-30- Dan mijn tweede opmerking. Je kunt natuurlijk tellingen verrichten en uit rekenen wat het kost, de heer Bakx heeft dat consentieus gedaan en komt op 75.000,-. Ik heb niet voor niets gezegd in de eerste termijn, bekijk nou eens wat de enorme kosten waren vóór het besluit van 1974. Daar is enorm over gediscussieerd in de raad dat vuil werd gestort doordat men niet gratis terecht kon op de Kragge, vervolgens terugreed en het elders in een sloot drop te. Als je dat 's maandags met een wagen van Dienst Gemeentewerken met een paar mensen erbij moet gaan opruimen, moet je de uren eens gaan tellen.Dan kom je veel hoger dan die 75.000,- in diezelfde periode. Dat is de strekking van het verhaal zoals ik het in de commissie van de heer Westerhof begrepen heb. Dat is de reden dat de VVD-fraktie hem daarin volledig steunt. De heer WESTERHOF: Ik denk dat de heer van Kemenade het beter begrepen heeft dan het college. Ik wijs er toch nog op dat het amendement nu zodanig is: Het onder het 3e lid van art. 11 bedoelde recht wordt niet geheven voor het aanbieden van afvalstoffen aangevoerd door bestelauto's, niet ingericht voor enz.. Daar wordt niet gesproken over particulier vuil. Wij leggen de grens bij die 1500 kilo.Daarboven vinden wij het professioneel en bedrijfsmatige afvoer. En natuurlijk wordt die betaald. Ik denk dat het voor het personeel op de Kragge ondoenlijk is om van een bestel autootje van 1000 kilo nou uit te maken of dat particulier vuil met een particuliere bus is,particulier vuil met een van de baas geleende bus, of bedrijfsvuil met bedrijfsbusje. Als bijv. mevrouw Noorman haar zolder opruimt en dat vuil weg mag brengen en haar buurman die accountant is zijn zolder opruimt en het wegbrengt, dan kun nen de mensen op de Kragge moeilijk in zijn dozen kijken of dat van zijn par ticuliere huishouden komt of van zijn kantoor. Dat kan niet. Je moet die grens leggen bij de 1500 kilo laadvermogen. Dat is een duidelijke grens. Laten we blij zijn dat de mensen het daar brengen en niet overal in de bossen en langs de wegen gooien. Dan hebben we een veelvoud nodig van het bedrag wat we nu denken te vangen. Het bewijs is er want het is de afgelopen jaren veel beter geweest.Inderdaad moet ik tot mijn spijt zeggen dat de wethouder van Financiën het blijkbaar in eerste instantie niet helemaal goed begrepen had. De VOORZITTER: Dames en heren ik constateer dat we alletwee naar de 3e alinea op blz. 663 toe willen. Alleen dat de motieven verschillen en dat de uitleg daar nogal verschillend aan is. De heer STUART, wethouder: Het is toch belangrijk voorzitter. De VOORZITTER: Daarover zou ik het dan thans willen hebben. Hoewel het ietwat buiten de orde van een belastingverordening op zichzelve is. U heeft nu heel duidelijk onder woorden gebracht welk doel u er mee wilt bereiken. Ik denk dat het goed is dat de heer Stuart nu nog eens op de consequenties daarvan in zou willen gaan en overigens al datgene zegt wat hij wil zeggen. De heer STUART, wethouder: Ik begrijp perfect dat de heer van Kemenade des noods met een geleende auto zijn eenmalig in grote hoeveelheden aanwezigzijnde huisvuil of tuinafval wil wegbrengen. Maar wat geconstateerd is in die hoeveelheden is dat het gaat om -en dat staat in art. 2 van de verordening bij de begripsbepalingen- grof bedrijfsafval, af valstoffen afkomstig van bedrijven en instellingen welke stoffen door omvang of hoeveelheid niet in aanmerking komen voor periodiek inzamelen als bedoeld in art. 8, 2e lid enz.. Met dat afval wordt gesjoemeld vanwege de vrijstel lingsbepaling. Soms ging het zelfs zover dat personeel zag dat vuil met een vrachtwagen werd aangevoerd tot 10 meter voor de poort en overgeladen werd in bestelauto of aanhangwagentje. Dat is iets waarvan het college zegt, dat kan niet! Daar gaat het om. De VOORZITTER: Wij kunnen denk ik de discussie daarover afsluiten. Ik con stateer dat wij enig verschil van mening hebben en ook dat dreigen te houden over de kwantiteit waarin zich dat voordoet. -31- Echter opneming van de wijziging op blz. 663 zoals dat is voorgesteld door de heren Westerhof, Cats en Franken door de fraktie van de PvdA en die van de VVD wordt ondersteund, lijkt daarmede een feit te zijn geworden. Waardoor het dames en heren dan zo is aangenomen. Ik merk nog op dat de heer van der Kallen aantekening zal worden verleend dat hij tegen punt 7 van dit voorstel geacht wenst te worden te hebben gestemd. Als geen andere leden van uw raad een dergelijke aantekening wensen is aldus besloten. 21. Voorstel tot: Begr.-wijziging Begr.-wijziging alg. dienst tak van dienst Omschrijving Bedrag BEGROTING 1987: 169 170 171 172 173 35e Gemeentewerken 36e Gemeentewerken 37e Gemeentewerken 38e Gemeentewerken Vervanging Bedford D.G.W. door 30.210,- Citroën C25 E. Aanschaf bevolkings- en woningbe hoefte- prognoseprogramma t.b.v. Sociografisch bureau. 3.600,- Slopen voormalig schoolgebouw Paddestoel straat 5. 8.000,- Parkeerplaatsen voor vergunning houders Kloosterstraat en School straat. 670, - 14.372,- Eerste inrichting speellokaal R.K. basisschool De Wal, Noordsingel 7. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aange nomen 22. Voorgesteld wordt de volgende stukken voor kennisgeving aan te nemen: a. Goedgekeurde raadsbesluiten en besluiten van burgemeester en wethouders. b. Besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid voor hypothecaire leningen voor financiering van te kopen bestaande woningen voor zelfbewoning. c. Besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid voor hypothecaire leningen voor financiering van te kopen woningen voor zelfbewoning. d. Besluiten van burgemeester en wethouders inzake het stellen van zekerheid voor het oversluiten van een hypothecaire lening. e. Besluiten van burgemeester en wethouders tot het afwijzen van verzoeken om gemeentegarantie. f. Besluiten van burgemeester en wethouders tot afgifte van een invalidenpar- keerkaart als bedoeld in artikel 137a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens g. Besluit van burgemeester en wethouders tot het plaatsen van een kasgeld lening tot een bedrag van 7.500.000,- per 17 augustus 1987.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 254