- 18 - Verder hoorde ik de wethouder zeggen dat de invoering van de basiseducatie moet geëffectueerd worden voor 1 augustus. Ik hoor hem niet zeggen zal geëffectueerd worden voor 1 augustus. Ik vind de hoeveelheid onduidelijkheden nog zo legio, ik zou nogmaals voor uitstel tot 1 januari willen pleiten. Mevrouw KRIJGER: De wethouder belooft wel maar garandeert niets en daar heb ben wij toch wel wat moeite mee. Wat ons betreft kan u rustig van start gaan. Toch willen wij als VVD-fractie graag dat contract zien. Als het ons niet bevalt dan kunt u er gegarandeerd zeker van zijn dat we daar volgend jaar erg moeilijk over gaan doen. De heer DEKKERS, wethouder: Ik denk, om bij mevrouw Krijger te beginnen, dat er in principe geen sprake is van het contract, er zal alleen een plaatselijk bestuur worden gevormd en dat plaatselijk bestuur kiest een bepaalde signatuur, het plaatselijk bestuur kiest aanhaking bij O.M.O. voor een aantal administra tieve en andere ondersteuningsactiviteiten. Daarvoor moet een bedrag worden betaald en worden ze dus lid van de Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Uit de statuten zal blijken dat die neutrale instelling denk ik gekozen wordt voor de basiseducatie en daar zitten vertegenwoordigers van alle geledingen, ook van de voorlopersbij. Wat dat betreft denk ik dat wanneer die eventueel, maar dat ligt niet in de lijn der verwachtingen, gezamenlijk zouden kiezen vooi een ander signatuur, zij dat recht eventueel ook nog hebben. Maar nog maals dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. Er is geen sprake van een direct contract. Als u zegt ik wil later kennisnemen van het feit, als de sta tuten van 0M0 in dat hele grote apparaat vastgesteld zijn, maar u hebt kennis kunnen nemen van de concept-statuten, of dat allemaal nog zo bewaarheid is ge worden, dan heb ik en ik denk 0M0 ook geen enkel probleem om die statuten een keer ter inzage te leggen voor de commissie onderwijs. Dat betekent niet dat wij daar enige invloed op hebben. Dan ten aanzien van de slagen om de arm. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest met betrekking tot de financiële situatie bij de start van de basiseducatie. Waar ik verder niet duidelijker over kan zijn is de kwestie van de afwikkeling wat er in voorgaande jaren is gebeurd. Ik heb alleen aangegeven dat het college van mening is dat men niet al te gemakkelijk naar de zijde van de gemeente moet kijken om de veronderstellen dat de gemeente klaar zal staan om dat gat te dichten. Overigens is dat gat niet alleen geslagen doordat de gemeente Bergen op Zoom op een gegeven moment een maximum in het plafond van de V.J.V.-subsidi ering heeft gebracht maar ook vanwege het feit dat deze V.J.V.-instellingen bij andere gemeenten meer subsidie claimden dan die gemeentebesturen van plan waren te betalen. Welnu dan komt men op een gegeven moment financiële middelen tekort. Wie daarvoor uiteindelijk opdraait, dat weet ik niet. Het zou kunnen zijn dat op een gegeven moment degene die gemeend heeft er toch op afgaand dat het allemaal prima functioneerde kredieten heeft verstrekt, daarvan wel eens de wrange vruchten zou kunnen plukken. Nogmaals, dat is koffiedikkijkerijik heb er op dit moment geen flauw idee van hoe dat zich precies zal ontwikkelen Ik ben duidelijk geweest ten aanzien van de start van de basiseductie en daarop waren denk ik de vragen van mevrouw Ambsgts en mevrouw v.d. Putte in belang rijke mate gestoeld. In een gesprek op 10 juni j.l. is ons verteld dat 1986 het basisjaar is en zeker de heer Bolsius en mevrouw v.d. Putte zullen zich kunnen herinneren dat in deze raad regelmatig is gestoeid over het feit van welk jaar is maatgevend voor de uitkering van de basiseducatie. Daarover nu waren de recente mededelingen op 10 juni in een gesprek op het ministerie duidelijk en in de geest zoals ik zojuist