- 16 -
bestemming worden opgenomen.
Uw standpunt om de korting op de rijksbijdragen door te schuiven naar het
sociaal kultureel werk is in overeenstemming met onze reeds jarenlang ver
kondigde stelling dat integratie van de verschillende organisaties op dit
gebied van het sociaal kultureel werk noodzakelijk was.
Ten aanzien van de reserves zoals voorgesteld in de nota gemeentelijke re
serves kunnen we kort zijn. Het indammen van de onoverzichtelijke massa
potjes binnen het gemeentelijk gebeuren geeft een veel beter inzicht in de
beschikbare middelen en meer flexibiliteit bij de besteding daarvan. Daarom
prima
We hebben wat bezwaren tegen het gehannes met de Luxorreserve. Wat ons be
treft had, hoewel we bij de vorming tegen de afdekking verliezen warmte-
bedrijf waren, nu die verliezen hiertegen kunnen worden weggeschreven.
Uiteindelijk was het besluit tot vorming van een reserve genomen, laten
we het dan ook voor dat doel gebruiken.
De reserve van het waterleidingsbedrijf en de C.A.I. kunnen ons inziens
naar de algemene reserve. We konden ons niet aan de indruk onttrekken dat
het terugdraaien van de onttrekking aan de Luxorreserve een middel is om
u bij de aangekondigde oplossing van het zalenvraagstuk meer financiële armslag
te geven.
De heer A.J. FRANKEN: Ofschoon ik het betreur dat de voorjaarsnota in de com
missie van financiën niet behandeld kon worden zoals dit belangrijke finan
ciële stuk het verdiende, wil de hele CDA-fractie terwille van de voortgang
van de begroting 1988 toch instemmen met het aangegeven raamwerk zoals dat
in de nota is aangegeven. De aanwending van de effecten op de gewone dienst
voor 1987 en volgende jaren als gevolg van de overdracht van de nutsbedrijven
alsmede de gevolgen van de beschikbare financieringsmiddelen, zijn zaken
die voor het eerst bij de begroting 1988 voor het eerst definitief worden
vastgesteld. Mits er geen nieuwe inzichten of gezichtspunten zich zouden
voordoen, gaan we dus akkoord met het aangegeven raamwerk.
Met de aanwending van 1987 voor een bedrag van f. 1.350.000,- te storten
in een reorganisatiereserve gaat onze fractie eveneens akkoord.
Met de beleidsvoornemens om te streven naar een betere controle opp de
hondenbelasting en het optimaliseren van de controle op het parkeren alsmede
het herzien van de parkeertarieven kan onze fractie instemmen.
Een wat principiëler punt is het onderbrengen van de stadsvernieuwingpro
jecten in het grondbedrijf. Ik meen te moeten wijzen op de risico's.
Wij nemen echter aan dat van deze projecten ook exploitatieopzetten worden ge
maakt, waardoor van jaar tot jaar de zaken kunnen worden gevolgd. Alsdan heb
ben wij ook tegen dit voorgenomen beleidspunt geen bezwaar.
Tot slot zou ik het persoonlijk zeer op prijs stellen indien we in de commissie
van Financiën nogeens diepgaand over deze hele nota kunnen spreken.
De heer VAN KEMENADE:
Alvorens inhoudelijk op de punten 14-1 en 14-2 in te gaan moet ik eerst ook nu
weer enige opmerkingen maken over de gevolgde procedure.
Als ik zeg ook nu weer dan bedoel ik daarmee dat het al de derde of vierde
Raadsvergadering is dat de VVD ernstige problemen heeft met de gevolgde
procedure en het feit dat we door u in een tijdklem zijn gezet.
De VVD-fraktie is dan ook opnieuw ernstig ontstemd en constateert een groot
gebrek aan achting van uw College voor de Raad.
Tijdens de discussies in het afgelopen najaar betreffende de overname van de
Gemeentelijke bedrijven door de PNEM, is door het College de verwachting ge
wekt dat aan de behandeling van de voorjaarsnota in combinatie met de nota
Gemeentelijke reserves extra aandacht zou worden besteed, mede vanwege de
financiële consequenties van die overname.
