4 - 6. Voorstel tot het onttrekken aan het openbaar verkeer van de spoorwegovergang nabij Vredenburg en een gedeelte van de weg genaamd het Oude Zooipad" en het bestemmen tot openbare weg van de spoorwegovergang Marconilaan en een gedeelte van de"weg genaamd Marconielaan Noord. (Verzameling 1987, nr. RO/1.10) 7. Voorstel tot het onttrekken aan het openbaar verkeer van een gedeelte van de weg genaamd "Grensweg", een gedeelte vin" de weg genaamd~~"Weg naar di Melanen" en een gedeelte van de weg genaamd "Moerstraatsebaan" (Verzameling 1987, nr. R0/108). 8. Voorstel tot verkoop van een perceel grond, gelegen aan de Dahliastraat aan C.J. van den Boom-van Egeraat te Bergen op Zoom. (Verzameling 1987, nr. RO/106) 9Voorstel tot verkoop van de pandjes Minderbroederstraat 40, 42 en 44 aan P.W. Juten te Zoetermeer. (Verzameling 1987, nr. RO/120) 10* Voorstel tot verkoop van de panden Lievevrouwenstraat 19 en 21 aan de Stichting Monumentaal Stadsherstel Bergen op Zoom te Bergen op Zoom (Verzameling 1987, nr. R0/135) 11Voorstel tot aankoop van grond ten behoeve van de Randweg-Noord, van P.J. Geers te Halsteren. (Verzameling 1987, nr. R0/119) Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 6 t/m 11 aangenomen. 12. Aanbieding van activiteitenprogramma van het city-roarketingtearo. (Verzameling 1987, nr. RO/118) De heer MULLER: Bij de behandeling van de nota "kiezen of delen" in februari j.l. heeft de CDA-fractie het instellen van het city-marketing team als op volger van het promotieteam toegejuicht. Het opgestelde activiteitenprogramma zoals geformuleerd in een prae-advies en de bij de stukken ter inzage ge legde verslagen achten wij een goed uitgangspunt. Het zog. "promotieteam" kon gekenschetst worden als een eenzijdig en te vrij blijvend. Wij verwachten van het city-marketing team een volstrekt andere werkwijze en minder vrijblijvendheid. Dit kan naar onze mening ook niet anders daar het city-marketing team zich op een breed scala van beleidsterreinen wil begeven, beleid mede wil formuleren en gestalte wil geven. Ook de personele samenstelling zoals deze thans wordt voorgesteld heeft onze instemming. Het spreekt ons bijzonder aan dat de overheid in deze samenwerkt met het bedrijfsleven en andere maatschappelijke relevante organisaties en instellingen. Nadrukkelijk willen wij stellen dat zulk een team zich op een armlengte af stand van de lokale overheid manifesteert. Hierbij zij aangetekend dat wij nü en op dit moment ons geen uitspraak veroorloven over de te volgen werk wijze, financiële middelen, bevoegdheden, personeel etc. Bovenstaande betekent naar onze mening dat in de eerste plaats het team zelf verantwoordelijk is om de werkwijze en alles wat er nu mee samenhangt te formuleren en de genoemde beleidslijnen zoals geformuleerd gestalte te doen geven. - 5 - Gezien de breedheid van beleidsterreinen waarop het city-marketingteam zich wil manifesteren is de consequentie dat vrijblijvendheid uit den boze is. Het zal een zeer intensief en tijdrovend karwei worden in een continue-proces om de gestelde doelstellingen te realiseren. De voorstellen omtrent structuur en werkwijze wachten wij vol spanning af. Wel wil de CDA-fractie verzoeken om regelmatig geïnformeerd te worden middels de commissie Economische Zaken en/of andere functionele commissies over de gemaakte vorderingen. Tot slot is de CDA-fractie van mening dat het city-marketing team pragmatisch dient te handelen. Een aantal van de gesignaleerde knelpunten heeft een lange adem nodig om tot een oplossing te komen daar andere overheden en financiële krapte een mogelijke oplossing bemoeilijken. Bovenstaande laat naar onze mening onverlet dat onderdelen welke wel relatief eenvoudig zijn uit te voeren binnen onze gemeente daadwerkelijk tot uitvoering moeten worden gebracht. De heer VAN ES: Ook wij vinden dit een heel loffelijk streven. Het programma zit goed doortimmerd in elkaar. Het is opgezet door een breed georienteerde groep mensen. Wij zien er wel wat in zitten. Wij denken alleen dat het abso luut noodzakelijk is om dit tot resultaat te laten leiden en niet te laten verzanden zoals met meerdere van dit soort activiteiten in het verleden had den aangetoond wat er mee gebeurt. Wij denken dat het absoluut noodzakelijk is dat er een professionele begeleiding komt, dat kan via een bureau of via een persoon die daarvoor wordt aangesteld. Zonder professionele begeleiding die als coördinator optreedt lijkt ons dit city-marketing team een kort leven beschoren. De heer VAN DER KALLEN: Een goede notitie en een goed activiteitenprogramma. Alleen bij het tweede punt - het stimuleren van de ontwikkeling van de toe leveringsindustrie in met name de chemische- en metaalsector - zet ik een kanttekening. Een deel van die toeleveringsindustrie, t.w. dat deel dat de grondstoffen produceert voor de chemische alsmede de metaalindustrie is over het algemeen milieubelastend. Het milieu ondergaat reeds door het grote aan tal milieubelastende bedrijven in onze regio vele aanslagen. Aanslagen waar de Nederlandse milieuwetgeving niet altijd voldoende mogelijkheden biedt om ze volledig te voorkomen. Ik hoop dan ook dat men met het woord toeleverings bedrijven bij punt 2 bedoelt bedrijven die voor de genoemde bedrijfstakken produktieinstallatiesonderhoud en diensten verzorgen. De heer DE JONGH: Ik zou me willen beperken tot een paar korte opmerkingen inzake deze notitie. Allereerst, maar dat is ook al door vorige sprekers uitgesproken, wil ook mijn fractie haar waardering uitspreken voor datgene wat op dit moment voor ons ligt. Met name de 6 punten die aangegeven worden en die verwezenlijkt zouden moeten gaan worden daarvan denk ik dat het met name goed is de kanttekening te maken dat Bergen op Zoom de mogelijkheden die het wellicht zou kunnen hebben met betrekking tot of ten opzichte van het Antwerpse industriegebied moet onderzoeken en zou moeten benutten. Ook mijn fractie wil toch een kleine kritische kanttekening maken in de zin dat het verwezenlijken van het stimuleren van met name de ontwikkeling in de chemische sector op gespannen voet zou kunnen staan met een aantal milieu aspecten. Ik denk dat we daar zeer zorgvuldig mee om moeten gaan wanneer het tot daadwerkelijke voorstellen komt. Een laatste opmerking die ik zou willen maken is dat wij dit stuk zeker zo belangrijk vinden op het gebied van openluchtrecreatie en toerisme en dat het ons wenselijk lijkt ook in de functionele commissie regelmatig daaraan aandacht te besteden, zodat wellicht ook ideeën die daar leven ook meegenomen kunnen worden in het geheel.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 166