-4-
De VOORZITTER: Mevrouw Noorman, het is niet echt gebruikelijk in eerste ter
mijn maar
Mevrouw NOORMAN: Nou, ik had ook mijn vinger op kunnen steken natuurlijk,
gelijk, ja.
De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op 24 september 1987,
-overwegende dat, de aanblik van straten en pleinen een visitekaartje voor
onze stad zou moeten zijn, het wegwerpen van zaken als blik, papier, glas en
sigarettenpeuken als zeer storende visuele verontreiniging wordt ervaren,
de gemeente zelf door een goed veeg- en onkruidbestrijdingsplan een voorbeeld
functie wil vervullen, het schoonhouden van straten en pleinen de Bergse ge
meenschap veel geld kost,- spreekt als haar mening uit dat:
a. in de APV van onze gemeente het weggooien en nog laten slingeren van afval,
duidelijker als nu verwoord in art. 131, strafbaar gesteld dient te worden;
b. de controle op het naleven van bovengenoemde aanpassing in de APV verscherpt
dient te worden;
c. nodigt het college van B W uit op korte termijn met voorstellen terzake
terug te komen in de gemeenteraad.
Ondertekend door de fraktie van de VVD.
De VOORZITTER: Dank u wel mevrouw Noorman, dames en heren, de motie is in vol
doende mate ondertekend stel ik vast en maakt deel uit van uw beraadslagingen.
Het woord is aan mevrouw v.d. Putte.
Mevrouw V.D. PUTTE: Ja voorzitter, voor ons ligt de nota, uitgebreid in alle
commissies behandeld, dus vanavond hoeven wij er nog maar weinig woorden over
vuil te maken. Alleen datgene wat nog niet gezegd is, of nog niet overgenomen is,
wilde ik nog even vernoemen. De D'66-frakte schreef vorig jaar de notitie "Ber
gen op Zoom Poepstad" met een groot vraagteken daarachter. We hebben zelden
zo'n uitgebreid antwoord gekregen en nog nooit is 'n notitie van D'66 op zo'n
prettige wijze opgenomen in een nota. Uiteraard onze complimenten aan de wet
houder.
Twee zaken bleven echter liggen daarover zou volgens de wethouder ROVOV en de
wethouder Milieu nog over nagedacht worden, dat is de borgstelling en ik neem
aan dat u weet bij manifestaties en ook eventueel bij de markt - de weekdag -
om te kijken of daar dus een mogelijkheid is om van tevoren een som geld te
innen, wanneer de zaak niet goed opgeruimd wordt en nog verder de verplichting
van schoonhouden bij zaken met hapklaar afhaaleten en langs terrassen en met
name bij de terrassen doel ik op het glaswerk wat her en der wel eens over en
weer gegooid wordt. Verder had ik nog één verzoek. De nota gaat nou uitgevoerd
worden, de motie van de VVD ligt er. Ik zou graag een evaluatie van de genomen
maatregelen hebben volgend jaar.
De heer VAN DER KALLEN: Meneer de voorzitter, ik zeg het zelden maar dit keer
kan ik er niet omheen. Dit is een goede nota en een goed voorstel tot wijziging
van de Algemene Plaatselijke Strafverordening. Alles wat de nota bevat is goed
verwoord en goed uitgewerkt. Toch vraag ik het college aandacht voor het vol
gende, wat ik helaas heb gemist in de nota.
De BSD mist in de nota iets over de aanpak van het zwerfvuil in oppervlakte
wateren, alsmede een eventuele periodieke aanpak daarvan. Ook oppervlaktewateren
zoals vijvers en singels en dergel ijken behoren tot ons Bergs grondgebied.
De BSD heeft ook tevergeefs gezocht naar beleidsvoornemens inzake de kauwgom
depositie in de stad. Met name in het centrum op lokaties waar de jeugd nogal
eens wacht, worden grote oppervlakten ontsierd door kauwgomresten.
Een wandeling door het centrum met de blik omlaag, leert dat er bijv. in het
Vierkantje vrijwel geen tegel is te ontwaren of er zit wel een platgetrapte
kauwgomrest op. Kauwgom is, het klinkt misschien merkwaardig voor een produkt
waarvan de Nederlanders ruim een half miljoen kilo per jaar wegkauwen, een pro
dukt waaraan de Warenwet geen eisen stelt.
