- 12 - Kort en goed, ons punt, waar wij ons vizier op zetten is de inhoud van de taakstelling. Daar gaat het om. Wij vinden met het college dat een lidmaat schap van een PVC er gewoon in moet zitten. Daarom heb ik in mijn eerste termijn ook gezegd dat dat een must is, want anders heeft het hoegenaamd naar de provincie toe geen enkele waarde. Een tweede punt wat wij vinden dat er in moet zitten staat ook in het amendement van het CDA, dat is het onderzoek naar de woningmarkt. Dat is een duidelijke nood die we hier in de omstreken aantreffen. Daar zou onderzoek naar gedaan moeten worden. Wij hebben bij her haling gevraagd of de gemeente Bergen op Zoom dat zelf wil doen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd, dat zou in streekgewestelijk verband goed kunnen. Maar, heb ik in mijn eerste termijn gezegd, dan moet het daar niet zo vrij blijvend staan, dan moeten we dat wat aanscherpen en als positief punt op voeren. Voor het overige, het uitruilen van woningen e.d. is het allemaal akkoord. Wij staan dus in belangrijke mate achter het amendement van het CDA. De VOORZITTER: Dames en heren, voor een goed begrip, citeer ik uit de brief van het streekgewest van 14 april 1987 waarin u gevraagd wordt onder het punt gewenste besluitvorming vooraf tegen het voorstel te zijn.De procedure voor ziet er dan verder in dat de gemeentelijke delegatie van opdrachten voorzien wordt waarvan in de gewestraad tot besluitvorming dient te worden gekomen. Zo ziet het verlengd lokaal bestuur er uit en de merkwaardige door de heer Van der Kallen opgevoerde vierde bestuurslagen en andere discussies zijn door komst van de wet op de gemeenschappelijke regelingen volstrekt achterhaald. Dat was de discussie die misschien 5 a 6 jaar geleden gevoerd werd, maar thans niet meer. Dat is ook niet waar de raad van Bergen op Zoom een oordeel over gevraagd wordt, zij dient het verlengd lokaal bestuur op het goede been te zetten en niet op 18 benen tegelijk. Het mag heel aangenaam zijn, maar iets wat op 18 benen staat kan wellicht ook 18 kanten tegelijk op lopen. Een Regio nale Volkshuisvesting Commissie die 18 kanten tegelijk op loopt loopt wel licht veel kanten op maar zelden de goede kant.en dat is wat u tracht te doen en wat wii ook trachten in streekgewesteliik verband te vinden. Niets meer en niets minder. De heer BAKX. wethouder: In de tweede ronde hoor ik eigenliik weinig nieuwe argumenten. Wii willen allemaal een RVC. Ik denk dat er dan maareeen con clusie straks getrokken moet worden dat we dan maar over de verschillende initiatieven moeten -stemmen. Alvorens wij dit doen nog even het volgende. De heer Smits merkt nog op dat de inhoud een stuk versterkt zou moeten worden. Daar ben ik het ook volledig mee eens, alleen elke eis, elke voorwaarde die we nu verder aan gaan scherpen geeft alleen maar stof tot nog meerdere discussie met het gevolg, wat ik ook al in eerste termijn heb geschetst, dat we helemaal niet overeind blijven. U zou dan kunnen zeggen dat ligt dan aan de delegatie naar het Streekgewest, maar ik denk dat we daar toch wezenlijk voor moeten uitkijken. Ik heb dat zelf in het verleden bij het eerste voor stel ook duidelijk meegemaakt dat men daar toch moeilijk overeenstemming over kan vinden. Vandaar dat het college ook gezegd heeft met hun twee punten, we doen niet meer of minder dan het vastgestelde bedrag in de begroting. Ik heb u vorig jaar gezegd, dat in antwoord op de heer Cats, dat er vorig jaar al f. 127.000,- voor deze taak is uitgegeven. Als u dan zegt ik wil dat terug gaan draaien en een aantal onderzoeken eraan toevoegen en dat voor f. 60.000,- vind ik dat prima maar ik denk dat dat er inderdaad niet voor kan. De heer CATS: Voorzitter, mag ik de wethouder interrumperen Ik kan me best