- 16 - bestemming worden opgenomen. Uw standpunt om de korting op de rijksbijdragen door te schuiven naar het sociaal kultureel werk is in overeenstemming met onze reeds jarenlang ver kondigde stelling dat integratie van de verschillende organisaties op dit gebied van het sociaal kultureel werk noodzakelijk was. Ten aanzien van de reserves zoals voorgesteld in de nota gemeentelijke re serves kunnen we kort zijn. Het indammen van de onoverzichtelijke massa potjes binnen het gemeentelijk gebeuren geeft een veel beter inzicht in de beschikbare middelen en meer flexibiliteit bij de besteding daarvan. Daarom prima We hebben wat bezwaren tegen het gehannes met de Luxorreserve. Wat ons be treft had, hoewel we bij de vorming tegen de afdekking verliezen warmte- bedrijf waren, nu die verliezen hiertegen kunnen worden weggeschreven. Uiteindelijk was het besluit tot vorming van een reserve genomen, laten we het dan ook voor dat doel gebruiken. De reserve van het waterleidingsbedrijf en de C.A.I. kunnen ons inziens naar de algemene reserve. We konden ons niet aan de indruk onttrekken dat het terugdraaien van de onttrekking aan de Luxorreserve een middel is om u bij de aangekondigde oplossing van het zalenvraagstuk meer financiële armslag te geven. De heer A.J. FRANKEN: Ofschoon ik het betreur dat de voorjaarsnota in de com missie van financiën niet behandeld kon worden zoals dit belangrijke finan ciële stuk het verdiende, wil de hele CDA-fractie terwille van de voortgang van de begroting 1988 toch instemmen met het aangegeven raamwerk zoals dat in de nota is aangegeven. De aanwending van de effecten op de gewone dienst voor 1987 en volgende jaren als gevolg van de overdracht van de nutsbedrijven alsmede de gevolgen van de beschikbare financieringsmiddelen, zijn zaken die voor het eerst bij de begroting 1988 voor het eerst definitief worden vastgesteld. Mits er geen nieuwe inzichten of gezichtspunten zich zouden voordoen, gaan we dus akkoord met het aangegeven raamwerk. Met de aanwending van 1987 voor een bedrag van f. 1.350.000,- te storten in een reorganisatiereserve gaat onze fractie eveneens akkoord. Met de beleidsvoornemens om te streven naar een betere controle opp de hondenbelasting en het optimaliseren van de controle op het parkeren alsmede het herzien van de parkeertarieven kan onze fractie instemmen. Een wat principiëler punt is het onderbrengen van de stadsvernieuwingpro jecten in het grondbedrijf. Ik meen te moeten wijzen op de risico's. Wij nemen echter aan dat van deze projecten ook exploitatieopzetten worden ge maakt, waardoor van jaar tot jaar de zaken kunnen worden gevolgd. Alsdan heb ben wij ook tegen dit voorgenomen beleidspunt geen bezwaar. Tot slot zou ik het persoonlijk zeer op prijs stellen indien we in de commissie van Financiën nogeens diepgaand over deze hele nota kunnen spreken. De heer VAN KEMENADE: Alvorens inhoudelijk op de punten 14-1 en 14-2 in te gaan moet ik eerst ook nu weer enige opmerkingen maken over de gevolgde procedure. Als ik zeg ook nu weer dan bedoel ik daarmee dat het al de derde of vierde Raadsvergadering is dat de VVD ernstige problemen heeft met de gevolgde procedure en het feit dat we door u in een tijdklem zijn gezet. De VVD-fraktie is dan ook opnieuw ernstig ontstemd en constateert een groot gebrek aan achting van uw College voor de Raad. Tijdens de discussies in het afgelopen najaar betreffende de overname van de Gemeentelijke bedrijven door de PNEM, is door het College de verwachting ge wekt dat aan de behandeling van de voorjaarsnota in combinatie met de nota Gemeentelijke reserves extra aandacht zou worden besteed, mede vanwege de financiële consequenties van die overname. - 17 Hiervan is niets terecht gekomen, nog sterker de gevolgde procedure is naar onze mening uiterst onzorgvuldig te noemen. Het accountants-rapport "Inzake consequenties overdracht nutsbedrijven op vermogens- en budgettaire positie", - naar mijn smaak een document ter toet sing wat grote aandacht en een goede bestudering verdient, kreeg ik op woensdag 13 mei te ca. 18.00 uur tot mijn beschikking, dus slechts 25 uur voor de aanvang van de commissie-vergadering waarin dit stuk aan de orde kwam. Zo dient u niet met de Raad om te gaan voorzitter, een dergelijke handelwijze getuigt m.i. van gebrek aan respect voor de Raad. De VVD-fraktie van zijn. kant zal. meer respect voor U tonen en voora. voor e ambtelijke voorbereiding van een en ander door de smeekbede gedaan door de wethouder van financiën, gedaan bij brief van 15 mei j.l. positief te bena deren en met behandeling van de nota's vanavond accoord te gaan. Wij waarschuwen echter wel, we kunnen deze coulance een volgende keer niet meer opbrengen. 14-1 Over de inhoud. Globaal is de VVD het eens met de aanpak van uw College, hetgeen u voorstaat is naar onze mening verantwoord voor nu en voor een reeks van jaren die volgen. Toetsing leerde, dat waar Uw College deels afwijkt van de door de accountants gedane suggesties, gesproken kan worden van een verantwoorde creativitei De wijze van belening en belegging van de bedragen van resp. 62 en 38,1 miljoen gulden hebben onze instemming. Ook met de vorming van een reserve ter eventuele bestrijding van de kosten welke voortvloeien uit de reorganisatie kunnen wij accoord gaan. De uitspraak die de wethouder deed in zijn brief van 15 mei, "Ik ben tegen bestemmingen in de exploitatiesfeer, omdat immers na het jaar 2003 een eind komt aan de opbrengsten" onderschrijft de VVD van harte, aangezien wij van mening zijn dat het vermogen zodanig dient te worden beheerd dat met alleen de burgers van nu, maar ook die van later er profijt van hebben. Al bii al kan de VVD akkoord gaan met de voorjaarsnota als financieel raam werk, waarbij we opmerken dat we voor de feitelijke invulling van een aanta zaken, Uw voorstellen afwachten en op hun merites zullen beoordelen in de functionele commissies. Dan nog een drietal zaken waarover wij. dienen te spreken: a) de intensivering van de controle op de hondenbelasting. We steunen het College in dit voornemen, immers los van het feit hoe je honden belasting op zich, of de hoogte van de tarieven waardeert, het mag niet zo zijn dat de goedwillende burger wel betaalt en anderen niet, gelijke monniken, gelijke kappen. b) de optimalisering van de controle op en de verhoging van de tarieven voor het betaald parkeren. Hier hebben we wat meer moeite mee, niet met het principe en dan n.a.v. opmerking die zojuist gemaakt is, ook niet met de verhoging bijv. in de par keergarage, ook hier dient een behoorlijke controle plaats te vinden en dienen redelijke tarieven te worden betaald. Echter dit geldt ons inziens pas dan als de lokale overheid zijn zaakjes ten aanzien van het parkeer-gebeuren goed voor elkaar heeft en daar is op dit mo ment nog geen sprake van. c) de ontwikkelde gedachte om exploitatie van stadsvernieuwingsprojecten in het grondbedrijf onder te brengen. Zonder op dit moment en deze plaats diep en gedetailleerd op deze gedachte in te gaan, kan ik U namens mijn fraktie meedelen dat we er positief tegen over staan, de gedachte verdient ons inziens een nadere uitwerking.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 143