- 18 -
Verder hoorde ik de wethouder zeggen dat de invoering van de basiseducatie
moet geëffectueerd worden voor 1 augustus. Ik hoor hem niet zeggen zal
geëffectueerd worden voor 1 augustus.
Ik vind de hoeveelheid onduidelijkheden nog zo legio, ik zou nogmaals voor
uitstel tot 1 januari willen pleiten.
Mevrouw KRIJGER: De wethouder belooft wel maar garandeert niets en daar heb
ben wij toch wel wat moeite mee. Wat ons betreft kan u rustig van start
gaan. Toch willen wij als VVD-fractie graag dat contract zien. Als het ons niet
bevalt dan kunt u er gegarandeerd zeker van zijn dat we daar volgend jaar erg
moeilijk over gaan doen.
De heer DEKKERS, wethouder: Ik denk, om bij mevrouw Krijger te beginnen, dat
er in principe geen sprake is van het contract, er zal alleen een plaatselijk
bestuur worden gevormd en dat plaatselijk bestuur kiest een bepaalde signatuur,
het plaatselijk bestuur kiest aanhaking bij O.M.O. voor een aantal administra
tieve en andere ondersteuningsactiviteiten. Daarvoor moet een bedrag worden
betaald en worden ze dus lid van de Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.
Uit de statuten zal blijken dat die neutrale instelling denk ik gekozen wordt
voor de basiseducatie en daar zitten vertegenwoordigers van alle geledingen,
ook van de voorlopersbij. Wat dat betreft denk ik dat wanneer die eventueel,
maar dat ligt niet in de lijn der verwachtingen, gezamenlijk zouden kiezen
vooi een ander signatuur, zij dat recht eventueel ook nog hebben. Maar nog
maals dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. Er is geen sprake van een
direct contract. Als u zegt ik wil later kennisnemen van het feit, als de sta
tuten van 0M0 in dat hele grote apparaat vastgesteld zijn, maar u hebt kennis
kunnen nemen van de concept-statuten, of dat allemaal nog zo bewaarheid is ge
worden, dan heb ik en ik denk 0M0 ook geen enkel probleem om die statuten een
keer ter inzage te leggen voor de commissie onderwijs. Dat betekent niet dat
wij daar enige invloed op hebben.
Dan ten aanzien van de slagen om de arm. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest
met betrekking tot de financiële situatie bij de start van de basiseducatie.
Waar ik verder niet duidelijker over kan zijn is de kwestie van de afwikkeling
wat er in voorgaande jaren is gebeurd. Ik heb alleen aangegeven dat het college
van mening is dat men niet al te gemakkelijk naar de zijde van de gemeente moet
kijken om de veronderstellen dat de gemeente klaar zal staan om dat gat te
dichten. Overigens is dat gat niet alleen geslagen doordat de gemeente Bergen
op Zoom op een gegeven moment een maximum in het plafond van de V.J.V.-subsidi
ering heeft gebracht maar ook vanwege het feit dat deze V.J.V.-instellingen
bij andere gemeenten meer subsidie claimden dan die gemeentebesturen van plan
waren te betalen. Welnu dan komt men op een gegeven moment financiële middelen
tekort. Wie daarvoor uiteindelijk opdraait, dat weet ik niet. Het zou kunnen
zijn dat op een gegeven moment degene die gemeend heeft er toch op afgaand dat
het allemaal prima functioneerde kredieten heeft verstrekt, daarvan wel eens
de wrange vruchten zou kunnen plukken. Nogmaals, dat is koffiedikkijkerijik
heb er op dit moment geen flauw idee van hoe dat zich precies zal ontwikkelen
Ik ben duidelijk geweest ten aanzien van de start van de basiseductie en daarop
waren denk ik de vragen van mevrouw Ambsgts en mevrouw v.d. Putte in belang
rijke mate gestoeld. In een gesprek op 10 juni j.l. is ons verteld dat 1986
het basisjaar is en zeker de heer Bolsius en mevrouw v.d. Putte zullen zich
kunnen herinneren dat in deze raad regelmatig is gestoeid over het feit van
welk jaar is maatgevend voor de uitkering van de basiseducatie. Daarover nu
waren de recente mededelingen op 10 juni in een gesprek op het ministerie
duidelijk en in de geest zoals ik zojuist heb verteld. Of het derhalve, mijn
heer Van der Kallen, een overname is met lusten en lasten, dat is niet aan
de orde. Ten aanzien van de basiseducatie heeft de gemeente en hebben de
instellingen de mogelijkheid om te kiezen voor een volledige fusie met voor
lopers. Men kan ook, zoals in dit gebied is gebeurd, kiezen voor vorming van
een nieuwe instelling en uiteraard moet het nieuwe bestuur met de oude be
sturen overleg plegen over een aantal zaken waaronder de belangrijkste de
overname van het personeel, maar daar hebben we zojuist over gesproken.