- 17
Hiervan is niets terecht gekomen, nog sterker de gevolgde procedure is naar
onze mening uiterst onzorgvuldig te noemen.
Het accountants-rapport "Inzake consequenties overdracht nutsbedrijven op
vermogens- en budgettaire positie", - naar mijn smaak een document ter toet
sing wat grote aandacht en een goede bestudering verdient, kreeg ik op
woensdag 13 mei te ca. 18.00 uur tot mijn beschikking, dus slechts 25 uur
voor de aanvang van de commissie-vergadering waarin dit stuk aan de orde kwam.
Zo dient u niet met de Raad om te gaan voorzitter, een dergelijke handelwijze
getuigt m.i. van gebrek aan respect voor de Raad.
De VVD-fraktie van zijn. kant zal. meer respect voor U tonen en voora. voor e
ambtelijke voorbereiding van een en ander door de smeekbede gedaan door de
wethouder van financiën, gedaan bij brief van 15 mei j.l. positief te bena
deren en met behandeling van de nota's vanavond accoord te gaan.
Wij waarschuwen echter wel, we kunnen deze coulance een volgende keer niet
meer opbrengen.
14-1 Over de inhoud.
Globaal is de VVD het eens met de aanpak van uw College, hetgeen u voorstaat
is naar onze mening verantwoord voor nu en voor een reeks van jaren die volgen.
Toetsing leerde, dat waar Uw College deels afwijkt van de door de accountants
gedane suggesties, gesproken kan worden van een verantwoorde creativitei
De wijze van belening en belegging van de bedragen van resp. 62 en 38,1 miljoen
gulden hebben onze instemming.
Ook met de vorming van een reserve ter eventuele bestrijding van de kosten
welke voortvloeien uit de reorganisatie kunnen wij accoord gaan.
De uitspraak die de wethouder deed in zijn brief van 15 mei, "Ik ben tegen
bestemmingen in de exploitatiesfeer, omdat immers na het jaar 2003 een eind
komt aan de opbrengsten" onderschrijft de VVD van harte, aangezien wij van
mening zijn dat het vermogen zodanig dient te worden beheerd dat met alleen
de burgers van nu, maar ook die van later er profijt van hebben.
Al bii al kan de VVD akkoord gaan met de voorjaarsnota als financieel raam
werk, waarbij we opmerken dat we voor de feitelijke invulling van een aanta
zaken, Uw voorstellen afwachten en op hun merites zullen beoordelen in de
functionele commissies.
Dan nog een drietal zaken waarover wij. dienen te spreken:
a) de intensivering van de controle op de hondenbelasting.
We steunen het College in dit voornemen, immers los van het feit hoe je honden
belasting op zich, of de hoogte van de tarieven waardeert, het mag niet zo
zijn dat de goedwillende burger wel betaalt en anderen niet, gelijke monniken,
gelijke kappen.
b) de optimalisering van de controle op en de verhoging van de tarieven voor
het betaald parkeren.
Hier hebben we wat meer moeite mee, niet met het principe en dan n.a.v.
opmerking die zojuist gemaakt is, ook niet met de verhoging bijv. in de par
keergarage, ook hier dient een behoorlijke controle plaats te vinden en dienen
redelijke tarieven te worden betaald.
Echter dit geldt ons inziens pas dan als de lokale overheid zijn zaakjes ten
aanzien van het parkeer-gebeuren goed voor elkaar heeft en daar is op dit mo
ment nog geen sprake van.
c) de ontwikkelde gedachte om exploitatie van stadsvernieuwingsprojecten in
het grondbedrijf onder te brengen.
Zonder op dit moment en deze plaats diep en gedetailleerd op deze gedachte
in te gaan, kan ik U namens mijn fraktie meedelen dat we er positief tegen
over staan, de gedachte verdient ons inziens een nadere uitwerking.