-36- Als u de brief van 22 mei 1987 leest dan schrijft de Stichting: "Gezien de toenemende onderhoudsplicht aan de gebouwen welke ten laste van onze Stich ting komen, zullen wij het ten zeerste op prijsstellen indien uw college kon besluiten om de verplichting tot terugbetaling achterwege te laten en het betreffende bedrag te doen bestemmen voor het aanvullen van onderhouds- reserve, zulks voor een gelijkmatige verdeling van onderhoudskosten". Dat is precies wat wij met die bepalingen in de subsidieverordening ook hebben willen nastreven. Het is aan de commissie en de raad uiteraard om te bepalen of dat bedrag te hoog gaat worden. Ik heb het idee dat er ca. 2.300,- in reserve is. Dat lijkt mij voor al de gebouwen die de Stichting Halwana onder haar beheer heeft, niet te veel voor reparatie. Dus geen extra subsidie. Een kwestie van een reserveringsmogelijkheid voor zich aandienende onderhoudsactiviteiten. Wanneer die reserve te hoog wordt dan kan de commissie daar op ingrijpen. Even terzijde, ik dacht dat deze zaak wel in de commissie Welzijnszaken is geweest. Vooralsnog derk ik dat voor ingrijpen bij deze Stichting geen aanleiding is. De VOORZITTER: Meneer Aertssen zijn we het zowel formeel als materieel eens geworden? De heer AERTSSEN: De uitleg van meneer Dekkers was mij vrij duidelijk. Of ik het geheel eens ben met zijn methoden, daar kan ik nog wel wat kantteke ningen bij zetten. U zegt enerzijds, we spelen wat in op wellicht ontwikke lingen voor volgend jaar. Ik denk dat de subsidie die je gaat toekennen af gestemd dient te zijn op centen die een bepaalde stichting of instelling nodig- heeft. Het is denkbaar dat er nog al wat instellingen kunnen gaan werken met allerlei fondsjes waar ze wat in kunnen stoppen. Dat maakt het ondoorzichtig voor mij. Dat bedoel ik met het ondoorzichtige en dat blijft het in feite voor mij. De heer DEKKERS, wethouder: U verschuift het probleem naar de toekomst meneer Aertssen. Als wij ze niet zouden laten reserveren komt er op een gegeven moment een subsidieverzoek met misschien wel 50.000,- of 60.000,- voor de Stich ting Halwana. Dan komen wij hier in dit huis onmiddellijk voor de problemen. Dan veroorzaken we gezien de huidige financiële positie van de gemeente onmid dellijk een tekort op die begroting en zitten we met het probleem hoe die te dekken. Nu kunnen we wellicht door deze methode dat voorkomen door de jaar lijkse subsidie van Halwana op het peil te houden zoals het thans is. Bij al te grote reserves hebben wij de mogelijkheid om in te grijpen. De VOORZITTER: Dames en heren ik denk dat het eigenlijk heel methodisch is om aan onderhoud altijd tot een gelijkmatige besteding van onderhoudsgelden te komen. De heer BOLSI USIk wil een nog wat meer principiëler benadering van het stand punt van de heer Aertssen naar voren halen. Wat de heer Aertssen nu voorstelt - het betreft hier de Stichting Halwana- is in feite weer teruggaan naar de oude situatie van potverteren. Opmaken die handel zodat we aan het eind van het jaar niets meer te zien geven. Ik denk dat het heel verstandig is dat de raad dit standpunt ten enenmale afwijst. De VOORZITTER: Dan hebben wij daar kennis van genomen. Wenst er nog iemand het woord te voeren dames en heren? Dan is het volgende punt aan de orde. 23. Ter fine van advies in handen van burgemeester en wethouders: 1. Schrijven van Bergings- en Speeldienst Theunisse te Dinteloord d.d. 8 au gustus 1987 inzake materieel voorziening Rampenbestrijding Schelde-Rijn- verbinding. -37- 2. Schrijven van de heer H.J. Meijer te Bergen op Zoom d.d. 11 augustus 1987 inzake verkeerssituatie Zuidsingel. De VOORZITTER: Wenst iemand hierover het woord te voeren? Niemand, dan gaan we over naar punt 24. 