- 6 -
De heer VAN KEMENADE: Toen uw college een viertal jaren geleden het "Promotie
team" instelde stond de VVD-fraktie daar positief, afwachtend tegenover.
Positief omdat in die financieel/economisch moeilijke periode, ieder initiatief
dat een bijdrage zou kunnen leveren aan het herstel en de ontwikkeling van de
lokale economie, onze fractie welkom was.
Afwachtend omdat dit initiatief voor Bergen iets geheel nieuws was en om een
mentaliteitsverandering vroeg, een verandering van denken.
Het was nieuw dat een lokale overheid samen met vertegenwoordigers van VVV,
Kamer van Koophandel, Economische zaken en de federatie MGH een soort denktank
vormde om ideeën op te hoesten en uit te doen werken om zodoende op armlengte
afstand van de overheid zaken te activeren.
Uw college heeft nu gemeend dat voorzichtig initiatief van toen te moeten uit
bouwen, een bredere basis te moeten geven, met als resultaat "City Marketingteam"
De VVD-fraktie juicht dit toe en via U voorzitter complimenteren wij de Wet
houder van Economische Zaken met deze naar onze mening uitstekende wijze van
aanpak.
Van deze gelegenheid maak ik voorts gebruik om namens mijn fraktie waardering
uit te spreken voor de ambtelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven in het team.
Voorzitter, toch ook een kritische opmerking tussendoor.
U als dagelijks bestuur van deze stad bent, dat blijkt, promotie-minded
maar wij krijgen wel eens de indruk dat dit, de goeden niet te na gesproken,
niet geldt voor alle geledingen binnen het ambtelijk apparaat.
De VVD-fraktie vindt dit jammer, wij zouden het op prijs stellen dat het
enthousiasme van uw bestuur, gedragen en verstrekt werd in het ambtelijk appa
raat.
Nu City-Marketingteam een feit is en het actieplan voor ligt, wil de VVD dit
team de body geven die het naar onze mening nodig heeft, door het aanstellen
van een professioneel coördinator.
Als ik zeg professioneel, dan bedoel ik niet een goedwillend en zelfs kundig
vrijwilliger of een toch al druk bezet ambtenaar, die dit er in deeltijd wel
even bij doet, maar een vakman/vrouw op niveau die zich voor 100% kan inzetten
voor het team.
De hieraan verbonden financiële consequenties realiseren wij ons terdege daar
over geen misverstand, Wij zijn echter van mening dat voor een goede continu
ïteit van dit team, immers Colleges veranderen en wethouders EZ worden gewisseld,
dit van groot belang is.
Een goed functionerend City Marketingteam is van belang voor onze stad voor
een reeks van jaren.
In uw notitie geeft u met uw opmerkingen inzake dit Heerlijcke jaar aan,
attent en actueel te willen zijn, dat verhoogt naar de mening van onze fractie
de waarde van de notitie.
Met u, zijn wij van mening, dat de goede zaken die we overhouden uit 700,
van belang en zelfs groot belang kunnen zijn voor onze stad.
Wij geven het team derhalve in overweging, maar tussen de regels door geeft
het team het zelf ook al een beetje aan, één 700-activiteit, eventueel in
gewijzigde vorm, ook in volgende jaren te doen plaatsvinden.
Samen met het bedrijfsleven, kan dan een jaarlijks terugkerend evenement
van allure, zorgen voor bekendheid van onze stad in binnen- en buitenland.
Amsterdam heeft het, Bergen op Zoom krijgt het, als we het op deze wijze
aanpakken
Tot slot, in de richting van het Marketingteam, op naar het prachtige jaar 701.
- 7 -
Mevrouw V.D.PUTTE: Ik wil gelijk inhaken op het voorstel door de VVD gedaan.
D'66 ondersteunt dat voorstel om een professioneel coördinator aan te trekken
onder het motto"de kost gaat voor de baat uit".