voorstellen dat er vorig jaar f. 127.000,- aan zo'n vent is uitgegeven in het Streekgewest, maar die heeft niet alleen gewerkt voor een volkshuisvestingstaak opdat men nota bene helemaal geen volwaardige taak heeft opgedragen. De wethouder is toch werkelijk niet in staat om hier te durven verdedigen dat de enkele vergadering die door de portefeuillehouder - 13 - volkshuisvestingszaken wordt gehouden f. 127.000,- aan mankracht kost., De VOORZITTER: Ik stel u voor mijnheer Cats het woord vent daar waar u spreekt over een medewerker van het Streekgewest te wijzigen in medewerker of ambtenaar. De heer CATS: Daar pas ik me graag aan aan, voorzitter.. De heer BAKX, wethouder: Ik ga hier verder geen begroting van het streekgewest verdedigen, maar men heeft mij uitdrukkelijk verzekerd dat daar inderdaad tijd en ook geld aan die taak werd besteed, en u kunt dat ook terughalen in begrotingen en eerdere posten, want deze ambtenaar heeft ook in het verleden 18 gemeenten moeten bezoeken en zaken moeten voorbereiden, maar dat hoef ik verder niet te verdedigen. Vorig jaar is voor deze taak,en dat-heeft men mij ook bevestigd, f. 127.000,- uitgegeven. Ik denk, voorzitter, dat we niets anders kunnen besluiten dan dat we het collegevoorstel in stemming brengen of het amendement van net CDA. De VOORZITTER: Dank U wel, wethouder. Dan denk ik dames en heren dat een en ander betekent dat het voorstel zoals u dat op uw verzameling op blz. 406 aantreft het meest verstrekkend is, of deelt U die mening niet Ik kijk even naar de heer Cats. De heer CATS: Ik denk dat het amendement van het CDA het verst afwijkt van het voorstel van de Gewestraad. De VOORZITTER: Op zichzelf is dat natuurlijk een kwestie van wegen en gaat het erom wat breng je nu het eerst in stemming en is er nog een escape als het afgestemd is of gaan we dan niet verder. Dat is het probleem. Me dunkt dat we uit de problemen waren als we het collegevoorstel in stemming brachten. De heer DE JONGH: Misschien een kleine bijdrage tot de besluitvorming. Ik denk dat wij moeten beslissen over de vraag die met name het Streekgewest ook ge steld heeft, dus wat dat betreft denk ik dat met name het collegevoorstel op pag. 406 antwoord daarop geeft. Dat is een besluit wat ik me kan voorstel len. Uw eerdere uitleg vond ik ook uitstekend door te zeggen dat is een be sluit wat je wel of niet neemt, en daarna kun je natuurlijk altijd nog je afgevaardigde vanuit Bergen op Zoom de opdracht geven om in de eerstkomende vergadering van het Streekgewest een aantal zaken naar voren te brengen of te verdedigen. Zo zie ik ook het amendement van het CDA. De heer WESTERHOF: Als wij ja gezegd hebben, dan weten we niet of daar een RVC komt zoals wij die willen, er kan wel een hele slechte komen. Dan heb ik er wel spijt van dat wij ja gezegd hebben. De heer DE JONGH: Ik denk dat het erom gaat dat je nu in principe in deze raad ja dan wel nee zegt, maar dat als de raad ja zegt, dat dan de 10 mensen die naar het Streekgewest afgevaardigd zijn nog een boodschap extra meekrijgen die zij daar in de plenaire vergadering naar voren moeten brengen. De heer WESTERHOF: Dan heb je geen enkele garantie. De VOORZITTER: Dat is nu precies het karakter van samenwerking, natuurlijk. Als u denkt dat u aan 17 gemeenten moet decreteren dan komt er van samen werking niet veel terecht, dan is daar een heel ander werkwoord voor te vinden. Daarom blijf ik ook bij mijn stellingname dat de Wet Gemeenschappelijke Rege lingen zo in elkaar zit dat u in beginsel tot iets besluit wat er moet komen in dit geval een Regionale Volkshuisvesting Commissie en vervolgens uw ge meentelijke delegatie opdracht geeft, en ik heb dat al enige tijd geleden bij

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 141