- 10 - het invullen van het hokje daarvoor uw voorkeur te laten blijken. Mag ik aan mevrouw Van Dort, de heer Bolsius en de heer Van der Stoel vragen of zij een stemcommissie willen vormen. De heer NIJPELS: Is dit een bindende voordracht.? Er zijn acht sollicitaties. De VOORZITTER: Het is een voordracht en in het algemeen mag de raad ook wel buiten voordrachten om benoemen, bijv. op het terrein Het staat mij niet bij of het bindend is mijnheer Nijpels op dit moment. U mag uw stem uitbrengen zoals u wilt. Mag ik de commissie verzoeken de plaatsen in te nemen en mag ik de heer Van der Stoel vragen het voorzitterschap op zich te nemen. Hij is jarig vandaag dus Uitgebracht zijn 28 stemmen waarvan 22 stemmen uitgebracht zijn op mevrouw Horne, 3 stemmen zijn uitgebracht op mevrouw Verspui, er is één stem uit gebracht op een mijnheer of mevrouw Maas en er zijn twee blanco stemmen. De VOORZITTER: Dank U zeer. Dames en heren, dan is mevrouw Van Horne be noemd. Voor de goede orde, een voordracht wordt geacht bindend te zijn. Maar als u buiten een voordracht besluit tot een benoeming wordt het besluit op zichzelve in een aantal gevallen vernietigd maar blijven de gevolgen in stand. Een aanbeveling wordt geacht een vrijblijvender karakter te hebben. Dan bent u daar ook maar weer van op de hoogte. En nu maar proberen dat de onthouden. 14. Voorstel inzake het verlenen van medewerking bij de uitvoering van de Regeling Opvang Asielzoekers. (Verzameling 1987, nr. AZ/146) De heer VAN WIJK: Op voorhand wil ik zeggen dat het gewijzigde voorstel wat ik zojuist op de tafel heb aangetroffen nog niet door mij bestudeerd is. De regeling opvang Asielzoekers vind ik primair een taak van de rijksoverheid die verantwoordelijk is voor toelating en uiteraard registratie. De gemeenten zijn aangewezen voor huisvesting en verzorging, waarvoor faciliteiten be schikbaar worden gesteld. In de grote steden, voornamelijk in het Westen, verblijft een groot aantal vluchtelingen, asielzoekers en anderen die tot de personenkring van culturele minderheden behoren. Het ligt dan ook,terecht vind ik, in het voornemen een bredere spreiding te bewerkstelligen. Nu rijst bij mij de vraag of Bergen op Zoom in eerste instantie de bereidheid moet tonen aan die spreiding van die asielzoekers mee te werken. Onze stad telt immers al een hoog percentage, bijna 8, inwoners die tot de groep minder heden behoren. Een bewijs dat Bergen op Zoom humanitaire sociale status in ruime zin nakomt. Ruimer dan vele andere plaatsen. Procentueel telt onze stad veel uitkeringsgerechtigden, waarvan een fiks gedeelte in aanmerking komt voor de jaarlijkse eenmalige uitkering, waaronder ook velen uit de groep minderheden. Mijn fractie stelt zich dan ook op het standpunt dat eerst andere gemeenten, dus plaatsen met een geringer aantal buitenlanders om het zo te noemen, dienen mee te werken aan de opvang van asielzoekers. Daar wilde ik het in eerste instantie bij laten. Mevrouw V.D. PUTTE: Ik had een kleine toevoeging willen hebben op blz. 586 waar staat daf'Binnen de door W.V.C. beschikbaar gestelde vergoedingen zal een parttime kracht worden aangetrokken voor begeleiding en opvang van de asielzoekers en ter verlichting van de verschillende extra werkzaamheden." Wij hebben het voorstel om deze partime kracht toe te voegen aan één van de bestaande welzijnsinstellingen en niet alleen te laten functioneren. Wij denken hierbij aan toevoeging bij het opbouwwerk. Ten aanzien van de opmerkingen van de heer Van Wijk zou ik willen vragen waar hij zegt dat we al 8% minderheden hebben die allemaal een uitkering trekken - 11 - De heer NIJPELS: Daar heeft hij gelijk in. Mevrouw V.D.PUTTE: Ik zou wel eens willen weten waar hij dat soort percentages vandaan haalt. De VOORZITTER: U mag in het algemeen elkaar best