- 12 - Wij zouden de wethouder willen vragen te onderzoeken hoe groot de speelruimte is om af te wijken van de modelverordening en de ouders alleen relevante ge gevens te vragen die nodig zijn om vast te stellen hoe hoog het belastbaar inkomen is en bijv. niet te vragen naar een motivering van ouders waarom zij of een ouder broertje of zusje hun kind niet naar school kunnen brengen, met ondersteuning van medische verklaringen en verklaringen van derden. Het zou de gemeente hoofdbrekens besparen en de ouders veel moeite en irritatie. De uitkomst van dit speelruimte-onderzoek zou ook in de commissie Onderwijs kunnen terugkomen. De heer VAN DER KALLEN: Nog nooit heb ik zo'n a-sociaal, onrechtvaardige en ongepaste maatregel gezien. A-sociaal omdat f. 200,- per jaar voor menig ge zin in de buurt van het belastbaar inkomen van f. 27.000,- een grote aanslag is op het bescheiden inkomen. Dit geldt zeker als men bedenkt dat deze bijdrage per kind moet worden opgebracht. Gezien recente berichten blijkt het hier zelfs niet bij te blijven. Minister Deetman wil voor deze kinderen ook nog eens een eigen bijdrage voor leer- en hulpmiddelen van f. 350,- per jaar in voeren. Onrechtvaardig omdat de grondwet de vrijheid van schoolkeuze garandeert Een garantie die merkwaardig overkomt als de ene keuze gratis is en je voor de andere die speciaal voor jouw kind een betere zou zijn, f. 200,- per jaar moet gaan betalen. Helaas moet ik konstateren dat diekeuze voor vele ouders zelfs zonder die f. 200,- kosten een hele moeilijke is. De stap te erkennen dat jouw kind beter af is op een LOM- of MLK-school is voor veel ouders, veelal geplaagd door onvoldoende kennis en vooringenomenheid inzake het speciaal onderwijs, een hele opgave. De financiële bijdrage van maar liefst f. 200,- werpt een extra drempel op vooral voor een inkomensgroep die door hun veelal lager opleidingsniveau vaak weinig afweten van het gebodene op dit speciaal onderwijs. Dit voorstel is mede onrechtvaardig omdat goed onderwijs voor iedereen be schikbaar moet zijn zonder wat voor belemmering dan ook. Dit voorstel werpt een belemmering op, de BSD wijst dit af. Ongepast vinden wij het voorstel omdat wij de vragenlijsten een aanslag vin den op de privacy. Die eigen bijdrage zou moeten van de hogere overheid. Eind vorig jaar is deze maatregel inderdaad aangenomen door de beide kamers van ons parlement. Voor ons een onbegrijpelijke zaak, onaanvaardbaar. De BSD is van mening dat de gemeente geen verordening moet opstellen waarbij zij zo gebonden is aan voorschriften dat een vrije politieke keuze onmogelijk wordt. De hogere overheid maakt zo eenlagere overheid als een gemeente tot een ja-knikkers instituut. Daar bedankt de BSD voor. Wij leven niet in het Oostblok. De BSD vindt dan ook dat de gemeente deze opdracht tot het opstellen van deze verordening moet weigeren en met redenen omkleedt aan de regering kenbaar moet maken. Wij moeten weigeren de lokale automaten te zijn die zich onder werpen aan een centrale autocraat. De politiek wordt met dit soort maatregelen onbegrijpelijk voor het publiek. Op 17 juni stonden er in het Brabants Nieuwsblad twee koppen vlak bij elkaar. De een "Regeling vervoerskosten aanval op mensen met smalle beurs", een uitspraak van de heer Van Wijk die naar mijn waarneming beaamd werd door de Partij van de Arbeid. De andere kop"P.v.d.A-fractie geeft raad maximale ver goeding.De eerste brengt maximaal f. 16.000,- op, de andere kost ongeveer dit bedrag. Ik denk dat dit op menig burger overkomt als links brullen - om geen arider woord te gebruiken - rechts vullen. Voorstellen voor gespreide betaling zijn doekjes voor het bloeden waarmee men tracht eenpaar puntjes te scoren. Zeggen dat je noodgedwongen voor moet stemmen lóst niets op. Het geeft alleen maar duidelijk aan dat ons democratisch stelsel soms uiterst onrechtvaardig in elkaar zit. - 13 - Mijnheer Dekkers, uw opmerking in de commissie "wij zullen desnoods signalen naar andere gemeentelijke instellingen laten uitgaan om deze mensen te helpen" lijkt erg veel op "mensen, het is niet zo erg, we schieten wel op jullie maar als we jullie