-8-
u "daar zeker over geïnformeerd worden.Ik kan me zo voorstellen dat als na een
jaar dit allemaal werkt dat we een en ander eens op een rijtje zetten, hoe het
is uitgepakt want de laatste actie o.a. binnenstad en buitenwijken, heeft hoe
veelheden opgeleverd die zelfs onze diensten boven het hoofd groeiden.
De heer van der Kallen gaat nog even in op het zwerfvuil in oppervlaktewater
en de kauwgomresten. Met betrekking tot dat laatste, ik kan 't niet helemaal
serieus nemen want ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken m.b.t.
het APV. Dat eerste, het zwerfvuil in de oppervlaktewateren dat vind ik wel
een nuttige suggestie in die zin, onze dienst houdt daar ook rekening mee.
Dent u aan de laatste actie die heeft plaatsgevonden in de Ham, dat daar ook
het water dus zowel oppervlaktewater als de bodem wordt gereinigd maar inder
daad we hadden een zinnetje kunnen opnemen dat dat minstens de moeite waard
was om genoemd te worden. Maar er wordt wel aandacht aan besteed.
Mevrouw Dirker praat inderdaad, ja je zult nu eenmaal structureel moeten aan
pakken daarvoor is natuurlijk o.a. deze nota. We hebben geconstateerd de laat
ste jaren dat daar toch zowel visuele problemen als ergernis is ontstaan.
Ik begrijp er ook van u dat die zegt, eigenlijk in het verlengde van de motie
van VVD, werk maar uit naar meerdere vervuilers. Ik kan me dus ook geheel vin
den in de motie van de VVD om een en ander op dat terrein ook nog eens te be
kijken. Maar nogmaals ook dat punt staat of valt met controle.
De heer Franken maakt een paar opmerkingen over groenbeheer en privatisering.
Ik denk dat ik die vraag beter aan mijn collega van der Velden kan overlaten.
U maakt wel een opmerking naar de hele onkruidbestrijding in die zin dat u ook
de middelen die wij hier toepassen kunt ondersteunen maar u zegt er iets bij
van: "Ja dat zou allemaal niet teveel structureel moeten gebeuren in die zin".
Het is natuurlijk wel helemaal zo, als wij deze nota gaan uitwerken dat kost
ons personeel extra, dat kost ons een aantal zaken extra zoals in de nota's
zijn opgenomen, en doe dat in de meerdere commissie nogal eens de nadruk naar
de voorlichting en zelfs naar hele terreinen uitgebreid er is gelegd, hebben
wij gemeend u kant en klaar dan ook te moeten zeggen nou dat zijn dan de kos
ten. Mogelijkerwijs kunnen wij dat ook nog binnen de eigen dienst opvangen
maar er zijn natuurlijk wel een aantal kosten structureel daar kan ik niet
onderuit als u deze nota aanvaardt.
De heer van Wijk spreekt zich in zijn algemeenheid nog eens uit over de men
taliteit van de burgers maar knoopt daar ook aan vast dat een aantal inspan
ningen toch ook door verenigingen en clubs worden verricht met name naar pa-
pierophaling en naar al dat soort zaken.
In de APV inderdaad staat geen schop opgenomen voor de ruiterroute maar dat
had u ongetwijfeld al begrepen. Tot zover in eerste instantie.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Een aantal vragen die nog resten.
Mevrouw v.d. Putte sprak over de evaluatie en de heer van der Kallen maakte
in het verlengde eenzelfde opmerking: Wordt de nota nog geevalueerd en met
name het geconcretiseerde beleid? Ik denk inderdaad dat zal moeten plaatsvinden
en kan mij voorstellen dat het college volgend jaar halverwege 1988 een eva
luatienota doet verschijnen om te kijken op welke wijze het bijgestelde beleid
ook daadwerkelijk effecten heeft gehad en tevens om te bezien welke aanvullende
vragen, visies die door u gepresenteerd zijn tijdens de uitgebreide commissie
vergaderingen, alsnog verder opgepakt c.q. verwerkt kunnen worden.
Het is natuurlijk wel zaak om te weten of het geconcretiseerde beleid daadwer
kelijk effectief is. Ik denk dat ik daar positief op kan antwoorden.
De heer Franken spreekt nog eens nadrukkelijk over het groenbeheer en dat het
verstandig is om dat in al zijn aspecten te belichten. Ik denk dat dat juist is.