interrumperen maar misschien is het goed om in eerste termijn de verhalen af te laten maken. Aan die. discussie kunnen we allemaal meedoen. In de tweede termijn vind ik dat er ook zeker wel ruimte voor interruptie zou moeten zijn. Mevrouw Van der Putte stelt voor het besluit op ,pag. 587 met een punt VI uit te breiden. Ik weet niet precies hoe ik het moet formuleren maar in grote trekken komt het daarop neer dat het ten behoeve van de begeleiding van het departement van W.V.C. ontvangen geld beschikbaar gesteld wordt aan één van de gesubsidieerde welzijnsinstellingen, bijv. aan het opbouwwerk hier ter stede om binnen die context het werk uit te voeren. Het wordt niet een erg korte, bondige en duidelijke zin, maar dat is concreet uw voorstel Akkoord. Dan zoeken we daar nog wel even een redactie voor. De heer VAN DER STOEL: De heer Van Wijk konstateert terecht dat de toelating van mensen met een vluchtelingen- of asielstatus een kwestie van het rijk is. Het is ook helemaal niet aan de raad om daar als raad een oordeel over uit te spreken. Ik ga daar ook zeker niet op in. Wel wilden wij de opmerking maken dat duidelijk is dat de status van de mensen die hier zouden komen enige risico's met zich meebrengt in die zin dat het een status is waarbij niet actief integratie mag worden nagestreefd. Dat is e.en groot verschil met de andere mensen die wel komen en waarbij je als gemeente je volle gewicht er tegenaan kunt werpen om te kijken of je die integratie vorm kunt geven. Dat betekent dat met name de begeleiding naar de buurten toe waar mensen komen te wonen uitermate belangrijk wordt. Je moet gewoon nuchter konstateren als je ziet wat voor vormen van huisvesting in aanmerking komen dat het ook weer bepaalde buurten zijn waar deze mensen terechtkomen. Dit gezegd zijnde kijken wij naar de evaluatie die door het college is toege zegd en kunnen wij met het voorstel en de wijze waarop dat geformuleerd is het helemaal eens zijn. Tot slot in de richting van wat de heer Van Wijk zegt zou de V.V.D. het tamelijk gênant vinden als Bergen op Zoom het niet op zou kunnen brengen dit geringe aantal mensen gedurende enige tijd ruimte te geven. De motiveringen die van zijn partij in de diverse commissies zijn gegeven, daar nemen wij volgaarne afstand van. De heer VAN DER KALLEN: Een bescheiden voorstel, merkwaardig hè, wij willen al lemaal meer inwoners en meer huizen, maar toen ik bepaalde sprekers in de commissies alsmede in de raad hoorde, wekten zij bij mij de indruk dat zij eigenlijk wilden zeggen iedereen is welkom, zolang hij of zij maar een Neder lander is en niet nu of straks in de bijstand komt. Ja, mijnheer Van Wijk, Bergen op Zoom heeft verhoudingsgewijs veel buitenlanders, maar die zijn hier niet.gekomen omdat zij Bergen op Zoom zo mooi vonden. Zij of hun ouders vonden hier werk, dienen of dienden onze samenleving, onze industrie. De BSD vindt dat Bergen op Zoom haar steentje voor de opvang van asielzoekers dient bij te dragen. Eén zaak staat hierbij voorop: humaniteit, zowel bij de opname van de asielzoekers als bij de afwikkeling van de asielaanvraag. Buiten onder dak hebben asielzoekers ons inziens ook recht op zekerheid, ook als die zeker heid een uitwijzing betekent. Nu WVC de gemeente gaat belasten met de opvang, vindt de BSD het getuigen van een goede taakopvatting als de gemeente in deze aandringt op snelheid van de as ielaanvraagafhandeling De BSD vindt ook dat de hogere overheid de financiën moet verschaffen nu en in de toekomst óm de opvang goed te regelen. Resumerend verzoekt de BSD het college om zowel ten aanzien van de financiering als ten aanzien van de snelheid van afhandeling van de as ielaanvraag het nodige onder de aandacht van het ministerie van WVC te brengen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 212