-5-
Kauwgom bevat diverse stoffen die puur aangeduid zouden kunnen worden als che
misch afval zoals, kunstharsen, wassen en kunstrubbers. Toch stelt de Waren
wet geen eisen en controleert de Keuringsdienst voor Waren uitsluitend of de
verpakking met betrekking tot de inhoud geen onjuistheden bevat. Toch spuugt
of gooit de burgerij dit spul zo op straat en doen wij er niets aan om het
spul op te ruimen. Meneer de voorzitter, hiervoor gaarne de aandacht van het
col lege.
Tevens missen wij bij de stukken een visie op de mogelijke gevolgen van de no
ta en de APV op de activiteiten van het dierenasiel en hoe die mogelijke gevol
gen opgevangen kunnen worden.
Tot slot, meneer de voorzitter, iets aan het adres van de geachte collega Smits
van de VVD. Ik vind het aardig dat u uw tweede kamerfraktie een briefje stuurt
met de suggestie van statiegeld voor drankblikjes. Zij ontsieren inderdaad ook
onze straten. Alleen jammer dat u als voorbeeld keek naar Amerika, daar veel
dichter bij huis, in Zweden, zoals u nu reeds vermeldde, reeds jaren een sa
menwerking tussen overheid drankproducenten, winkeliers, verpakkingsproducen
ten alsmede consumenten een systeem van statiegeld en hergebruik bestaat.
Er heeft in september 1985 een artikel van mijn hand hierover gestaan in een
lokaal weekblad. Bij hergebruik bestaat geen enkel probleem, want in tegenstel
ling tot het algemeen woordgebruik, bestaat ook in ons land het gehele "blikje"
uit aluminium. Ik hoop dat u uw tweede kamerfraktie wil wijzen op het Zweedse
Returpack voorbeeld, dat geheel kostendekkend werkt, waarbij duidelijk is dat
iets dat hier nog afval is, in Zweden een waardevolle grondstof kan zijn.
Meneer de voorzitter, ik ga van harte accoord met de nota en met de APV-wijzi-
ging.
Mevrouw DIRKER: Dank u wel meneer de voorzitter. Zoals we eerder opgemerkt
hebben in de functionele commissie, past ook hier een woord van waardering
voor de uitgebrachte nota. Reeds in juni van dit jaar is de nota aan ons uit
gereikt, waarin alles goed overzichtelijk en duidelijk op een rij gezet is.
Wat ons betreft mag er snel tot 'n structurele aanpak overgegaan worden.
Afgelopen zondag bleek nog eens temeer hoe hard 't nodig is de nota te effectu
eren. Bij "Ontdek je plekje" constateerde menig bezoeker dat "Schoon Bergen op
Zoom" nog bergen heeft te verzetten. Wel staan we voor, de te nemen maatregelen
uit te breiden naar de vele andere vervuilers en niet alleen toe te spitsen op
hondenbezitters. We vinden dat binnen een half jaar de APV hierin moet worden
aangepast en tegen een breder scala vervuilers opgetreden moet kunnen worden
dan nu in de Verordening vermeld staat. Natuurlijk is het in de eerste plaats
een mentaliteitskwestie. We gaan dan ook accoord met het verhogen van 5000,-
boven het eerder voorgestelde bedrag voor voorlichting. Jammer genoeg zullen
wij er alleen met voorlichtingsactiviteiten niet komen en soms zal het nodig
zijn pressie uit te oefenen om met elkaar en voor elkaar een plezierige en
leefbare stad te scheppen en voor die controle zijn middelen nodig. Ook hier
zouden we accoord gaan met een kostenstijging in personele sfeer.
Ten aanzien van het groenbeheer zijn we verheugd dat de gedane suggestie in het
raadsbesluit is overgenomen. We zullen de ontwikkelingen wat betreft geleide
lijke terugdringing van chemische onkruidbestrijding met belangstelling volgen.
En dan gelijk even over de motie van de VVD, waarin de D'66-vragen al direct
worden ondersteund voordat de vragen gesteld zijn. Mijn fraktie zal die motie
van harte ondersteunen.
Mevrouw NOORMAN: We hebben ook nog een eigen inzicht.
Mevrouw DIRKER: Gelukkig.
De VOORZITTER: Het woord is aan de heer Franken.