- 50 - dan gaan we aan die bepaalde norm voldoen. Nee, dat staat ook duidelijk in het beginstuk. De Provincie heeft gezegd, eigenlijk 14 mei maar die termijn wordt zelfs al niet meer gehaald door de Provincie, op dat moment zul je eigenlijk moeten overgaan naar Kragge 2 met die normen die er dan voor staan, dus je mag dan pas beginnen als je onder die IBC- normen valt. Wij hebben middels die rapportage proberen aan te tonen dat wij een, en dat is toch al uniek voor ^ederland, want dat zou de eerste stortplaats zijn die omgebouwd zou kunnen gaan worden tot een IBC-stort- plaats dus dat betekent dat, zodra de Provincie op welke manier dan ook, zich over dit rapport uitspreekt, wij zullen moeten gaan voldoen aan die IBG-normen, dus ook dan op zeer korte termijn gedwongen zijn om onze Kragge 1 dan om te bouwen en of dat dan op dit moment zinvol is welke variant, kwa prijsstelling heeft u gezien dat ze zich toch zeker in de zelfde grootheden verhouden. Dan gaat het er alleen nog om wat is natuur lijk technisch het beste haalbaarIk denk dat dat de deskundigen dan maar moeten uitmaken. Dan denk ik even, en dat is toch in zijn algemeen heid nogmaals naar die besluiten, ik denk dat de voorzitter duidelijk heeft gezegd, inderdaad er zitten toch een aantal zaken in van een beetje koffiedik—kijkerijwant een aantal zaken zijn nog gewoon onzeker. Wanneer kunnen wij exakt gebruik maken van Kragge 2. Nou dat ligt toch ook nog aan een aantal onderhandelingen, een aantal bezwaarschriften op welk gebied dan ook, wij schatten dan in, nou het zou dan haalbaar zijn eind 1989, begin 1990, dus dan zit je al met die periode vanaf nu toch al ruimstreeks 3 jaar dat je dan toch op een of andere manier door zou moeten. In dat geval hebben wij dan zeer zeker Kragge 1 nodig maar, dat is waar de heer Franken ook op doelt, als het Streekgewest daar nou gewoon nee tegen zegt. Als ze zeggen, wij gaan gewoon onze eigen gang met Kragge-2 en vergeet het maar Kragge 1. Nou het zal duidelijk zijn, wij hebben ook gesprekken gevoerd met het Streekgewest, het Streekgewest is notanene ook met de Provincie gaan spreken over het rapport van Witteveen en Bos dus het Streekgewest is wei duidelijk op de hoogte van onze plannen, alleen het punt is, we hebben namelijk een aantal jaren geleden die weg naar Kragge 2 ingezet, de voorzitter heeft dat ook duidelijk gememoreerd en in tussentijd is die Kragge 1 tevoorschijn gekomen. Nou dan zal het op dit punt helemaal aan de onderhandelingen op wat langere termijn afhangen tegen welke kondities, onder welke omstandigheden wij daar dan het Streek gewest verantwoordelijk voor willen stellen. Ik kan mij niet voorstellen en daar hebben we dan toch een voortreffelijke voorzitter van het Streek gewest in ons midden, die ons dan allerlei voorwaarden zal moeten gaan opleggen waarbij1flet zullen moeten gaan afleggen. Het besluit nr. 2, ik denk dat dat natuurlijk erg duidelijk is. Mochten wij dan toch, op welke manier dan ook, gedwongen zijn Kragge 1 af te stoten, dan zal daar een bepaalde genoegdoening uit moeten voortkomen omdat wij dan toch kunnen stellen dat een aantal Streekgewest-gemeenten gebruik gemaakt hebben van Kragge 1 dus je zou dan toch op z'n minst een inspanning mogen verwachten ten aanzien van de uiteindelijke afdekking. Al met al, we nemen nog een voorbereidingsbesluit dat we ook op het spoor van Kragge 2 door kunnen gaan. Nogmaals, welke konklusie, welke beraadslagingen of welke welwil lendheid er ook uitkomt, dat wij binnen nu en een jaar aan de IBC-normen moeten voldoen, is duidelijk en dat betekent ook dat wij daar nog behoor lijk wat inspanningen, richting Streekgewest zullen moeten leveren, maar wij hopen