24. Voorgesteld wordt te berichten conform concept-brief op: Schrijven van de Stichting Reinwater te Amsterdam d.d. 27 mei 1987 inzake financiële steun 1988. De heer VAN DER KALLEN: De afgelopen maanden hebben diverse sprekers bij di verse gelegenheden in onze stad gezegd dat we onze blik tot over de grenzen moeten richten. Als er iets niet op grenzen let, is dat de verontreiniging van onze lucht en wateren. De Stichting Reinwater is continue en met grote inzet bezig iets te doen aan de verontreiniging van de Nederlandse wateren o.a. in relatie met de veront reinigingen die via rivieren ons land binnenkomen. In dit kader heeft de Stichting zich bij herhaling ook ingezet voor de toe komstige waterkwaliteit van het Zoommeer. Een zaak die voor de gemeente Ber gen op Zoom niet zonder belang is. Toch wijst u een subsidie-aanvraag van deze Stichting af omdat er aan de ac tiviteiten een specifiek karakter zou ontbreken. De BSD is het hiermee niet eens. De BSD vindt dat deze Stichting wel een subsidie verdient omdat zij zich inzet voor Bergse belangen. De heer B00GAARTMijn fraktie vindt een antwoord bestaande uit 3 zinnen waarin de Stichting Reinwater duidelijk gemaakt wordt geen financiële onder steuning te kunnen verwachten van de gemeente Bergen op Zoom, met als enig argument geen specifiek lokaal karakter voor de gemeente,wel een beetje te sumier. Een Stichting die zich bezighoudt met het bemonsteren van het water op onze grote rivieren, is in ieders belang. Zeker in het belang van Bergen op Zoom Ons nieuw aan te leggen recreatiegebied wordt immers gevuld met water dat vooral afkomstig is uit de Maas en de Rijn. Vooral de Rijn die toch als grote vervuiler te boek staat, stort water via de Merwede en de Dordsche kil in het Hollandsch Diep. Vandaar vindt het verder zijn weg door het Vol kerak, de Kramme naar de Eendracht vanwaar het in het Zoommeer terechtkomt. Gaarne zou ik van het college vernemen waar ze het argument "van geen speci fiek lokaal karakter voor de gemeente" op baseert. De heer BAKX, wethouder: Voorzitter u moet het antwoord van het college zo zien. Wij zeggen, en vinden dit geen lokaal karakter omdat de Stichting in algemene zin ook aan anderen zijn diensten verleent. Dat is een uitgangspunt dat wij hier in de raad aanhangen. Van de andere kant moet je niet overdrij ven. T.a.v. de waterkwaliteiten hebben we de bevoegde instanties zoals Hoog heemraadschap Rijkswaterstaat en onze eigen Milieudienst. Ik geef toe, het briefje had iets sympathieker opgesteld kunnen worden. We hebben toch gemeend, gezien dit antwoord en het beleid van het college, om het zo te doen. Het briefje had inderdaad iets uitgebreider gekund. De VOORZITTER: De brief is nog niet verzonden, hij ligt slechts in concept gereed. Als u wilt dat we een langere brief schrijven is dat zeker mogelijk. De heer VAN DER KALLEN: Ik vind dit geen manier van afdoen. Het gaat er niet om een iets langere brief. Het gaat om de inhoud van de brief. Bij dit soort belangen, of je het nu hebt over de Stichting Reinwater of de Stichting Bene- gora, zetten deze stichtingen zich wel degelijk in voor specifieke Bergse belangen. Wij ademen ook die lucht in, wij zwemmen ook in dat water wat ge tracht wordt door hen van goede kwaliteit te houden. Ik denk dat het strikt vasthouden aan de definitie van het lokaal karakter zoals het college dat doet uit oogpunt van motivatie van de betrokken stichtingen onjuist is.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 257