-2-
5. Aanbieding nota "Schoon Bergen op Zoom" en vaststelling "Verordening tot
8e wijziging van de Algemene Plaatselijke Strafverordening (APV") voor de
gemeente Bergen op Zoom".
(Verzameling 1987, nr. RO/163).
De heer SMITS: Er zijn nogal wat commissies die zich gebogen hebben over de
materie uit deze nota. Ik geloof dat het rekord in handen is van de commissie
Ruimtelijke Ordening, die kans zag meer dan 3 uur over de inhoud te debatteren.
Voorzitter, deze opmerking is niet badinerend-bedoeld want de onderwerpen zijn
serieus genoeg om ruimschoots aandacht aan te besteden. Het gaat uiteindelijk
over veel kleine dagelijkse ergernissen die nu al jaren duren. Ergernissen,
die bij ongewijzigd beleid een culminerend effect zullen hebben en daardoor de
leefbaarheid van onze stad zullen schaden. We wonen in een dichtbevolkt land,
de vrije ruimte voor ieder van ons is vergeleken met andere landen beperkt.
Kans op irritatie is groot en hoe vervelend het misschien ook is, er zullen
gedragsregels opgesteld moeten worden om ieders mogelijkheden te garanderen.
Een vrijheid van handelen of nalaten van handelen gaat zover totdat de vrijheid
van anderen geschaad wordt, hierbij horen natuurlijk begrippen als verantwoor
delijkheid en verdraagzaamheid bij de discussie betrokken te worden.
Voorzitter, de inhoud van de nota wordt opgedeeld in drie onderwerpen en ik wil
graag deze drie onderwerpen in dezelfde volgorde behandelen en daarbij de op
merking en de visie van de VVD verwoorden.
Dus eerst, onkruidbestrijding.
Iedereen is het er over eens dat de situatie van nu niet houdbaar is. De vraag
is niet of, maar welke verandering in het huidige bestrijdingsplan moet worden
aangebracht. Gisteren vierde de VVD-fraktie het feit dat we 2 jaar geleden, dus
op 23 september 1985 uw aandacht vroegen voor dit onderwerp. In de bewuste brief
hebben we toen vragen gesteld als: "Welke kwaliteit geldt voor plantsoenbeheer?
Welke beplanting wordt gekozen en hoe is de verhouding van de keuze met daar
voor benodigde onderhoud, hoever is het college met de gedachtenvorming omtrent
integratie plantsoenendienst en de onderhoud sportterreinen?" Daar hebben we van
de week antwoord op gehad voorzitter, 't blijkt samen te gaan vloeien. Hoe is
de verdeling van aandacht over de terreinen van de afdeling Plantsoenen beheerd,
hoe luidde de opvattingen over onkruidbestrijding, welke mogelijkheden zijn er
voor privatisering?
Voorzitter, de nota lezend worden de meeste vragen beantwoord. Toch nog enkele
opmerkingen. Onkruidbestrijding is een terugkerende zaak.Een onderdeel daarvan
zal beslist het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen noodzakelijk maken.
Er zijn middelen ontwikkeld die zonder al te grote bezwaren toepasbaar zijn.
Maar voorzitter, het is natuurlijk wel zaak om een zorgvuldig spuitplan op te
zetten, zodat geen druppel meer gebruikt behoeft te worden dan strikt noodza
kelijk. De inventarisatie van onkruidgevoelige plaatsen is daarbij een belang
rijk hulpmiddel
Op blz. 10 onder 4 punt 1.2 staat een lijst van kosten. De kostenverhouding
is veel duidelijker als u alle getallen terugrekent naar de prijs per m2-per
jaar. De laagste prijzen blijken dan te zijn, chemische bestrijding 0,32
per m2 per jaar, kruidachtige bodembedekkers 1,-, dezelfde prijs voor houti
ge bodembedekkers en plastic folie. Daar tegenover staat 39,- per m2 per
jaar voor spitten met handkracht en 29,90 voor wieden met handkracht.
De richting van onze keuze is met deze cijfers niet moeilijk vast te stellen.
Resteert de vraag over het privatiseren van voorspelbaar terugkerend werk.
In de nota is daarover niets terug te vinden.
Uitbreiding van personeel is vooralsnog voor de VVD-fraktie niet bespreekbaar,
voordat ze eerst inzicht heeft in de mogelijke uitbesteding van dit werk.
Er ontstaan dan eventueel vanzelf arbeidsplaatsen bij de bedrijven voor tuin
onderhoud.
