22 - Me: name is dat denk ik bij de eerder gevoerde discussies gebleken, dat wanneer de Stoelemat overgaat in andere handen maa" met duidelijk de mogelijkheden die dit gebouw in zich heeft, er sprake zou kunnen zijn van toch een aantal zaken niet goed op elkaar kunnen afstemmen en dat is bij het in handen houden van beide gebouwen wel mogelijk. Ik heb de stellige indruk dat wij op die wijze ook de exploitatie in gunstige zin kunnen be ïnvloeden omdat thans om meerdere redenen niet alles geplaatst kan worden in Bergen op Zoom wat zich hier aandient, omdat nu eenmaal het in- en uit richten van de Stoelemat veel tijd vergt en dat belemmert het dagelijks ge bruik regelmatig. Als dan de opmerking wordt gemaakt wat de status van de Stoelemat op termijn zou kunnen zijn, door de heer de Jongh, dan heb ik vooralsnog de indruk dat de status van de Stoelemat zal zijn, blijven binnen het gemeentelijk apparaat. Ik kies zeker niet voor de oplossing om als gemeente op een gegeven - moment als dan al besloten zou worden om de Stoelemat af te stoten, daa1" als gemeente daar ruimte te gaan huren. Dat hebben wij in een aantal jaren hiervoor gedaan. Wie werd erop aangekeken als mensen op een gegeven moment door de stoel zakten De gemeente, want die huurde de ruimte en die zorgden niet voor een fatsoen lijke accomodatie. Die situatie moeten we denk ik niet terugkrijgen. Dan moeten we zelf voor de volle 100% verantwoordelijk zijn voor de accomodatie en als de stoelen slecht zijn ook die stoelen moeten kunnen vervangen etc. en niet moeten vragen of zij voor de huurprijs die wij betalen de zaal in orde willen maken, waar dan geen gevolg aan gegeven wordt. Het is dus denk ik of beide in volledig beheer of van één accomodatie, maar zeker op dit moment nog niet te beslissen, volledig afstand doen met alle consequenties van dien. De nieuwe accomodatie beschikbaar houden voor de eigen Bergse verenigingen. Ik denk dat dat een van de doelstellingen is die hoog in het vaandel staat van het college en waarbij nauwlettend erop toegezien zal worden dat die zich daar ook thuis zullen voelen en niet alleen de verenigingen, ook alle inwoners van Bergen op Zoom. Wat dat betreft zullen wij ook nauwlettend in de gaten houden de ontwikkeling van het prijskaartje en trachten de prijsstelling zo danig te doen zijn dat die voor iedereen redelijk haalbaar is. Dan kan het best zo zijn dat gezegd moet worden dat bepaalde groepen mensen niet regel matig naar zo'n voorstelling zullen kunnen gaan. Dat is dan te betreuren. Ik denk dat dat in andere plaatsen niet anders is dan in Bergen op Zoom. Ik denk dat wij in Bergen op Zoom tot nu toe, ook in het huidige beleid, heb ben getracht daarmee in voldoende mate rekening te houden en daarmee ook bij de prijsstelling maar ook bij de mogelijkheden voor het verkrijgen van korting daar royaal aandacht aan te besteden. Als op dit moment iemand 15 kaartjes tegelijkertijd haalt bij de VVV zal echt niet gevraagd worden of hij die voor een vereniging komt halen of toevallig voor inwoners uit de zelfde straat. Nee, als hij 15 kaartjes komt halen voor één en dezelfde voor stelling krijgt hij de korting volgens de tabel die in het boekje staat aan gegeven. Op dat moment is toch het prijskaartje met een rijksdaalder ver laagd. Daarnaast zijn er mogelijkheden om een abonnement naar keuze te kopen waarbij ook diezelfde reductie kan worden verkregen. Daarbij kan nog opgeteld worden een aantal reductiemogelijkheden zoals bijv. C.J.P. Zou blijken dat het bedrag van 10,5 miljoen, dat is ook nog een vraag denk ik die boven' tafel ligt, overschreden zou gaan worden dan moeten we terugkomen is de boodschap aan het college. Ik denk dat wanneer ik zo nadrukkelijk heb aangegeven dat ook dit bedrag voor ons hard is het uiteraard niet anders kan dan dat wij u rapporteren dat dat bedrag een wijziging zou moeten ondergaan. Wij stellen ons voor als wij de definitieve uitwerking hebben gekregen, dus de zaak als het ware besteksgereed is en de archtitect als het ware de zaak opnieuw heeft bekeken, u via de commissie cultuur en wellicht via de com missie financiële zaken daaromtrent nader te informeren. Mochten er heel zwaarwegende zaken aan de orde