- 19 -
Als ik gezegd heb het moet per 1 augustus starten en u twiijfelt dan of het
zal starten dan kan ik zeggen dat ik er alle vertrouwen in heb dat het be
stuur op 1 augustus start.
De VOORZITTER: Dank U zeer. Dames en heren, ik denk dat wij dit onderwerp
in twee termijnen voldoende behandeld hebben.
Wenst u stemming, aantekening Zo niet, dan is aldus besloten.
15. Voorstellen ex artikel 70 van de Wet op hfet basisonderwijs t.a.v. R.K. Basis
scholen Noordsingel 7 en Galenuslaan 1
(Verzameling 1987, nr. AZ/109)
16. Voorstel tot het niet vermeerderen van het aantal openbare basisscholen en tot
het niet vaststellen van het plan van basisscholen voor de schooljaren 1988/1989
t/m 1990/1991
(Verzameling 1987, nr. AZ/126)
17Diverse voorstellen betreffende onderwijsaangelegenheden.
(Verzameling 1987, nr. AZ/127)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de punten 15, 16 en
17 aangenomen
18. Voorstel tot het verlenen van een startsubsidie aan de, stichting "Spirit"
(Verzameling 1987, nr. AZ/121).
De heer VAN DER KALLEN: De stichting Spirit en haar popnota is een lovens
waardig initiatief. Toch zit er één element in wat voor mijn partij aan
leiding is om het voorstel kritisch te benaderen. Dat is de wens om te gaan
functioneren als een commercieel boekingskantoor. Om dit te motiveren wijst men
met een beschuldigende vinger naar de commerciële boekingskantoren. Zo is te
lezen dat zij misbruik maken van de onwetendheid van amateurbands alsmede dat
zwartbetaling, onderbetaling en contractbreuk veelvuldig voorkomen.
Dit alles zonder ook maar één voorbeeld, zonder ook maar de schijn van een
bewijs te leveren.
Voor de B.S.D. is deze handelswijze niet behoorlijk. Terwijl men erkent dat de
activiteiten van een boekingskantoor veel tijd, geld en moeite kost, beoordeelt
men de commerciële boekingskantoren als te duur.
Een goed boekingskantoor doet veel voor zijn cliënten, o.a. de fiscale bege-
leding, douaneformaliteiten en de rechtsverhoudingen staan in hun handelen
centraal. Ze bemiddelen tussen werkgever en werknemer en maken beiden duidelijk
wat de kosten en baten zijn. Helaas is het grote verschil tussen de kosten
voor de een en de baten voor de ander in ons door belastinginners beheerste
maatschappij voor de staat. Een goed commercieel boekingskantoor heeft een
fiscaal nummer wat bij ministeriële beschikking verleend wordt. Dit nummer
krijgt men alleen na een intensieve controle door de belastingdienst en geeft
derhalve een behoorlijke garantie dat de wandaden zoals in de popnota be
schreven bij gebruik van de commerciële boekingskantoren vrijwel uitgesloten
zijn. Gezien het voorgaande wijs ik deze activiteit van de subsidieaanvrager
volledig af. Ik vind het volstrekt onjuist dat de belastingbetaler met zijn
eigen belastingcenten oneerlijk beconcurreerd wordt. Het is heel gemakkelijk
om goedkoper te zijn als je huur-en telefoonrekening door de overheid be
taald worden. De B.S.D. is van mening dat indien particuliere ondernemingen
goed werk leveren de overheid op door haar gesubsidieerde instellingen op
dat terrein dan geen taken heeft. Indien het college niet kan garanderen
dat de stichting zich zal onthouden van deze bemiddelingsactiviteiten wijst
de B.S.D. deze subsidie af.