- 48 - men een nieuwe methode heeft om de tanks leeg te slurpen. Dit gaat dan weer voor een zeer schappelijke prijs, waarop particulieren kunnen reageren. Ik wil daar hier dan ook actueel op inspelen. We zullen hier ook voorlichting over geven. U kunt niet van onze dienst verlangen dat wij op dit moment die inventarisatie en mogelijk de sanering zelf gaan oplossen. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb met interesse geluisterd naar de heer Bakx. Hij noemt maar liefst driemaal in zijn betoog het woord direct gevaar. Dat duidt er al op hoe kortzichtig men bezig is. Een heleboel verontreinigingen die nu in de bodem zitten leverden een x aantal jaren geleden ook geen direct gevaar op totdat men met die grond wat anders ging doen. Ik zal niet ingaan op de details maar ik vind alleen al het feit dat je de woorden direct gevaar een paar keer noemt in je betoog, heel zwak en ik vind het kortzichtig. Als dit milieubeleid op deze manier iri1 onze samenleving doorgang vindt, dan zullen we over 20 of 30 jaar zien wat het woord direct in 1987 heeft betekent. Ik hoop dat de kinderen van de heer Bakx een ander lot zal worden bespaard dan wat dit soort gevolgen zal hebben. Ik vind het droevig. De drinkwatervoorzie ning in Nederland loopt op een heleboel punten gevaar. Er zijn ondergrond-stro men die echt van zee landinwaarts stromen. Daar liggen dan de steden tussen. Ik denk dat het tijd wordt voor andere maatregelen. Andere maatregelen hoeven niet te betekenen dat de gemeente direct zelf tot de opsporing overgaat maar zouden kunnen bestaan uit het heffen van een hoge boete indien vastgesteld wordt dat in de grond van een particuliere eigenaar of van woningbouwverenigingen tanks worden aangetroffen die lekken. Men moet dan hoge boetes in het vooruit zicht stellen en dwingen tot sanering. Hier ligt een taak voor de overheid om erger te voorkomen. Ik vind dat die taak niet naar behoren wordt opgepakt. De VOORZITTER: Het laatste is natuurlijk een taak van de landelijke overheid, mijnheer van der Kallen. De heer VAN DER KALLEN: Wij zijn zelf verantwoordelijk als gemeente voor wat er met en in onze bodem gebeurt. Dat dienen wij als raad, als lokale overheid die dicht bij het vuur zit en de beste, controle kan uitoefenen ook op te pakken. Wij mogen dit soort verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan. De VOORZITTER: Ja, maar de strafbaarstelling op grond van de hinderwet is na tuurlijk een rijksaangelegenheid. De heer VAN DER KALLEN: Particulieren kennen geen hinderwet als zodanig. Een particulier huis hoeft geen hinderwetvergunning aan te vragen voor een olie tank. Het zou natuurlijk ook kunnen dat men vanuit de diverse gemeenteraden het eens zou oppakken om daar wat aan te doen. Er zijn heel veel vergeten tanks. De heer RONNES: Dank u wel voorzitter dat ik alsnog het woord even mag hebben. Ik hoop eigenlijk van harte dat niemand van ons geconfronteerd wordt met een milieuramp, ik denk even aan de laatste woorden van de heer Van der Kallen, onze kinderen maar ook onszelf wens ik dat niet toe. Ik had een kleine vraag en die sluit een beetje aan bij het verhaal wat nu gehouden is. Naar aanleiding van het antwoord in de brief op het onderdeel waarom B W vindt dat bij particulieren het onderzoek niet gestart noch uitgevoerd kan worden, verwijst het college naar het feit dat zij andere prioriteiten stelt. Ik denk dat het wel eens van belang kan zijn en verhelderend kan werken het beleid en dat is dan in algemene zin misschien eens wat nader te formuleren. Ik zou het college willen vragen wat zij daarvan vindt van deze suggestie, dus welke prioriteiten stelt het college dan. De heer BAKX, wethouder: Ik denk dat het erg duidelijk is, mijnheer de voor zitter. Wij hebben vorig jaar toen ik de werkzaamheden op het gebied van het milieu geïnventariseerd heb waar onze dienst op dat moment mee bezig