2 - lenslocte merk ik op dat thans worden aangehouden een aantal punten van deze agenda. Dit zijn voorstel 24.en van agendapunt 28 het op blz. 6 onder ae letters bb. te vinden punt. Afgevoerd wordt, de eerder genoemde punten worden aangehouden tot een nadere behandeling, onder punt 27 de 139e wijzi ging van de begroting. 1- Vaststelling van de notulen van de vergadering van 25 juni 1987 De VOORZITTER: De heer Van Es heeft mij gevraagd om op blz. 49 de eerste alinea van de notulen een wijziging in de tweede zin aan te brengen. Die tweede zin moet luiden"Ten eerste de aktiviteiten van de Stichting Breek op deze lokatie hebben zoals bekend niet onze instemming. Nadat wij de band beluisterd hebben, hebben wij vastgesteld dat de heer Van Es het inderdaad zo in de raadsvergadering gezegd heeft. De heer NIJPELS: Naar aanleiding van de mededeling die u net gedaan heeft, mag ik dan weten waarom 28 bb. ingetrokken wordt Dat andere weet ik maar bb. weet ik niet. Ik heb vanmiddag in de stukken gekeken en daar lag bb. niet bij, terwijl ik een afschrift gekregen heb vanochtend van de secretaris waar ik het antwoord wel heb vernomen. Dan is mijn vraag waarom wordt dit van de agenda afgevoerd De VOORZITTER: Omdat het belangrijke samenhang vertoont met 24 en het dus zaak is om als daar een oplossing gevonden is de schrijvers van de brief zoals onder bb. bedoeld van de oplossing tevens kennis te geven. De heer NIJPELS: Mag ik dan een opmerking maken. De VOORZITTER: Nee mijnheer Nijpels, ik heb u nu van de hoed en de rand verteld en het lijkt mij dat over deze mededelingen geen discussie mogelijk is, anders hadden wij het punt net zo goed op de agenda kunnen laten staan. Dames en heren, voor het overige hebben mij over de notulen geen op- en/of aan merkingen bereikt, zodat zij met inachtneming van datgene wat de heer Van Es opgemerkt heeft zijn vastgesteld. 2- Voorstel tot het verlenen van eervol ontslag aan de heer J.H. van Mosselveld uit zijn betrekking van gemeente-archivaris, tevens direkteur van het gemeente museum. (Verzameling 1987, nr. PZ/153) De heer VAN WIJK: Nu de heer Van Mosselveld per 1 januari a.s. vervroegd gaat uittreden heeft de fractie Gemeentebelangen/Stadspartij bij de behandeling van dit agendapunt behoefte om de heer Van Mosselveld heel hartelijk dank te zeggen voor de vele verdiensten aan stad en bewoners bewezen. Vooral in zijn funktie als direkteur van het gemeentemuseum laat hij een prachtig Markiezen- hof aan volgende generaties achter. Mogelijk is er nog een nader tijdstip vast te stellen, dat laat ik aan u over voorzitter, om daarvoor persoonlijk dank te betuigen aan betrokkene. De VOORZITTER: Geheel conform de regeling zal aan dit hoofd van dienst ook een receptie worden aangeboden waarbij wij zeker bij zijn verdiensten zullen stil staan. Dames en heren, u wenst over dit punt geen stemming of aantekening. Dan is aldus besloten. 3. Voorstel tot het verlenen van eervol, ontslag aan de heer Ir. A.M.A. Roesink uit zijn betrekking van direkteur van de gemeentebedrijven. (Verzameling 1987, nr. PZ/154) Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aan genomen - 3 - 4. Voorstel tot wijziging van de benoemingsprocedure voor Hoofden van Dienst en tot aanpassing van het Uitvoerbesluit Artikel B 1 van het Algemeen Ambtenarenreglement. (Verzameling 1987, nr. PZ/155) De heer SMITS: De voorstellen onder punt 4. van deze agenda zijn een logisch gevolg van het stappenplan van de vernieuwing van de gemeentelijke organisa tie. Eerder heeft deze raad zich uitgesproken over de hoofdstructuur en heeft de raad de benoeming bekrachtigd van enkele hoofden van dienst die in de nieuwe structuur overeenkwamen of nagenoeg overeenkwamen met die in de oude structuur. Resteert de benoeming van hoofden van de nieuw te vormen diensten. De procedure der benoeming die voor ons ligt kan de goedkeuring krijgen van de V.V.D.