- 48 -
men een nieuwe methode heeft om de tanks leeg te slurpen. Dit gaat dan weer
voor een zeer schappelijke prijs, waarop particulieren kunnen reageren. Ik
wil daar hier dan ook actueel op inspelen. We zullen hier ook voorlichting
over geven. U kunt niet van onze dienst verlangen dat wij op dit moment die
inventarisatie en mogelijk de sanering zelf gaan oplossen.
De heer VAN DER KALLEN: Ik heb met interesse geluisterd naar de heer Bakx.
Hij noemt maar liefst driemaal in zijn betoog het woord direct gevaar. Dat
duidt er al op hoe kortzichtig men bezig is. Een heleboel verontreinigingen
die nu in de bodem zitten leverden een x aantal jaren geleden ook geen direct
gevaar op totdat men met die grond wat anders ging doen. Ik zal niet ingaan
op de details maar ik vind alleen al het feit dat je de woorden direct gevaar
een paar keer noemt in je betoog, heel zwak en ik vind het kortzichtig. Als
dit milieubeleid op deze manier iri1 onze samenleving doorgang vindt, dan zullen
we over 20 of 30 jaar zien wat het woord direct in 1987 heeft betekent.
Ik hoop dat de kinderen van de heer Bakx een ander lot zal worden bespaard dan
wat dit soort gevolgen zal hebben. Ik vind het droevig. De drinkwatervoorzie
ning in Nederland loopt op een heleboel punten gevaar. Er zijn ondergrond-stro
men die echt van zee landinwaarts stromen. Daar liggen dan de steden tussen.
Ik denk dat het tijd wordt voor andere maatregelen. Andere maatregelen hoeven
niet te betekenen dat de gemeente direct zelf tot de opsporing overgaat maar
zouden kunnen bestaan uit het heffen van een hoge boete indien vastgesteld wordt
dat in de grond van een particuliere eigenaar of van woningbouwverenigingen
tanks worden aangetroffen die lekken. Men moet dan hoge boetes in het vooruit
zicht stellen en dwingen tot sanering. Hier ligt een taak voor de overheid om
erger te voorkomen. Ik vind dat die taak niet naar behoren wordt opgepakt.
De VOORZITTER: Het laatste is natuurlijk een taak van de landelijke overheid,
mijnheer van der Kallen.
De heer VAN DER KALLEN: Wij zijn zelf verantwoordelijk als gemeente voor wat
er met en in onze bodem gebeurt. Dat dienen wij als raad, als lokale overheid
die dicht bij het vuur zit en de beste, controle kan uitoefenen ook op te pakken.
Wij mogen dit soort verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan.
De VOORZITTER: Ja, maar de strafbaarstelling op grond van de hinderwet is na
tuurlijk een rijksaangelegenheid.
De heer VAN DER KALLEN: Particulieren kennen geen hinderwet als zodanig. Een
particulier huis hoeft geen hinderwetvergunning aan te vragen voor een olie
tank. Het zou natuurlijk ook kunnen dat men vanuit de diverse gemeenteraden
het eens zou oppakken om daar wat aan te doen. Er zijn heel veel vergeten
tanks.
De heer RONNES: Dank u wel voorzitter dat ik alsnog het woord even mag hebben.
Ik hoop eigenlijk van harte dat niemand van ons geconfronteerd wordt met een
milieuramp, ik denk even aan de laatste woorden van de heer Van der Kallen,
onze kinderen maar ook onszelf wens ik dat niet toe. Ik had een kleine vraag
en die sluit een beetje aan bij het verhaal wat nu gehouden is.
Naar aanleiding van het antwoord in de brief op het onderdeel waarom B W
vindt dat bij particulieren het onderzoek niet gestart noch uitgevoerd kan
worden, verwijst het college naar het feit dat zij andere prioriteiten stelt.
Ik denk dat het wel eens van belang kan zijn en verhelderend kan werken het
beleid en dat is dan in algemene zin misschien eens wat nader te formuleren.
Ik zou het college willen vragen wat zij daarvan vindt van deze suggestie,
dus welke prioriteiten stelt het college dan.
De heer BAKX, wethouder: Ik denk dat het erg duidelijk is, mijnheer de voor
zitter. Wij hebben vorig jaar toen ik de werkzaamheden op het gebied van het
milieu geïnventariseerd heb waar onze dienst op dat moment mee bezig was
de prioriteiten afgewogen ten aanzien van de taken waarvoor je gesteld wordt.
