- 30 - commissie kan worden gesproken wanneer althans bij die commissie een dergelijke ambitie aanwezig is. Onze fractie stemt in met het voorstel zoals het nu voor ons ligt. In mijn betoog heb ik namens de C.D.A.-fractie een aantal accenten aangegeven die tevens hun doorwerking hebben naar het door ons voorgestane welzijnsbeleid in deze stad. In het raadsvoorstel, de beleidsnota, de subsidie- en procedureverordeningen zien wij voldoende aanknopingspunten besloten liggen om in de komende jaren vanuit onze visie aan het welzijnsbeleid in deze stad inhoud te geven. Een kort punt ten aanzien van het dictum van het besluit zoals dat thans voor ons ligt. Uit de kanalen waarvan raadsleden zich ook bedienen, ik denk dat dat ongeveer hetzelfde kanaal is geweest als waar de heer Van der Stoel over spreekt, hebben wij een laatste sprankje twijfel bespeurd bij het werkbestuur van het Spuihuis en de Kastanje met betreking tot het in handen laten van het beheer bij SKW. Een laatste sprankje twijfel dat nog bestaat door het volkomen ongegrond verklaren van hun bezwaarschriften en dat is, ook naar mijn mening, op dit punt ten onrechte. Wellicht dat, hetzij door een toezegging van de wethouder hoe dit dient te worden verstaan formeel, 'hetzij door het toevoegen van de twee namen van de bezwaarschrijvers aan het onderdeel waarin het bezwaar schrift van SKW gedeeltelijk gegrond, of liever gezegd ongegrond wordt ver klaard maar ten uitzondering van punt e. kan worden toegevoegd. Het standpunt van onze fractie ten aanzien van de motie van de V.V.D. en D'66 is een beetje afhankelijk van de uitleg die het college zal geven en ik hoop dadelijk die uitleg te vernemen, aan de rekbaarheid van de formulering dat de uitkering kan worden gebruikt om een bijdrage te ,leveren aan de instand houding functionering van de sociaal-culturele accomodatles want met deze for mulering kan ik alle kanten uit, zelfs die die de V.V.D./D'66 motie ons wil sturen. Mevrouw V.D.PUTTE: De wethouder heeft al veel over zich heen gekregen. Ik denk dat ik maar eens begin met een positief punt en dat gaat over het enige nieuw beleid wat ik kon vinden tussen de stukken. Er is daarnet al even over gesproken bij een ander agendapunt. Van verschillende zijde is meermalen gepleit voor volledige notulen van commissievergaderingen bij de stukken voor de raad. Er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom dat niet zou kunnen, maar het gebeurt gewoon niet. Nu echter wel. Ik hoop dat het hele college de door wethouder Dekkers ingezette weg zal blijven volgen en voortaan de notulen van de commissievergaderingen bij de stukken wil toevoegen en niet alleen hoeveel mensen er wel of niet accoord zijn gegaan met het voorstel. Het gaat dus over welzijn en daar begin ik dan nu aan.Begin dit jaar heeft D'66 u een uitgebreide visie doen toekomen over het welzijnsgebeuren. Een niet door D'66 uitgebroed ei maar bedacht door iemand die midden in het welzijnswerk zit en het hele gebeuren geanalyseerd heeft en richtlijnen aangegeven heeft voor een nieuw beleid. Helaas heb ik geen nieuw beleid in de stukken teruggevonden, integendeel hetzelfde moet maar dan met minder geld. Uw eerste voorstel al dat het met heel veel minder geld moest gaan gebeuren uw tweede voorstel is nu wat in de tijd uitgesmeerd, maar inhoudelijk met hetzelfde effect. Welzijnstijd is oorlogtijd, ieder jaar weer. Brieven, be zwaarschriften, kritiek overal, in de krant tegenwoordig ook op de T.V. Wij kunnen met het plan meegaan mits het door ons in de commissie gedane voor stel wordt overgenomen. Dat voorstel was het volgende. De stichting buffetten, daarover ligt een motie. Een toelichting is, de stichting Buffetten moet blijven zoals het was. Wij stemmen niet in met uw voornemens de winstuitkering van de stichting Buffetten te wijzigen in die zin dat daarvan een deel of de gehele opbrengst ten bate van de gemeente komt. - 31 - Eem ambtelijk