ik vind dat is mijn inschatting over de koopkracht van de mensen de komende tijd en de beperkte groep die daarvan gebruik kan maken, dat dat een te hoge inschat ting is geweest. Dat is mijn stelling. Dat was hij in eerste termijn en dat is hij in tweede termijn nog en dat is hij ook na de stemming. Dan met betrekking tot de afschrijving en de hele instandhoudingsproblematiek bij een gemeente. Het is juist dat wij van een groot aantal investeringen van wat kleiner formaat veronderstellen dat een stukje reservering in een fonds en de bestedingen allemaal keurig netjes in evenwicht zijn. Die stelling gaat mijns inziens niet op als het betreft een grote uitgaaf zoals hier nu het ge val is. Dan denk ik dat je wel degelijk wil je niet een te zware wissel op de toekomst trekken een grotere instandhoudingsreserve moet plegen of in een fonds moet storten of hoe je het ook noemt dan de f. 50,000,- die nu genoemd worden. Ik heb speciaal verwezen naar Roosendaal omdat het daar een stuk nieuw bouw betreft. Die hadden op korte termijn misschien wel f. 20.000,- aan kunnen geven want alles is er gloednieuw. Men heeft het risico daar duidelijk niet ge nomen en ik vraag me af waarom wij het risico wel nemen waar we notabene in een redelijk oud omhulsel zitten. Dan is er iets door de wethouder gesteld over de onderhoudsfondsen, maar daar heb ik het al over gehad. Met betrekking tot de wijze waarop de wethouder het had over de omvang van de accomodatie in Roosendaal het volgende. Hij zegt Roosendaal is veel groter en daarom heb je daar ook veel meer personeel nodig. Welnu het grote cruciale punt hier is dat je op twee verschillendelocaties gaat werken en dat je na tuurlijk een bepaald soort evenementen in de Stoelemat bijv. een autoshow kunt laten samenvallen met een culturele voorstelling. Maar het betekent al een zodanige beperking in hetgene wat je kunt bieden dat al de mogelijkheden die nu opgenoemd en die berekend worden als zijnde zo vreselijk veel gunstiger hier niet tot uitdrukking komen. Zodra het betreft twee redelijk personeels- intensieve gebeurtenissen dan kun je met de twee man die in de Stoelemat over blijven en de mensen die uitgetrokken worden in de Maagd niet uit de voeten. Ik heb daarom ook bewondering voor de wijze waarop tot op heden de Stoelemat geëxploiteerd is,De lasten van de gemeente ten laste van de Stoelemat zijn beperkt gebleven. Waardoor, door een zeer bescheiden opzet die getuigt van een stuk zuinigheid waar je U tegen zegt. Het is ook vanuit die opzet dat deze begroting is gemaakt en dan zeg ik dan ga je de fout in omdat je met twee locaties gaat werken die duidelijk daardoor kostenverhogend werken. Dat is mijn reactie ten aanzien van de commentaren die ik gehoord heb op mijn berekening. - 33 - Ik blijf van mening dat er een zeer groot risico inzit dat wij f. A00.000,- meer gaan betalen dan de huidige voorgestelde gang van zaken. Het vervelende is dat ik daar pas over een paar jaar wellicht gelijk in krijg. De heer VAN DER KALLEN: De wethouder van cultuur geeft al aan dat er diverse kortingsmogelijkheden zijn en dat ook bepaalde groepen in andere plaatsen niet naar het theater kunnen, maar dat neemt toch niet weg dat we hier zitten om onder andere te waken over de problemen der minima in onze stad. De B.S.D. is door de wethouder op dit punt niet overtuigd. In onze visie zullen de minima niet of nauwelijks van het theater gebruik kunnen maken, terwijl zij wil via o.a. hun O.G.B.-aanslagen aan dat theater mee moeten betalen. Het prin cipe van de gebruiker betaalt of tewel het profijtbeginsel moet in onze ge meente wel opgaan voor zaken als het ophalen van huisvuil, waarvan rijk en arm gebruikmaakt, niet voor cultuur waarvan helaas door financiële omstandigheden rijk wel maar arm niet of nauwelijks gebruik kan maken. Mientje van de minima moet voor bepaalde zaken waarvan ze gelukkig nog wel gebruik kan maken het volle pond betalen, maar als de boven-modalen naar het theater gaan behoeven ze slechts pakweg 30% te betalen. De heer DEKKERS, wethouder: Zou de heer Van der Kallen kunnen aangeven waar alle bewoners van Bergen op Zoom wel aan mee moeten betalen, want als je alleen maar over cultuur praat denk ik kan hij dat lijstje misschien even uitbreiden want ik denk dat we met zijn allen aan een heleboel voorzieningen, meebetalen. Dan weten we tenminste duidelijker waar de BSD staat. De heer VAN DER KALLEN: Mijnheer de wethouder, als u de vergaderingen van de commissie financiën eens bij zou wonen, dan zou u dat heel leerzaam over kunnen komen want er kan zich haast geen verhoging voordoen of het nu begrafenis rechten zijn, leges voor de hinderwetvergunning of wat dan ook, het moet kosten dekkend zijn. Zelfs recent een discussie over een toekomstig mogelijk grote uitbreiding van een industrievestiging in een stad als de onze, waarbij toen door mij werd aangedrongen op uitbreiding van de milieudienst omdat het toch wel tot klachten zou kunnen leiden, deed de betrokken wethouder van economische zaken in dit geval - onmiddellijk roepen"maar de milieudienst is al niet kosten dekkend of tewel men kijkt naar centen nu wanneer het dat soort zaken betreft terwijl het milieu helaas pas over lange tijd de rekening presenteert.Wel wan neer het andere zaken betreft. Waarom, omdat het milieu ons allemaal aangaat, dan moet het kostendekkend zijn. Begrafenisrechten, moeten kostendekkend zijn We gaan er allemaal aan, we gaan allemaal een keer de kist in. Huisvuil, we hebben allemaal ons vuil buiten de deur te zetten. Dat moet kostendekkend zijn. Mijnheer Dekkers, pakt u uw groene boekje maar waar ook, althans bij mij, keurig' alle tarieven inzitten.Bij iedere begrotingsbehandeling en verhogingen van belastingen en leges door de gemeente, het moet kostendekkend zijn althans dat is het streven. Dat het dat niet allemaal is dat is duidelijk De VOORZITTER: Mijnheer Van der Kallen wilt u naar uw betoog terugkeren. De heer VAN DER KALLEN: De heer Dekkers stelde mij een vraag. De VOORZITTER: Wilt u zich niet langer door deze interruptie van de wijs laten brengen. De heer VAN DER KALLEN: Mijnheer de voorzitter, ik zal volgaarne verdergaan. Ik was gebleven bij de boven-modalen die naar het theater gaan en slechts pakweg 30% behoeven te betalen. Hoe kan het nog in een samenleving als Bergen op Zoom, dat van het rijk extra geld krijgt vanwege 'het hoge per centage uitkeringstrekkersIk heb een andere opvatting van cultuur. Nog enige woorden aan het betoog van de heer Van der Velden. Hij noemde gedurfde investeringen in cultuur. Inderdaad u noemde Polak. Was die geen burgemeester van een grote stad en is in die grote stad onder ver- antwoordlijkheid van het college van B W van uw partij

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 282