Dan was dit od dat moment toch een zaak van de wat lagere prioriteiten.
- 49 -
Je zoekt dan de zaken uit die in ieder geval qua taakopvatting je voorstaat.
Zou de raad zeggen nu goed, dit soort zaken zul je ook mee moeten oppakken,
dan schuwen wij dat niet. Ik heb net ook al duidelijk gemaakt dat nu een
actie door de provincie zal komen die door ons van harte wordt ondersteund
en waar wij ook voorlichting over zullen geven. Moeten wij concreet gaan
inventariseren en saneren, dan kost ons dat extra mankracht en financiën
en daarvan heeft het college gezegd, op dit moment doen wij dat niet.
Je kunt dan twee kanten uit. Of je haakt in op initiatieven van derden
wat wij op dit moment dan doen, of je zult de prioriteiten moeten verleggen
Wij hebben op dit moment daarvan duidelijk gezegd en het beleid hebben wij
daarop afgestemd om dit een lagere prioriteit te geven. Laat ik daar gewoon
duidelijk in zijn.
De VOORZITTER: Dank U zeer. Dan lijkt mij dat de brief van het college voor
kennisgeving aangenomen kan worden.
x_
Mevrouw NOORMAN: Ik blijf toch maar herhalen, wij hebben bij de bespreking van
het verkeerscirculatieplan in april of mei dit ook gezegd, dat de VVD-fractie
grote vraagtekens blijft zetten bij de oplossing zoals gezocht wordt en ge
vonden is volgens het college van de verkeersafwikkeling van de Potterstraat.
Wij blijven daar grote vraagtekens bij zetten en in die verstande ondersteunen
wij de brief van de familie Warmoeskerken.
De heer VAN DER KALLEN: Als je in de Potterstraat gaat kijken, blijkt dat bij
een eventuele realisering van een openbare uitgang van de parkeergarage aan
de Potterstraat de woning van de familie Warmoeskerken zeer kwetsbaar is ge
situeerd. De onrustgevoelens van die familie zijn dan ook alleszins begrijpe
lijk. In dit kader denk ik dat de uitnodiging van de familie in hun brief om
eens te komen kijken meer is dan de wens dat een ambtenaar of een wethouder eens
langswandeltIk denk dat een goed op de hoogte brengen en houden een deel van
de onrust van de familie kan temperen, waarbij een persoonlijk gesprek met de
familie mijns inziens een goede zaak kan zijn.
Ik hoop de het college niet alleen, zoals het in de collegebrief staat zo
mogelijk met de opmerkingen van de familie rekening houdt", want ik denk dat
die term te weinig concreet is om de familie met wat meer vertrouwen de ontwik
kelingen te laten gadeslaan.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat uit het v.c.p. wat in april is
vastgesteld een aantal actiepunten voortvloeit die onderzocht moeten worden
op haalbaarheid. Het is duidelijk dat dit daarvan een onderdeel is. Er is
ook van gezegd dat moet od ziin haalbaarheid onderzocht worden. Oo de uit
komst daarvan wil jk noe niet vooruitlopen. Dat is ook nog onmogelijk. Ik denk
dat duidelijk is dat dit signalen zijn van de betreffende familie. Het is
ook bekend hoe enkele fracties denken over deze verkeersafwikkeling. Op termijn
komt uitsluitsel of het een reële haalbare zaak is die recht doet aan alle
belangen of niet. Jk denk dat het in die context ook terecht is dat we de
familie berichten. Ik kan u wel verzekeren, mijnheer Van der Kallen, dat zeer
zorgvuldig niet alleen de familie Warmoeskerken maar ook andere belanghebbenden
hierover zullen worden geïnformeerd.
Het standpunt van de VVD-fractie is duidelijk.
Zi
De heer VAN DER KALLEN: Nog even en er is een Bergs milieuprobleem de wereld uit.
Mijn complimenten, zowel voor de aanpak als - zij het laat gestart - voor de
voortvarendheid. Ik hoop dat het college uit dit probleem de lering trekt,
dat het beter en goedkoper is te voorkomen dan te genezen, waarbij ik U allen
nogmaals wil wijzen op het bij 28u besprokene.
De VOORZITTER: Dank u wel mijnheer Van der Kallen.