- 26 - De motie is ondertekend door de leden Van der Stoel, Noorman, Krijger, v.d. Putte en Bolsius in voldoende mate en maakt deel uit van uw be raadslaging. De heer -VAN WIJK: Een druk besproken voorstel, gepaard met stapels brieven. Het lijkt mij weinig zinvol om erop terug te komen en dat geldt ook voor het gesprokene tijdens de hoorzittingen en de afgelopen commissievergadering van Welzijn. Over dus naar de besluitvorming op pag. 496. Met het voorstel de stichting SKW te korten met f. 60.000,- voor 1988 en nogmaals datzelfde bedrag voor 1989 akkoord. Dat geldt ook voor de bezuiniging voor de Peperbus, groot f. 25.000,- voor volgend jaar op voorwaarde dat voornoemde stichting dat vóór 1 september weet aan te geven. Vóór 1 januari 1988 dient de Peperbus een voorstel in te dienen om voor het dan komend jaar 1989 f. 82.000,- te bezuinigen. Onder e. waar staat dat het beheer van het Spuihuis en de Kastanje bij de Stichting Sociaal Kultureel Werk blijft, is in afwijking met het eerder ingediende voorstel. Mijn fractiegenoot de heer Van de Water zal daar zo dadelijk op ingaan. Onder punt f. schrijft u dat de raad kennis neemt van het voornemen van de stichting Buffetten om de wins tui tkering: me t ingang van te beëindigen. Bedoelt het college te zeggen dat is een zaak van de stichting en de gebrui kers Ik mag aannemen dat de stichting Buffetten en de vaste gebruikers destijds afspraken over uitkeringen hebben gemaakt. Kunnen die afspraken zo maar eenzijdig worden stopgezet Een andere vraag: kan de stichting de richting van de winstuitkeringen zo maar wijzigen? Met de overige punten akkoord. Nog een slotopmerking. Met het voornemen SKW en opbouwwerk de Peperbus in één pand onder te brengen zijn we het eens, we juichen dit toe. Onze fractie heeft daar in het verleden al meerdere malen op aangedrongen. De heer VAN DE WATER: Toch een toelichting bij het tegen zijn van 1. Al een groot aantal jaren ben ik betrokken bij het gebeuren in het Spuihuis op een breed vlak. Bij de start van de aktiviteiten zowel opbouw als sociaal- kultureel werk was het westelijk stadsdeel een vrij a-sociale wijk waar toen behoefte bestond aan deskundige ondersteuning. Dit was in de jaren 60. Het PON profileerde het gebied als achterstandsgebied waar nodig ondersteu ning diende plaats te vinden. Terecht. Er is op dat gebied veel bereikt. Zodanig zelfs dat in de jaren zeventig het mogelijk was, in overleg met diverse instanties, een eigen beleid voor de toekomst uit te werken waar door een verpauperde wijk tot bloei kon komen, waar het prettig wonen en verpozen is. De laatste jaren was de eigen bijdrage vanuit de wijk zelfs zo sterk dat er praktisch geen ondersteuning van beroepskrachten meer nodig was. Ze waren dan ook praktisch nooit meer te zien. Mede daardoor verloor het Spuihuis zijn funktie als wijkhuis, het was aan het afsterven. Door de inzet van vrijwilligers werden diverse clubs naar het Spuihuis gehaald, die op zich geen enkele relatie hadden met SKW, maar het gebouw voorzag in de behoefte waardoor het met kunst en vliegwerk draaiend werd gehouden. SKW en opbouwwerk zag men er niet meer. Van die zijde was er dan ook geen beleid en geen verantwoording meer, maar er kwamen wel bezoekers, het gebouw funktioneerdeTot de laatste twee jaar toen ook de instellingen merkte dat men zo niet verder kon. SKW wilde uit zelfbehoud meer van zich laten horen en haalde de aktiviteiten die in het Spuihuis waren onder het mom zo is het beter onder haar vleugels. Haar doelstelling, verzelfstandiging van bewoners uit het oog verliezend, puur uit zelfbehoud. In het kader van eerdere be zuinigingen was het kantoor van SKW ondergebracht in het Spuihuis. - 27 - Om een sober beleid te voeren verliet men na korte tijd het Spuihuis en huurde een andere kantoorruimte. Men bouwde in de kantoorruimte