- 2 -
2" lgor,stel het wijzigen van de "Overlegverordeninga in verband met het
invoeren van een geschillenregeling (6e wijziging).
(Verzameling 1987, nr. P.Z/131)
3. Voorstel_tot het wijzigen van artikel E 15, lid 3, van het Aleemeen
Ambtenarenreglement (38e wijzigïngTT 2
(Verzameling 1987, nr. PZ/132)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de punten 2 en
3 aangenomen.
h" ^00rsj:e^ ^gj jiet beschikbaar stellen van een krediet van f. 352.000 - voor
iltHtrui'spun ten V&" Verkeersreselinstallaties inclusief d^jBpassit^TaT"
(Verzameling 1987, nr. RO/115)
De heer AERTSSEN: Ten aanzien van het krediet wat gevraagd wordt voor de op
lossing van de twee kruispunten wou ik toch een pleidooi houden voor het aan
brengen van voorzieningen voor blinden en slechtzienden. Er is bij de oplos
sing van het derde kruispunt, bij V D wat niet aan de orde is thans, wel
gedacht aan een oplossing in deze geest. Dit kruispunt wordt voorlopig nog
niet aangepakt.
Ik zou willen pleiten om die voorzieningen die daar gedacht zijn nu in volle
omvang toe te passen op de plaatsen bij het postkantoor en de Lucernaflat.
iet als proef, ik denk dat je dat voluit gewoon moet doen. Er is genoeg po
sitieve ervaring in andere gemeenten.
Het tweede punt om het echt te doen is ook het stedelijk overleg wat gepleit
heeft voor een routering vanaf het ABG naar het centrum voor dit soort voor
zieningen.
da|\er "°s een derde argument is. Als je het op een later tijstip doet
Je wellicht opnieuw kosten maken, hogere kosten dan nu.
Ten vierde hebben wij tijdens de behandeling van het beleid voor de binnenstad
een motie van de VVD aangenomen die pleit voor het uitvoeren van dit soort
voorzieningen, zo veel als mogelijk.
Onze factie heeft begrepen in de commissie financiën dat voor dit voorstel toch
wel sympathie bestaat ook bij de andere partijen.
Wij als fractie hebben er geen bezwaar tegen als de extra kosten ook zonder
meer in volle omvang worden meegenomen.
Samengevat pleit ik ervoor om uw terughoudendheid wat de talen varen en over
e gaan tot het installeren van bedoelde voorzieningen.
Nog een tweede punt dat de aandacht vraagt is het streven naar een optimale
P-.ossmg die ook inspeelt op toekomstige ontwikkelingen.
Mijns inziens zijn er in de afgelopen jaren in de binnenstad toch wel recon
structies uitgevoerd die op zijn zachtst gezegd als minder geslaagd gewaardeerd
kunnen „orden. Enkele punten zijn reeds opnieuw aangepakt en andere punten
wachten op een noodzakelijke tweede reconstructie. Dat is jammer. Het geeft
soms ergernis en kost op zijn minst extra geld.
Daarom concreet, mijnheer de voorzitter, aan u het voorstel om de volgende
onderdelen nog eens kritisch onder de loupe te nemen ten aanzien van de twee
ruiopunten waarvoor nu een krediet wordt gevraagd.
Ie de verwerking van het autobusverkeer In de Burg. Hasseltstraat. Ik denk dat
voorkomen moet „orden dat bij de definitieve routering van de bussen er „eer
extra geld kostende aanpassingen moeten worden gepleegd.
2e. verwerking van het autoverkeer van en naar het St. Josephplein. Ook dat is
nog niet definitef geregeld.
- 3 -
3e. dit is iets nieuws voor Bergen op Zoom. De mogelijkheid voor fietsers
om rechtsaf door rood licht te rijden op plaatsen waar het - ik benadruk dat -
veilig en verantwoord is.
Het is in vele plaatsen al met succes toegepast, mits je inderdaad de criteria
veilig en verantwoord maar hanteert.
Hier wilde ik het even bij laten.
De heer VAN KEMENADE: Op initiatief van de heer Aertssen hebben wij met name
over het eerste punt, de verkeersregelinstallaties, in de commissie financiën
van gedachten gewisseld. De mening zoals de heer Aertssen die vertolkt sluit
inderdaad helemaal aan bij een eerder door de VVD-fractie ingediende motie.
Ook wij zeggen, samen met de Partij van de Arbeid, geen proeven, dat is niet
nodig. Overal in den lande is er ervaring met signalen voor gehandicapten
bij verkeersregelinstallaties. Dus gewoon nu onmiddellijk invoeren als je toch
bezig bent, om later extra kosten te voorkomen.
De heer VAN DER VELDEN, wethouder: Ik denk dat het college geen enkel probleem
ermee heeft om de door de raad breed aangedragen suggestie over te nemen.
In het verleden hebben wij op bescheiden schaal ook wel eens aanpassingen ge
pleegd. Eén opmerking erbij: het zal moeten passen in het krediet. Ik zeg u toe
zeer nadrukkelijk te kijken of de door de raad aangedragen suggestie inpasbaar
is. Ik zal er zeker de commissie over informeren wanneer zou blijken dat het
toch zou leiden tot stijging van het krediet, omdat natuurlijk aanbrengen van
die faciliteiten toch gepaard zal gaan met mogelijk extra financiële middelen.
Niettemin is het een nieuw element en ik zeg u toe in ieder geval te pro
beren het toe te passen. Mocht dat niet lukken en leiden tot kredietverhoging
dan denk ik dat ik zeker bij u terug zal moeten komen om u daarover te informeren,
al is het alleen maar dat het college dat zal willen.
De andere opmerking van de heer Aertssen met name, de vraag om geen extra kosten
te maken met betrekking tot de reconstructies die nog komen gaan in relatie met
de verkeerslichteninstallatie. Dat zullen wij zeker pogen, dat heb ik ook in
de commissie al toegezegd, zij het dat natuurlijk de knelpunten die vanavond
opgelost gaan worden, althans middels het voorstel, niet echt lang uitstel
vragen en ter hand genomen zullen moeten worden. Dat zullen we zeker doen.
Verwerking van het autoverkeer van en naar de St. Josephstraat in relatie
met het autobusverkeerU weet dat wij op het ogenblik doende zijn met een
bijstelling van het vervoersplan, resp. de routering van het autobus en daar
zal dan uit moeten blijken tot wat dat gaat leiden. Ik denk dat een en ander
parallel gaat lopen met oprichting van een nieuwe verkeerslichteninstallatie.
Kortom, de suggestie zal ik gaarne overnemen. Het is een extra uitdaging om
te pogen dat binnen het krediet toegepast te krijgen.
De VOORZITTER: U wenst geen stemming of aantekening
Dan, dames en heren, is aldus besloten.
5- Geven, wijzigen en intrekken van straatnamen
(Verzameling 1987, nr. BZ/107)
Mevrouw NOORMAN: Het verheugt ons uiteraard dat het college de suggestie van
de VVD-fractie in maart of april heeft overgenomen om de nieuwe weg langs
het meer te gaan noemen de Gertrudisboulevard.
De heer VAN DER VELDEN: Ik meen dat we alleen kunnen opmerken dat met name de
door de VVD gedane suggestie een goede was en door iedereen ook is overgenomen.
Het heeft alles met de geschiedenis te maken van de stad en die dragen we alle
maal een warm hart toe.
De VOORZITTER: Daar denk ik dat wij ons allen gaarne bij aansluiten.
Dan, dames en heren, zullen we de straten noemen zoals op het besluit staat
aangegeven.