Verder het volgende. De notitie zelf is goed, het opgestelde programma is een
prima uitgangspunt. Sterkte en zwakteanalyse geeft een overzicht van de zwakke
en sterke punten in de lokale economie.
Er ligt echter nooit een verslag van de commissie bij de stukken, alleen een
stempel dat er akkoord gegaan wordt met de notitie. In dit geval had ik toch
een kleine toevoeging bij de stukken verwacht, temeer omdat er over het onder
werp wat ik graag toegevoegd wil zien in geen enkele andere brief gesproken
wordt. In de commissie heb ik nadrukkelijk gesteld dat onder punt 3 van het
voorstel en daar gaat het over het stimuleren van-Bergen op Zoom als centrum
voor transport, opslag en distributie, het N.S.-gedeelte hierbij buiten be
schouwing is gebleven. Ik vind dat juist dit punt de aandacht verdient.
Ik geef er inmiddels ook de oplossing bij, ik denk dat onder het hoofdstuk
fysieke voorwaarden lokale economie"sterk"kan worden opgenomen dat Bergen op
Zoom aan het spoor ligt en dat bij"zwak"dan vermeld kan worden dat de bediening
sterk verbeterd kan worden. Hiermee wil ik alleen aangeven dat het City-
marketingteam gewoon met de N.S. gaat praten en dit punt eens onder de loupe
neemt.
Dan kom ik gelijk bij'punt 4, het versterken van de aantrekkelijkheid van Bergen
op Zoom voor recreatie en toerisme. Dan kom ik toch weer op die N.S. terecht.
Dat is de reden waarom ik het erin wil hebben. Om te voorkomen dat er straks
in de folders komt te staan "aantrekkelijk gebied maar 's zondags eenmaal per
uur bereikbaar en 's avonds valt er ook een trein uit.
Ik stel voor om in ieder geval de notulen over dit agendapunt hier in de raad
aan de stukken toe te voegen.
De heer NIJPELS: Met dank aan alle vorige briljante sprekers over dit stuk
ben ik het helemaal eens met de heer Van Es die op de commissievergadering
het idee lanceerde om een professionele kracht aan te trekken.
De heer Van Kemenade heeft zich hierbij aangesloten en ik wil graag het ant
woord van de wethouder hieromtrent vernemen.
De heer STUART, wethouder: Het is waarschijnlijk verstandig om maar meteen
met de opmerkingen die gemaakt zijn met betrekking tot de noodzaak van pro
fessionele coördinatie voor het team te beginnen. Ik denk toch dat dat, als
ik mij de discussie in de commissie weer eens voor de geest haal, de rode draad
door de discussie in de commissie ook geweest is.
Ik denk dat de raad vandaag niet verder zou moeten gaan dan vast te stellen
dat de raad het wenselijk vindt voor het welslagen van het functioneren van
een city-marketing team, dat daar professionele krachten aan het werk zouden
zijn, maar dan kom ik even op de opmerking van de heer Muller toen hij sprak
dat team moet op armlengte afstand van de overheid functioneren. Wij moeten
denk ik de discussie binnen het city-marketing team niet belasten met eisen,
uitgangspunten vanuit één partner. Ik denk dat wij als gesprekspartner in dat
city-marketing team zouden mogen inbrengen dat de raad van mening is dat daar
professionele krachten aan het werk moeten. En dan maar eens zien wat de dis
cussie in dat team oplevert, want in de zin zoals de heer Muller het schildert
en uit de commissievergadering bleek dat dat idee ook gedragen wordt door de
fracties, blijkt dat je jezelf moet beschouwen als de deelnemer in een gesprek
met 6, als ik goed geteld heb, gespreksdeelnemers. Dan moet je dunkt mij de
besluitvorming niet belasten met al te grote stelligheden.
Laten wij als de uitgangspunten die thans op papier staan door de gespreks
deelnemers worden geaccordeerd, eerst maar eens ons afvragen met elkaar hoe