-fractie, al vinden wij dat de politiek pas heel laat, bij punt 4.9 bij de benoeming betrokken wordt. De procedure daarvoor met zijn bestuur lijke en ambtelijke vertegenwoordiging levert échter zoveel inspraakmogelijk heden van de direct betrokkenen op dat de VVD-fractie alle vertrouwen heeft in een goede werking. De VVD-fractie geeft een wat ander geluid t.a.v. de delegatie van de benoeming van hoofden van dienst zoals in dit voorstel verwoord. Bij de behandeling van de hoofdstructuur is er discussie geweest over het vormen van één of twee diensten in de zachte sector. De VVD-fractie heeft bij die gelegenheid gezegd dat de voor keur uitging naar één dienst, maar dat vanwege de ingebrachte argumenten bij de inspraakronde accoord kon worden gegaan met de vorming van twee diensten onder de voorwaarde dat we daarop terug zouden komen wanneer het stappenplan zover zou zijn dat we aan evaluatie toe zouden zijn. Deze tweedeling houdt in dat er twee direkteuren benoemd worden voor de zachte sector. De harde sector smelt straks samen tot één dienst met één direkteur en één adjunct-direkteur met een duidelijk omschreven taak. In de nieuwe figuur is een belangrijke plaats ingeruimd voor het management team. Ik lees u voor uit de"nota inzake structuur en functioneren in hoofd lijnen van de gemeentelijke organisatie" op blz. 22. Daar staat "Het manage mentteam. Eerder in deze notitie is het magementteam ter sprake gekomen. De ambtelijke coördinatie vindt daar plaats. In de regel bestaat dit team uit de gemeentesecretaris en de hoofden van de vakdiensten. Periodiek wonen ook de hoofden van de overige dienstên de vergaderingen bij omdat ook uit die diensten signalen naar voren komen die voor het te voeren beleid van belang zijn. Daarmee zijn we aangeland bij een tweede, niet minder belangrijke funktie van het team, het signaleren van ontwikkelingen die het nodig maken beleidswijzi gingen of initiatieven te entameren. Het zal duidelijk zijn dat het management team de spil is van de ambtelijke organisatie". Tot zover het stuk over de organisatie. Het vreemde nu is dat alle deelnemers van dit managementteam benoemd worden door de raad, uitgezonderd de adjunkt-direkteur van de harde sector, die toch een vast takenpakket toegedacht wordt en een volwaardig lid is van dit management team. U begrijpt voorzitter, de VVD-fractie wil het voorliggende voorstel amen deren in die zin dat de benoeming van de adjunkt-direkteur van de dienst Stads ontwikkeling en Beheer aan de raad blijft voorbehouden, zodat het hele management team op dezelfde wijze in funktie wordt benoemd. Mevrouw VERAART: Wij kunnen instemmen met de benoemingsprocedure voor Hoofden van gemeentenlijke diensten. Ten aanzien van het opstellen van de advertentie genoemd onder 2.1 zou ik toch het volgende willen opmerken. In weekblad De Zoom is enige tijd geleden een ad vertentie verschenen voor een assistent van de gemeentesecretaris. Daarin stond onder andere vermeld, ik citeer even"het gemeentelijk beleid is gericht van het aantal vrouwen in middelbare en hogere funkties. Daarom worden vrouwlijke kandi daten uitdrukkelijk uitgenoedigd te solliciteren. Men ging zelfs zover om te ver melden dat bij gelijke geschiktheid aan een vrouwlijke kandidaat de voorkeur ge geven zou worden. Helaas zijn er na deze advertentie oproepen geplaatst voor werkelijk leidinggevende funkties, d.i. hoofd afd. financiën, hoofd afd.personeel organisatie, direkteur van de nu te vormen dienst Welzijn en in niets van dit

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 208