dat inderdaad met onderhandelingen klaar te krijgen. DE VOORZITTER: Misschien nog één opmerking ter afsluiting aan het adres van «I heer van de Water. Ik denk dat het niet korrekt is om over het woord winst" te spreken. Er is voor de gemeente Bergen op Zoom op dit - 51 - momentwanneer je naar de exploitatieoverzichten kijkteen resultaat te zien, maar vergeet u niet dat op grond van de huidige vergunning die wij van de Provincie hebben gekregen ook aanzienlijke verplichtingen nog op de schouders van de gemeente Bergen op Zoom rusten en dat schattingen die gemaakt zijn, dat exploitatieoverschotten die gemaakt worden, naar wij hopen en verwachten zullen opwegen tegen de verplichtingen die zijn aangegaan op grond van de vergunning die wij van de Pronvincie hebben ge kregen en in dat kader lijkt het mij niet, verstandig om van winsten te spreken. Voor de goede orde lijkt het mij verstandig om die opmerking gemaakt te hebben. De heer VAN DE WATER: Meneer de voorzitter, daar ben ik het helemaal mee eens. Het waren alleen niet mijn woorden en ik heb ook geen enkel bezwaar om het woord "winst" uit de notulen te halen. De VOORZITTER: Nee, wij laten dat rustig staan en gaarne met de laatste aanvulling uwerzijds. Tegenover exploitatieoverschotten staan verplichtingen en dat ben ik gaarne bereid hier, maar ook elders, vol te houden. Dan, dames en heren, mocht er al een misverstand uit kunnen ontstaan, is dat, naar ik hoop, voldoende uit de weg gewerkt. Mag ik aannemen dat u akkoord kunt gaan met de besluitvorming, zoals die op pag. 302 is te vinden? De heer VAN DER KALLEN: Nee, meneer de voorzitter. Ik wens de aantekening bij punt 1. tégen te hebben gestemd omdat ik punt 1. onvoldoende bescherming vindt bieden voor het milieu op dit moment De VOORZITTER: Dan wordt die aantekening u verleend. De heer BOLSIUS: Ook zonder aan de diskussie deel te nemen, maar wel ge hoord de diskussie plus de antwoorden van het College, sluiten wij als D'66-fraktie ons hierbij aan. De VOORZITTER: Dan wordt u drieen de aantekening verleend geacht te hebben tegengestemd. Geen van de andere leden van uw Raad wenst die aantekening, u wenst geen stemming, dan is aldus besloten. Dames en heren, ik kijk naar de klok,we zijn eigenlijk over tijd, maar er is nog een enkel punt af te handelen. Wij zetten door? 20. Voorstel tot het garanderen van de te converteren dynamische kostpri jsleningen inzake complex N.V. 5018, N.V. 5099 en N.V.A.T. 367 van de Woningbouwvereniging "Bergen op Zoom". (Verzameling 1987, nr. Fin/89). De heer VAN DER KALLEN: Meneer de voorzitter, de BSD kan niet staan achter- deze garantiestelling door de gemeente Bergen op Zoom. Wij zijn van mening dat de bedragen waarvoor de gemeente zich ghrant heeft gesteld, reeds veruit stijgen boven het reele financiële draagvermogen van onze gemeente. De risiko's welke wij hiermede lopen, worden weliswaar gering geacht, maar dat dachten we vroeger ook van de garantiestellingen op leningen aan parti- kulieren voor onroerend goed. De ervaringen die wij daarmede in de afge lopen jaren hebben opgedaan, heeft de Bergse gemeenschap reeds ettelijke miljoenen guldens gekost. In de ogen van de BSD zijn ook de nu gevraagde garanties risikovoller dan tot op heden wordt aangenomen. Het deflatie- spook duikt steeds vaker en nadrukke lijker op en de geschiedenis wijst uit dat er inderdaad, als er inderdaad een deflatiespiraal zou ontstaan, hetgeen God moge verhoeden, een steeds groter aantal personen en organi saties in financiële problemen komen, waarbij onroerend goed geen afdoende bescherming biedt, zo leert ons de geschiedenis. De BSD wenst derhalve,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 123