zijn, dan ligt het uiteraard in de lijn dat ook uw raad daarover nog een keer zal komen te spreken. Vooralsnog vinden wij dat de commissie cultuur en de commissie van financiën de aangewezen - 23 - commissies zijn om regelmatig van de voortgang op de hoogte gehouden te worden. De heer NIJPELS: Was het dan niet beter om die "onvoorzien" op te voeren, die f. 100.000,- De heer DEKKERS, wethouder: Ik weet niet of u die vraag aan ons moet stellen of dat u vindt dat de raad die vraag moet beantwoorden door het krediet vanavond te verhogen Wellicht kan daar iemand in tweede termijn nog op ingaan Ten aanzien van de tekstwijziging van het besluit kan wellicht vastgesteld worden dat het er dan misschien wat duidelijker staat dan in het besluit van het college. Materieel zit er denk ik geen verschil in en bedoelen we allemaal hetzelfde. Het college heeft dus wat dat betreft niet zo heel veel problemen als de raad zou zeggen wij geven de voorkeur aan de tekst die door de heer Westerhof is gemaakt boven die thans in het besluit staat, alleen hoop ik dat we daar niet lange tijd met elkaar over behoeven te discussiëren. Ik had een beetje moeite meïfhet natte vingerwerk wat mevrouw Krijger aan de exploitatie toeschreef. Ik meen dat wij daar toch serieus werk van hebben ge maakt. Als het idee geboren is dat het natte vingerwerk is denk ik toch dat wij wat slordig te werk zijn gegaan en dat is geenszins het geval geweest. Wellicht heeft zij het ook niet zo bedoeld maar heeft alleen willen aangeven dat er mogelijk onderling hier en daar eens wat cijfertjes zouden kunnen ver schuiven. Ten aanzien van hetgeen de heer Van Es heeft gezegd denk ik dat ik heb .aange geven dat er naar mijn stellige overtuiging op dit moment niet veel meer van ons verwacht mocht worden ten aanzien van inzage in cijfers rondom de inves tering en exploitatie dan wij thans hebben gegeven. Anderen, maar ook hij, hebben gesproken over de financiële begeleiding. Het college zal samen met de architect, dat is ook de gedragslijn, bekijken hoe dit project het best begeleid kan worden en wie daarvan eventueel project leider zou moeten zijn. Dat kan zowel intern als met een externe project leider. Intern denken wij dat wij daartoe zeker mogelijkheden hebben gezien de vele jaren ervaring met grote restauratiewerken in Bergen op Zoom. Er zijn ook bepaalde ideeën ten aanzien van een bouwteam wat rondom dit hele project gevormd zou kunnen worden. Gezien de aard van het gebouw waar het om gaat is praktisch voor de hand liggend dat de burgemeester, degene die altijd restauratie van grote momumenten heeft begeleid, daar een van de leden van zal zijn, tevens de portefeuillehouder cultuur, iemand van de dienst gemeente werken in de toekomJr^Mwikkeling en-beheer en het zal uiteraard vanzelfspre kend zijn dat mensen uit de culturele sector in het ambtelijk apparaat daar ook een steentje aan bij zullen kunnen dragen, zonder dat ik op dit moment - als u mij dat zou vragen - de concrete invulling daarvan kan geven omdat dat binnen het college nog niet uit en te na besproken is. Wel kan ik u mededelen dat wij op dinsdag 3 november een eerste gesprek hebben met de architect om te kijken op welke wijze, nadat uw raad maar daar ziet het zeker naar uit positief heeft beslist, aan de slag kan worden gegaan binnen het kader wat wij daartoe vanavond met elkaar aangeven. Dat is het uitwerken van het ont werp zoals het door hem enige tijd geleden is vervaardigd. Van de begroting 1988 zegt de heer van de Water dat hij op gezag van de voor zitter graag aanneemt dat deze sluitend is, maar hij verwacht toch gevolgen voor het sociaal-cultureel werk. Wij hebben in deze gemeente gekozen voor een zelfstandig welzijnsbeleid, waaronder het sociaal cultureel werk. Met dit voorstel kiezen wij denk ik nadrukkelijk voor een onderdeel, u zou zeggen meer van het cultuurbeleid. Ik denk niet dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat als gevolg van deze keuze naar andere terreinen wat de financiële middelen betreft kortingen zullen plaatsvinden al kan je daar nooit 100% op vastgepind worden want niemand van ons kan precies overzien wat de finan-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 277