-10-
aantal dingen over willen zeggen. In vroeger tijden was het spugen op bepaalde
straatdelen verboden en daar bestond toen ook een soort APV voor.
Het verschil tussen kauwgom en hondenpoep is heel weinig. Hondenpoep is mis
schien een hele grote hoop en kauwgom een heel klein hoopje maar hondenpoep
daar vind je in ons klimaat afhankelijk van de ondergrond reeds na enkele da
gen nog maar weinig van terug, terwijl kauwgom na 10 jaar nog in exact dezelfde
hoeveelheid op exact datzelfde plekje zit.
De slijtvastheid van kauwgom in ons nederlandse klimaat is fantastisch. Kauwgom
is alleen maar afbreekbaar wanneer de zon heel vaak schijnt en met een hele ho
ge intensiteit. Hoe zou kauwgom wel degelijk aangepakt kunnen worden?
Ja, allereerst denk ik dat u dat net zo goed mee kan nemen in uw voorlichting
naar het publiek toe als hondenpoep. Ook het weggooien van kauwgom is een menta
1iteitskwestie. Het voordeel van kauwgom is een mens doet het en het nadeel van
hondenpoep is een hond doet het. Ik denk toch dat een mens wat makkelijker aan
spreekbaar is dan een hond. Het tweede puntje m.b.t. kauwgom, want u hebt mis
schien nog meer moeilijkheden met behalve de APV, is de verwijderingsmethode.
Nou ik wil daar twee dingen over zeggen. Je zou het kunnen verbranden, in som
mige gebieden en plaatsen gebeurt dat en je zou het ook met vloeibaar stikstof
kunnen overgieten dan koelt het af naar zo'n 150°C onder nul dan is het met een
simpel borsteltje volkomen verbrokkeld weg te vegen. Dat was het meneer de voor
zitter.
De heer P. FRANKEN: Voorzitter, om op het laatste in te gaan, de kauwgomballen-
toestand, zou ik eigenlijk misschien nog een suggestie willen doen.
Ik denk, als wij in het kader van de 700-feesten een kauwgomballenwedstrijd
hier op de Grote Markt zouden houden, dan hoeven we misschien de Markt niet te
herbestratenDus misschien kunnen we die kauwgom daar toch nog nuttig gebrui
ken. Maar nu wat serieuzer voorzitter.
Ik zou namens de CDA-fraktie nog graag willen zeggen dat wij met name stellen
dat er op dit moment een achterstandsituatie is in het groenbeheer. Wij hebben
gezegd dat door structurele maatregelen je dat beheer kunt verbeteren, maar de
mankracht daarvoor heb je nu meer nodig dan bij een goed geleid beheer.
Daarom zeggen wij, wees voorzichtig met extra mankracht aan te stellen en pro
beer in een nieuw seizoen met nieuwe moed op een goed tijdstip met een goed
plan eronder op tijd te beginnen met de werkzaamheden dan kunnen we toch een
aantal zaken voorblijven.
Dan nog een puntje dat ik in eerste termijn heb vergeten. Dat is eigenlijk het
beschikbaar stellen van de attributen voor de hondeneigenaars.
Onze fraktie zou het op prijs stellen dat dit in geprivatiseerde vorm zou kun
nen plaatsvinden. Dus niet met automaten die gevoelig zijn om vandalen op los
te laten maar gewoon via de reguliere middenstand dat die attributen beschik
baar gesteld zouden kunnen worden. Wij zouden het in ieder geval op prijs stel
len als u die kanten van de zaak eens zou willen onderzoeken.
De heer BAKX, wethouder: Even ingaande op de heer Smits. Ik denk dat hij te
recht spreekt over het aan!ijnverbod en dus geen hondenverbod in zijn algemeen
heid, ik denk dat dat juist is. Wat ik bedoelde op blz. 10 is dat voor de ver
schillende soorten van onkruidbestrijding ook je hele beheer er verder op af
gestemd moet zijn en dat niet voor iedere plant of voor iedere bestrijding el
ke methode zoals die daar vermeld staat van toepassing kan zijn.
Probeer dan toch èn naar het goedkoopste maar ook naar de manier te kijken
maar u heeft inderdaad als je alles terugrekent naar een jaar wiskundig gezien
gelijk maar in de praktijk loopt het toch wel iets anders.