raken is het ziekenhuis vlakbij". Mijnheer de voorzitter, het zal duidelijk zijn dat de BSD dit voorstel verwerpt met heel haar hart. Met betrekking tot de notulen is dit imperatief De heer VAN WIJK: Het gaat nu om een regeling vervoerskosten, een regeling van de rijksoverheid die niet met gejuich zal worden ontvangen. Niet door de ouders van betrokken leerlingen, ook niet door de schoolleiding - de rapporten liggen ter inzage en dat geeft een duidelijk signaal - en ik mag aannemen ook niet door de gemeenten die met een portie werk worden opge zadeld. F. 200,- per kind per jaar. Van menig gezin wordt het zoveelste offer gevraagd. Voor ouders van leerlingen die speciaal onderwijs volgen komen in de toekomst nogmeer regelingen op ons af, daar heeft mevrouw Veraart ook al op gewezen. Regelingen die ook in de vorm van een bijdrage een belasting vormen voor die gezinnen die het toch al moeilijk hebben. We zullen wel met het voorstel moeten instemmen, maar wat mij betreft, het gaat niet van harte. Nog even naar aanleiding van het betoog van mevrouw Veraart. Het gaat over de beantwoording van de vragenlijst. Ik ben wel van mening dat de gemeente een duidelijk inzicht zal moeten hebben waarom de betrokken leerlingen van dat vervoer gebruik moeten maken. Dus met andere woorden dat de leerlingen waar het nu om gaat niet in de gelegenheid zijn door ouders of familielieden weg gebracht te kunnen worden. Vandaar dus, als zij gebruik maken van het ver voer, waarom zij dat doen. De heer DE JONGH: Op het gevaar af enigszins buiten de orde te spreken wil ik toch graag even reageren op datgene wat de heer Van der Kallen zojuist gezegd heeft. Ik moet U eerlijk zeggen dat ik vind dat het een shockerend verhaal is, maar in ieder geval zijn doel is bereikt, de pers wordt gehaald morgenochtend kunnen we weer genieten van dit soort verhalen die in de plaatselijke pers staan. Ik heb ontzettend veel moeite met de tendentieuze verhalen en de vergelijkingen die gemaakt worden met name ook naar de P.v.d.A.- fractie toe. Ik vraag me af of het intellectuele vermogen van de heer Van der Kallen hem op dit moment toch wat in de steek laat, want ik vind dat hij verge lijkingen maakt die helemaal niet terzake doen. Ik vind eigenlijk dat ik ver schoont wens te blijven van dit soort op- en aanmerkingen. De heer VAN DER KALLEN: De heer De Jongh heeft recht op zijn mening. De heer DEKKERS, wethouder: Over deze verordening is ook in de commissie bijna in dezelfde bewoordingen gesproken en zijn er kanttekeningen geplaatst, naar aanleiding van het feit dat een aantal ouders straks wellicht f. 200,- zal moeten gaan betalen. Niemand was daar enthousiast over en de heer Van' Wijk heeft dat denk ik terecht geconstateerd door alle geledingen die daar mee te maken krijgen nog eens op te sommen, de ouders, de scholen en ik denk dat hij terecht ook de gemeente in dat rijtje heeft gezet. Ook de gemeente stond niet te trappelen om aan deze verordening uitvoering te geven en heeft zeker niet gepleit voor de f. 200,- ouderbijdrage. Maar we hebben te maken met een verordening die,nadat de onderwijsbegroting 1983 - zoals u dat in de stuk ken hebt gelezen - aan de orde was in gang is gezet en die uiteindelijk uit gemond is in dit voorstel waarbij aan de gemeenten een aantal voorwaarden worden opgelegd om het vervoer te regelen voor het speciaal onderwijs. Het past denk ik in het kader van het medebewind dat je dan zo'n verordening vaststelt en tot uitvoering overgaat. Het heeft mij, evenals eenpaar andere sprekers, het nodige ongenoegen bezorgd om te moeten constateren dat kenne lijk deze categorie straks ook nog eens getroffen dreigt te worden door het feit dat ouders een bijdrage zouden moeten gaan leveren aan leer- en hulpmiddelen. Ik hoop van harte dat dit onzalig idee geen gestalte krijgt. Ik denk dat we daarmee inderdaad een stuk problematiek extra oproepen en vragen gesteld kunnen worden of wij dan nog wel kunnen spreken van de zorg voor goed, voor iedereen bereikbaar onderwijs op het niveau en de wijze waarop dat het meest noodzakelijk is.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 170