-3-
Punt 2. Zwerfvui1
Inderdaad voorzitter, het ontstaan van zwerfvuil is vaak een mentaliteits
kwestie. Het is onvoorstelbaar hoe gemakkelijk sommigen zomaar alles weggooien
wat ze kwijt willen. De VVD-fraktie vindt dat er inderdaad een uitgebreide
voorlichtingscampagne gestart moet worden om mensen op hun verantwoordelijkheid
te wijzen. Dat hoeft niet met de botte bijl maar toch agressief genoeg om ieder
een van de noodzaak van een schone leefbare omgeving te overtuigen.
Meer afvalbakken, meer glascontainers, verbeteren van inzameling bij flats,
allemaal accoord maar aan het einde voorzitter, vindt de VVD het toch noodzake
lijk om controle- en strafmaatregelen op te nemen in de APV wanneer op ontoe
laatbare wijze de regels genegeerd worden. Over dit onderwerp voorzitter, wil
mijn fraktievoorzitter zodadelijk een motie indienen.
Onze inbreng in de commissie Milieuzaken, waarin gevraagd werd te onderzoeken
in hoeverre verstrekkers van eenmalige verpakking kunnen worden verplicht hun
omgeving schoon te houden, is opgenomen in de gewijzigde aanbiedingsbrief.
Er wordt daarin echter gesproken over"direkt bij de inrichting gelegen terrein
of trottoir". Voorzitter, de VVD-frakte wil wat concreter zijn en wij stellen
daarom voor op te nemen bijv. een straal van 50 m vanaf het distributiepunt.
Over de ontstellende hoeveelheid blikjes die in de plantsoenen en vooral bij
de op- en afritten liggen, hebt u kennis kunnen nemen in de plaatselijke media.
Het is duidelijk dat dit een landelijke aanpak vereist.
De VVD-fraktie heeft dan ook de Tweede Kamer-fraktie verzocht dit onderwerp op
landelijk niveau te bezien. In de Verenigde Staten werkt een systeem naar tevre
denheid en ook in Zweden is een systeem ontwikkeld waar de heer v.d. Kallen
alles van weet.
Hondepoep Voorzitter, ik hoor bij de leeftijdsgroep die nog meegemaakt heeft
dat er in ieder park en bij ieder gazon een bordje stond "Verboden op het gras
te lopen". Er werd dan ook door de jeugd veelvuldig op straat gevoetbald, wat
ook al niet mocht.Deze verbodscultuur is gelukkig voorbij. We hebben speel- en
trapveldjes aangelegd om zo het plan van Johan Cruyff om de jeugd terug te la
ten keren naar straatvoetbal, een kans te geven. Maar op hetzelfde moment worden
dezelfde veldjes gevorderd door de hondenbezitters, die er werkelijk een troep
van gemaakt hebben.
De vergroting van de leefruimte voor de opgroeiende jeugd is daardoor weer hele
maal teniet gedaan. Als u uw oor te luisteren legt, blijkt dit een van de groot
ste "kleine ergernissen uit onze samenleving" te zijn. Iedereen ergert zich er
aan, weinigen doen er wat aan.
De VVD-fraktie vindt dat nergens in de bebouwde kom, in de plantsoenen en de bos
sen zonder meer de hondenuitwerpselen achtergelaten kunnen worden.
Het is een hond te leren zijn behoefte op dezelfde plaats te doen dat kan in
veel gevallen dus de eigen tuin zijn. De ware hondenliefhebber zal dit beamen
en dit ook niet als onredelijk ervaren. Het zijn de "labbekakken" die te beroerd
zijn de consequenties te aanvaarden van het plezierige bezit van een hond, die
zich omgeving-verpestend opstellen.
De VVD-fraktie vindt dan ook, dat altijd aangetoond moet kunnen worden dat de
eigenaar opruimingsbereid is. Daarnaast vindt de fraktie ook dat er meer ren-
gelegenheid moet komen. U kunt het de dieren niet aandoen om altijd maar aan de
leiband te lopen. Beter verdeeld over de stad moeten er plaatsen komen om te
rennen. We zijn ons bewust dat regels stellen ook betekent dat de regels gecon
troleerd dienen te worden.
De meerkosten voor controle nemen we dan, hoewel we ons kunnen voorstellen dat
na een intensieve campagne de mentaliteit dermate verandert, dat controlenood-
zaak na verloop van tijd kan verminderen. Dank je wel.
De VOORZITTER: Dan is nu het woord aan mevr. v.d. Putte, ga uw gang.
Mevrouw NOORMAN: Mag ik even voor, waar de heer Smits 't al over had, dat is 'n
aanvulling op zijn verhaal.