Ja, de opmerking van de heer van der Kallen over het kauwgomballenverhaal moet
ik toch maar verwijzen naar het land der fabelen. Ik weet dat kauwgom uiteinde
lijk van autobanden zijn, dat is althans een grondstof ervan, nou daar rijden
er ook veel van rond. Ik beschouw dit toch als iets om niet verder serieus op
-11-
op in te gaan. Was het echt zo dat die klachten ons zouden bereiken dan was
er misschien wel een mogelijkheid om dat ooit op te nemen maar aan dit kauw
gomballenverhaal doe ik niet mee.
De heer Franken spreekt nog even over de automaten voor de schepjes om die
zeg maar bij de reguliere handelaren en dan met name de handelaren die op dit
gebied thuis zijn onder te brengen. Ik denk dat we die suggestie mee kunnen
nemen. We praten over uitbreiding van zo'n 20-tal automaten, die moeten inder
daad bij de detailhandel onder te brengen zijn. Ik wil die suggestie overnemen
geen probleem.
De VOORZITTER: Dank u wel. Dames en heren kunnen wij tot besluitvorming over
gaan, mag ik u voorstellen de nota vast te stellen, de Algemene Politieveror-
dening te willen wijzigen waarbij ik u erop opmerkzaam maak dat op pagina 701
over onder 3. naar aanleiding van een behandeling in een commissie een redactio
nele wijziging heeft plaatsgevonden zodat het artikeldeel thans luidt:
onverminderd het bepaalde in lid 1 en 2 is eenieder die een hond bij zich heeft
verplicht, op nader door burgemeester en wethouders aan te wijzen wegen en/of
terreinen, een doeltreffend hulpmiddel ter verwijdering van eventuele uitwerp
selen van die hond bij zich te hebben.
Dan is dames en heren aan de VVD-fraktie de toezegging gedaan omtrent datgene
wat thans in artikel 131 staat. Er zijn heb ik gezien nog enkele andere vind
plaatsen in de APV te vinden en wij zullen nagaan of het deugdelijk is daar
voor de Algemene Politieverordening te wijzigen.
U kunt zich daarmee verenigen. Dan is aldus besloten.
6. Voorstel tot het vaststellen van het "Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan".
(Verzameling 1987, nr. R0/170).
De heer AERTSSEN: Een korte opmerking. Het is zo dat tengevolge van een on
juiste agendering deze nota niet inhoudelijk is besproken in de commissie
R0V0V. De wethouder heeft uitgelegd dat omwille van het verkrijgen van de
subsidie men deze nota in deze vergadering diende vast te stellen.
Wij konden ermee accoord gaan mits hij toezegde - en dat heeft hij gedaan-
om deze nota zo spoedig mogelijk en dat zou dan zijn in de maand oktober in
houdelijk te behandelen. Ik wilde even van u weten of dat nog steeds de bedoe
ling is de maand oktober, zo spoedig mogelijk is dat voor ons in de commissie
R0V0V. Graag uw antwoord.
Mevrouw NOORMAN: Ook ik wilde daar een opmerking over maken. In de commissie
hadden wij het besluit enigszins veranderd in ter kennisneming van het "Gemeen
telijk Verkeersveiligheidsplan". Ik begrijp dat dat niet kan omdat het inge
diend moet worden voor 1 oktober. De VVD-fraktie wil wel duidelijk maken dat
bij behandeling van het "Verkeersveiligheidsplan" in de commissie in oktober
dat wij ons alle recht voorbehouden om alsnog in de raad besluiten ter wijzi
ging voor te dragen.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat daar geen enkel misverstand over
is. Degenen die de nota hebben gelezen, kunnen daaruit concluderen dat het gaat
om een veelheid van zaken die zich aandienen bij het conqretiseren van een ver
keersveiligheidsplan. Uit die veelheid van maatregelen, voornemens zal de
raad een keuze moeten maken. Het is wel zo dat de minister heeft gezegd dat 1
oktober voor haar een harde datum is waarop de verzoeken binnen moeten zijn.
Het is ons bekend dat het plan goed is ontvangen in Den Haag en het is het
voornemen om in oktober een informatieavond te doen plaatsvinden.
De direkteur van de Direktie Verkeersveiligheid heeft zich bereid verklaard
om die avond te spreken. Ik begrijp dat er in oktober een buitengewoon