heb verteld. Of het derhalve, mijn heer Van der Kallen, een overname is met lusten en lasten, dat is niet aan de orde. Ten aanzien van de basiseducatie heeft de gemeente en hebben de instellingen de mogelijkheid om te kiezen voor een volledige fusie met voor lopers. Men kan ook, zoals in dit gebied is gebeurd, kiezen voor vorming van een nieuwe instelling en uiteraard moet het nieuwe bestuur met de oude be sturen overleg plegen over een aantal zaken waaronder de belangrijkste de overname van het personeel, maar daar hebben we zojuist over gesproken. - 19 - Als ik gezegd heb het moet per 1 augustus starten en u twiijfelt dan of het zal starten dan kan ik zeggen dat ik er alle vertrouwen in heb dat het be stuur op 1 augustus start. De VOORZITTER: Dank U zeer. Dames en heren, ik denk dat wij dit onderwerp in twee termijnen voldoende behandeld hebben. Wenst u stemming, aantekening Zo niet, dan is aldus besloten. 15. Voorstellen ex artikel 70 van de Wet op hfet basisonderwijs t.a.v. R.K. Basis scholen Noordsingel 7 en Galenuslaan 1 (Verzameling 1987, nr. AZ/109) 16. Voorstel tot het niet vermeerderen van het aantal openbare basisscholen en tot het niet vaststellen van het plan van basisscholen voor de schooljaren 1988/1989 t/m 1990/1991 (Verzameling 1987, nr. AZ/126) 17Diverse voorstellen betreffende onderwijsaangelegenheden. (Verzameling 1987, nr. AZ/127) Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de punten 15, 16 en 17 aangenomen 18. Voorstel tot het verlenen van een startsubsidie aan de, stichting "Spirit" (Verzameling 1987, nr. AZ/121). De heer VAN DER KALLEN: De stichting Spirit en haar popnota is een lovens waardig initiatief. Toch zit er één element in wat voor mijn partij aan leiding is om het voorstel kritisch te benaderen. Dat is de wens om te gaan functioneren als een commercieel boekingskantoor. Om dit te motiveren wijst men met een beschuldigende vinger naar de commerciële boekingskantoren. Zo is te lezen dat zij misbruik maken van de onwetendheid van amateurbands alsmede dat zwartbetaling, onderbetaling en contractbreuk veelvuldig voorkomen. Dit alles zonder ook maar één voorbeeld, zonder ook maar de schijn van een bewijs te leveren. Voor de B.S.D. is deze handelswijze niet behoorlijk. Terwijl men erkent dat de activiteiten van een boekingskantoor veel tijd, geld en moeite kost, beoordeelt men de commerciële boekingskantoren als te duur. Een goed boekingskantoor doet veel voor zijn cliënten, o.a. de fiscale bege- leding, douaneformaliteiten en de rechtsverhoudingen staan in hun handelen centraal. Ze bemiddelen tussen werkgever en werknemer en maken beiden duidelijk wat de kosten en baten zijn. Helaas is het grote verschil tussen de kosten voor de een en de baten voor de ander in ons door belastinginners beheerste maatschappij voor de staat. Een goed commercieel boekingskantoor heeft een fiscaal nummer wat bij ministeriële beschikking verleend wordt. Dit nummer krijgt men alleen na een intensieve controle door de belastingdienst en geeft derhalve een behoorlijke garantie dat de wandaden zoals in de popnota be schreven bij gebruik van de commerciële boekingskantoren vrijwel uitgesloten zijn. Gezien het voorgaande wijs ik deze activiteit van de subsidieaanvrager volledig af. Ik vind het volstrekt onjuist dat de belastingbetaler met zijn eigen belastingcenten oneerlijk beconcurreerd wordt. Het is heel gemakkelijk om goedkoper te zijn als je huur-en telefoonrekening door de overheid be taald worden. De B.S.D. is van mening dat indien particuliere ondernemingen goed werk leveren de overheid op door haar gesubsidieerde instellingen op dat terrein dan geen taken heeft. Indien het college niet kan garanderen dat de stichting zich zal onthouden van deze bemiddelingsactiviteiten wijst de B.S.D. deze subsidie af.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 173