Het is ook goed om op te merken dat met betrekking tot de wijze van groenbe
heer ook in de commissie mogelijk toch nogal eens wat gespreksverwarring is
gegroeid als ik het zo mag zeggen, begripsverwarring. Ik kan mij voorstellen
dat wij nog eens zeer nadrukkelijk, m.n. het bestemmingsplan Bergse Plaat leent
-9-
zich daar uitstekend voor, nog eens met elkaar spreken over de wijze van
groenbeheer en hoe je daar dat kan oppakken want het is niet zo dat bijv. een
spontane wijze van groenbeheer afgezet moet worden tegenover een heel duidelijk
sturende wijze van groenbeheer zo zwart-wit ligt het niet.
Ik denk wel dat bepaalde wijken soms verschillende type oplossingen kunnen
vragen en het is goed dat we daar nog eens nader over kunnen spreken.
Uw voorbeeld over Mattemburgh spreekt voor zich en ik denk dat iedereen dat
zal onderstrepen alleen het is duidelijk dat het groenbeheer ook afgezet zal
moeten worden met betrekking tot de kosten die er zijn en vandaar dat wij bij
agendapunt 4 op pagina 746 van het voorstel wat u zojuist heeft goedgekeurd,
nog eens aangegeven hebben op welke wijze wij de problematiek van groenbeheer
in relatie met de financiële middelen ter hand willen gaan nemen. En ik geloof
dat dat zeker een moment is om dan nog eens verder met elkaarte spreken over
de aanpak. Laat onverlet, dat de heer Franken denk ik wel gelijk heeft dat,
als je op tijd begint met het werk dan ook de kosten gelijke tred kunnen houden.
En we mogen niet vergeten dat een deel van de gesignaleerde problemen ook een
uitvloeisel zijn van het in vorige periode in gang gezette bezuinigingsbeleid
wat op een aantal onderdelen ook deze effecten zou bewerkstelligen. Daar is
ook voor gewaarschuwd, niettemin hebben we dit opgepakt, laat onverlet tot in
de totale sector tot bijstellingen zeker gekomen zal moeten worden.
Het aspect, alles in eigen beheer ter hand te nemen, vergt dus privatisering.
We hebben al eerder gesteld en de heer Smits heeft daar ook over gesproken,
dat in het kader van de reorganisatie rationalisatie van beheer plaastvindt.
Dat heeft al geleid tot enige maatregelen, m.n. het uitwerkingsplan om 'n
tweetal onderdelen samen te voegen. Men moet dan niet verwachten dat daar alles
dan ook een twee drie beter gaat worden, die processen zullen zeker ook bege
leid moeten worden en op zijn effectenuitkomsten getoetst worden.
Ik denk wel dat bekeken moet worden welke zaken duidelijk in eigen huis opge
pakt moeten worden en welke zaken zich lenen voor privatisering en met name de
wijze waarop we nu de gegevens kunnen gaan opslaan beschikken geven ons daar
een goed beeld voor.
Privatiseren of eigen bel,eer dat is geen uitkomst van zwart-wit maar dat zul
je op basis van goede studies moeten doen zien te verkrijgen deze gegevens,
een ervaring die inmiddels ook de Rijksoverheid bij de privatiseringsstreven
het afgelopen jaar ook wel heeft opgedaan.
Ik geloof dat ik hiermee, dacht ik, de nog openstaande antwoorden voorlopig
voldoende beantwoord zal hebben met nogmaals het goed structuurplan wat zeker
er aan gaat komen.
De VOORZITTER: Dank u wel, wie van u in tweede termijn dames en heren?
De heer Smits, Franken de heer v.d. Kallen. Dan is het woord aan de heer Smits.
De heer SMITS: Dank u wel voorzitter, we hebben begrepen dat de meeste frakties
achter onze motie staan en ook het college dank daarvoor.
Punt 2 De heer Bakx die heeft op een gegeven moment over het lijstje wat ik aan
gehaald heb op blz. 10 dat dat niet te objectiveren is, dat is natuurlijk wel
zo. Alle gegevens kun je objectiveren anders is het onmogelijk om een begroting
te maken. Het is gewoon een stukje wiskunde wat er staat. Als er iets een her
halingsfrequentie vraagt van 3 jaar en de kosten zijn dan 3,- dan is dat per
jaar 1,-, zo simpel is dat.
Dan een laatste opmerking. Eigenlijk over het geheel heen moeten we goed in de
gaten blijven houden dat we niet praten over een hondenverbod in Bergen op Zoom
ook geen poepverbod in Bergen op Zoom, maar het gaat om een opruimingsplicht
en een aanlijnplicht om toch duidelijk aan te geven dat we geen heksenjacht
moeten gaan ontketenen.
De heer VAN DER KALLEN: Meneer de voorzitter, ik heb met aandacht de antwoor
den van m.n. de heer Bakx gevolgd en hij kan kauwgom weinig serieus nemen om
dat hij denkt de APV daarop niet aan te kunnen passen. Ik zou daar toch een