van het Spuihuis een bar waar geen enkele behoefte aan was. De toen toegepaste bezuinigingen werden met veel geweeklaag ontvangen, net als nu, maar men ging gewoon zijn eigen gang. Geacht college, middels een persoonlijk schrijven heb ik getracht een inzicht te gevenover de problematiek in de wijk. Ik dacht dat u er begrip voor had, uw eerder gedaan voorstel om het Spuihuis los te koppelen van SKW was daar een blijk van. Waarom dan nu van standpunt veranderen Onze mening is dat het bestuur van SKW en de beroepskrachten de laatste jaren in het Spuihuis gefaald hebben. Uit de gesprekken met het bestuur van SKW, de gemeente en WWS is mij gebleken dat het bestuur geen enkele notie had of wilde hebben van datgene wat zich in het Spuihuis afspeelde De laatste tijd stak men zelfs een pluim op eigen hoed dat men het zo goed voor elkaar had. Geen enkel woord over haar fouten en onkunde in haar beleid. Voor mij is het onbegrijpelijk dat dit door het college en de raad geaccep teerd wordt. De manier waarop het Spuihuis wordt gebruikt heeft praktisch niets meer met het wijkhuis van doen. Club- en buurthuiswerk is praktisch nihil. Zeventig procent van de bezwaarmakers die getekend hebben zijn geen bewoners van het westelijk stadsdeel. In deze tijd van bezuinigingen waar ons doel zou moeten zijn datgene te ondersteunen wat noodzakelijk is, is het onrechtvaardig om deze instellingen op deze manier in stand te houden. Daar is op deze plaats geen behoefte aan. Als alleen op politieke gronden beslist zou worden om het Spuihuis toch onder beheer van SKW te houden is dit puur een zwaktebod en niet gebaseerd op beleid en gezond verstand. Dringend verzoeken wij u, raad en college, het beheer 'van het Spuihuis niet meer onder SKW te doen plaatsvinden. Zij verdienen het niet, zij hebben er geen recht op en er is geen behoefte aan in deze wijk in de zin van buurt huis. Misschien is er wel behoefte aan ruimte voor aktiviteiten in bredere zin maar dan niet buurtgericht en niet onder beheer van SKW. Rest op dit moment nog een opmerking en tevens een vraag. Is het binnen het huidige beleid van de gemeente Bergen op Zoom mogelijk dat, nu duidelijk wordt aan sociaal kultureel werk buurtgericht, de doelstelling van SKW als zij de exploitatie gaan doen van gebouwen door de overheid gesub sidieerd voor sociaal-kulturele doeleinden. Passen de huidige aktiviteiten naar uw mening nog binnen het sociaal kultureel plan van onze gemeente De heer CATS: De welhaast traditioneel in de mei en junimaanden gemaakte ver gelijkingen tussen vroeger en nu, tussen hier en elders, over het aanwezige welzijnstekort of welzijnsoverschot en de rol van de overheid daarin stelt zowel de particuliere instelling als de gemeentelijke overheid voor de vraag in wat voor tijd we eigenlijk leven. Is dat er één waarin alleen sprake is van minder geld of is het tevens of hoofdzakelijk een periode van recon structie van de verhouding gemeente en particuliere welzijnsorganisaties. Onze fractie meent dat het met name een tijd van reconstructie zou dienen te zijn, een tijd van het opnieuw bepalen van posities en het op een nieuwe leest schoeien van de verhouding tussen gemeentebestuur en particuliere or ganisaties, een periode van herbezinning op de rol en betekenis van bestuur ders, beroepskrachten en vrijwilligers binnen het particulier initiatief. Een tijd waarin ook het doel en de werkwijze van het welzijnswerk zelf aan herformulering toe is vanwege de toenemende vergrijzing en ontgroening, meer zelfstandige huishoudens, een afnemende omvang van de broepsgeschikte be volking, gewijzigde produktieverhoudingen waarbij ik denk aan ondermeer automatisering, organisatieleiding en opleiding, nieuwe produkten, meer be schikbare informatie en ga zo maar door.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 177