ondersteunde werkgroep die onderzoekt welke aktiviteiten in welzijnsland op welke wijze ondersteund thans in Bergen op Zoom plaats vinden, welke kostensoorten met deze activiteiten verband houden. Een toelichting daarop is dit. Alleen nadat dit onderzocht is kan de raad inhoudelijk keuzes maken en kan met behulp van een indexeringssysteem in de toekomst de huidige confectiesubsidiestroom in maatwerk worden omgezet. Ook dit is geen nieuwe constructie of geen nieuw voorstel. Deze constructie is destijds ook toegepast onder uw leiding, voorzitter, bij de zwembadpro- blematiek en zie, daar zijn we ook uitgekomen. Bij dit onderzoek kan tevens de meest gewenste wijze van beheer van alle wijkhuizen worden betrokken. De heer VAN DER KALLEN: Ik onderschrijf om te beginnen de woorden van de heer Van de Water. Na de heer Ronnes toe zou ik een opmerking willen plaatsen hij'kon geen beleid vinden in het stuk van het college, ik heb er ook helaas voor niets naar gezocht in het stuk van de P.v.d.A. Geen subsidies meer voor veel verenigingen en instellingen o.a. voor Benegora, voor de B.R.T.O. noch voor Halwana, ik denk dat dat net zo goed een boekhouderssnoeimes is. De B.S.D. wijst het totaal van de nota Welzijn 1987 - 1990 af, wij stemmen in met bepaalde onderdelen van de nota. Zo gaan wij accoord met de bezuini gingen op S.K.W. en de Peperbus die betrekking hebben op de besparing die op kan treden bij verhuizing van deze instellingen. Wij zijn ook accoord met het bezuinigingsvoorstel van de Peperbus van f. 25.000,- Wij wijzen echter verdere bezuinigingen op deze instelling absoluut af. Het opbouwwerk heeft nog veel, heel veel werk te doen. Wij gaan accoord met de bezuinigingen op S.K.W. Wij wijzen nadrukkelijk de plannen met de stichting Buffetten om meerdere redenen af, t.w. a. wij achten ze in strijd met de wet alsmede met de bedoeling van de wet gever; wij achten het volstrekt onjuist dat een stichting met een bestuur wat volledig bestaat uit wethouders en ambtenaren van de gemeente Bergen op Zoom, de oprichters van deze stichting, gelden gaan overmaken naar de oprichters. Artikel 285, lid 3, boek 2 van het Burgerlijk Wetboek geeft duidelijk aan wat de wetgever op dit punt beoogt. b. wij vermoeden dat de winst met deze plannen zal verdwijnen als sneeuw voor de zon omdat naar ons vermoeden de beheerskosten door de demotivatie door deze maatregel zullen toenemen. Wij achten het een slechte zaak dat vele verenigingen waaronder de bejaar denbonden sterk in inkomen achteruit zullen gaan. Tevens vindt de B.S.D. het volstrekt onjuist dat de gemeente straks nadrukkelijk een belang zou krijgen bij de omzet en winstontwikkeling van de stichting Buffetten. Dit kan de goede naam en faam der gemeente aantasten ten aanzien van para- commercie. De B.S.D. is verbijsterd dat het college op haar voorstel om het beheer van het Spuihuis over te dragen aan de dienst sociaal kulturele accomodaties is teruggekomen. Met name het beheer van S.K.W. over het Spuihuis heeft in het verleden herhaaldelijk aanleiding gegeven tot discussies en brieven aan de raad. Prominent daarin stonden daarin de problemen met de W.W.S. en de wijze waarop in het Spuihuis omgegaan werd met de horecavergunning. De B.S.D. is van mening dat voor het optimaal functioneren van het Spuihuis als buurthuis voor, van en door de wijk het beheer overgedragen zou moeten worden aan een neutrale instelling als de dienst sociaal kulturele accomodaties. Daarom ver zoek ik het college het voorstel wederom te herzien in die zin dat het Spui huis onder de dienst sociaal kulturele accomodaties wordt gebracht en de Kastanje beheert blijft worden door S.K.W. Tot slot, indien men wil bezuinigen vindt de B.S.D. dat men dat'het beste doet daar activiteiten die veel kosten en weinig opleveren te schrappen. Naar onze visie staat dan de Botte Hommel boven aan de lijst.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 179