was de prioriteiten afgewogen ten aanzien van de taken waarvoor je gesteld wordt. Dan was dit od dat moment toch een zaak van de wat lagere prioriteiten. - 49 - Je zoekt dan de zaken uit die in ieder geval qua taakopvatting je voorstaat. Zou de raad zeggen nu goed, dit soort zaken zul je ook mee moeten oppakken, dan schuwen wij dat niet. Ik heb net ook al duidelijk gemaakt dat nu een actie door de provincie zal komen die door ons van harte wordt ondersteund en waar wij ook voorlichting over zullen geven. Moeten wij concreet gaan inventariseren en saneren, dan kost ons dat extra mankracht en financiën en daarvan heeft het college gezegd, op dit moment doen wij dat niet. Je kunt dan twee kanten uit. Of je haakt in op initiatieven van derden wat wij op dit moment dan doen, of je zult de prioriteiten moeten verleggen Wij hebben op dit moment daarvan duidelijk gezegd en het beleid hebben wij daarop afgestemd om dit een lagere prioriteit te geven. Laat ik daar gewoon duidelijk in zijn. De VOORZITTER: Dank U zeer. Dan lijkt mij dat de brief van het college voor kennisgeving aangenomen kan worden. x_ Mevrouw NOORMAN: Ik blijf toch maar herhalen, wij hebben bij de bespreking van het verkeerscirculatieplan in april of mei dit ook gezegd, dat de VVD-fractie grote vraagtekens blijft zetten bij de oplossing zoals gezocht wordt en ge vonden is volgens het college van de verkeersafwikkeling van de Potterstraat. Wij blijven daar grote vraagtekens bij zetten en in die verstande ondersteunen wij de brief van de familie Warmoeskerken. De heer VAN DER KALLEN: Als je in de Potterstraat gaat kijken, blijkt dat bij een eventuele realisering van een openbare uitgang van de parkeergarage aan de Potterstraat de woning van de familie Warmoeskerken zeer kwetsbaar is ge situeerd. De onrustgevoelens van die familie zijn dan ook alleszins begrijpe lijk. In dit kader denk ik dat de uitnodiging van de familie in hun brief om eens te komen kijken meer is dan de wens dat een ambtenaar of een wethouder eens langswandeltIk denk dat een goed op de hoogte brengen en houden een deel van de onrust van de familie kan temperen, waarbij een persoonlijk gesprek met de familie mijns inziens een goede zaak kan zijn. Ik hoop de het college niet alleen, zoals het in de collegebrief staat zo mogelijk met de opmerkingen van de familie rekening houdt", want ik denk dat die term te weinig concreet is om de familie met wat meer vertrouwen de ontwik kelingen te laten gadeslaan. De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat uit het v.c.p. wat in april is vastgesteld een aantal actiepunten voortvloeit die onderzocht moeten worden op haalbaarheid. Het is duidelijk dat dit daarvan een onderdeel is. Er is ook van gezegd dat moet od ziin haalbaarheid onderzocht worden. Oo de uit komst daarvan wil jk noe niet vooruitlopen. Dat is ook nog onmogelijk. Ik denk dat duidelijk is dat dit signalen zijn van de betreffende familie. Het is ook bekend hoe enkele fracties denken over deze verkeersafwikkeling. Op termijn komt uitsluitsel of het een reële haalbare zaak is die recht doet aan alle belangen of niet. Jk denk dat het in die context ook terecht is dat we de familie berichten. Ik kan u wel verzekeren, mijnheer Van der Kallen, dat zeer zorgvuldig niet alleen de familie Warmoeskerken maar ook andere belanghebbenden hierover zullen worden geïnformeerd. Het standpunt van de VVD-fractie is duidelijk. Zi De heer VAN DER KALLEN: Nog even en er is een Bergs milieuprobleem de wereld uit. Mijn complimenten, zowel voor de aanpak als - zij het laat gestart - voor de voortvarendheid. Ik hoop dat het college uit dit probleem de lering trekt, dat het beter en goedkoper is te voorkomen dan te genezen, waarbij ik U allen nogmaals wil wijzen op het bij 28u besprokene. De VOORZITTER: Dank u wel mijnheer Van der Kallen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 231